Op de snelweg

17-11-2014 22:52 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben niet helemaal zeker of het bij de goede pijler staat..



Mijn man gaat twee weken weg naar het buitenland voor het werk.

Ik ga met onze dochter een paar dagen naar mijn ouders. Normaal ga ik met de trein, maar als ik wil kan ik ook de auto pakken.

Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs en nog maar een paar keer dit stuk gereden. Het is een stuk van 120 km en dus voornamelijk snelweg.



Ik ben niet heel bang voor de snelweg maar vind het nog steeds wel erg spannend om dat eind te rijden. Tot nu toe ook alleen nog met mijn man erbij gedaan.



Ik zou best wel met de auto willen gaan, kan de navigatie gebruiken en ik tijd op rustige tijden maar ergens vraag ik me af of het wel "verantwoord" is. Zeker omdat ik met mijn kind alleen ga en ik nog niet zo heel lang een rijbewijs heb.



Dus met de auto of toch met de trein?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 17 november 2014 @ 23:16:

[...]





Vanavond nog een aflevering van De slechtste chauffeur van Nederland gekeken. Ik denk dat je je mening iets moet bijstellen Ben het helemaal met je eens, maar bij dit programma is het zo extreem dat ik toch twijfel of het wel echt is allemaal.
Gaan! Maar probeer de dagen ervoor ook steeds een stukje te rijden, dan heb je wat routine en gaat het soepeler.



Veel plezier bij je familie.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:21:

Zohee, ik ben de enige die denkt dat TO kan rijden terwijl ze een rijbewijs heeft? En jullie zijn allemaal zelf heel zeker van jezelf? Kind niet bezighouden door 1x in de 10 min wat op de achterbank te geven maar liever continu gejengel aanhoren is beter?



Pfff maak TO allemaal lekker nog even wat onzekerder over hoe veel ze nog wel moet oefenen, haar kind ingevaar brengt als ze niet super zeker is van zichzelf. Niet precies de goede snelheid rijdt etc. Lekker, zo iemand even proberen op weg te helpen.



Affijn, ik ga slapen.

TO, vraag je man wat hij er van denkt: hij weet hoe jij rijdt en of hij het een goed idee vind.



Het was zijn idee.

Ik zal ook absoluut niet in de auto stappen als ik van tevoren denk dat ik het niet "kan"
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:17:

Eens met Himalaya, te langzaam rijden is echt heeeel gevaarlijk. Hoe vaak ik wel niet vol op de rem moet omdat er ineens iemand 90km/pu op de snelweg rijdt.

Dan zou ik maar eens beter opletten als je niet gewoon moet inhouden, maar vol op de rem moet. Beter vooruit kijken!



Sorry ik zou gaan slapen.. ga ik dus nu echt doen.
Ik heb ruim een jaar mijn rijbewijs en begrijp je onzekerheid wel. Mijn man heeft de auto voor zijn werk nodig dus ik kan niet zomaar de auto nemen als ik wil. En de stukken die ik rij zijn meestal dichtbij. Ik maak dus weinig snelwegkilometers.

Dus toen ik een paar weken geleden in mijn eentje 150 km heen en 150 km terug over de snelweg moest was dat even slikken.

Maar hé, ik kende het stuk ook al, heb toch heel mutserig de navigatie aangezet en ben gegaan. En hé, heelhuids teruggekomen.

Geen ervaring hebben is geen ramp, maar werk er dan wel aan om die ervaring op te doen. Anders durf je het na verloop van tijd echt niet meer en wordt je zo iemand die alleen maar in de eigen omgeving durft te rijden. Datis toch zonde van je rijbewijs?
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:24:

[...]



Dan zou ik maar eens beter opletten als je niet gewoon moet inhouden, maar vol op de rem moet. Beter vooruit kijken!



Sorry ik zou gaan slapen.. ga ik dus nu echt doen.

Onzin! Ik heb elf jaar mijn rijbewijs en durf van mezelf te zeggen dat ik een hele goede chauffeusse ben en ontzettend alert.



Wat anderen op de weg uitvreten, daar heb ik geen invloed op en soms kom je ineens achter zo'n slak te rijden en dan moet je dus op de rem.
quote:van-vert schreef op 17 november 2014 @ 23:09:

Plus ik heb destijds 1x les gehad op de snelweg

Hm, dat is een beetje raar....

Hier is de snelweg waar je 120 of 130 mag ook 20 km verderop, maar toch heb ik daar regelmatig gelest. Het hoort gewoon bij de lessen vind ik.
Maar goed, wat betreft rijden met een kind.

Neem de tijd en plan wat stopmomenten in onderweg. Wat kan het schelen als je twee keer een kwartiertje pauzeert ? Je hebt de tijd toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 17 november 2014 @ 23:34:

[...]



Hm, dat is een beetje raar....

Hier is de snelweg waar je 120 of 130 mag ook 20 km verderop, maar toch heb ik daar regelmatig gelest. Het hoort gewoon bij de lessen vind ik.Ja achteraf ook wel raar, maar ik moest daar voor wel een dubbel uur boeken anders was er gewoon geen tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 17 november 2014 @ 23:37:

Maar goed, wat betreft rijden met een kind.

Neem de tijd en plan wat stopmomenten in onderweg. Wat kan het schelen als je twee keer een kwartiertje pauzeert ? Je hebt de tijd toch?



Ja dat is zeker waar! Daar dacht ik ook al aan. Genoeg benzinestations waar ik kan stoppen om even te pauzeren als het nodig is. Gelukkig is mijn dochter makkelijk in de auto.

Ach gelukkig kan ik er nog een paar nachtjes over slapen.

Ik denk ook dat ik banger ben om verkeerd te rijden :-D ben

gewoon totaal niet bekend met het snelweg systeem.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw kind niet heel veel aandacht eist, kun je best de snelweg op.



Het rijden op de snelweg is veel makkelijker: geen krappe bochten, geen tegenliggers, geen fietsers, geen mensen die oversteken, enz.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me altijd dat mensen rijden op de snelweg zo eng vinden. Iedereen rijdt dezelfde kant op, geen fietsers en voetgangers, geen kruisingen...

Als je kunt rijden in de bebouwde kom, kun je het zeker ook op de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
quote:haarklover schreef op 17 november 2014 @ 23:41:

Als jouw kind niet heel veel aandacht eist, kun je best de snelweg op.



Het rijden op de snelweg is veel makkelijker: geen krappe bochten, geen tegenliggers, geen fietsers, geen mensen die oversteken, enz.Wat Haarklover zegt dus!
quote:van-vert schreef op 17 november 2014 @ 23:38:

[...]





Ja achteraf ook wel raar, maar ik moest daar voor wel een dubbel uur boeken anders was er gewoon geen tijd voor.ik leste heel vaak 2 uur achter elkaar. Dan kon je tenminste echt wat doen, een uur is zo om.
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:33:

Wat anderen op de weg uitvreten, daar heb ik geen invloed op en soms kom je ineens achter zo'n slak te rijden en dan moet je dus op de rem.



Klopt op zich wel, en toch trap ik weinig op de rem op de snelweg. Vaak is op tijd je voet van het gas halen en uit laten rollen voldoende. Ook nog prettiger voor degene achter je.



Niet als kritiek op jou bedoeld, maar ik heb ook zo iemand in mijn omgeving die de rem goed weet te vinden en toen ik vlak na een operatie een lift naar huis nodig had heb ik toch maar iemand anders gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf merk en ook altijd in mijn omgeving hoor is dat de snelweg juist heel makkelijk is! Of vergis ik me? Als je eenmaal bent ingevoegd hoef je toch vrij weinig meer te doen.. Cruisecontrol aan en gaan ;)



Ik zeg, gewoon doen! Ben het helemaal eens met aaaanne, niet zo laten afschrikken hoor. Bovendien: als je een foutje maakt eindigt dat meestal in het missen van een afslag, een onbedoeld 'associale' actie door slecht inhalen of iemand er niet tussen laten ofzo. Je weet dat je nog niet heel ervaren bent dus je let extra goed op, de kans op een ongeluk is dan zo klein.. Bijna alle ongelukken gebeuren juist door slecht opletten, dus dat gebeurt jou niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 17 november 2014 @ 23:47:

[...]



ik leste heel vaak 2 uur achter elkaar. Dan kon je tenminste echt wat doen, een uur is zo om.Is ook veel beter. Ik had daar nooit aan gedacht tot de instructeur zelf met het idee kwam
Alle reacties Link kopieren
quote:van-vert schreef op 17 november 2014 @ 23:41:

[...]





Ja dat is zeker waar! Daar dacht ik ook al aan. Genoeg benzinestations waar ik kan stoppen om even te pauzeren als het nodig is. Gelukkig is mijn dochter makkelijk in de auto.

Ach gelukkig kan ik er nog een paar nachtjes over slapen.

Ik denk ook dat ik banger ben om verkeerd te rijden :-D ben

gewoon totaal niet bekend met het snelweg systeem.Huh? Je schrijft dat je navigatie hebt én je gaat naar je ouders. Zal toch niet de eerste keer zijn dat je die kant op gaat? Of rij je nooit als je man ook erbij is (dom!) en zit jij er dan naast met een blinddoek voor?
quote:van-vert schreef op 17 november 2014 @ 23:41:

[...]





Ja dat is zeker waar! Daar dacht ik ook al aan. Genoeg benzinestations waar ik kan stoppen om even te pauzeren als het nodig is. Gelukkig is mijn dochter makkelijk in de auto.

Ach gelukkig kan ik er nog een paar nachtjes over slapen.

Ik denk ook dat ik banger ben om verkeerd te rijden :-D ben

gewoon totaal niet bekend met het snelweg systeem.



Nou dat bedoel ik dus. Dat zijn dingen die je in een rijles had moeten leren.

Maar goed, maak je nou niet zo druk....je hebt er vaker gereden, maar dan met je man naast je, dus je weet toch waar je heen moet? En met navigatie aan....het ergste dat kan gebeuren is dat je verkeerd rijdt...nou dan ga je de snelweg af en gaat terug.

Ik reed laatst op een totaal onbekend stuk ook verkeerd, en dat heb ik ook gewoon opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 17 november 2014 @ 23:49:

[...]





Klopt op zich wel, en toch trap ik weinig op de rem op de snelweg. Vaak is op tijd je voet van het gas halen en uit laten rollen voldoende. Ook nog prettiger voor degene achter je.



Niet als kritiek op jou bedoeld, maar ik heb ook zo iemand in mijn omgeving die de rem goed weet te vinden en toen ik vlak na een operatie een lift naar huis nodig had heb ik toch maar iemand anders gevraagd.Ik snap wat je bedoelt. Ik zeg ook niet dat ik dit elke maand meemaak, het is idd vaker een kwestie van gas los laten dan van hard op de rem trappen. Wat ik alleen wilde duidelijk maken is dat het WEL kan gebeuren en dat heel langzaam rijden dus erg gevaarlijk is.
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:33:

[...]





Wat anderen op de weg uitvreten, daar heb ik geen invloed op en soms kom je ineens achter zo'n slak te rijden en dan moet je dus op de rem.Ik had gisteren op de snelweg dat iemand ineens van baan wisselde, Hij schoof heel krap voor me en reed een stuk langzamer dan ik. Ja dan moet je best hard op de rem. Idioten zijn er zat helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 17 november 2014 @ 23:34:

[...]



Hm, dat is een beetje raar....

Hier is de snelweg waar je 120 of 130 mag ook 20 km verderop, maar toch heb ik daar regelmatig gelest. Het hoort gewoon bij de lessen vind ik.

Ik heb nooooit rijles gehad op de snelweg en zag er ook gigantisch tegenop om er voor het eerst op te gaan. En nu, nu rij ik liever via de snelweg dan binnendoor. Waarom? Geen overstekend wild, bochten, fietsers of ander gespuis én file flirten mocht dat aan de orde zijn ;)



Maar TO, als jij je veilig voelt op de weg dan draag je dit bij je in je rij gedrag en zal dochterlief ook rustig zijn. Misschien een idee voor relaxte muziek voor jullie beide? En voor die tijd een stuk rijden naar een stad in de buurt?
Make your dreams come true!
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 17 november 2014 @ 23:50:

[...]





Huh? Je schrijft dat je navigatie hebt én je gaat naar je ouders. Zal toch niet de eerste keer zijn dat je die kant op gaat? Of rij je nooit als je man ook erbij is (dom!) en zit jij er dan naast met een blinddoek voor?Nou ik woon hier nog niet zo lang. 120 km verderop en daarnaast heb ik dus nog maar een paar keer dit stuk gereden. Als mijn man rijd zit ik meestal wat voor mezelf te doen, boekje lezen ofzo. Is dat zo raar?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:17:

Eens met Himalaya, te langzaam rijden is echt heeeel gevaarlijk. Hoe vaak ik wel niet vol op de rem moet omdat er ineens iemand 90km/pu op de snelweg rijdt.

Onzin, anticiperen heet dat. Als jij goed, ver vooruit kijkt, zie je dat aankomen.

Vrachtwagens rijden ook 90km/h, die zie je toch ook?
En nou is het afgelopen!
Nee niet heel raar, maar je hebt het toch al gereden?

Ik ben een klein drama als het aankomt op oriëntatie, maar zelfs ik weet na 3 keer de weg wel, helemaal met navigatie. Wij moeten dus regelmatig 150 km verderop zijn en de eerste keer dta ik alleen moest viel onderweg de navigatie uit. En toch ben ik helemaal zelluf in een keer goed thuisgekomen.

Heb wat vertrouwen in jezelf.

Ik snap echt de onzekerheid, maar wil je serieus liever 2,5 uur met een peuter in de trein dan een uurtje met de auto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven