kosten wonen in Londen

23-10-2016 18:12 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man heeft een week geleden een aanbod gekregen om te gaan werken in Londen. Dit is altijd zijn grote droom geweest en we zijn nu aan het kijken of het financieel haalbaar is. Wie kan ons helpen om een inkijkje te geven in de kosten en uitgaven die erbij komen als je in Londen woont?

We weten al dat we niet in het centrum willen gaan wonen, want dat is niet te betalen. Mijn vraag is wat het leven (buiten het appartement) kost. Wat kost bijvoorbeeld:

- boodschappen

- verzekeringen

- belastingen

- elektriciteit (tv enzo)

- openbaar vervoer

- kinderopvang



Om de situatie even te schetsen: hij krijgt een goedbetaalde baan bij een vermogensbeheerder Een vast basissalaris met eventueel bonussen bij goede prestaties. Ik blijf thuis (in het begin in ieder geval) om voor onze baby van 2 maanden te zorgen. We gaan voor een tweekamerappartement ruim buiten het centrum, zodat we voldoende geld over houden om daar te leven.

Wie kan ons helpen of weet waar we meer informatie kunnen vinden over de uitgaven die ons te wachten staan?
Alle reacties Link kopieren
Je huis verhuren klinkt leuk, is in de praktijk een stuk ingewikkelder.

Als het een koophuis is dan moet je ten eerste een akkoord van de hypotheekverstrekker krijgen, en dan een huurder vinden (wat niet zo eenvoudig is. En vergeet niet dat je de hypotheekrente-aftrek kwijt bent.



En wat gebeurt er als de huurder opzegt, dan kun je het huis dus niet meer betalen omdat het salaris in Londen te laag is?!?!
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 24 oktober 2016 @ 14:57:

Wat wil je nu precies weten?



Een tijdje terug had ik een topic geopend over mijn zus, ging om een soort van afscheidscadeau want ze ging na Londen. Het was eigenlijk meer voor 1 jaar om te kijken maar ze doet het zo goed daar. Ze woont niet zelf in Londen maar in de buurt, woonde samen met huisgenootjes maar woont nu samen in een benedenwoning. Ze heeft me weleens verteld dat bv sushi daar echt super duur is vergeleken met nl. Maar je hebt ook bepaalde winkels die dan weer meevallen.



En over de woning, ik weet niet precies hoeveel ze kwijt zijn maar het is idd een stuk duurder dan in Nederland.



Ik wil weten wat er buiten de kosten van een appartement nog bijkomen. Zo hoorde ik van mijn nicht (zij woont in Schotland, maar dat schijnt voor de hele UK te gelden) dat er ook geld betaald moet worden voor het gebruik van een tv.



Wij hadden ongeveer een begroting gemaakt en die ziet er ongeveer zo uit:



Huur: 1750

Metro: 300

Boodschappen: 600

Council Tax: 110

TV License: 26,75

Internet: 22,5

Water: 25

Electricity: 40

Gas: 30



Totaal 2900 pond.

Is dit dan zo onrealistisch? Of zijn er zaken waar wij geen rekening mee houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 15:09:

[...]





Ik wil weten wat er buiten de kosten van een appartement nog bijkomen. Zo hoorde ik van mijn nicht (zij woont in Schotland, maar dat schijnt voor de hele UK te gelden) dat er ook geld betaald moet worden voor het gebruik van een tv.



Wij hadden ongeveer een begroting gemaakt en die ziet er ongeveer zo uit:



Huur: 1750

Metro: 300

Boodschappen: 600

Council Tax: 110

TV License: 26,75

Internet: 22,5

Water: 25

Electricity: 40

Gas: 30



Totaal 2900 pond.

Is dit dan zo onrealistisch? Of zijn er zaken waar wij geen rekening mee houden?

Verzekeringen? Gas en elektriciteit zijn best laag, mobiele telefoons?

Je kind groeit en heeft kleding nodig, jullie idem af en toe, 2x per maand wat leuks doen met het gezin... wat sparen voor een ticket naar Nederland, een vakantie.



Ik denk dat die 3500e zo op zijn (voorop gesteld dat 1750 voor een huis acceptabel is, ik denk dat je daar een klein krot voor krijgt), en dat je geen enkele buffer hebt. Zeker met een huis in Nederland waar je wat mee moet.
Je moet inderdaad rekening houden met betalen voor de tv. Die was ik inderdaad vergeten.



Je begroting is krap, vooral op het gebied van huur en boodschappen. Jullie hebben een baby en luiers zijn duur! Veel duurder dan in Nederland! Ik denk dat je nog 500 pond op je begroting moet tellen en dan ben je er wel. En is je geld op.
Ghostly heeft trouwens gelijk over huizen verhuren: het is allemaal nog niet zo simpel. Banken zijn niet heel makkelijk als het om verhuur gaat en als het al lukt, dan moet je nog een huurder zien te vinden. Onze stelregel was: als je zonder verhuur van je huis niet rondkomt, dan kan je het niet betalen.



Ik heb mensen uit Londen zien vertrekken omdat de huurder met de noorderzon vertrokken was. Huis uitgewoond, huurder weg en ze konden het niet meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 oktober 2016 @ 15:17:

Ghostly heeft trouwens gelijk over huizen verhuren: het is allemaal nog niet zo simpel. Banken zijn niet heel makkelijk als het om verhuur gaat en als het al lukt, dan moet je nog een huurder zien te vinden. Onze stelregel was: als je zonder verhuur van je huis niet rondkomt, dan kan je het niet betalen.



Ik heb mensen uit Londen zien vertrekken omdat de huurder met de noorderzon vertrokken was. Huis uitgewoond, huurder weg en ze konden het niet meer betalen.

Dat was ook onze insteek een jaar geleden.... wij wilden ons huis überhaupt niet verhuren overigens.

En ja we konden alles prima betalen (huis in NL, leuk huis in Londen, school, kdv, boodschappen, vaste lasten)... maar dan bleef er verdomd weinig over voor leuke dingen en vakanties. Plus dat man veel en veel minder thuis zou zijn -> dus hebben we het niet gedaan.
Ghostly, zo zijn we dus naar Londen gegaan. Man verdient goed en we konden het allemaal betalen, maar het hing niet over. Uiteindelijk zijn wij teruggegaan en werkt man nu deels vanuit Nederland, deels vanuit Londen. Heen en weer vliegen en een hok huren scheelt ons bakken met geld vergeleken met daar. Helaas, want ik vond het heerlijk in Londen en had daar prima mijn dagen kunnen slijten. Maar goed, dat lukt hier ook goed.
Gas/water/licht is inderdaad veel te laag. Wij betaalden 200 per maand.
Volgens mij is 3500 euro inkomen in Amsterdam al niet heel riant, en Londen is qua huisvesting en (openbaar) vervoer nog een stuk duurder.

Kijk eerst wat de huur daar kost, in een wijk die aan jullie wensen voldoet, en tel daar de reiskosten voor je man bij op. Dan weet je wat je per maand over houdt voor abonnementen, voorzieningen, boodschappen, etc. Het begint echt met de huur goed in kaart brengen. Je zegt steeds dat je juist de rest wilt weten, maar dat is niet handig. Begin met de huur.

En ook al gaat je man niet overwerken (wat wel de cultuur is daar normaal gesproken), hij is al snel een uur onderweg (enkele reis), dus zeker 10 uur van huis iedere dag. Jij zit daar dan alleen, met je baby'tje...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 oktober 2016 @ 15:24:

Ghostly, zo zijn we dus naar Londen gegaan. Man verdient goed en we konden het allemaal betalen, maar het hing niet over. Uiteindelijk zijn wij teruggegaan en werkt man nu deels vanuit Nederland, deels vanuit Londen. Heen en weer vliegen en een hok huren scheelt ons bakken met geld vergeleken met daar. Helaas, want ik vond het heerlijk in Londen en had daar prima mijn dagen kunnen slijten. Maar goed, dat lukt hier ook goed. Zie je je man dan alleen in het weekend?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 oktober 2016 @ 15:17:

Ghostly heeft trouwens gelijk over huizen verhuren: het is allemaal nog niet zo simpel. Banken zijn niet heel makkelijk als het om verhuur gaat en als het al lukt, dan moet je nog een huurder zien te vinden. Onze stelregel was: als je zonder verhuur van je huis niet rondkomt, dan kan je het niet betalen.



Ik heb mensen uit Londen zien vertrekken omdat de huurder met de noorderzon vertrokken was. Huis uitgewoond, huurder weg en ze konden het niet meer betalen.Dat begrijp ik. Nogmaals het is allemaal erg vers nog dus we moeten ook alles nog uitzoeken. Ik heb eventueel het geluk dat mijn zusje op zoek is naar een huurhuis, dus dat zou eventueel zo opgelost kunnen worden. En mocht dit niet te doen zijn, vragen we eerst wat we ervoor kunnen krijgen als we het verkopen. Maar zeker gezien de afspraak die we hebben dat we het 1 jaar proberen, vond ikzelf het prettiger om het te proberen te verhuren. Ik vind dit huis namelijk echt fantastisch en ben er helemaal gek op. Mocht ik het echt niks vinden heeft mijn man in ieder geval de ervaring en kan ik daarna het oude leventje weer oppakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 24 oktober 2016 @ 15:27:

Volgens mij is 3500 euro inkomen in Amsterdam al niet heel riant, en Londen is qua huisvesting en (openbaar) vervoer nog een stuk duurder.

Kijk eerst wat de huur daar kost, in een wijk die aan jullie wensen voldoet, en tel daar de reiskosten voor je man bij op. Dan weet je wat je per maand over houdt voor abonnementen, voorzieningen, boodschappen, etc. Het begint echt met de huur goed in kaart brengen. Je zegt steeds dat je juist de rest wilt weten, maar dat is niet handig. Begin met de huur.

En ook al gaat je man niet overwerken (wat wel de cultuur is daar normaal gesproken), hij is al snel een uur onderweg (enkele reis), dus zeker 10 uur van huis iedere dag. Jij zit daar dan alleen, met je baby'tje...Heb je tips of enige sites waar we informatie kunnen krijgen over de soorten buurten? Of aanbevelingen? Het bedrijf gaat een intake gesprek met ons voeren met wensen die we hebben mbt de woning en gaat op basis daarvan een aantal woningen selecteren die ze ons laten bezichtigen en dan kunnen we een keuze maken. We weten nog niet wat de huur precies te worden, maar we proberen het niet al te hoog te zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 15:34:

[...]





Heb je tips of enige sites waar we informatie kunnen krijgen over de soorten buurten? Of aanbevelingen? Het bedrijf gaat een intake gesprek met ons voeren met wensen die we hebben mbt de woning en gaat op basis daarvan een aantal woningen selecteren die ze ons laten bezichtigen en dan kunnen we een keuze maken. We weten nog niet wat de huur precies te worden, maar we proberen het niet al te hoog te zetten.Is dat intake gesprek voor of na tekenen van het contract?
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij wonen sinds kort in Peckham in Londen, leuke buurt en leuk huis voor 1300,- pond per maand oid. In die buurt was t bat betaalbaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 24 oktober 2016 @ 15:36:

[...]



Is dat intake gesprek voor of na tekenen van het contract?Dat weet ik nu niet. We zijn op reactie aan het wachten. Mocht het erna zijn, gaat het gewoon niet gebeuren. Ik ben hartstikke realistisch en als het niet gaat, gaat het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:fjordson schreef op 24 oktober 2016 @ 15:38:

Vrienden van mij wonen sinds kort in Peckham in Londen, leuke buurt en leuk huis voor 1300,- pond per maand oid. In die buurt was t bat betaalbaar!Even gekeken daar in de buurt... alles wat ik zie wat er redelijk uit ziet is klein: 50/55m2 voor 1750/1900 pond.
Ik kan er heel veel over vertellen maar het belangrijkste is al gezegd: met het voorgestelde salaris ga je geen leuk leven kunnen leiden en ga je er qua levenskwaliteit waarschijnlijk op achteruit. Je hebt ook weinig aan het bruisende nachtleven aldaar als je thuis een baby hebt, waarvoor je een (dure) babysitter moet vinden. Je familie woont in NL om de hoek, dat is een enorme en onvervangbare luxe (die ik persoonlijk nooit gehad heb). Het is vervelend voor je man, maar als vader heeft hij andere prioriteiten en verantwoorlijkheden. Het klinkt als een superkans voor een jonge vrijgezel, eenvoudig wonen en zien waar het schip strandt enz, maar niet voor iemand met een gezin te onderhouden.
https://www.london.gov.uk ... n_london_2014_-_final.pdf
Fjordson, ik denk dat je 1300 per week bedoelt! Dat bedrag per maand kan ik me niet voorstellen als het een leuke buurt is.



Girlie, ik snap echt dat je graag wil, maar heb wel de indruk dat je leest wat je wil lezen. ik denk dat je niet begrijpt hoe duur Londen echt is. En dat is niet gek, want ik schrok me ook lam toen ik alle bedragen voor het eerst zag. Gek genoeg went het en vond ik Nederland ineens heel goedkoop!



Ghostly, nee hoor! Ik zie hem genoeg! Er zijn weken dat hij inderdaad alleen in het weekend hier is, maar er zijn genoeg weken over dat hij minimaal anderhalve dag extra in Nederland is. Was voor zijn vorige baan niet anders!
quote:girlie1989 schreef op 24 oktober 2016 @ 15:34:

[...]





Heb je tips of enige sites waar we informatie kunnen krijgen over de soorten buurten? Of aanbevelingen? Het bedrijf gaat een intake gesprek met ons voeren met wensen die we hebben mbt de woning en gaat op basis daarvan een aantal woningen selecteren die ze ons laten bezichtigen en dan kunnen we een keuze maken. We weten nog niet wat de huur precies te worden, maar we proberen het niet al te hoog te zetten.http://www.easyexpat.com/ ... esting/huur-huis-flat.htm
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 oktober 2016 @ 15:58:

Fjordson, ik denk dat je 1300 per week bedoelt! Dat bedrag per maand kan ik me niet voorstellen als het een leuke buurt is.



Girlie, ik snap echt dat je graag wil, maar heb wel de indruk dat je leest wat je wil lezen. ik denk dat je niet begrijpt hoe duur Londen echt is. En dat is niet gek, want ik schrok me ook lam toen ik alle bedragen voor het eerst zag. Gek genoeg went het en vond ik Nederland ineens heel goedkoop!



Ghostly, nee hoor! Ik zie hem genoeg! Er zijn weken dat hij inderdaad alleen in het weekend hier is, maar er zijn genoeg weken over dat hij minimaal anderhalve dag extra in Nederland is. Was voor zijn vorige baan niet anders!Je hebt gelijk over dat ik lees wat ik wil lezen. Dat komt omdat ik inderdaad graag wil dat zijn droom uitkomt. En dat komt doordat de prijzen zo bizar hoog zijn dat het wel lijkt alsof het niet waar kan zijn. Dat betekent niet dat ik jullie niet geloof, maar dat komt meer doordat ikzelf denk van ohh maar wij redden het wel met minder. Als ik kijk hoe het er momenteel voorstaat gaat het inderdaad niet lukken. En ik ben bereid om best ver te gaan, maar ik heb ook gezegd dat ik wel een beetje wil leven. Kijk ik snap ook wel dat we niet wekelijks kunnen gaan uit eten en dat hoeft van mij ook niet, maar het moet allemaal wel een beetje te doen zijn. Ik ben ergens gewoon bang dat mijn man het me straks gaat verwijten dat het niet is gelukt. Punt is ook dat onze baby nu nog klein genoeg is om te gaan en we allebei hebben gezegd dat als hij straks 4 is en naar school gaat we hem niet meer uit zijn omgeving weg willen halen. Vandaar dat dit ook voelt als nu of nooit... Het is al sinds vrijdagmiddag een constante strijd in mijn hoofd. Mijn verstand zegt dat ik dit moet doen voor mijn man, terwijl mijn hart zegt dat ik helemaal niet weg wil hier.. en daarom ook waarschijnlijk mijn gekleurde bril...
Alle reacties Link kopieren
is het een optie, dat je man alleen gaat?

"op kamers" bij een land lady?, in het weekend thuiskomt?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al op numbeo.com gekeken? Kan je de cost of living bekijken en ook vergelijken met andere steden vanover de hele wereld! Geeft je een goed idee wat de vergelijking is met Nederland.
Ach Girlie, ik heb met je te doen! Het voelt als een oneerlijke keus die je moet maken: gun je je man zijn droom of gun je jezelf je (schoon)ouders die je met raad en daad bij kunnen staan met de baby?



Maar weet je, het gaat niet om het je man gunnen of niet. Jullie kunnen het niet betalen en dat heeft niets met gunnen te maken. Het zou heel oneerlijk zijn als hij jou deze kans gaat verwijten, want er valt jou niets te verwijten. Helemaal niets! Het geld niet hebben is het geld niet hebben.



Wij dromen ook van een mooie cottages op het Engelse platteland waar we jam maken, kippetjes houden en brood bakken, terwijl de kinderen door de weilanden struinen. Helaas levert dit niet genoeg geld op en zal het voorlopig bij dromen blijven. Wellicht realiseren we dit als we kleinkinderen hebben. Mogen zij smoezelig met rode koontjes achter geitjes aan rennen, terwijl ik vlierbessenjam maak.
Alle reacties Link kopieren
Wil man zo graag naar Londen of naar Engeland? Is opnieuw solliciteren in een andere stad geen optie?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven