Religie... zoekende

24-09-2013 21:24 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.



Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:



1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.



2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.



3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.



4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.



5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.



6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.





7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.



8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.



Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 24 september 2013 @ 21:24:

Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:



1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.

vrijzinnig

2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.

orthodox

3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.

vrijzinnig

4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.

vrijzinnig

5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.

Zin een van je verhaal is heel orthodox, de rest vrijzinnig

6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.

gematigd tot orthodox



7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.

gematigd tot vrijzinnig

8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.

orthodox



Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
Alle reacties Link kopieren
quote:sehnsucht, 82 seconden geleden

Begin je eigen kerk, je zal niet de eerste zijn.



En als je het een beetje handig aanpakt kan je nog heeel erg rijk worden ook! Plak er een piramidespel aan vast en het geld stroomt binnen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:sehnsucht schreef op 24 september 2013 @ 22:12:

Begin je eigen kerk, je zal niet de eerste zijn.



En als je het een beetje handig aanpakt kan je nog heeel erg rijk worden ook!





Een gelovige is een christen

Twee gelovigen zijn een kerk

Drie gelovigen is een scheuring
Alle reacties Link kopieren
Jehova geen optie? Dat zijn de enige gelovigen die ik tot nog toe heb meegemaakt die niet gek zijn.

Ga eens vrijblijvend naar een bijeenkomst.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof persoon lijk enorm in de sprookjes van Grimm.

Als je maar geen appels eet kom je vanzelf in de hemel.

Ontopic: je ouders hadden gewoon gelijk!
quote:sehnsucht schreef op 24 september 2013 @ 22:06:

Je weet toch al wat/waar je in gelooft?

Ben je toch klaar met zoeken?



Of zoek je mensen die zeggen: "honeycomb je hebt helemaal gelijk!"



Dit vind ik een uitstekende vraag. Waarom heb je een stroming nodig die jou gelijk geeft? Geloof is toch een persoonlijk iets?
Alle reacties Link kopieren
Ja, vrijzinnig lijkt mij het fijnste, aangezien ik het ook niet prettig zou vinden om streng alles te geloven wat me verteld wordt. Ik heb liever dat ik vanuit een Christelijke basis leef.
Alle reacties Link kopieren
quote:christiane, 3 minuten geleden

Jehova geen optie? Dat zijn de enige gelovigen die ik tot nog toe heb meegemaakt die niet gek zijn.

Ga eens vrijblijvend naar een bijeenkomst.

Familie is nogal belangrijk voor haar en ik denk niet dat haar ouders zich gaan laten bekeren.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
http://www.vrijburg.nl/vrijzinnige-protestanten/ Ik heb dit gevonden via google, en dit spreekt mij ook erg aan!
quote:polala schreef op 24 september 2013 @ 22:25:

[...]



Dit vind ik een uitstekende vraag. Waarom heb je een stroming nodig die jou gelijk geeft? Geloof is toch een persoonlijk iets?



Was ook serieus bedoeld maar daar wil ze niet op reageren.



Het drammerige van een "ware" gelovige heeft ze in ieder geval al..
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 22:29:

[...]

Familie is nogal belangrijk voor haar en ik denk niet dat haar ouders zich gaan laten bekeren.

Je moet je ook zeker niet gelijk laten bekeren. En doe je dat wel dan kan je er altijd weer uitstappen.

Het is als een huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef niemand te bekeren. Geloof is persoonlijk voor mij. Mijn vriend gelooft niet en dat maakt me ook niet uit. Ik weet dat hij leeft als een goed mens.



En ik hoef geen stroming die mij gelijk heeft. Ik wil een stroming waarbij ik met een groep mensen samen kan filosoferen over God en de zin van dit leven. Iedereen binnen een stroming gelooft iets anders. Maar iedereen gelooft in god. Ik zal, vanuit sociaal oogpunt, niet gaan roepen dat transgenders naar de hel gaan bijvoorbeeld. Ik ben tolerant genoeg om iedereen een vrij leven te gunnen. Maar persoonlijk vind ik het zondig. En zo denken meer mensen denk ik. Niet iedereen neemt alles letterlijk. We leven ook in 2013, niet 1013.
Alle reacties Link kopieren
Goh, en waarom heb jij een instituut nodig dat past bij jouw ideeen?



Vind je nogal hypocriet trouwens...
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 24 september 2013 @ 22:31:

http://www.vrijburg.nl/vrijzinnige-protestanten/ Ik heb dit gevonden via google, en dit spreekt mij ook erg aan!

Da's fijn, maar houd er rekening mee dat er alsnog verschillen zijn tussen je persoonlijke visie en bijv. de remonstranten.

Heel veel christenen zijn christen zonder bij een kerk te horen. Dan ben je niet minder christelijk hoor.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat er drammerig is aan iemand die uitlegt wat ze gelooft in de hoop dat ze gelijkgestemden tegenkomt.

Waar zet ze haar voet tussen de deur?

Waar zegt ze dat anderen ook moeten geloven?

Waar gaat ze discussie aan over haar visie?



Ik ben het totaal niet met haar eens maar ik zie de bekeringsdrang in dit topic niet van TO komen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik echt een brave kerkganger wil zijn, maar ik wil het wel meemaken, zien of ik er wat uit kan halen. Mensen ontmoeten die soortgelijke dingen geloven. Dat hoeft niet perse in een kerk. Dat kunnen ook ontmoetingsavonden zijn. Voor mij staat geloof los van de kerk. De kerk is voor mij een plek voor gelijkgestemden. Als de kerk niets voor mij is betekent dat niet dat ik niet geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:christiane, 3 minuten geleden





Je moet je ook zeker niet gelijk laten bekeren. En doe je dat wel dan kan je er altijd weer uitstappen.

Het is als een huwelijk.Nou nee, niet helemaal. Als je teruggetrokken hebt, gelden de zelfde regels als voor uitgestotenen. Da's niet hetzelfde als een huwelijk, hè.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Als ik je zo hoor, komen je gedachten erg overeen met het christendom. Een ALPHA cursus zou misschien iets voor jou zijn? (kun je ff googelen) Dit zijn ontmoetingsavonden waarbij je informatie over het christen-zijn krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 24 september 2013 @ 22:39:

Ik vraag me af wat er drammerig is aan iemand die uitlegt wat ze gelooft in de hoop dat ze gelijkgestemden tegenkomt.

Waar zet ze haar voet tussen de deur?

Waar zegt ze dat anderen ook moeten geloven?

Waar gaat ze discussie aan over haar visie?



Ik ben het totaal niet met haar eens maar ik zie de bekeringsdrang in dit topic niet van TO komen.Dit dus. Ik ken bijna alleen maar atheisten en ik heb mijn hele leven het idee gekregen dat geloof dom is. Daarom ben ik de laatste die zal roepen dat wat iemand gelooft onzin is. Ja, tenzij iemand lid is van een gestoorde sekte. Maar ik heb moslims, christenen en joden in mijn omgeving en ik vind het alleen belangrijk dat iemand moreel leeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:prettyaubergine schreef op 24 september 2013 @ 22:44:

Als ik je zo hoor, komen je gedachten erg overeen met het christendom. Een ALPHA cursus zou misschien iets voor jou zijn? (kun je ff googelen) Dit zijn ontmoetingsavonden waarbij je informatie over het christen-zijn krijgt.Ja, dat lijkt me een goed idee! Zal zeker even kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:prettyaubergine schreef op 24 september 2013 @ 22:44:

Als ik je zo hoor, komen je gedachten erg overeen met het christendom. Een ALPHA cursus zou misschien iets voor jou zijn? (kun je ff googelen) Dit zijn ontmoetingsavonden waarbij je informatie over het christen-zijn krijgt.Ja, dat lijkt me een goed idee! Zal zeker even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Oke, tis wat offtopic, maar lief bedoeld. Je hebt een opvallende nick, dus ik herken je van je andere topic.

Ik krijg bij jou enorm het gevoel, dat je met behoorlijke issues loopt. Lastige jeugd, moeizame vriendschappen, moeizaam vertrouwen, en erg zoekend naar 'waar hoor ik bij'.

Besef je wel, dat je dit pas oplost, als je eerst je issues oplost.
Transgender = een achterstand? Tja, als je het nodig vindt om mensen in hokjes te plaatsen en te veroordelen, dan lijkt religie me perfect voor je.
Alle reacties Link kopieren
Getver, ik vind jou ook een naar mens. Zelfs een Christen is niet zo stupide om te denken dat pychiatrisch patiënten door het kwaad bezeten zijn en op 'het goede pad geleid' moeten worden. Een hersenziekte is een hersenziekte, je bent gewoon een zeer bekrompen, bewust de feiten negerend persoon als je deze mensen hooghartig denkt te moeten gaan leiden. Hou je er ajb verre van, want ze hebben helemaal niks aan jou.



't Is toch niet te geloven. Heb je in je jeugd alles mee zitten, besluit je als volwassene alsnog een naar, irrationeel veroordelend persoon te worden. (En dan heb ik het met nadruk niet over besluiten te gaan geloven in een God, dat moet iedereen lekker zelf weten)
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat het je in je jeugd blijkbaar niet meezat, dat haalde ik niet uit je openingspost. Dat verklaart misschien wel waarom je nu ook de behoefte voelt om je af te zetten tegen mensen met irrationele theorieën.
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven