Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er vrij zeker van dat Pruttel niet bedoelde dat jij naar bent of dat je het niet had mogen schrijven, maar dat wat er is gebeurd naar is. (Sorry dat ik voor praat, Pruttel). Dat van je broertje vond ik namelijk ook heftig om te lezen, maar ja, gebeurd is gebeurd en hij wist niet beter. Net als jij. Ik hoop dat je broertje net zulke goede steun heeft van zijn vriendin en vrienden als jij, want ook hij heeft een boel te verwerken.



Ik denk dat het nu tijd is om iets ontspannend te gaan doen. Volgens mij heb je alweer heel veel gedaan, en zo'n bezoekje is nu - naast leuk en fijn - ook heel intensief. Dus daarna is het tijd voor iets prikkelarms, want ik gok dat je hoofd weer tolt en overloopt. En als je dan straks weer helemaal fit bent (als!!), kun je misschien nog een klein klusje doen (max. 10 minuten). En dan weer rustig zitten. Moeilijk, maar halverwege een klus instorten omdat het toch teveel is, is ook niet leuk. Of handig.
Alle reacties Link kopieren
xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
x
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Al kunnen therapeuten geld aan je verdienen, betaal jij dat? Volgens mij betaalt de zorgverzekeraar. Dus wat zou het jou kunnen schelen?



Die gedachten hebben niet veel positiefs te melden, he? Ik ken ze wel. Ik zeg wel eens: "je plaat blijft hangen, vertel eens wat nieuws..." Ik bedoel, ze proberen me al jaren wijs te maken dat ik nergens voor deug, ik heb alles al een keer langs horen komen. Saai hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die tactiek probeer ik ook wel Snow

Maar dan zeggen ze:

natuurlijk hebben we niks nieuws te vertellen, de waarheid verandert niet hoor, die blijft hetzelfde, en die blijven we net zo vaak herhalen tot je ons gelooft en daarnaar handelt, wij hebben het beste met je voor en weten wat je nodig hebt



Kijk naar de feiten, zeggen ze ook; positief denken over jezelf heeft je nooit geholpen, hard werken en maar doorgaan wel. Onze aanpak heeft je een goede baan bezorgd, een goede opleiding, een leuke vriend, vriendschappen, een fijn huis, mensen die je mogen.

Ja, zeg ik dan, maar er is meer in het leven, en als dit allemaal ten koste van mezelf gaat is het nooit goed, ik moet ook op mezelf passen en het zelf fijn vinden.

Nee hoor, dat hoeft niet, dat is egoïstisch

Het heeft niks met egoïsme te maken, maar alles met zelfzorg, wat heel belangrijk is

Je praat alleen maar de mensen na waar je nu contact mee hebt. Merk je dan niet hoe slecht die voor je zijn? Ze maken je van alles wijs, en jij gelooft ze ook nog?!

Ja, en nu ben ik wel even uitgepraat met jullie



En zo gaat het toch maar door en door

Juist als ik dingen doe die ik moeilijk vind, worden zij actief

Ze houden niet van al die veranderingen

Ze zijn bang

Dat maakt het moeilijk vol te houden

Maar ik doe nog steeds niks van de klusjes

Ik ben nog steeds met ontspanning bezig

Pff...



En dan beginnen ze weer met een nieuw onderwerp: zou je je niet heel veel zorgen moeten gaan maken over morgen?

Nee hoezo? Ik heb alles toch voorbereid en besproken

Ja maar wat als ...... en dan komen ze met 100 ramp scenario's

Die ik allemaal van ze moet langslopen en voorbereiden

Sorry, zeg ik tegen ze, ook dit is niet de afspraak. Ik doe nu iets ontspannends en ik heb rust nodig, dus stop met dit soort dingen zeggen

Ja maar

Nee niet maar, nu is het klaar



Tot hun volgende idee als een wervelwind van paniek mijn hoofd binnen komt



Ik kan ze inmiddels redelijk aan, maar het vraagt zoveel... het is zo pittig... het is zoveel makkelijker naar ze te luisteren en het oude gedrag te doen. Zo verleidelijk nog

Omdat dit gewoon heel zwaar is
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik wilde ook niet zeggen dat het makkelijk is. Het is vermoeiend. Maar er is alweer een uur voorbij. Straks eten, dat doorstrepen en dan heb je een prachtig doorgestreept lijstje behaald vandaag!
Knuf, niet twijfelen, je hebt het bij het rechte eind



En Tobbie, goed namens mij gesproken
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig Pruttel

En dank je Snow

Dat is waar

De tijd gaat wel voorbij

Uiteindelijk...

En tegelijk heel snel...

Waardoor het opeens alweer eind april is

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Avond is wel moeilijk

Merk hoe moe ik ben

En emotioneel..

Dat houd ik ook altijd tegen

Huilen

En dan ook nog om niks

En tegelijk om alles





Zo moe, en wil vroeg op bed

Maar kan toch niet moe zijn van zo'n luie vakantiedag...? Blijkbaar toch wel...

Het vechten tegen de drang is uitputtend

Eigenlijk is het vechten tegen de emoties

Alles wat ik voel

Omdat het zo eng is

En veel...

Het voelt slecht dat ik nog steeds die drang heb, maar kom er meer en meer achter wat bedoeld wordt met die snelweg in mijn hoofd. Het kost wrss best wat tijd dit nieuwe weggetje aan te leggen, met nieuw gedrag...



Soms voelt de wereld om mij heen zo onrealistisch en ver weg

Ik ervaar dan zo weinig grip

Hoe kan ik opeens een huis hebben, en een relatie, en een baan, terwijl ik voor mijn gevoel gisteren nog op de middelbare school zat en aan het daten was. Ik moet mezelf er zo vaak aan herinneren wat m'n leven nu is...

Vorige keer had ik het daar met m'n peut over. Ze liet me vertellen over de tussenliggende jaren, eigenlijk van m'n vijftiende tot nu. En ze zei: je hebt heel veel gedissocieerd, logisch dat het allemaal ver weg voelt en je zo weinig grip ervaren hebt. Maar door nu al het voelen toch er te laten zijn, en niet weg te drukken, ga je steeds meer grip ervaren.



Ik zei dat het dissociëren ook voordelen had. Ja voor een kind om te overleven zei ze, maar voor een gezonde volwassene niet. Je moet leren dat je het nu aankunt en dissociatie niet meer nodig hebt. Je kunt jezelf nu veilig stellen, je bent niet meer afhankelijk van anderen.

Maar, zei ik, dissociëren heeft zoveel voordelen. Nee zei ze, jouw kijk daarop klopt niet, het is een overlevingsmechanisme, niet een of ander fijne staat van zijn, het is geweldig hoe je hersenen je gered hebben vroeger, maar het is vreselijk dat het nodig was.



Ik zei dat ik bang was het dissociëren af te leren. Volgens haar zou dat een hele gezonde ontwikkeling zijn. Maar wat als ik het nodig heb? Je hebt het niet meer nodig, je bent nu veilig.

Tsja, misschien moet ik dat nog wel honderd keer horen om het te geloven....



Ik vind het best een beetje moeilijk steeds een beetje meer afscheid van het dissociëren te nemen

Het was zo makkelijk

Ook al beschadigde het mij

Wie ben nou, dacht ik dan, wat maakt het uit dat m'n lichaam gebruikt wordt en dat ik mezelf pijn doe, ik ben toch niks waard

Inmiddels begin ik daar wel anders over te denken, vind het vaak zonde om mezelf pijn te doen, en verdrietig dat ik dat geleerd heb...

Maar vaak genoeg maken ze me nog wijs dat het dissociëren fijn was

En ja, het was ook fijn voor een deel van mij

Maar dat het m'n lichaam en andere stukjes van mij beschadigde, kan ik nu niet meer ontkennen... Het dissociëren was (is) ook vreselijk eenzaam..



Allemaal om maar niet te voelen. Want dit voelen is vreselijk. Het doet pijn, het verscheurt me van binnen uit en het vreet me op.

Au au au, denken m'n lichaam en hoofd alleen maar, waar is de knop om deze pijn te laten ophouden? Waarom gebruik je die niet, het zou zo opluchten...



Ja, voor even denk ik nu, het luchtte altijd op voor even. Want de pijn blijft er wel, die is er nou eenmaal, en die kan niet zomaar gestopt worden. Enkel weggedrukt, maar dat lost niks op. Het heeft aandacht nodig, die pijn...

Net als een wond die eigenlijk verzorgd en verschoond en gehecht moet worden, maar elke keer een pleistertje op geplakt wordt... dan zie je 'm immers ook niet? Die wond is alleen maar gaan etteren en ontsteken en meer pijn gaan doen. Alle pleisters hebben niet geholpen, misschien wordt het wel tijd die wond te verzorgen...

Maar pijn doet dat wel, zonder meer
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.


Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je me wilt lezen Snow





Ik denk echt met al die pijn;

de boodschap is duidelijk hoor,

ik heb het nu wel goed genoeg gevoeld!

Stop nu maar met de pijn geven,

ik ben ermee bezig

Het voelt gewoon helemaal niet fijn

Niemand wil toch pijn voelen...?

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Je bent nu veilig Knuf
Hey liefje, je mag gewoon naar bed gaan he. Vakantie is om uit te slapen, dat moet je even omsnowen, vroeg naar bed is omgekeerd uitslapen en mag dus gewoon.
Misschien kun je de therapie en de pijn van nu als een soort revalidatie zien? Je hebt iets gebroken en dat leer je heel langzaam weer te gebruiken. Revalidatie is zwaar en vermoeiend. En pijnlijk kan het ook zijn. Daarom verdien je rust en ontspanning. Dat is ook goed voor je, goed om beter mee te worden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Snow, het is zeker fijn om er zo naar te kijken... Het voelt nog steeds deels als te mild en aardig om het zo te benaderen, en niet terecht, maar deels ook al beter om er wat realistischer naar te kijken



Pruttel, goed idee,

ik ben zo bekaf,

ik ga proberen te slapen...

Best wel vroeg



Bedankt lieverds
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Liefs en sterkte ook van mij, Knuf. Slaap lekker.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik ga ook naar bed. Ben gesloopt.



En als ik het mag, mag jij het ook.



Dus hop hop hop!! Onder de wol
Alle reacties Link kopieren
Haha hoe moeten we die smiley op z'n Pruttels vertalen?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Halloooooohooooooooo



Zijn hier nog lieverds in tha house?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer te werken, maar ik heb nog niets bereikt en het is al half elf... Deze klus is zo groot dat ik er zelfs als ik 'm in kleine stukjes (ik wilde 'mootjes' typen, maar dat is een nogal agressieve benadering, geloof ik) het veel blijft. Iedere keer als ik aan een stukje begin, denk ik aan die 123.342.235.457.234 stukjes die nog moeten en klap (ik wil de 'sla' typen, ben een beetje gefrustreerd geloof ik) ik helemaal dicht.



Dus nu zit ik maar de halve ochtend te internetten en het forum te checken.
Alle reacties Link kopieren
Haha goedemorgen Pruttel!

Wat ben je vrolijk en energiek

(tenminste hier)



Goedemorgen Tobbie!

Wat frustrerend zo'n grote klus

Kun je die kleine stukjes niet nog kleiner maken?

Zou dat helpen?

Ik herken het wel hoor,

en vooral dat je dan uiteindelijk nergens toe komt,

omdat het teveel lijkt

(maar het alsnog moet doen, en dus jezelf enorm in de weg zit)

Naar is dat
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
@Tobbert, hier hetzelfde vandaag. Misschien moeten we elkaar beloven dat we nu aan de gang gaan, al is het maar voor 5 minuten, en dan hoeven we nog maar 123.342.235.457.233 stukjes!
Alle reacties Link kopieren
Ja, is goed, Snow. Knuffel, ik zit mezelf inderdaad nogal in de weg vandaag. En als ik nog langer zo bezig blijf, ga ik alleen maar heel hard huilen. Dus ik ga even koffiezetten en een stukje doen.



Maar ik denk niet dat ik tijdens de lunch een afstreepkalender ga tekenen. Zelfs dat is een te grote klus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven