Betalen voor je eigen surprise party

15-08-2016 23:04 1711 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit eerder iets op een forum gepost, maar ik heb vandaag iets raars meegemaakt en ik weet zelf niet wat ik ermee aanmoet, dus ik hoop hier advies te vinden.



Ik ben 23 jaar, net afgestudeerd en vanaf september heb ik een fulltime baan. Het afgelopen jaar was heel druk voor me (afstuderen, mantelzorgen voor een familielid, wat kleinere dingen) waardoor ik destijds mijn verjaardag niet heb gevierd. Nu is het inmiddels maanden later en is mijn leven een stuk rustiger. Sinds het begin van mijn studie heb ik een hechte vriendinnengroep van zes. Afgelopen zaterdag hebben zij me onverwacht mee uit eten genomen, omdat ze vonden dat ik dat verdiende, en daarna hebben ze een feest georganiseerd waarvoor ze ook andere gemeenschappelijke vrienden hadden uitgenodigd. Ze hadden met z'n allen een leuk cadeau geregeld en zeiden dat ik dit als een verrassingsfeest mocht beschouwen voor mijn verjaardag en afstuderen.



Ik vond het een geweldige avond en we hebben het heel leuk gehad. Tot een van mijn zes vriendinnen vandaag een bedrag in onze groepsapp plaatste en aan mij vroeg of ik dat wilde overmaken, want dat was 1/7 van de kosten van het uit eten gaan en het feest. Toevallig was ik vandaag bij mijn moeder op bezoek en zij zei dat ik dat bedrag absoluut niet over hoefde te maken, want dat een verrassingsfeest betekende dat ik er zelf niets aan bij hoefde te dragen en zeker geen 1/7 deel van de kosten terwijl er van tevoren alleen "wij nemen je mee uit eten!" gezegd was.



In de app heb ik voorzichtig gezegd dat ik dacht dat ik mee uit eten genomen werd en dat in elk geval de eetkosten als verrassing kwamen (van het feest wist ik niets, en aangezien ik in september pas fulltime ga werken ben ik op dit moment voorzichtig met geld uitgeven) en iemand anders noemde me "ondankbaar" en een derde persoon had spijt dat ze een feest voor mij georganiseerd hadden.



Ik denk dat ik het bedrag gewoon over ga maken, maar ik weet niet goed hoe ik kan aangeven dat ik die onverwachte kosten niet fijn vond en dat ik die in de toekomst liever wil voorkomen. Het is niet zo dat ik gierig ben, maar ik wil liever de keuze hebben of ik geld uitgeef. Hebben jullie misschien een advies om minder ondankbaar te lijken?
Alle reacties Link kopieren
Jij bent niet gierig of ondankbaar, je hebt "vriendinnen" die niet sporen....
Oh dear, how sad, never mind.
Gut, wat raar.



Ik snap jou helemaal hoor. Zij beslissen nu even over jouw portemonnee. Zou ik ook niet blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
ze hadden met een potje langs moeten gaan op je verassings feest, ook alle gasten moeten betalen



ik vind dat je gelijk hebt wat een rare actie en stomme berichten
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Jij bent geen gierige piet, je vriendinnen zijn gierig!

Je laat hun toch ook niet meebetalen aan een cadeau wat jij geeft als er 1 van hen jarig is?!

Wat een onzin.

Die snappen het niet hoor...
Wat raar van je vriendinnen!

Was dat één van die zes vriendinnen die je ondankbaar noemde, en degene die spijt had van het feest? Dat is echt heel raar gedrag. Ik kan het bijna niet geloven. Natuurlijk laat je iemand niet betalen voor haar surprise feestje
Ik vind het heel apart dat ze vinden dat jij 1/7e moet betalen. Lastig om dat te zeggen tegen je vriendinnen, maar ik vind hun gemopper absoluut onterecht. Hoezo ondankbaar? Je werd toch meegenomen?



Zou je kunnen uitleggen dat je weinig geld hebt, dat je echt hebt genoten van de avond, dat het geweldig was, maar dat als jij had kunnen bepalen hoe jij je geld zou uitgeven, je dit niet of minder uitgebreid had gedaan, omdat je gewoon even niet genoeg geld hebt? Er zal toch minstens 1 van die 6 anderen jou begrijpen?

Niet overmaken nu. Als je het al gaat betalen dan doe je dat pas nadat je je eerste loon hebt binnengekregen. Je hebt het geld nu gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Rare "vriendinnen".
Alle reacties Link kopieren
Wat een shitsituatie zeg! Hoe gaan dit soort dingen normaal in jullie vriendengroep?
Wat een rare vrienden.

En wat raar dat je hier vraagt om tips om minder ondankbaar te lijken, het is echt van de zotte dat ze kosten op jou willen verhalen voor iets waar je niet eens om hebt gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch te gek voor woorden

Ik weet niet of ik zou betalen maar de hechte vriendschap zou ik wel in twijfel gaan trekken.

Maar de opmerkingen van 'ondankbaar' en 'spijt' zijn werkelijk te gek voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
Met recht een verrassingsfeest.....



Het zou niet in me op komen om iemand die ik verras hier om te vragen. Rare lui die vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel heel erg raar en hun reacties nog raarder.

Wat voor gedrag hebben ze je voorgeschoteld ?
Hallo zeg zijn ze van de pot gerukt ?



wat een krengen die vriendinnen !
Nee, je bent niet gierig. Je hebt niet om een etentje en feestje gevraagt. Het is dan idioot dat ze van jou verwachten dat je mee gaat betalen. Dan hadden ze het vooraf moeten melden tijdens het organiseren, dan had je een keuze gehad.



Wat een rare gang van zaken zeg...
Even dit topic laten volstromen en straks een linkje in die groepsapp van jullie plaatsen
Dat is inderdaad raar om voor je surprise party en voor je eten te betalen als je mee uit eten wordt genomen en er duidelijk gezegd wordt dat je het verdiende enzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedrag sorry
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel gek. Je wist niets van het feestje af en je hebt er niet om gevraagd en je kon niets bepalen erover. Maar je moet wel dokken ervoor. Ik vind jou niet gierig. Je vriendinnen daarentegen zijn wel gierig en raar.
Huh? Wat een rare actie van ze zeg. Als je iemand met kosten opzadelt overleg je toch even?! Ik vind het trouwens sowieso vreemd om heppiedepeppie een suprise feest voor je te organiseren en vervolgens de rekening te presenteren. Hadden ze soms zelf zin in een feestje en was dit een goed excuus...
Alle reacties Link kopieren
quote:marilene26 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:10:

Wat een shitsituatie zeg! Hoe gaan dit soort dingen normaal in jullie vriendengroep?

Wat veel reacties opeens. Ik ben blij dat jullie dit ook raar vinden, want ik begon zelf al te twijfelen of ik niet fout zat.



Het gekke is dat we dit soort dingen normaal best vaak doen. We gaan wel eens naar festivals, concerten of gewoon uit eten en het is vaak genoeg voorgekomen dat we met zessen ook de kosten voor nummer zeven deelden vanwege een verjaardag of zelfs geldproblemen. Dat is altijd goed gegaan, er is nog nooit eerder gevraagd of iemand alsnog wilde betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philae schreef op 15 augustus 2016 @ 23:14:

Dat is wel gek. Je wist niets van het feestje af en je hebt er niet om gevraagd en je kon niets bepalen erover. Maar je moet wel dokken ervoor. Ik vind jou niet gierig. Je vriendinnen daarentegen zijn wel gierig en raar.



+1 helemaal mee eens, scheelt weer typen



Het is al raar dat ze om geld vragen en helemaal als ze nog onaardige dingen gaan zeggen ook. Ik zou een linkje van dit topic in de whatsapp gooien.
Deze actie drukt wel een flinke stempel op je leuke avond. Wat zonde zeg.



Ik vind jou niet gierig in ieder geval. Het is toch vrij gebruikelijk om de jarige vrij te houden in deze kosten?



Hoe gaat dit normaal gesproken binnen deze vriendengroep?
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:GierigePiet schreef op 15 augustus 2016 @ 23:17:

[...]



Wat veel reacties opeens. Ik ben blij dat jullie dit ook raar vinden, want ik begon zelf al te twijfelen of ik niet fout zat.



Het gekke is dat we dit soort dingen normaal best vaak doen. We gaan wel eens naar festivals, concerten of gewoon uit eten en het is vaak genoeg voorgekomen dat we met zessen ook de kosten voor nummer zeven deelden vanwege een verjaardag of zelfs geldproblemen. Dat is altijd goed gegaan, er is nog nooit eerder gevraagd of iemand alsnog wilde betalen.

was de bedrag toen in dezelfde richting of is nu veel duurder ?



niet dat hun acties of opmerkingen enigszins goed praat
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven