Naar Saoedi Arabie

18-08-2013 21:28 500 berichten
In navolging van het andere topic: binnenkort verhuis ik met man en twee kinderen maar Saoedi Arabië. En alhoewel ik nu midden in de stress van het verhuizen zit, heb ik er toch best zin in. Het is weer wat anders. De nieuwe woonplaats is vlakbij Jeddah.

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders het leven gaat zijn voor mij en voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien heeft Elninjoo volop persoonlijke ervaring met het land. Misschien kan ze wat tips geven!



Spannend avontuur Liubi! Hebben je kinderen er ook zin in? Het lijkt me wel een land van extremen. Maar ook wel benieuwd hoe het nou echt is. Wat lees je tot nu toe voor dingen in die blogs?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Heftig. Ik zou er niet willen of kunnen wonen
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat super! Lijkt mij erg interessant, is toch weer een hele andere wereld. Zou ik ook wel een tijdje naartoe willen.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2013 @ 22:28:

[...]



Ze wonen daar toch in 'n ghetto (okee, compound)?

En buiten dat westerse compound mogen vrouwen niets. Ze moeten zo'n burkha aan en worden niet gehoord of gezien omdat ze niets betekenen. En dus ook niet zelf autorijden. Volgens mij mogen ze niet eens voorin de auto zitten maar moeten ze achterin.En als zo'n compound nou in de USA zou liggen (duizenden dus), zou je die dan ook een ghetto noemen?
Eigenlijk de dingen die hier ook worden gedaan. Er is echter een heel goede blog van een Noord Europese die in Saudi woont en getrouwd is met een Saudi. Zij schrijft over zowel de negatieve als ook de positieve kanten. Laten we zeggen dat je zo een genuanceerdere kijk krijgt op dit in Westerse ogen " extreem islamitisch bolwerk".
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2013 @ 22:28:

[...]



Ze wonen daar toch in 'n ghetto (okee, compound)?

En buiten dat westerse compound mogen vrouwen niets. Ze moeten zo'n burkha aan en worden niet gehoord of gezien omdat ze niets betekenen. En dus ook niet zelf autorijden. Volgens mij mogen ze niet eens voorin de auto zitten maar moeten ze achterin.vrouwen bestaan niet voor de wet in SA, ze worden niet geregistreerd, hebben geen eigen identiteitsbewijs. Meisjes van 9 jaar mogen uitgehuwelijkt worden en als je verkracht wordt dan kan je ter dood veroordeeld worden wegens overspel. Als vrouw ben je niks. Erg gevaarlijk om hier als westerse vrouw te gaan wonen, je levert je vrijwillig over aan een gevangenis waar de mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Geen land waar ik met mijn kinderen zou willen zitten
en ik zou niet weten wat voor nuance je over SA zou kunnen toevoegen
quote:sri schreef op 18 augustus 2013 @ 22:36:

[...]



En als zo'n compound nou in de USA zou liggen (duizenden dus), zou je die dan ook een ghetto noemen?Nee, want in de USA kun je als vrouw gewoon over straat in je normale kleren, mag je autorijden en wordt je voor vol aangezien in plaats van als een of ander minderwaardig schepsel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 augustus 2013 @ 22:39:

[...]



vrouwen bestaan niet voor de wet in SA, ze worden niet geregistreerd, hebben geen eigen identiteitsbewijs. Meisjes van 9 jaar mogen uitgehuwelijkt worden en als je verkracht wordt dan kan je ter dood veroordeeld worden wegens overspel. Als vrouw ben je niks. Erg gevaarlijk om hier als westerse vrouw te gaan wonen, je levert je vrijwillig over aan een gevangenis waar de mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Geen land waar ik met mijn kinderen zou willen zittenDit dus!
Alle reacties Link kopieren
Wat onlogisch, wel een gewaad maar geen bedekte haren.



Mij lijkt vooral zo'n expat-gemeenschap me niks, maar dat zou ik in elk land hebben.
Vraag me idd ook af hoe de sfeer zal zijn tussen al die westerse expatvrouwtjes. Of dat een gezellige boel is die dagelijks bij elkaar gaan borrelen en bij elkaar aan 't zwembad hangen, of dat het haat en nijd is en elkaar aftroeven met de salarissen van hun mannen.
Alle reacties Link kopieren
Het is meer het idee dat je je eigen wereld creëert in een ander land. Dat vinden we hier ook niet tof als buitenlanders dat doen. Maar goed, das natuurlijk een heel andere discussie. Ik kan me voorstellen dat ik een hoop expats irritant vind. Maar er zitten vast ook leuke bij.
Wat een leuk avontuur. Laat je vooral informeren door mensen die persoonlijk ervaring hebben met het land. Daar heb je meer aan denk ik. Als het niet bevalt, kun je altijd terug en ben je in elk geval een ervaring rijker in je leven. Wanneer vertrek je?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 augustus 2013 @ 22:39:

[...]



vrouwen bestaan niet voor de wet in SA, ze worden niet geregistreerd, hebben geen eigen identiteitsbewijs. Meisjes van 9 jaar mogen uitgehuwelijkt worden en als je verkracht wordt dan kan je ter dood veroordeeld worden wegens overspel. Als vrouw ben je niks. Erg gevaarlijk om hier als westerse vrouw te gaan wonen, je levert je vrijwillig over aan een gevangenis waar de mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Geen land waar ik met mijn kinderen zou willen zittenOm deze redenen ontgaat het mij ook, waarom Liubi daar wil gaan wonen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 18 augustus 2013 @ 22:27:

[...]





De kerstboom mag mee 'voor eigen gebruik'. Bij de Ikea in Jeddah kun je ook kerstbomen kopen trouwens. En je mag als vrouw wek alleen op straat. Ik mag ook alleen naar de stad. Of ik dat ook wil is een andere vraag want het is nog wel rond de 70km naar het centrum. En ik miet wel een zwart gewaad aan maar ik hoef mijn haar niet te bedekken.Dat alleen zou ik dus echt niet doen en bedek je haar nu wél. Tis echt niet zo westers en vrouw vriendelijk als jij schijnt te denken. Zorg iig dat je wel terug kunt met de kinderen, verbrand niet alle schepen achter je.
Alle reacties Link kopieren
Een nuance is dat Paris Hilton daar een winkel heeft.
quote:Frizzy schreef op 18 augustus 2013 @ 23:00:

Het is meer het idee dat je je eigen wereld creëert in een ander land. Dat vinden we hier ook niet tof als buitenlanders dat doen. Maar goed, das natuurlijk een heel andere discussie. Ik kan me voorstellen dat ik een hoop expats irritant vind. Maar er zitten vast ook leuke bij.Dáár heb ik dan weer geen problemen mee. Expats die hier op 'n compound wonen en hun eigen ding doen. Het zijn expats, geen mensen die hier willen wonen en van ons sociale stelsel willen profiteren. Die werken voor 'n buitenlands bedrijf en houdt dat werk op dan gaan ze weer terug naar eigen land.
Hou je jullie eigen huis nog wel aan zodat je idd terug kunt emigreren als het niet bevalt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is dus terug gekomen. Vond haar man toch veiliger voor haar omdat hij veel weg was en ze dus echt alleen niet weg kon. Liever het geld investeren in vliegreisjes dan in een chauffeur waarvan je ook maar af moet wachten hoe hij reageert als er wel wat gebeurt (denk aan de buschauffeur in india)
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, de ongeïnformeerde ongenuanceerde vooroordelen spatten weer van het scherm af.

Ik heb natuurlijk ook wel een bepaald beeld bij Saudi Arabië maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand adviezen te geven of te beschimpen, terwijl ik er zelf niet eens geweest ben.

(Ik bedoel niet jou Nina1966)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Zijn we weer met elkaar eens Cecilia. Tis denk ik sowieso niet voor iedereen weggelegd zo een avontuur. Je moet het willen en open staan voor alle onbekende leuke en minder leuke ervaringen. Kies je voor veilig en vertrouwd, waar absoluut niets mis mee is, blijf dan in je gehucht hier in Nederland zitten.
Geld is de enige motivatie om zulke risico's met jezelf en je kinderen te nemen. Avontuur my ass.
armand waarom heb jij nu een avatar van Octomum?
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op zondag 18 augustus 2013 22:20 Mijn nicht is voor het werk van haar man naar Saudi Arabië verhuisd, ze had het er blijkbaar erg naar haar zin want zowel haar man als zij zijn tot de islam bekeerd. Ik zie regelmatig foto's van haar in zwarte gewaden op Facebook en haar man heeft een lange baard laten groeien.Haaaaa toevallig, heb ook een vriendin die door daar te wonen is moslima is geworden. ze had het ontzettend goed naar haar zin . Ts veel veel plezier daar, hoor dat het erg luxe is
ja het is heel luxe voor een kleine groep rijken. Over de rug van de grote groep armen.

Daarom heeft Paris Hilton daar een winkel, om geld te vangen van de rijken, maar ze staat niet zelf in burka achter de toonbank hoor. Ze woont gewoon in Californie, net zoals die Saoedische prinses die onlangs gearresteerd is wegens mensenhandel en slavernij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven