kosten wonen in Londen

23-10-2016 18:12 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man heeft een week geleden een aanbod gekregen om te gaan werken in Londen. Dit is altijd zijn grote droom geweest en we zijn nu aan het kijken of het financieel haalbaar is. Wie kan ons helpen om een inkijkje te geven in de kosten en uitgaven die erbij komen als je in Londen woont?

We weten al dat we niet in het centrum willen gaan wonen, want dat is niet te betalen. Mijn vraag is wat het leven (buiten het appartement) kost. Wat kost bijvoorbeeld:

- boodschappen

- verzekeringen

- belastingen

- elektriciteit (tv enzo)

- openbaar vervoer

- kinderopvang



Om de situatie even te schetsen: hij krijgt een goedbetaalde baan bij een vermogensbeheerder Een vast basissalaris met eventueel bonussen bij goede prestaties. Ik blijf thuis (in het begin in ieder geval) om voor onze baby van 2 maanden te zorgen. We gaan voor een tweekamerappartement ruim buiten het centrum, zodat we voldoende geld over houden om daar te leven.

Wie kan ons helpen of weet waar we meer informatie kunnen vinden over de uitgaven die ons te wachten staan?
http://nos.nl/op3/artikel ... eb-je-ook-bijna-niks.html

Londen is echt heel erg duur. Wat doet zijn werkgever voor werknemers uit het buitenland?
http://www.intermediair.n ... %3A%2F%2Fwww.google.es%2F
Alle reacties Link kopieren
Geen idee maar waarom ga je niet gelijk mee?



2 aparte huishoudens is altijd duurder.
Zoekmachines



Online zoekmachines zijn een van de beste manieren om een ??schatting van de huidige markt te krijgen en om nieuwe eigenschappen te volgen. De meeste sites kunt u set-up alerts naar de vondst beste eigenschap voor u.



Right Move (de meest populaire website voor eigenschappen)

Loot (de beroemde advertenties papier)

Zoek een object

Prime Location

Zoek een object

Het huren van Londen

Stad Lets

Gumtree

Vivastreet

Craigslist Londen



Een andere grote online bron is de London advertenties op EasyExpat. U kunt ook chatten met andere expats op de London forum of expat-netwerk en krijgen advies.



Beetje slechte vertaling...
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 oktober 2016 @ 18:17:

Geen idee maar waarom ga je niet gelijk mee?



2 aparte huishoudens is altijd duurder.Zij gaat mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 oktober 2016 @ 18:17:

Geen idee maar waarom ga je niet gelijk mee?



2 aparte huishoudens is altijd duurder.Ik denk dat ze thuis in Londen bedoelt. Dus ze gaat (nog) niet werken ivm baby.
quote:sugarmiss schreef op 23 oktober 2016 @ 18:17:

Geen idee maar waarom ga je niet gelijk mee?



2 aparte huishoudens is altijd duurder.Volgens mij bedoelt TO dat ze wel mee gaat naar Londen, maar dat ze niet gaat werken.
Klik
Waarom ga je niet met hem mee? Londen is fantastisch om te wonen! Het is helaas ontzettend duur. Je man zal naar Nederlandse maatstaven goed gaan verdienen, maar het zal net zo hard weer uitgegeven worden.



Wij hebben met het gezin in Londen gewoond en hadden het heel erg naar ons zin. Helaas betaalde het werk geen huisvesting, waardoor we een vermogen kwijt waren aan alleen al huur. Het was vervelend om afscheid te nemen toen mijn man naar Nederland werd gestuurd, maar het keven hier is stukken goedkoper.



Ik weet niet meer alle bedragen, maar wij etaalden 600 pond per week. Dit was exclusief, dus daar kwamen eens in de zoveel tijd flink wat kosten bij. NHS was gratis en het openbaar vervoer was goed te doen. Boodschappen waren duur en uit eten gaan ook. Wij gaven zo'n 200 pond per week uit aan eten, maar hebben wel meerdere kinderen.



Kinderopvang is vergelijkbaar met hier. De verzekeringen deed mijn man, dus dat moet ik even vragen.
Alle reacties Link kopieren
"hij krijgt een goedbetaalde baan bij een vermogensbeheerder"



Kan de werkgever niet de woning verzorgen?



Ik geloof dat Londen twee keer zo duur is als Amsterdam
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 23 oktober 2016 @ 18:27:

Waarom ga je niet met hem mee? Londen is fantastisch om te wonen! Het is helaas ontzettend duur. Je man zal naar Nederlandse maatstaven goed gaan verdienen, maar het zal net zo hard weer uitgegeven worden.



Wij hebben met het gezin in Londen gewoond en hadden het heel erg naar ons zin. Helaas betaalde het werk geen huisvesting, waardoor we een vermogen kwijt waren aan alleen al huur. Het was vervelend om afscheid te nemen toen mijn man naar Nederland werd gestuurd, maar het keven hier is stukken goedkoper.



Ik weet niet meer alle bedragen, maar wij etaalden 600 pond per week. Dit was exclusief, dus daar kwamen eens in de zoveel tijd flink wat kosten bij. NHS was gratis en het openbaar vervoer was goed te doen. Boodschappen waren duur en uit eten gaan ook. Wij gaven zo'n 200 pond per week uit aan eten, maar hebben wel meerdere kinderen.



Kinderopvang is vergelijkbaar met hier. De verzekeringen deed mijn man, dus dat moet ik even vragen.Dan woonde je goedkoop. Reken voor een 3-kamer woning (want 2-kamer, zoals TO stelt, lijkt me met een kind op den duur niet fijn), in een buitenwijk, maar gerust 1500 tot 2000 euro per maand.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Londen is krankzinnig duur. Je wil in een goede wijk wonen (geloof me!) en dan zit je al snel West London. Enig, maar erg prijzig.



Ik zou het eerlijk gezegd alleen doen als de werkgever huisvesting betaalt.
Pejeka, het was 600 per week! Ongeveer 3000 per maand! En dan was het een klein huisje met een postzegeltuin. Wel woonden we in een fijne buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 23 oktober 2016 @ 18:39:

Pejeka, het was 600 per week! Ongeveer 3000 per maand! En dan was het een klein huisje met een postzegeltuin. Wel woonden we in een fijne buurt.OK, dat klopt dan dus. Als je verder van het centrum af zit, dus inderdaad rond de 2000 per maand voor een klein appartement, dat noemen ze dan drie kamers, maar dat zijn dan drie kamers waarin je je gat nog niet kan omdraaien...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in London. Zone 2.

Huren (en kopen) is inderdaad duur.

Aan welke zone denken jullie?

En waar is het kantoor?

Ik zou kijken naar een goede verbinding met het openbaar vervoer. Als je van de ene kant van de stad moet, ben je zo anderhalf uur onderweg. Dus kijk naar woningen in dezelfde hoek. Dus noord, zuid, oost of west (of zuid oost, noord west, etc, zo is London ingedeeld.)

In zone 3 of 4, of verder, betaal je toch al snel £1500-2000, zo niet meer, voor een 2 slaapkamer appartment.

Zoek op ' 2 bedroom'. Dat is hier 2 slaap kamers, plus woonkamer enzo. Terwijl in Nederland je zoekt op 3 kamer, wat 2 slaapkamers en woonkamer is.



Voor de rest vind ik London betaalbaar.

Ook boodschappen. Kan duur (Waitrose, M&S), of goedkoop (Morrison, Asda, Aldi, Lidl).



Uit eten gaan kan heel duur, maar ook betaalbaar (£15).



Openbaar vervoer is ook oke. Maar als in of door zone 1 moet wordt het al een stuk duurder, vooral tijdens de piek uren. Buiten de piek uren is het goedkoper.



Kinderopvang weet ik niet, ben kindvrij. Hoor wel van collega's dat dat wel prijzig is.



Zorgverzekering is de NHS, dat gaat automatisch van je salaris af. En geen eigen risico of betalen voor medicijen (uitzondering daar gelaten). Niet iedereen is te spreken over de NHS. Lange wachttijden bij de dokter, duurt 2 weken voordat je een afspraak krijgt.



Op http://www.thesalarycalculator.co.uk/ kun je kijken hoeveel belasting je moet betalen en wat je overhoudt.

Volgens mij betaal je in Nederland een stuk meer belasting, maar je krijgt hier geen 13e maand of vakantie geld.



Vakantie dagen zijn 20 plus de bankholidays, dat zijn er 8. Sommige bedrijven geven meer vrije dagen.

En als een nationale vrije dag in het weekend valt, krijg die terug. Dus kerst valt dit jaar op een zondag en maandag, dus ik ben de dinsdag ook vrij.
En nu moet jij op het Vivaforum aan informatie komen??



Regelt de werkgever van jouw man geen informatiefgesprek met een expat-relocation bedrijf in London voor julie?



Ik vind het maar een raar verhaal zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 23 oktober 2016 @ 18:39:

Pejeka, het was 600 per week! Ongeveer 3000 per maand! En dan was het een klein huisje met een postzegeltuin. Wel woonden we in een fijne buurt.TO, let inderdaad op de huur prijzen, die worden vaak per week ipv per maand aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 23 oktober 2016 @ 18:54:

En nu moet jij op het Vivaforum aan informatie komen??



Regelt de werkgever van jouw man geen informatiefgesprek met een expat-relocation bedrijf in London voor julie?



Ik vind het maar een raar verhaal zo.Is heel vaak zo hoor. Ik moest ook zelf alles regelen en informatie zoeken over het leven in het buitenland. Het enige waar ik hulp bij had gekregen was het vinden van tijdelijke woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 23 oktober 2016 @ 18:54:

En nu moet jij op het Vivaforum aan informatie komen??



Regelt de werkgever van jouw man geen informatiefgesprek met een expat-relocation bedrijf in London voor julie?



Ik vind het maar een raar verhaal zo.



Ze zegt nergens dat de huidige werkgever man daar heen stuurt.

Kan ook dat hij zelf een baan in London heeft gevonden.
Gaat jouw man daar als expat naar toe of niet?



Daar zit ook nog een groot verschil in. Je dus heel goed laten informeren.
quote:vivagirl schreef op 23 oktober 2016 @ 18:56:

[...]





Ze zegt nergens dat de huidige werkgever man daar heen stuurt.

Kan ook dat hij zelf een baan in London heeft gevonden.Dan nog, dan wordt als je goed onderhandelt alles voor je geregeld en betaald. Als je niet goed onderhandelt zit je niet op het juiste niveau of is de baan niet senior. (Wat verder niet uitmaakt.)
Alle reacties Link kopieren
Naast huisvesting zorg ervoor dat je op dag 1 dat je er bent een afspraak maakt voor een NI nummer. Soort van BSN/Sofi nummer in Engeland en na drie maanden moet je die hebben om er te werken.. Alleen de afspraak kan al eventjes duren en voordat je het nummer hebt ben je zo 4-8 weken verder.

Hierna kan je met het NI nummer je inschrijven bij de Huisarts.

Verder is wonen erg duur. Ik woonde dan wel zone 1 maar was ruim 800 pond per maand kwijt voor alleen een kamer in een gedeelde flat.

Maar voor de rest in ben jaloers! Ik zou zo terug gaan naar Londen, helaas zijn er even andere dingen in Nederland die even belangrijker zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 23 oktober 2016 @ 19:00:

[...]





Dan nog, dan wordt als je goed onderhandelt alles voor je geregeld en betaald. Als je niet goed onderhandelt zit je niet op het juiste niveau of is de baan niet senior. (Wat verder niet uitmaakt.)Mogelijk. Maar is hier in London niet normaal dat als je van binnen de EU komt dat ze dat voor je betalen. Tenminste niet op mijn 'niveau'.
Alle reacties Link kopieren
quote:kroketje88 schreef op 23 oktober 2016 @ 19:28:

Naast huisvesting zorg ervoor dat je op dag 1 dat je er bent een afspraak maakt voor een NI nummer. Soort van BSN/Sofi nummer in Engeland en na drie maanden moet je die hebben om er te werken.. Alleen de afspraak kan al eventjes duren en voordat je het nummer hebt ben je zo 4-8 weken verder.

Hierna kan je met het NI nummer je inschrijven bij de Huisarts.

Verder is wonen erg duur. Ik woonde dan wel zone 1 maar was ruim 800 pond per maand kwijt voor alleen een kamer in een gedeelde flat.

Maar voor de rest in ben jaloers! Ik zou zo terug gaan naar Londen, helaas zijn er even andere dingen in Nederland die even belangrijker zijn..



Goeie tip.

NI is National Insurance number. Kun e hier aanvragen. https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number

Kan inderdaad even duren.

Een bankrekening openen kan ook een gedoe zijn. En wat je daar voor nodig hebt verschilt per bank.

Ze willen vaak een gas of electra rekening zien (proof of address). Maar het kan even duren voordat je die hebt.

Ik zit bij Barclays, nadat het bij meerdere banken (in mijn eerste week hier) niet lukte om een rekening te openen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven