champagne en lengte

14-02-2015 07:51 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden stond hier een topic over een discussie over lengte. Lichaamslengte wel te verstaan



Ik heb met mijn vriend precies dezelfde discussie. Volgens mij zijn de meeste jonge, hoogopgeleide, autochtone nederlandse vrouwen (kortom zo'n beetje de VIVA-vrouwen) namelijk gemiddeld even lang of langer dan hij als ze op hoge hakken staan. Het valt me elke keer weer op als we op een feestje of een receptie zijn. Ik ben zelf 1.76 en dus op hakken ook al langer dan hij (hij is 1.81) en ik zie heel veel vrouwen van (bijna) mijn lengte of zelfs langer. Maar daar wil hij niet aan, ik denk dat zijn ego daardoor te veel gekrenkt raakt



Om van het gezeur af te zijn hebben we er een fles champagne op gezet (een goede fles welteverstaan). Ik drink erg graag champagne, vooral als die door mijn vriend betaald wordt. Dus wie heeft er gelijk?



NB het gaat er dus om of jij op je hoogste hakken langer bent dan 1,81, de poll slaat op zijn lengte (dit n.a.v. sommige reacties, ik was niet helemaal duidelijk geloof ik).



Edit: het is trouwens een nek-aan-nek race. Bijna de helft van de vrouwen hier geeft aan op hun hoogste hakken even lang of langer te zijn dan 1.81.

Op mijn allerhoogste hakken...

Totaal aantal stemmen: 342

... kijk ik over hem heen (8%)
... ben ik duidelijk langer dan hij (19%)
... ben ik iets langer dan hij (10%)
... ben ik precies even lang (6%)
... is hij nog steeds langer (57%)
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:maritk schreef op 19 februari 2015 @ 08:14:

[...]





Dat mag je natuurlijk vinden, maar de feiten wijzen toch echt anders uit:



http://www.cbs.nl/NR/rdon ... E33/0/2007k4b15p92art.pdf



Of als je geen zin hebt het hele artikel te lezen, hier een citaat:



"Uit staat 3 blijkt dat er aanzienlijke verschillen in gemiddelde

lengte naar opleidingsniveau bestaan: bij mannen is

het verschil tussen de groepen met alleen lagere schoolopleiding

en met hbo/universiteit ruim 5 cm. Bij vrouwen is

dit bijna 4 cm. Het verband is redelijk lineair: naarmate het

opleidingsniveau stijgt, is de gemiddelde lengte groter. Na

correctie voor leeftijdsverschillen (jongere generaties zijn

doorgaans hoger opgeleid dan oudere generaties) zijn de

verschillen weliswaar kleiner, maar resteert nog altijd een

verschil van bijna 4 cm bij mannen en 3 cm bij vrouwen.

Een mogelijke verklaring is gelegen in de grote overeenkomst

in sociaal milieu en opleidingsniveau tussen ouders

en kinderen. Dit kan ook al meerdere generaties het geval

zijn geweest."

Maar daar gaan ze niet uit van de laatste twee generaties hé. En vroeger kon je alleen studeren als je rijk was, rijk betekende ook goed eten wat er bij arm nogal eens bij inschoot. Goed eten betekend betere groei.

Staat dat ook in dat stuk? heb geen zin om het helemaal te lezen



Btw mocht het echt zo zijn vraag ik me af waarom één van de langere familie leden (ik ben de kleinste) ook niet gestudeerd heeft, de rest wel. Leuke reden om te geven op de volgende verjaardag als er weer eens gesuggereerd word dat ik met mijn hersens had moeten gaat studeren
Alle reacties Link kopieren
quote:pompoenpit schreef op 19 februari 2015 @ 10:24:

Was je vriend blij met de champagne?Ik vind het nog iets te vroeg voor definitieve conclusies (de cijfers liggen dicht bij elkaar) dus hij zal nog even moeten wachten
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:maritk schreef op 19 februari 2015 @ 16:00:

[...]





Ik vind het nog iets te vroeg voor definitieve conclusies (de cijfers liggen dicht bij elkaar) dus hij zal nog even moeten wachten De cijfers liggen helemaal niet dicht bij elkaar.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 19 februari 2015 @ 10:52:

[...]



Maar daar gaan ze niet uit van de laatste twee generaties hé.





juist wel, dit is een heel recent onderzoek.



quote:Btw mocht het echt zo zijn vraag ik me af waarom één van de langere familie leden (ik ben de kleinste) ook niet gestudeerd heeft, de rest wel.



We hebben het hier over statistische gegevens, die in dit geval gebaseerd zijn op een grote hoeveelheid personen.

Wat daar uit rolt zijn gemiddelden.



Kennelijk hebben de factoren die ervoor zorgen dat er een aantoonbaar verband bestaat tussen opleiding en lichaamslengte, bij jou relatief minder of geen rol gespeeld. Dat betekent echter niet dat het aangetoonde statistische verband niet geldig is.



Voorbeeld: Iedereen zal het er over eens zijn dat in Nederland mannen gemiddeld langer zijn dan vrouwen. Betekent dat dan, wanneer je een vrouw ziet die langer is dan een man, dat de conclusie dat mannen gemiddeld langer zijn opeens niet meer klopt?



Uiteraard niet. Zo werkt statistiek nu eenmaal, het zegt weinig tot niets over individuele gevallen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 19 februari 2015 @ 16:06:

[...]



De cijfers liggen helemaal niet dicht bij elkaar.57 / 43 % ligt dicht bij elkaar vind ik. Bovendien bleek uit de reacties dat veel vrouwen de poll niet goed hadden ingevuld (ze hadden b.v. gekeken naar hun eigen lengte t.o.v. hun vriend i.p.v. de mijne). Eigen schuld, ik was in mijn OT kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Maar dat vertekent dus wel een beetje.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is dan nu de conclusie? Is jouw vriend minder opgeleid dan de gemiddelde autochtone heul hoog opgeleide forumster? Of is hij wel opgeleid maar een onderdeur en dus niet sexy? Moeten mannen ook hakken dragen? Wat?
Alle reacties Link kopieren
quote:maritk schreef op 19 februari 2015 @ 16:12:

[...]





57 / 43 % ligt dicht bij elkaar vind ik. Bovendien bleek uit de reacties dat veel vrouwen de poll niet goed hadden ingevuld (ze hadden b.v. gekeken naar hun eigen lengte t.o.v. hun vriend i.p.v. de mijne). Eigen schuld, ik was in mijn OT kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Maar dat vertekent dus wel een beetje.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 19 februari 2015 @ 16:23:

Maar wat is dan nu de conclusie? Is jouw vriend minder opgeleid dan de gemiddelde autochtone heul hoog opgeleide forumster? Of is hij wel opgeleid maar een onderdeur en dus niet sexy? Moeten mannen ook hakken dragen? Wat?Het gaat om een fles champagne, dat is alles.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
quote:maritk schreef op 19 februari 2015 @ 16:00:

[...]





Ik vind het nog iets te vroeg voor definitieve conclusies (de cijfers liggen dicht bij elkaar) dus hij zal nog even moeten wachten Flauw
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen hoogopgeleide conclusie is dat hoogopgeleide vrouwen die zichzelf heel erg hoogopgeleid vinden het hoog in de bol hebben met hun vriend van gemiddelde lengte en dikdoenerij over champagne die ze blijkbaar niet zelf kunnen betalen. Van een hoogopgeleide vrouw verwacht je toch meer, ik betaal wel zelf mijn eigen champagne (mocht ik die willen hebben) en dat terwijl ik 'maar' 1.58m ben. We houden het er maar op dat kleine mensen (hoogopgeleid of niet) meer down to earth zijn Of je dat letterlijk of figuurlijk opvat mag je zelf weten
Alle reacties Link kopieren
quote:pompoenpit schreef op 19 februari 2015 @ 17:19:

[...]





Flauw Het zit er wel aan te komen dat ik moet dokken. Toch verbaast het me wel, een vrouw van 1.72 is op hoge hakken al langer, laat staan als ze nog hogere hakken draagt.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten misschien meer onderdeuren op VIVA dan het landelijk gemiddelde zou doen vermoeden. (sorry kan geen smiley plaatsen)
Ik ben 1.85

Op mijn hoogste hakken ben ik 1.97

Eat that
quote:georgiabrown schreef op 19 februari 2015 @ 17:55:

Mijn eigen hoogopgeleide conclusie is dat hoogopgeleide vrouwen die zichzelf heel erg hoogopgeleid vinden het hoog in de bol hebben met hun vriend van gemiddelde lengte en dikdoenerij over champagne die ze blijkbaar niet zelf kunnen betalen. Van een hoogopgeleide vrouw verwacht je toch meer, ik betaal wel zelf mijn eigen champagne (mocht ik die willen hebben) en dat terwijl ik 'maar' 1.58m ben. We houden het er maar op dat kleine mensen (hoogopgeleid of niet) meer down to earth zijn Of je dat letterlijk of figuurlijk opvat mag je zelf weten
Alle reacties Link kopieren
Quote van CBS



"Nederlanders steeds langer maar vooral zwaarder



Het gemiddelde gewicht van mannen en vrouwen in Nederland is in twintig jaar meer toegenomen dan de gemiddelde lengte. Het aantal mensen met overgewicht is dan ook aanzienlijk hoger geworden. In 2011 had 54 procent van de volwassen mannen en 43 procent van de vrouwen overgewicht.

Gemiddelde lengte mannen meer toegenomen dan van vrouwen



In 2011 was de gemiddelde man in Nederland 1,81 meter lang, de gemiddelde vrouw 1,68 meter. Vergeleken met 1991 zijn mannen nu 2,1 en vrouwen 0,6 centimeter langer. Het verschil tussen de gemiddelde lengte van beide geslachten is daarmee gestegen van 11,9 naar 13,4 centimeter."



Kortom de gemiddelde man is 13 cm langer dan de gemiddelde vrouw en dat verschil neemt ook nog eens toe, dus is logischerwijze groter bij jongeren dan bij ouderen.



Tenzij je hakken hebt van meer dan 13 cm komt de gemiddelde Nederlandse vrouw niet boven de gemiddelde Nederlandse man uit.
Ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaken van dat statistisch verband tussen opleiding en lichaamslengte. In Nederland dan, want dat verband hoeft niet te bestaan in andere landen. Bestaan daar trouwens statistieken over?



Dat er genetische factoren zouden spelen betwijfel ik, want dan zou er wellicht ook een statistisch relevant verband bestaan tussen IQ en lengte. Dus dan spelen omgevingsfactoren toch een beslissende rol. De spreekwoordelijke schop onder het hol bijvoorbeeld, die misschien nèt iets te vaak letterlijk wordt genomen. Maar ik denk toch vooral aan voeding. Betere voeding werd al getipt als mogelijke oorzaak maar dat is slechts een gok. Persoonlijk gok ik meer op restanten groeihormoon en dat valt niet bepaald onder de noemer "betere" voeding.



Na zorgvuldige overweging en selectie volgt hier de lijst van de meest voor de hand liggende oorzaken:



A. Bitterballen

B. Loempia's

C. Frikadellen

D. Kroketten



En sinds kort weet iedereen op Viva dat het antwoord altijd D is.
Alle reacties Link kopieren
Dat moet wel kloppen want: ik eet nooit kroketten en ik ben ondermaats.
Alle reacties Link kopieren
Helaas to, hij is echt langer; ik ben een universitair opgeleid opdondertje van 1.66 ik zou echt plateauzolen aan moeten trekken wil ik even lang als mn man zijn.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:maritk schreef op 14 februari 2015 @ 10:09:

[...]



Het is puur een statistisch verband wat inderdaad niets zegt over het waarom, intelligentie enz. Het is echter wel degelijk aangetoond door het CBS.



Wellicht komen hoogopgeleide mensen gemiddeld gezien vaker uit gezinnen waar gezonder gegeten wordt? Ik doe maar een gok.



Of allochtonen, die gemiddeld kleiner zijn, hebben minder toegang tot hoge opleidingen ?

Klopt je stelling als je enkel naar autochtonen kijkt ?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, je vriend van 181 cm krijgt er toch ook 2 cm schoenzool bij of zit dat al bijgerekend in die 181 cm ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 20 februari 2015 @ 11:30:

Helaas to, hij is echt langer; ik ben een universitair opgeleid opdondertje van 1.66 ik zou echt plateauzolen aan moeten trekken wil ik even lang als mn man zijn.TO heeft de weddenschap afgesloten op de lengte van haar eigen vriend. Dus hij moet de competitie aan met alle forumsters.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 20 februari 2015 @ 10:26:

[...]



Zal ik even een ladder voor je pakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:HuLang schreef op 20 februari 2015 @ 11:15:

Ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaken van dat statistisch verband tussen opleiding en lichaamslengte. In Nederland dan, want dat verband hoeft niet te bestaan in andere landen. Bestaan daar trouwens statistieken over?



Dat er genetische factoren zouden spelen betwijfel ik, want dan zou er wellicht ook een statistisch relevant verband bestaan tussen IQ en lengte. Dus dan spelen omgevingsfactoren toch een beslissende rol. De spreekwoordelijke schop onder het hol bijvoorbeeld, die misschien nèt iets te vaak letterlijk wordt genomen. Maar ik denk toch vooral aan voeding. Betere voeding werd al getipt als mogelijke oorzaak maar dat is slechts een gok. Persoonlijk gok ik meer op restanten groeihormoon en dat valt niet bepaald onder de noemer "betere" voeding.



Na zorgvuldige overweging en selectie volgt hier de lijst van de meest voor de hand liggende oorzaken:



A. Bitterballen

B. Loempia's

C. Frikadellen

D. Kroketten



En sinds kort weet iedereen op Viva dat het antwoord altijd D is. Waaom zou dat gek zijn. Er is een verband tussen schoonheid en IQ. Mensen die knap gevonden worden zijn gemiddeld intelligenter blijkt uit onderzoek. Mensen die knap gevonden worden zijn gemiddeld gezonder, zijn symmetrisch gebouwd en de hoofdoorzaak daarvoor is waarschijnlijk genetisch. IQ is voor minstens 80% genetisch bepaald, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Heeft waarschijnlijk heel veel te maken met goede genen die zorgen dat alles goed georganiseerd verloopt in je lichaam en je hersenen als je opgroeit. Je groeit goed, je hersenen ontwikkelen zich goed en alles gaat mooi symmetrisch (wat leidt tot schoonheid)
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat bij mij de spiegel steeds in stukken breekt. Wordt het ook niks meer met mijn IQ. Wat een chaos in mijn genen.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 20 februari 2015 @ 14:41:

Jammer dat bij mij de spiegel steeds in stukken breekt. Wordt het ook niks meer met mijn IQ. Wat een chaos in mijn genen.Is het zo erg? Ach je hebt altijd de uitzondering die de regel bevestigt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven