Psychologie achter dik zijn en (motivatie om te ) afvallen

09-07-2016 21:52 327 berichten
Twijfelde of deze op Lijf & Lijn moest, maar ik voel/denk dat ie beter op zijn plek is hier.



Best wel lang met deze topic in gedachten gelopen en vandaag de knoop doorgehakt

Ik zou een gesprek/discussie willen over de psychologie van dik zijn en afvallen (vetverlies). Ik merk dat ik hier sterk de behoefte aan heb om zo mijzelf beter te begrijpen en hoe het 'werkt' en uiteraard 'de knop' om te kunnen zetten en beginnen met afvallen en dit vol te kunnen houden tot streefgewicht/lichaamsbeeld.



Ik ben altijd te dik geweest. Zoveel redenen die hiertoe geleidt hebben: geen opvoeding hierover (of überhaupt....) gehad hebben: onbeperkt toegang tot eten en dit onvoldoende afgeremd, geen kennis over gezonde voeding meegekregen hebben, stimulatie tot het doen van sport (niet alleen voor gezonde levensstijl, maar ook sociaal-emotioneel) etc etc over jeugd.



Dikke tiener, dikke volwassene nu. Ik was eigenlijk altijd ongelukkig met mijzelf en met mijn lichaamsbeeld.Ik begon hieraan pas wat aan te doen rond mijn 20e. 1 dieet gedaan, maar niet volgehouden (logischerwijs vind ik, Atkins). Daarna ingelezen over 'gezond afvallen/vermagering': minder energie (500 kcal)tot je nemen dan dat je op een dag verbruikt. Wat is gezond eten/goede keuzes maken (met behulp van dietistes, 2x op verschillende momenten) en sporten. Veel krachttraining met een stukje conditie erin. Spieropbouw, verbranden, verhoudingsgewijs meer eiwitten eten etc etc. Met resultaat, maar niet voldoende en nu ingekakt.



Goed jullie kunnen de achtergrond nu wel een beetje voorstellen Ik ben op zoek naar de innerlijke motivatie om ÉCHT wat te gaan doen met mijn overgewicht. De wilskracht om vetverlies vol te houden. Volhouden! Niet zo moeilijk zou je denken, wilskracht is gewoon willen. Waarom lukt het mij dan niet? Wil ik het niet genoeg dan? Ik weet dat ik gezonder moet worden, want dit is roofbouw op mijn lijf. Ik wil leukere kleding kunnen kopen, lekkerder in mijn 'vel' zitten. Vergroten van mijn kansen op een leuke baan. Heb gelukkig al een tijdje een leuke vriend Maar ik wil ook eens wat andere standjes proberen



Ik heb alles in huis om gezond te kunnen afvallen, behalve wilskracht. Ik snap het gewoon niet. Weet iemand waar ik wilskracht kan vinden? te flauw Ik luister/lees altijd vol ontzag naar de verhalen van mensen die flink afgevallen zijn en dit ook nog eens weten vol te houden. Ik wil ook zo'n succesverhaal vertellen!



Hoe vind ik die knop, hoe zet ik die om en hoe zorg ik ervoor dat ie omgezet blijft?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen psycholoog maar wat levert het je op om overgewicht te hebben? Want je hebt toch hele goede redenen aangegeven om af te vallen maar blijkbaar triggert jou dat niet genoeg. Heb je misschien ook de ook overtuiging: het lukt me toch niet? (Misschien omdat je niet anders kent of dat je ergens bang bent voor succes?)
Alle reacties Link kopieren
Heb je een vervelende vent thuis?
Biertje?!
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar een gewichtsconsulent of een diëtist, je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden hè. Zij kunnen je helpen en coachen naar een gezonde levenstijl en het wordt voor een deel zelfs nog vergoed ook. Zo te zien ontbreekt het je vooral aan kennis en kunde en niet aan een wilskrachtknop.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: ik wilde per sé afvallen. Slank worden. Weet ik hoeveel mislukte pogingen gedaan om erachter te komen waarom ik dan at, niet (genoeg) aan sport deed, dik en ongelukkig bleef, jojo-de etc etc. Tot ik daar genoeg van had, er uiteindelijk besloot om er voor te gaan, er lol in te hebben. En toen opeens kwam ik erachter dat het afvallen an sich helemaal mijn doel niet was. Dus jarenlang verspild aan een verondersteld doel najagen. En tegelijk vlogen de kilo's eraf, bleven eraf.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wat versta jij onder wilskracht trouwens?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik dacht altijd dat het niet zozeer met wilskracht te maken had, als wel met het omgooien van je levensstijl. Maar misschien is daar dan ook wel weer wilskracht voor nodig

Ik bedoel maar te zeggen dat je je leven misschien wat anders in moet richten, op een blijvende schaal, en niet alleen voor tijdens het afvallen. Misschien is daar winst te behalen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en lekker in je vel zitten zit in je zelf, binnenin.. Niet [alleen] in een lichaam dat jouw ideaalbeeld is..
Biertje?!
Ik lees mee. Ik kan heel goed afvallen, maar nooit slank blijven. Ik zoek ook nog hoe dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Afvallen is naar mijn idee het makkelijkste dat er is. Op gewicht blijven nadat je op je streefgewicht bent is een jeel ander verhaal. Als dat makkelijk zou zijn werd niemand meer dik na het afvallen.



Het is, denk ik, een kwestie van discipline. Als ik vol op aan het afvallen ben dan sta ik zeker iedere week op de weegschaal om te zien hoeveel gewicht er af is, liefst iedere dag. Zodra ik stop met diëten stop ik ook al vrij snel met de weegschaal. Want dat is dan te confronterend; ik weet immers zelf al donders goed dat ik zwaarder ben dan de week er voor. En ipv dat ik denk: "oké, deze week dus weer even de puntjes op de i en weer even 'balansen'" denk ik "mwah, kilootje erbij, maar dit is ook een mooi gewicht voor mijn lengte". En 5 weken later stap ik helemaal niet meer op de weegschaal omdat ik niet geconfronteerd wil worden met mijn eigen zwakte.



Eten is voor mij troost en beloning. En ondanks dat ik snap dat dat een hele verkeerde houding is kom ik er niet van los.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Wat is dan discipline?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:jippie55 schreef op 09 juli 2016 @ 21:57:

Ik ben geen psycholoog maar wat levert het je op om overgewicht te hebben? Want je hebt toch hele goede redenen aangegeven om af te vallen maar blijkbaar triggert jou dat niet genoeg. Heb je misschien ook de ook overtuiging: het lukt me toch niet? (Misschien omdat je niet anders kent of dat je ergens bang bent voor succes?)



Niks. Ik baal daarom als een stekker van mijzelf, want ik wil niet dik zijn maar ik kan de wilskracht niet vinden om vol te houden.



En ik denk dat het mij wel kan gaan lukken. Waarom het niet lukt om vol te houden.



Het is grappig dat je dit aankaart, bij de 1e dietist zei ik namelijk wel dat ik bang te zijn doordat ik afviel/slanker te zijn, dat ik zelf zou veranderen en dat anderen mij anders zouden behandelen. Dus eigenlijk de oude ik zouden afkeuren. Nu heb ik dat zover ik weet niet meer. Ik wil gezond zijn en een lichaam hebben die past bij mijn lichaamsbeeld.
quote:Schulten-Frau schreef op 09 juli 2016 @ 21:57:

Heb je een vervelende vent thuis?Nee. Niet de perfecte
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 juli 2016 @ 21:57:

Ga eens naar een gewichtsconsulent of een diëtist, je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden hè. Zij kunnen je helpen en coachen naar een gezonde levenstijl en het wordt voor een deel zelfs nog vergoed ook. Zo te zien ontbreekt het je vooral aan kennis en kunde en niet aan een wilskrachtknop.Hmm, zou kunnen. Maar mijn laatste, 2 jaar geleden geloof ik, zei dat het een kwestie is van volhouden en de goede keuzes blijven maken. Ik denk dat ik alsnog om een doorverwijzing ga vragen! Even vragen aan mijn huisarts of hij begrijpt waar ik tegenaan loopt. Wellicht is er een tak die zich meer richt op de psychologie.
quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 22:02:

Mijn ervaring: ik wilde per sé afvallen. Slank worden. Weet ik hoeveel mislukte pogingen gedaan om erachter te komen waarom ik dan at, niet (genoeg) aan sport deed, dik en ongelukkig bleef, jojo-de etc etc. Tot ik daar genoeg van had, er uiteindelijk besloot om er voor te gaan, er lol in te hebben. En toen opeens kwam ik erachter dat het afvallen an sich helemaal mijn doel niet was. Dus jarenlang verspild aan een verondersteld doel najagen. En tegelijk vlogen de kilo's eraf, bleven eraf.



Ik moet zeggen dat jij 1 van die mensen zijn die in mijn ogen een succesverhaal zijn. Ik ken je nog van je vorige nick



Ik vrees dus dat ik het niet genoeg wil. Ik heb er genoeg van, maar blijkbaar niet genoeg. Ik snap het zelf gewoon niet hoe ik dus ervoor kan gaan. Naast er gewoon ervoor te gaan.



quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 22:03:

Wat versta jij onder wilskracht trouwens?Ergens voor blijven gaan en ervoor blijven te gaan, met tegenslagen en overwinningen (hoe klein ook)
quote:Marie89 schreef op 09 juli 2016 @ 22:04:

Ik dacht altijd dat het niet zozeer met wilskracht te maken had, als wel met het omgooien van je levensstijl. Maar misschien is daar dan ook wel weer wilskracht voor nodig

Ik bedoel maar te zeggen dat je je leven misschien wat anders in moet richten, op een blijvende schaal, en niet alleen voor tijdens het afvallen. Misschien is daar winst te behalen.Klinkt als een open deur, maar eigenlijk wel mooi ingetrapt Denk zeker dat er winst te behalen valt. Zeker op de goede keuzes maken. Dat is makkelijker als mijn leven zo erop in gericht is. Had ergens gelezen dat mensen zichzelf heel wat moeten ontzeggen als het gaat om continue eetverleidingen en dat sommige mensen dat beter kunnen dan een ander. Ik heb hier ook last van (wel iets goeds voor de diëtist)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een sterk verhoogde kans op vele ziektes en/of chronische aandoeningen. Stok genoeg achter de deur?
quote:Schulten-Frau schreef op 09 juli 2016 @ 22:05:

Oh, en lekker in je vel zitten zit in je zelf, binnenin.. Niet [alleen] in een lichaam dat jouw ideaalbeeld is..Ben ik niet helemaal mee eens. Genoeg dikke dames die lekker in hun vel zitten, maar gezond is het niet. Zelf vind ik dat zij zichzelf voor de gek houden door 'lekker in je vel te zitten'.
quote:takkentrol schreef op 09 juli 2016 @ 22:22:

Afvallen is naar mijn idee het makkelijkste dat er is. Op gewicht blijven nadat je op je streefgewicht bent is een jeel ander verhaal. Als dat makkelijk zou zijn werd niemand meer dik na het afvallen.



Het is, denk ik, een kwestie van discipline. Als ik vol op aan het afvallen ben dan sta ik zeker iedere week op de weegschaal om te zien hoeveel gewicht er af is, liefst iedere dag. Zodra ik stop met diëten stop ik ook al vrij snel met de weegschaal. Want dat is dan te confronterend; ik weet immers zelf al donders goed dat ik zwaarder ben dan de week er voor. En ipv dat ik denk: "oké, deze week dus weer even de puntjes op de i en weer even 'balansen'" denk ik "mwah, kilootje erbij, maar dit is ook een mooi gewicht voor mijn lengte". En 5 weken later stap ik helemaal niet meer op de weegschaal omdat ik niet geconfronteerd wil worden met mijn eigen zwakte.



Eten is voor mij troost en beloning. En ondanks dat ik snap dat dat een hele verkeerde houding is kom ik er niet van los.



Ik moet nog beginnen met (veel en langdurig) af te vallen Dat volhouden zie ik dan wel weer



Discipline, eens. Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 09 juli 2016 @ 22:33:

[...]





Hmm, zou kunnen. Maar mijn laatste, 2 jaar geleden geloof ik, zei dat het een kwestie is van volhouden en de goede keuzes blijven maken. Ik denk dat ik alsnog om een doorverwijzing ga vragen! Even vragen aan mijn huisarts of hij begrijpt waar ik tegenaan loopt. Wellicht is er een tak die zich meer richt op de psychologie.Het is net zoals met andere hulpverleners, je hebt een therapeutische klik nodig. Er zijn heel veel goede gewichtsconsulenten en diëtisten, maar er zijn er maar een paar waarmee jij verder kan komen. Verder betekent doen zoals je altijd al deed, ook dat je er uit blijft zien zoals je altijd al deed. Je moet het zien als een leefstijlverandering en niet als tijdelijk dieet. Want dat werkt alleen tijdelijk. Gewichtsconsulenten en diëtisten leveren als het goed is maatwerk wat past bij jouw leven en postuur.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 22:30:

Wat is dan discipline?

In mijn optiek is dat continu scherp blijven. Dus, niet denken dat ik deze week niet meer naar de sportschool hoef te gaan want ik was gisteren ook al niet geweest en ja dan is het toch al een verloren week. En niet denken dat ik nu ook wel die punt appeltaart kan eten want ik ben met het eten van die gevulde koek/boterham met roomboter en hagelslag/what ever toch al van het padje geraakt.



Discipline is mijn inziens jezelf kunnen herpakken op het moment dat het nodig is.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Ik moet trouwens ook denken aan Quirijn. Zij had een topic met allemaal voordelen opnoemen van afgevallen te zijn. Bij haar ging ook de knop om en GAAAAAAAAAAAN! Ik wil dat ook!!!



Overigens sportte zij elke dag. Nu is dat misschien voor mij een stap te ver (of juist niet, beter te hoog inzetten?) maar wil om de dag sporten volhouden. Ik wil dat gewoon zo graag!
quote:Quinty schreef op 09 juli 2016 @ 22:40:

Je hebt een sterk verhoogde kans op vele ziektes en/of chronische aandoeningen. Stok genoeg achter de deur?



Blijkbaar niet. Ik moet zeggen dat ik mijzelf steeds een stommer persoon vind....Omdat ik weet wat ik mijzelf aan doe en dat niet wil. Wil zo lang mogelijk 'gezond' leven, Maar waarom doe ik het gewoon niet?!



Sorry (naar iedereen), frustratie spat ervan af
quote:MrsStanleyWalker schreef op 09 juli 2016 @ 22:42:

[...]

Het is net zoals met andere hulpverleners, je hebt een therapeutische klik nodig. Er zijn heel veel goede gewichtsconsulenten en diëtisten, maar er zijn er maar een paar waarmee jij verder kan komen. Verder betekent doen zoals je altijd al deed, ook dat je er uit blijft zien zoals je altijd al deed. Je moet het zien als een leefstijlverandering en niet als tijdelijk dieet. Want dat werkt alleen tijdelijk. Gewichtsconsulenten en diëtisten leveren als het goed is maatwerk wat past bij jouw leven en postuur.Ik had met de vorige een prima klik. Vond het ook altijd leuk om ernaar toe te gaan, want we konden goed discussiëren over (mijn) voeding etc. Op een goede manier hoor. Ik kan niet zo goede tegen mensen die vertellen wat ik moet doen en niet goed kunnen uitleggen waarom. Dat kon zij wel. Maar ik denk dat ik zoiets zoek zoals zij, maar psychologisch beter onderbouwd is en mij help zoeken/vinden hoe ik mijzelf kan blijven schoppen.
Bij mij ging het puur om wilskracht. Ik wilde altijd wel afvallen maar kennelijk niet graag genoeg.

Op het moment, dat ik serieuze gezondheidsproblemen kreeg is bij mij de knop omgegaan. Ik ben nog steeds te zwaar. maar niet meer levensbedreigend. Er is nu 40 kilo vanaf en ik voel me hier zoveel beter door. En doordat ik me beter voel is dat weer de stimulans om door te gaan met afvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven