Verwachten veel logees in tweede huis

06-11-2014 16:21 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, graag jullie advies!



We zijn een vrij jong stel, beide goede baan, ondernemers. We hebben een tweede huis laten bouwen in het zuiden van Europa, prachtige omgeving, dicht bij water, lekker zonnig. Het huis is zo goed als af en kan vanaf het voorjaar gebruikt worden. Omdat we van het “nieuwe werken” zijn en veel flexibiliteit hebben, kunnen we het ons veroorloven om vaak gebruik te maken van het huis. Dus werken vanuit die omgeving zit ook in de planning.



Nu merken we dat de familie steeds meer begint te vissen naar wanneer zij worden uitgenodigd. Als je de directe familie van beide kanten bij elkaar optelt met alle opa’s, oma’s, tantes, kinderen, kleinkinderen enz. kom je toch al gauw op een man of 40, dus nog zonder goede vrienden. Hoewel ze natuurlijk niet in één keer met z’n allen komen, kijk ik er ook niet uit om ze allemaal verspreid over een jaar, misschien twee te ontvangen. Dit zou voor ons betekenen, dat we haast elk moment in het nieuwe huis samen met “iemand anders” doorbrengen.



Daarnaast ken ik het “ontvangen van gasten”, mijn oma had vroeger altijd met verjaardagen, vakanties en feestdagen logees van een week. Zij stond vroeg op, ontbijt maken, lunch, avondeten, opruimen etc. Natuurlijk hielpen de gasten ook, maar toch ben je als gastvrouw constant bezig. Mij lijkt dit vreselijk! Ik kook namelijk max. 1 keer per week, we eten meestal buiten de deur of halen iets (gezonds) af. En in het nieuwe huis maken we gebruik van een schoonmaakdienst. Dus eigenlijk lekker makkelijk.



Nu vind ik het eigenlijk wel leuk als er gasten komen. Mag voor een week of iets langer, en niet meer dan 5 pers. tegelijkertijd, geen probleem. Als de stroming maar niet door het voorjaar en zomer constant is. Maar ik ben hier makkelijk in en wil van te voren afspraken maken omdat ik niet voor hoteleigenaar zal spelen. Dit lijkt mij dan ook het beste zodat de logees geen gekke verwachtingen krijgen. Ik wil ik ieder geval dat de logees een eigen huurauto huren, zodat ze niet op ons aangewezen zijn met vervoer. Niet op mij vertrouwen met het koken, zelf boodschappen doen, achter hun kont opruimen. Dus eigenlijk mogen ze van harte bij ons logeren, kunnen af en toe samen iets ondernemen, maar dat ze geen “service” verwachten.

Daarnaast vinden we het prima als de familie langskomt als wij er niet zijn. Maar willen dan wel graag dat zij de standaard schoonmaakkosten betalen. Dit omdat we genieten van een strak opgeruimd huis. En liggend aan de duur van hun bezoek ook de beveiligingskosten en een standaardbedrag voor gas/elektra.



Mijn man bespreekt dit liever niet met de familie en ziet liever hoe het loopt. Lekker makkelijk, want we weten beide dat het dan op mijn schouders komt. Ik wil dus graag van jullie weten of het niet al te gek is om van te voren duidelijke afspraken met de familie over het logeren te maken. En op welke manier dit het beste gecommuniceerd kan worden. Ik weet uit ervaring dat directe eerlijkheid niet altijd gewaardeerd wordt.



Groetjes,



Vica
Genieten!
Als je van te voren duidelijk maakt dat de gasten zichzelf moeten vermaken omdat TO haar eigen gang gaat en haar sociaal leven heeft, kunnen de gasten zich daarop instellen of besluiten dan maar liever niet te komen. Je zult wellicht ook afhankelijke koppels hebben, maar ook zelfstandige alleenreizenden.
Ja, en zo heb je ook hele leuke kinderen en hele nare volwassenen
Alle reacties Link kopieren
ik zou nu niet meteen beginnen met regeltjes en afspraken te maken.



neem eerst de tijd om zelf te genieten van jullie huis, aan te voelen hoe het gaat en hoe jullie je daar voelen.



je kan het ook zo verwoorden naar familie: "dat zien we later wel, maar nu is het voor ons nog allemaal nieuw, we willen eerst zelf ervaren hoe het gaat".



en in tussentijd zal het vanzelf wel duidelijk worden.

zoals hier gezegd wordt, lang niet iedereen brengt zijn bezoekplannen ten uitvoer.



ik zou zoiets ook wel durven zeggen "o, heerlijk, mag ik op bezoek komen?" zonder effectief dat plan te hebben; ik bedoel het dan meer als compliment.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo vanzelfsprekend dat het op jouw schouders komt als er bezoek komt? Je kan toch gewoon aangeven dat je niet van plan bent daar in je eentje voor op te draaien en dat je dus verwacht dat hij zich ook inzet, mocht er bezoek komen waar je toch extra moeite voor moet doen? Ik zie namelijk niet in waarom dat zo'n vaststaand feit is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:elninjoo schreef op 06 november 2014 @ 18:10:

Als je van te voren duidelijk maakt dat de gasten zichzelf moeten vermaken omdat TO haar eigen gang gaat en haar sociaal leven heeft, kunnen de gasten zich daarop instellen of besluiten dan maar liever niet te komen. Je zult wellicht ook afhankelijke koppels hebben, maar ook zelfstandige alleenreizenden.Klopt.
quote:Susan schreef op 06 november 2014 @ 18:26:

Waarom is het zo vanzelfsprekend dat het op jouw schouders komt als er bezoek komt? Je kan toch gewoon aangeven dat je niet van plan bent daar in je eentje voor op te draaien en dat je dus verwacht dat hij zich ook inzet, mocht er bezoek komen waar je toch extra moeite voor moet doen? Ik zie namelijk niet in waarom dat zo'n vaststaand feit is.Hangt er vanaf of het haar familie/vrienden zijn of de zijne, wie er het meest voor gaat moeten regelen.
Je hebt gasten en gasten..



Het nadeel van in het buitenland een huis hebben is dat mensen vaak meerdere dagen komen omdat ze het anders zo zonde vinden van de tickets.

Het is vaak gezellig hoor, maar ook wel vermoeiend.



Bij ons komt alleen mijn zus en mijn moeder echt in huis, de rest gaat naar een hotel.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon zeggen als men vraagt of ze in jullie huis mogen als jullie er niet zijn, dat je daar niet aan begint. het is nl geen vakantiehuisje maar jullie huis met jullie privespullen!

Ouders en goede vrienden en broers en zussen zou ik wel laten logeren als ze daarom vragen maar de rest van de familie mag in een hotel.



Daarbij, niet iedereen die zegt langs te komen komt ook echt langs.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 06 november 2014 @ 17:54:

[...]





Dus kinderen categorisch weigeren is normaal, maar zodra je iets over singles zegt, is het discriminatie?









Je mag alleen discrimineren op ras, geloof en leeftijd. Duhhh.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 november 2014 @ 17:58:

Als ze hun huis heel willen houden zijn kleine kinderen natuurlijk geen handige gasten. En kinderen worden vaak op de koop toegenomen wegens vriendschap met de ouders ervan, maar ze kunnen daar best grenzen aan stellen. Dan laten vrienden hun kinderen maar bij opa/oma logeren als ze zelf bij TO willen komen logeren bijv.





Singles worden dan weer vaker " geduld " omdat ze zo zielig zijn.

Bovendien zijn singles vaak moeilijke mensen in de omgang. ( anders waren ze ook geen single, als ze zo leuk zouden zijn ).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ye ken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 november 2014 @ 00:24:

[...]





Singles worden dan weer vaker " geduld " omdat ze zo zielig zijn.

Bovendien zijn singles vaak moeilijke mensen in de omgang. ( anders waren ze ook geen single, als ze zo leuk zouden zijn ).Singles zijn juist vaak individualistischer en hoef je minder te entertainen dan mensen die een relatie nodig hebben in 't leven en niet zonder ander kunnen. :P
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 november 2014 @ 00:24:

[...]





Singles worden dan weer vaker " geduld " omdat ze zo zielig zijn.

Bovendien zijn singles vaak moeilijke mensen in de omgang. ( anders waren ze ook geen single, als ze zo leuk zouden zijn ).

Singles ontwikkelen ook vreemde gewoontes naarmate ze ouder worden.... ze hebben tenslotte niemand om die ze een spiegel voor houdt.



Ken een aantal wat oudere singles (60+, vriendinnen van mn moeder) als een aantal van mij (40+), en die hebben stuk voor stuk rare trekjes die ze zelf niet meer in de gaten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je als single mét kind helemaal kansloos bent om uitgenodigd te worden?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 07 november 2014 @ 10:00:

Ik begrijp dat je als single mét kind helemaal kansloos bent om uitgenodigd te worden? Welnee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 07 november 2014 @ 05:56:

[...]



Singles zijn juist vaak individualistischer en hoef je minder te entertainen dan mensen die een relatie nodig hebben in 't leven en niet zonder ander kunnen. :PGek,.... de singles die ik ken zijn eigenlijk allemaal blij als ze eens iets niet alleen hoeven te doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou eht was niet mijn bedoeling om een hele discussie te starten. Voor mij is het gewoon handiger gebleken als mensen met z'n tween of drieen komen. Dan zijn ze zelfstandiger en hoef ik ze minder aan het handje te nemen. Dat jij niet zo bent Nien geloof ik meteen, maar in mijn familie en vriendingroep werkt dat wel zo. En het is gelukkig nooit een probleem, er zijn altijd wel twee vriendinnen die samen willen komen.

Ik zeg dit ook gewoon eerlijk en dat vindt iedereen heel normaal.
quote:Nouschi schreef op 07 november 2014 @ 10:00:

Ik begrijp dat je als single mét kind helemaal kansloos bent om uitgenodigd te worden? Dan heb je vast 'n ex waar je het kind zolang kan 'stallen' terwijl jij lekker in 't buitenland gaat logeren
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dàt is nou waarom wij het per geval bekijken. Nu èn toen we aan de andere kant van de oceaan woonden. Met de meeste bezoekers gaat dat vanzelf, die roepen wel dat ze leuk langskomen, maar dat gebeurt toch niet, of hooguit een dag of weekeinde op rondreis. Ze zijn zelf ook niet achterlijk. Verder is er ook bezoek waar je zelf plannen mee hebt. De een wil je je nieuwe leven showen en ook kennis laten maken met je nieuwe vrienden, met de ander zie je dat minder zitten. Dat soort dingen moet je afwachten en per geval bekijken.
Ja, bij ons wordt er ook altijd gevist, maar ik leg altijd heel duidelijk uit dat we op vakantie zijn en dat wij zelf toch ook niet bij iedereen op de camping en in centre parks langskomen. Dan snappen ze meestal wel direct dat het voor ons uiteraard geen doen is om altijd met gasten te zitten. Het ene jaar nodigen we 1 keer vrienden uit en het andere jaar wel 5 keer. Maar alleen als we zelf zin hebben, dan blijft het voor iedereen leuk.



Overigens is het bij ons echt een vakantiewoning en ik lees dat het bij jullie een tweede huis is, waar je voor perioden woont en werkt. Maar alsnog zou ik adviseren om gewoon eerlijk te zijn. Iedereen zal toch begrijpen dat je niet continue met veel gasten wilt zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kijk daarom heeft mijn moeder toendertijd heel slim een huis met 3 zelfstandige appartementen genomen Lekker op jezelf en toch bij elkaar. Een appartement voor mij en een voor logees. Ieder appartement 2 slaapkamers dus kon oma (hulpbehoevend) gewoon bij haar in huis. .
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 06 november 2014 @ 16:49:

Ow, en waar staat dat huis?? Mijn zus heeft familie van haar mans kant in Spanje wonen. Die krijgen heel wat minder bezoek dan vooraf ingeschat. De reis is per auto best nog lang (14 uur) en per vliegtuig ook bepaald niet in een uurtje geregeld. Dus uiteindelijk valt het best mee.



Als mensen vragen of ze mogen komen, is het antwoord; ja natuurlijk joh. Kom je met het vliegtuig? Dan raad ik je firma X aan voor het huren van een auto, die zitten namelijk op het vliegveld, is het handigst.Voctoria Lekker goedkoop en je kunt de auto op veel plekken in spanje afleveren.

Maar idd, zo ging het bij ons ook hoor. En voor de rest gewoon net als thuis. Joh, die week komt me niet uit want....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 november 2014 @ 17:58:

Als ze hun huis heel willen houden zijn kleine kinderen natuurlijk geen handige gasten. En kinderen worden vaak op de koop toegenomen wegens vriendschap met de ouders ervan, maar ze kunnen daar best grenzen aan stellen. Dan laten vrienden hun kinderen maar bij opa/oma logeren als ze zelf bij TO willen komen logeren bijv.Ben jij als kind vaak door je ouders gestald bij opa en oma als zij vrienden wilden bezoeken of ergens naartoe gingen? Oprechte vraag.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord. Ik denk dat EN door haar ouders overal meegesleept werd en dat er niet een etentje, logeerpartijtje bij vrienden of vakantie kon zijn of zij werd door haar ouders er mee naar toe genomen. Klopt dit?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Mijn tip is, maak van te voren goede afspraken. Ik woon zelf ook in t buitenland, en de eerste paar jaar was echt een rush met bezoek. Veel te veel, we hadden geen tijd want er moest ook gewerkt worden, maar ondertussen moet je ook de gastvrouw uithangen. Want daar komt t wel op neer. We hadden ook een camping met hutten. maar als zij er waren, misten we inkomsten. En dat konden we ons niet veroorloven met een nieuw opstartend bedrijf. Dus waren we genoodzaakt betaling te vragen. Dat heeft vriendschappen gekost en ruzie veroorzaakt. Niet alleen met vrienden en familie die dichtbij stonden, maar ineens kwamen er ook vage kennissen voorbij of hele verre familie leden die we nooit hadden gezien ineens onverwachts langs en verwachten ook gratis verblijf. Plus entertaining plus eten...

Dus echt, maak goede afspraken, en zeker over de schoonmaak en het vervangen van dingen die tijdens hun verblijf zijn stuk gegaan. (denk aan serviesgoed dat stuk valt, een matras dat ondergeplast wordt. de gekste dingen kunnen voorkomen). Maar ook de gewone dingen. Want wat de een ziet als schoon en netjes hoeft dat niet voor een ander te betekenen. En dat is moeilijk oplossen met mensen die dichtbij je staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven