Psychologie achter dik zijn en (motivatie om te ) afvallen

09-07-2016 21:52 327 berichten
Twijfelde of deze op Lijf & Lijn moest, maar ik voel/denk dat ie beter op zijn plek is hier.



Best wel lang met deze topic in gedachten gelopen en vandaag de knoop doorgehakt

Ik zou een gesprek/discussie willen over de psychologie van dik zijn en afvallen (vetverlies). Ik merk dat ik hier sterk de behoefte aan heb om zo mijzelf beter te begrijpen en hoe het 'werkt' en uiteraard 'de knop' om te kunnen zetten en beginnen met afvallen en dit vol te kunnen houden tot streefgewicht/lichaamsbeeld.



Ik ben altijd te dik geweest. Zoveel redenen die hiertoe geleidt hebben: geen opvoeding hierover (of überhaupt....) gehad hebben: onbeperkt toegang tot eten en dit onvoldoende afgeremd, geen kennis over gezonde voeding meegekregen hebben, stimulatie tot het doen van sport (niet alleen voor gezonde levensstijl, maar ook sociaal-emotioneel) etc etc over jeugd.



Dikke tiener, dikke volwassene nu. Ik was eigenlijk altijd ongelukkig met mijzelf en met mijn lichaamsbeeld.Ik begon hieraan pas wat aan te doen rond mijn 20e. 1 dieet gedaan, maar niet volgehouden (logischerwijs vind ik, Atkins). Daarna ingelezen over 'gezond afvallen/vermagering': minder energie (500 kcal)tot je nemen dan dat je op een dag verbruikt. Wat is gezond eten/goede keuzes maken (met behulp van dietistes, 2x op verschillende momenten) en sporten. Veel krachttraining met een stukje conditie erin. Spieropbouw, verbranden, verhoudingsgewijs meer eiwitten eten etc etc. Met resultaat, maar niet voldoende en nu ingekakt.



Goed jullie kunnen de achtergrond nu wel een beetje voorstellen Ik ben op zoek naar de innerlijke motivatie om ÉCHT wat te gaan doen met mijn overgewicht. De wilskracht om vetverlies vol te houden. Volhouden! Niet zo moeilijk zou je denken, wilskracht is gewoon willen. Waarom lukt het mij dan niet? Wil ik het niet genoeg dan? Ik weet dat ik gezonder moet worden, want dit is roofbouw op mijn lijf. Ik wil leukere kleding kunnen kopen, lekkerder in mijn 'vel' zitten. Vergroten van mijn kansen op een leuke baan. Heb gelukkig al een tijdje een leuke vriend Maar ik wil ook eens wat andere standjes proberen



Ik heb alles in huis om gezond te kunnen afvallen, behalve wilskracht. Ik snap het gewoon niet. Weet iemand waar ik wilskracht kan vinden? te flauw Ik luister/lees altijd vol ontzag naar de verhalen van mensen die flink afgevallen zijn en dit ook nog eens weten vol te houden. Ik wil ook zo'n succesverhaal vertellen!



Hoe vind ik die knop, hoe zet ik die om en hoe zorg ik ervoor dat ie omgezet blijft?
quote:takkentrol schreef op 09 juli 2016 @ 22:44:

[...]



In mijn optiek is dat continu scherp blijven. Dus, niet denken dat ik deze week niet meer naar de sportschool hoef te gaan want ik was gisteren ook al niet geweest en ja dan is het toch al een verloren week. En niet denken dat ik nu ook wel die punt appeltaart kan eten want ik ben met het eten van die gevulde koek/boterham met roomboter en hagelslag/what ever toch al van het padje geraakt.



Discipline is mijn inziens jezelf kunnen herpakken op het moment dat het nodig is.+1 icm wilskracht. Continu ook verleidingen weerstaan. Naar de sportschool (blijven) gaan. Niet alleen voor 3 maanden, maar ook daarna. Blijven doen.
Kijk eens op de website van Co-eur. Multidisciplinaire aanpak, misschien is het wat voor je....
Alle reacties Link kopieren
Allereerst...laat je nooit wijsmaken dat je minder waard bent omdat je overgewicht hebt. Iedereen is uniek en tegenwoordig worden we allemaal maar via de media wijsgemaakt dat je er pas toe doet als je bepaalde maten hebt. Iedereen is mooi en niemand is perfect. Zal je echt gelukkiger voelen als je afvalt? Soms verplaats het gevoel van ontevreden.

Misschien kun je samen met een clubje afvallen? Via de sportschool. Een groepje werkt motiverend. Diëten werken nooit. Afvallen is een kwestie van gezond en regelmatig eten en lekker bewegen. Een half uur per dag minimaal. Succes.
life is worth waiting for
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 09 juli 2016 @ 22:46:

[...]Blijkbaar niet. Ik moet zeggen dat ik mijzelf steeds een stommer persoon vind....Omdat ik weet wat ik mijzelf aan doe en dat niet wil. Wil zo lang mogelijk 'gezond' leven, Maar waarom doe ik het gewoon niet?!



Sorry (naar iedereen), frustratie spat ervan af

Niet doen, misschien helpt dit topic je juist om goede inzichten te krijgen in jezelf.

Ik geef expres ziektes aan als mogelijke schade die je jezelf toebrengt. Misschien dat dat je helpt? En je geeft zelf al aan dat dat blijkbaar niet zo is.

Als achtergrondinfo: Ik heb zelf namelijk een chronische aandoening 'gekregen' terwijl ik altijd enorm gezond heb gegeten en veel heb gesport en nooit te zwaar ben geweest. En ik voel mij al mega gefrustreerd. En vraag mijzelf al af of ik echt wel gezond genoeg heb geleefd? Slaat nergens op, want ik heb gewoon pech gehad.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat als je altijd maar enorm slecht voor jezelf zou hebben gezorgd dat je dan jezelf wel heel veel kwalijk zou nemen... Het 'had ik maar' verhaal....

Wat misschien ook nog inzichten geeft; de televisieserie superfat vs. superskinny. Terug te vinden op YouTube.
Alle reacties Link kopieren
ik ben geen succesverhaal hoor hahahha. Dat klinkt voor mij hetzelfde als die zgn knop die je om zou kunnen zetten. Alsof het iets buiten jezelf is en dat is het niet.

Over dat willen, je wilt absoluut iets. Alleen weet je nog niet wat. Soms weet je direct wat je échte doel is, soms kom je daar pas gaandeweg het proces achter. Maar dan moet je dat proces wel in gang houden. En dat is niet hetzlefde als continue, ondoorbroken in een flow zitten, stuiterend van motivatie en overlopend van wilskracht, vol discipline. Dat procs kent ups en downs, terugval, twee stappen vooruit, drie achteruit, stilstand. Het enige wat je moet blijven doen is in dat proces 'geloven'. Vertrouwen is een beter woord denk ik. Dat terugval, stilstand niet betekeken dat het proces is gestopt en je weer moet wachten op motivatie om opnieuw te beginnen.

Wilskracht, discipline, motivatie zijn overrated als je mij vraagt. Vertrouwen en routine, daar heb je veel meer.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Het is allang wetenschappelijk aangetoond dat afvallen op wilskracht niet werkt. Dat is echt (voor bijna alle mensen) een onmogelijke opgave.



En waarom zou je het op wilskracht moeten doen? Als je gezond leeft dan val je vanzelf af. Dus ipv het te zien als een grote strijd die je op wilskracht kun winnen en waarin je jezelf vanalles moet ontzeggen en opleggen kun je beter gaan denken in positieve termen. Je kunt namelijk kiezen om goed voor jezelf te zorgen en lekker en gezond te eten. En dat is fijn. Als je er zo tegenaan kijkt dan wordt het al een stuk makkelijker om elke keer de juiste (gezonde) keuze te maken, want je doet immers iets fijns en lekkers voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die veel is afgevallen, door gewoon eens te beginnen met 3x per week wandelen

En nadenken over eten, wat wel en wat niet.

Is heel goed gegaan.



Elke dag naar de sportschool zou deze persoon toch niet doen en wandelen kan altijd, schoenen aan en gaan.

Dus misschien ook haalbare doelen kiezen? Vol te houden leefwijze kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Wat is veel afvallen voor jou? Ik ben in een jaar 12 kilo afgevallen en nu een half jaar op gewicht. En heel veel mensen stellen mij die vraag die jij stelt. Waar zit die knop? Hoe houtje het vol? En eerlijk gezegd, ik weet het niet.

Wat ik wel weet, is dat ik 1,5 jaar geleden een foto toegestuurd kreeg van iemand en toen ik mezelf zag dacht ik 'jeetje, wat zie ik er uit, wat ben ik dik'. En natuurlijk wist ik het wel dat ik te zwaar was, maar door het zien van die foto dacht ik 'dit wil ik niet zijn'. Ik ben mijn eetpatroon aan gaan passen. Niet alles tegelijk, maar telkens even wennen en na 2 weken het volgende aanpassen. Denk ook aan wat je drinkt! Daar kun je zoveel calorieën op besparen. In verband met chronische gewrichtsklachten mag ik niet sporten, maar wel wandelen. Ik heb mezelf gedwongen elke dag te gaan, al vond ik het verschrikkelijk. Maar nu geniet ik van mijn wandeling.

die knop? Volgens mij bestaat die niet. Volgens mij is het jezelf dwingen te veranderen en het dan ook leuk gaan vinden, alleen dan hou je het vol.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip m.b.t. wandelen. Koop een stappenteller. (Ik heb een Jawbone). Houdt keurig bij hoeveel (of hoe weinig ) je beweegt. Zet deze eerst eens op 5000 stappen per dag en voer dit op naar 10000 stappen per dag. Heel confronterend en bij mij ook heel motiverend!
Alle reacties Link kopieren
De to heeft aan krachttraining gedaan, dan zet wandelen alleen echt geen zoden aan de dijk.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:viavia2013 schreef op 09 juli 2016 @ 22:50:

Kijk eens op de website van Co-eur. Multidisciplinaire aanpak, misschien is het wat voor je....Multidiciplinair klinkt goed. Thanks!
quote:Aurorae2016 schreef op 09 juli 2016 @ 22:51:

Allereerst...laat je nooit wijsmaken dat je minder waard bent omdat je overgewicht hebt. Iedereen is uniek en tegenwoordig worden we allemaal maar via de media wijsgemaakt dat je er pas toe doet als je bepaalde maten hebt. Iedereen is mooi en niemand is perfect. Zal je echt gelukkiger voelen als je afvalt? Soms verplaats het gevoel van ontevreden.

Misschien kun je samen met een clubje afvallen? Via de sportschool. Een groepje werkt motiverend. Diëten werken nooit. Afvallen is een kwestie van gezond en regelmatig eten en lekker bewegen. Een half uur per dag minimaal. Succes.



Ah lief

Rationeel weet ik dat wel, emotioneel voel ik/het niet zo. Mensen beoordelen je snel en makkelijk op je uiterlijk. Genoeg onderzoeken die aantonen dat mensen vooroordelen hebben over dikke mensen.



Afvallen=gezond(er) en leuker lichaamsbeeld. Ik zou het voor mijzelf doen voornamelijk, maar ben ook nieuwsgierig of mensen mij anders zouden bejegenen. Waarschijnlijk niet echt (aantoonbaar).

Misschien zit mijn ontevredenheid niet in het willen afvallen en het slanker willen zijn, maar in iets willen voor mijzelf en niet erin kunnen slagen.



Clubje is wel goed idee! Dan heb je altijd iemand om mee te sporten (die stok werkt wel bij mij). Ik ga Facebook even afstruinen.
Alle reacties Link kopieren
Reken maar dat mensen je anders gaan bejegenen. En niet altijd positief
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 23:00:

ik ben geen succesverhaal hoor hahahha. Dat klinkt voor mij hetzelfde als die zgn knop die je om zou kunnen zetten. Alsof het iets buiten jezelf is en dat is het niet.

Over dat willen, je wilt absoluut iets. Alleen weet je nog niet wat. Soms weet je direct wat je échte doel is, soms kom je daar pas gaandeweg het proces achter. Maar dan moet je dat proces wel in gang houden. En dat is niet hetzlefde als continue, ondoorbroken in een flow zitten, stuiterend van motivatie en overlopend van wilskracht, vol discipline. Dat procs kent ups en downs, terugval, twee stappen vooruit, drie achteruit, stilstand. Het enige wat je moet blijven doen is in dat proces 'geloven'. Vertrouwen is een beter woord denk ik. Dat terugval, stilstand niet betekeken dat het proces is gestopt en je weer moet wachten op motivatie om opnieuw te beginnen.

Wilskracht, discipline, motivatie zijn overrated als je mij vraagt. Vertrouwen en routine, daar heb je veel meer.



Misschien zie je jezelf niet zo, maar ik jou wel Niet om je per se op een voetstuk te zetten, want ik weet dat ik het ook kan wat jij gedaan heb.



Ik vind dat geloven en vertrouwen in mijzelf hebben goed klinken. Ik ga dat meenemen naar mijn huisarts bij het verhaal.
quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 23:18:

De to heeft aan krachttraining gedaan, dan zet wandelen alleen echt geen zoden aan de dijk.Wat voor jou niet werkt, werkt voor een ander mss wel. Trial and error, niet iedereen is hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
quote:Loca_Loca schreef op 09 juli 2016 @ 23:28:

[...]



Wat voor jou niet werkt, werkt voor een ander mss wel. Trial and error, niet iedereen is hetzelfde Ik zeg dan ook niet dat het voor mij niet werkt
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 09 juli 2016 @ 23:30:

[...]



Ik zeg dan ook niet dat het voor mij niet werkt Omdat je zegt dat het geen zoden aan de dijk zal zetten voor TO? Wat bedoel je daar mee?
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 09 juli 2016 @ 23:01:

Het is allang wetenschappelijk aangetoond dat afvallen op wilskracht niet werkt. Dat is echt (voor bijna alle mensen) een onmogelijke opgave.



En waarom zou je het op wilskracht moeten doen? Als je gezond leeft dan val je vanzelf af. Dus ipv het te zien als een grote strijd die je op wilskracht kun winnen en waarin je jezelf vanalles moet ontzeggen en opleggen kun je beter gaan denken in positieve termen. Je kunt namelijk kiezen om goed voor jezelf te zorgen en lekker en gezond te eten. En dat is fijn. Als je er zo tegenaan kijkt dan wordt het al een stuk makkelijker om elke keer de juiste (gezonde) keuze te maken, want je doet immers iets fijns en lekkers voor jezelf.



Hoe vallen mensen dan wel af? Ze moeten het ergens mee/op doen. Afvallen gaat niet vanzelf. Het is wat Hats eerder zei, het is een proces en om dat proces te doorlopen moet je wel over bepaalde zaken beschikken, anders 'stopt' het proces en het werken naar mijn lichaamsbeeld ook.



Niet om je af te fikken hoor Woll, maar ga even kritisch 'hakken' op je post.



Gezond leven= gezonde keuzes maken (ook in levensstijl) Dat moet je keer op keer weer doen. Hoe doe je dat?

Ik wil beter voor mijzelf zorgen en ook de daarvoor de gezondere keuzes nemen. Hoe zorg ik hiervoor dat ik niet zwicht voor verleidingen. Of niet zwicht, maar vervolgens niks doe (ook een verleiding in the end)



Denk dat je een deel van het antwoord heb: positief maken, zodat het leuk is en beter vol te houden is. Ik ben nu best negatief naar mijzelf, waarom het niet lukt. Schiet ook niet op
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 09 juli 2016 @ 23:26:

[...]





Misschien zie je jezelf niet zo, maar ik jou wel Niet om je per se op een voetstuk te zetten, want ik weet dat ik het ook kan wat jij gedaan heb.



Ik vind dat geloven en vertrouwen in mijzelf hebben goed klinken. Ik ga dat meenemen naar mijn huisarts bij het verhaal.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Bananendoos schreef op 09 juli 2016 @ 23:09:

Ik ken iemand die veel is afgevallen, door gewoon eens te beginnen met 3x per week wandelen

En nadenken over eten, wat wel en wat niet.

Is heel goed gegaan.



Elke dag naar de sportschool zou deze persoon toch niet doen en wandelen kan altijd, schoenen aan en gaan.

Dus misschien ook haalbare doelen kiezen? Vol te houden leefwijze kiezen?



Ja, klinkt goed. Wellicht dat 3x pw sportschool misschien ook té is, maar ik wil mijzelf ook niet te makkelijk maken. Maar ja, waarom mijzelf (mogelijk) te moeilijk?

Beter iets dan niets toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 09 juli 2016 @ 23:33:

[...]





Hoe vallen mensen dan wel af? Ze moeten het ergens mee/op doen. Afvallen gaat niet vanzelf. Het is wat Hats eerder zei, het is een proces en om dat proces te doorlopen moet je wel over bepaalde zaken beschikken, anders 'stopt' het proces en het werken naar mijn lichaamsbeeld ook.



Niet om je af te fikken hoor Woll, maar ga even kritisch 'hakken' op je post.



Gezond leven= gezonde keuzes maken (ook in levensstijl) Dat moet je keer op keer weer doen. Hoe doe je dat?

Ik wil beter voor mijzelf zorgen en ook de daarvoor de gezondere keuzes nemen. Hoe zorg ik hiervoor dat ik niet zwicht voor verleidingen. Of niet zwicht, maar vervolgens niks doe (ook een verleiding in the end)



Denk dat je een deel van het antwoord heb: positief maken, zodat het leuk is en beter vol te houden is. Ik ben nu best negatief naar mijzelf, waarom het niet lukt. Schiet ook niet op Routine. Net als douchen, tandenpoetsen, naar je werk gaan.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 09 juli 2016 @ 23:34:

[...]





Ja, klinkt goed. Wellicht dat 3x pw sportschool misschien ook té is, maar ik wil mijzelf ook niet te makkelijk maken. Maar ja, waarom mijzelf (mogelijk) te moeilijk?

Beter iets dan niets toch?Drie keer is minimaal wil je echt iets bereiken. Dat en je voeding aanpassen. Maar goed, dat weet je wel.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Severus_Snape schreef op 09 juli 2016 @ 23:10:

Wat is veel afvallen voor jou? Ik ben in een jaar 12 kilo afgevallen en nu een half jaar op gewicht. En heel veel mensen stellen mij die vraag die jij stelt. Waar zit die knop? Hoe houtje het vol? En eerlijk gezegd, ik weet het niet.

Wat ik wel weet, is dat ik 1,5 jaar geleden een foto toegestuurd kreeg van iemand en toen ik mezelf zag dacht ik 'jeetje, wat zie ik er uit, wat ben ik dik'. En natuurlijk wist ik het wel dat ik te zwaar was, maar door het zien van die foto dacht ik 'dit wil ik niet zijn'. Ik ben mijn eetpatroon aan gaan passen. Niet alles tegelijk, maar telkens even wennen en na 2 weken het volgende aanpassen. Denk ook aan wat je drinkt! Daar kun je zoveel calorieën op besparen. In verband met chronische gewrichtsklachten mag ik niet sporten, maar wel wandelen. Ik heb mezelf gedwongen elke dag te gaan, al vond ik het verschrikkelijk. Maar nu geniet ik van mijn wandeling.

die knop? Volgens mij bestaat die niet. Volgens mij is het jezelf dwingen te veranderen en het dan ook leuk gaan vinden, alleen dan hou je het vol.



Wat goed dat je afgevallen bent en dat het 'makkelijk' ging/gaat! Klinkt als een kwestie van gewoon doen!



Ik kijk naar mijn laatste vetpercentage-meting en zie zeker 15 kilo aan vet wat ervan af kan om in de gezonde zone te komen



Overigens heel herkenbaar je situatie. Goed om te horen dat het herkenbaar is voor anderen. Bij mij kwam dat na een vakantie op een mooi tropisch eiland, waar ik mijzelf niet mooi vond in badkleding. Toen afgevallen en verbetering in verhouding vet-spiermassa aangebracht, maar ben weer aangekomen op mijn buik. Buikvet is ZO ongezond en moet ook weg!
quote:Loca_Loca schreef op 09 juli 2016 @ 23:28:

[...]



Wat voor jou niet werkt, werkt voor een ander mss wel. Trial and error, niet iedereen is hetzelfde Denk dat beiden 'gelijk' hebben. Gaat niet om gelijk hebben natuurlijk, maar zoeken hoe het werkt. En zoeken naar hoe ik moet zoeken. Ik vind wat beide zeggen waardevol: zoeken naar wat bij je past en hierbij klein beginnen. Maar krachttraining is voor iedereen goed, met name voor mensen die juist vetpercentage omlaag willen brengen. En ik vind het ook mooier uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Mannen moeten niet klagen over vrouwen met rubens vormen. Ook dikke vrouwen zijn slank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven