Wat geeft zin aan je leven?

01-05-2024 20:09 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wat positiviteit nodig in het leven en ik vraag me regelmatig af wat het nu allemaal nog voor nut heeft. Soms is het leven gewoon even kut fysiek en mentaal en maak ik me druk over dingen waar ik toch geen vat op heb uiteindelijk.

Om mezelf op te vrolijken heb ik net een bosje bloemen gekocht en ik weet niet waarom ik dat niet vaker koop, waarschijnlijk omdat het geld kost. Geld wat ik zat heb, maar niet kan en wil uitgeven want stel je voor dat ik het ooit nodig heb.

Wat geeft jullie zin in het leven? Waar halen jullie geluk uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:
Ik haal geluk en zingeving aan:

-Planten en bloemen en natuur algemeen
- niet te veel verplichtingen/moeten
- thuis beetje rommelen
- 1 op 1 afspreken met een vriendin of in een zeer klein, select groepje
- mediteren/stretchen
- muziek luisteren
-knuffelen met mijn kat
-verhalen die voorgelezen worden
-lekker en gezond eten (liefst thuis en vers/zelf gemaakt)
-op z'n tijd sauna

Verder kan ik zo snel even niets meer bedenken. Merk de laatste tijd dat ik heel erg naar mijn leven en de mensen erin aan het kijken ben naar wie en wat me energie geeft. Want ik heb steeds vaker van die dagen dat ik denk is dit de rest van mijn leven zo en waar doe ik het voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie vraag. Want hoewel ik doorgaans niet vaak last (meer) heb van zware stemmingen en negativiteit, zijn er natuurlijk ook wel eens dagen waarop ik de vreugde ver te zoeken vind. Ik emmer dan maar wat door de dagen. En dat kan best wel los staan van zaken die op dat moment prima verlopen.

Ik heb een fijne relatie, 2 (volwassen) kinderen die ik met regelmaat zie, een prettige woonplek, geen geldzorgen. Dus op zich de basis op orde. Toch kan ik best wel van die perioden hebben dat ik me wat doelloos voel en niet zoveel vreugde haal uit dingen.

Zingeving haal ik vooral uit een fijne stroomlijn in mijn leven, met op de horizon een stip. Als het niet stroomt en de stip lijkt ook ver weg, dan drukt dat mijn plezier. Wat ik versta onder fijne stroomlijn is een gevoelsmatig levendig sociaal leven, een huis dat op orde is (en niet voelt als 500 taken die op me liggen te wachten), dat het met mijn kinderen goed gaat, dat ik het gevoel heb in contact te staan met mijn partner (en niet die periodieke langs elkaar heenleven gevoelens) , dat dingen lekker lopen op mijn werk en ik met leuke uitdagingen bezig ben en die stip kan een feestje zijn, een vakantie, iets waar ik naar uitkijk. Zonder die ingredienten is een bos bloemen voor mij slechts een bos bloemen. Leuk om naar te kijken, maar de rest wat niet lekker loopt is er ook nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet zinvol. Ik besta en dat is het. Maar probeer het wel leuk te maken. Te genieten en dat doe ik via mijn gezin/ sociale kring, mijn dieren en aanklooien in mijn tuin.

En dat lukt goed want ik ben erg gelukkig 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn leven heeft op zich geen zin. Maar ja, ik ben er, dus ik maak er maar wat van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen.

Anders was ik denk ik er al niet meer. Wat prima was geweest.
Door hen probeer ik wel elke pijnbehandeling uit en zing ik de zware pijndagen uit. En staat mijn brein op nog zeker 20 jaar volhouden, maar liefste langer. Zodat ik zoveel mogelijk er kan zijn voor hen en kan meemaken met hen. Alles wat er nodig is voor hen en een goed leven voor hen.

Verder boeit niks of niemand me wat qua zin in wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mis die zorgeloze tijd.
Vaak denk ik wel eens fuck it waarom neem ik het leven zo serieus wat zal het ook?

En dan denk ik aan alle verplichtingen die ik heb en dat de rekening betaald moet worden en dan wordt ik een soort rebels op een bepaalde manier.
Dan denk ik aan alles verkopen, zodat ik een bepaalde soort vrijheid weer terug heb. Gewoon een boot kopen of busje en dan zie ik het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het leven heeft geen zin, maar ipv naar zin kan je wel naar geluksmomentjes/ geluksdagen zoeken.
Waar ik gelukkig van word, is het rommelen met planten op mijn balkon of in mijn tuin, en daarna met een glaasje wijn aan de sloot gaan zitten. Zorgen en opkomen voor dieren. In mijn blote kont op het naaktstrand liggen en lekker plonzen af en toe.
Maar voor jou kunnen dat heel andere dingen zijn. Je weet toch wel wat je een goed gevoel geeft, waar je ontspannen bij raakt? Gun jezelf die dingen! <3
rieneke wijzigde dit bericht op 01-05-2024 20:42
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind en hond. Echt de enige reden om nog te leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder heeft ook ooit eens gezegd dat als ik er niet was, dat het dan voor haar niet meer hoefde. Ik vond dat een erg zware verantwoordelijkheid.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
01-05-2024 20:15
TO trapt af:
Ik haal geluk en zingeving aan:

-Planten en bloemen en natuur algemeen
- niet te veel verplichtingen/moeten
- thuis beetje rommelen
- 1 op 1 afspreken met een vriendin of in een zeer klein, select groepje
- mediteren/stretchen
- muziek luisteren
-knuffelen met mijn kat
-verhalen die voorgelezen worden
-lekker en gezond eten (liefst thuis en vers/zelf gemaakt)
-op z'n tijd sauna

Verder kan ik zo snel even niets meer bedenken. Merk de laatste tijd dat ik heel erg naar mijn leven en de mensen erin aan het kijken ben naar wie en wat me energie geeft. Want ik heb steeds vaker van die dagen dat ik denk is dit de rest van mijn leven zo en waar doe ik het voor.
Dit klinkt meer als "wat geeft me voldoening/plezier" dan als zingeving.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefde, in de breedste zin van het woord. Dus van mijn lief tot aan de natuur.
En wat mij ook echt veel zingeving biedt, is mijn vrijwilligerswerk (maar daar is geloof ik ook wel van bewezen dat het dat effect heeft op mensen). Ik kan daar moe heen gaan en helemaal fris vandaan komen, bovendien relativeert het ook weer lekker mijn eigen leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij gelukkig maakt:
- in de natuur zijn
- genieten van de zon
- nachtje weg met vriend
- roadtrippen
- backpacken
- zingen
- terras met vriendinnen
- ongeneerd dansen op de dansvloer
- borrelen met vrienden
- iets creatiefs doen
- schrijven
- appeltaart bakken
- een diner hosten voor geliefden
- zeilen
- zonnen op het strand (insmeren natuurlijk)
- filmhuisfilm

Wat mij zin geeft:
- als iemand mijn luisterend oor nodig heeft
- als iemand mijn advies nodig heeft
- als iemand op een andere manier mijn steun/hulp nodig heeft
- nalatenschap (creatief, informatief of inspiratie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorgen voor een positieve mindset. Als je opstaat en gaat slapen dankbaar zijn voor alles in je leven zoals je familie, vrienden, gezondheid of bijvoorbeeld je huis. Er zijn mensen die het veel erger hebben die bijvoorbeeld dakloos zijn of ernstig ziek zijn.
Kijk naar dingen waar je een geluksgevoel van krijgt. Zo krijg je van sporten een lekker gevoel en maak je geluksstofjes aan. Doe leuke dingen met je vrienden en familie. Je weet nooit hoelang je leven nog duurt dus geniet van elke dag. Een gezonde leefstijl zoals gezond eten en drinken en beweging helpt ook bij een positief leven. Ik haal geluk uit ervoor zorgen dat mijn vrienden en familie gelukkig zijn en dat ik ze vaak zie. Daarnaast word ik gelukkig van sporten en neem ik het leven niet te serieus want je weet nooit wanneer je dood gaat. Als je ergens mee zit deel dit dan met mensen zodat ze je kunnen helpen. Geniet elke dag en leef in dankbaarheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
01-05-2024 20:49
Mijn moeder heeft ook ooit eens gezegd dat als ik er niet was, dat het dan voor haar niet meer hoefde. Ik vond dat een erg zware verantwoordelijkheid.
Waarom je dat tegen je kinderen zou zeggen is mij een raadsel. Heel naar. Zou ik nooit doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Mevrouw25 sporten en gezond eten helpt zeker en probeer ik nu ook weer op te pakken.

Maar met andere praten over wat me dwars zit doe ik al liever niet meer. Want ik merk vaak dat het andere niet echt boeit of ze het liever niet horen. Of met goedbedoelde advies/mening aankomen.

Kunnen lachen met andere en verbinding is eigenlijk wat me zingeving geeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet te veel moeten, niet te veel verplichtingen. Dat is wat mij gelukkig maakt.
Mijn gezin, werk en familie is het belangrijkst voor me. Daarnaast een zo rustig mogelijk leven leiden. Genieten van tuin, gezellig thuis zijn en een schoon en rustig huis.

Kortom de 3 R's.

- Rust, reinheid en regelmaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
01-05-2024 21:00
Waarom je dat tegen je kinderen zou zeggen is mij een raadsel. Heel naar. Zou ik nooit doen.

Nou, ik moet er wel bij zeggen dat ze ongeneeslijk ziek was en we wel wisten dat ze op termijn zou sterven. Maar ze hield vol voor mij en dat zei ze toen. "Als jij er niet was geweest hoefde het allemaal niet meer" Toch vond ik dat op dat moment best zwaar wegen op mijn schouders.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen kinderen en mijn man (vriend) houdt van mij.en ik van hem. Dus ik ben maar gewoon gelukkig, Verdere trauma's zijn voor een ander toipic, lijkt me. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het leven heeft geen zin. Je moet de tijd vullen tussen geboorte en dood.

Ik probeer een beetje goed te zijn voor anderen en zoveel mogelijk dingen te doen die ik leuk vind.

Maar meestal doe ik dingen die ik 'wel aardig' vind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
De enige zin die ik kan bedenken voor mijn leven is wat ik voor anderen kan betekenen. Dat kan iets groots zijn, zoals voor iemand zorgen, maar ook klein in de dagelijkse dingetjes als iemand helpen die je toevallig ergens tegenkomt.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een tijdje ga ik dood, maar hopelijk duurt dat nog wel 60 jaar (of meer). En in de tussentijd doe ik wat ik moet doen, werk ik en doe ik vooral de dingen waar ik blij van word. Niet elke dag kan een dag met een gouden randje zijn en dat hoeft ook niet. Ik kan ook blij worden van '5 minuten voor de wekker wakker worden' en dan gewoon de tijd afwachten tot de wekker gaat :proud:

Verder heb ik echt heel erg leuke collega's. Dat maakt werken wel elke dag een feestje. Dat is ook wel eens anders geweest en ik wist niet dat het zo'n verschil maakte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zingeving is niet hetzelfde als geluk toch ?
Ik denk dat het leven net zoveel zin heeft als je er zelf van kunt maken.
Als ik er niet meer ben draait de wereld gewoon verder zonder mij, maar de mensen die van me houden zullen me missen.
Waarom zou je leven zin moeten hebben?
Is het niet genoeg dat je er bent en dat zelf mag bepalen wat de zin van jouw leven is ? het gaat er sowieso niet om wat andere zinvol vinden :)

Maar mijn kinderen en dieren zijn wel degene waar ik voor leef, en als ik andere met een glimlach of een vriendelijk woord een goed gevoel kan geven voel ik me ook zinvol.
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit heel diep gezeten met depressies en verslavingen. Ik vroeg me dit soort dingen oom af toen. Inmiddels gaat het 1000 keer beter met me en geniet ik van het leven. Ik probeer me net te bedenken waar dat dat in zit, maar dat is denk ik niet iets specifieks. Ik ben wel echt heel blij met mijn relatie. Ik heb echt een hele leuke man. Ik heb 8 jaar lang in een verschrikkelijke achterstandswijk in een galerij flat gewoond, dat is niet leuk maar ik was wel blij dat ik een plekje voor mezelf had in deze tijden van woningnood. En nu ik eindelijk ga verhuizen ben ik extra blij. Ik denk dat mijn geluk en mijn nut van het leven vooral in het waarderen van de kleine dingen zit. Ik geniet van mijn gezin en alle kleine dingen die erbij horen. En dat ik niet meer verslaafd ben. Daar ben ik echt heel trots op. En dat ik geen depressieve gevoelens meer heb. Daar ben ik echt heel dankbaar voor.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven