dochter 16 met man 27

07-06-2008 10:20 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee



Ik heb een serieus probleem en wil graag weten hoe jullie hierover denken.



Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn dochter van 16 iets heeft met een man van 27. Korte profielschets dochter: ze is dus 16 en klein en te zwaar, erg onzeker (vind ik dan). Ze heeft diverse vriendjes gehad maar het gaat altijd uit omdat ze die jongens te kinderachtig vind en ze ook vlug benauwd raakt als ze te serieus worden. De eerste keer dat ze met een oudere kwam, zij toen 15 hij 20, moest ik al over mijn grens heengaan, maar omdat ze erg volwassenen is voor haar leeftijd en jongetjes van haar leeftijd gewoon kinderachtig vind, ben ik hierover heen gestapt. Maar die jongen was ook weer te serieus. Ze heeft nog iemand van 22 gehad, maar toen die sex wou is ze afgehaakt. Ze is dus nog niet sexueel actief, tenminste niet all the way.



Nu is er die dus van 27! pfffff moeilijk hoor. Ik denk dat als ze 5 jaar ouder was en ze had iemand die dan 11 jaar ouder was, ik er geen probleem mee zou hebben. Maar ze is nu pas 16, vind ik nog wat jong.



Haar vader die hertrouwd is, kent die man goed en hij komt ook bij haar vader en zijn vrouw over de vloer. Zij weten hiervan af, en staan hierachter.



Graag wil ik jullie mening horen......
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof je zeker wel hoor Joldan! Ik vroeg het me gewoon af.



Ga gewoon een gesprek met je dochter aan, en zeg dat je aan haar merkt dat er iets veranderd is.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik begrijp heel goed dat je dit zorgelijk vindt. Een leeftijdsverschil van 11 jaar hoeft op zich geen probleem te zijn, maar wel als de ene een puber is en de ander echt volwassen. Dan zit je gewoon gewoon in een heel andere levensfase. Zij is bezig om te experimenteren en zich te ontwikkelen naar volwassenheid. En hij heeft deze periode al lang achter zich gelaten. Ik kan me voorstellen dat je dochter een oudere man interessant en aantrekkelijk vindt. Maar ik vind het van de volwassen man niet echt getuigen van veel inzicht wanneer hij kiest voor een onzekere puber in ontwikkeling. Want wat wil hij van haar?? Wat is zijn motief? Het kan zijn dat hij gewoon niet in staat is om iemand van zijn eigen "(ontwikkelings)niveau" te krijgen, en dat dit veiliger voor hem is. Want een onzeker 16-jarig meisje kijkt wel tegen hem op, is wat gemakkelijker te kneden/vormen etc. Maar ja, zoals al eerder gezegd, de ene 27-jarige is de andere niet. Misschien moet je hem eerst zien/leren kennen, en kijken hoe de verhoudingen liggen. Verbieden zou ik ook zeker niet doen, bereik je niets mee behalve het tegenovergestelde. Ik zou hun relatie eerder proberen te accepteren, het gesprek open houden, en natuurlijk een oogje in het zeil houden.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal leuk en liberaal enzo dat het gewoon maar moet kunnen, maar ik zou geen man van 27 in de buurt van mijn dochter van 16 willen hebben. Hoe volwassen (???) die dochter ook is, en hoe fantastisch ze haar grenzen ook aan kan geven (???).



Ik zou die man geen millimeter vertrouwen. Misschien wel in zijn goede bedoelingen, maar wat moet een man van 27, een fase waarin hij al werkt, de mensen om hem heen al kinderen krijgen, hij geacht wordt zelfstandig in het leven te staan, met een meisje dat zelf nog een kind is, leerplichtig is en nog volledig onder de zorg van haar ouders valt? Hoe ziet zijn belevingswereld eruit dan?



Joldan, ik snap je angst dat je dochter dezelfde 'vergissing' begaat als jij. Hoewel je je kind voor ieder pijntje wil behoeden heeft ieder mens recht op zijn of haar eigen fouten (daar leer je namelijk van) en als ouder ben je gerechtigd fouten te maken (je bent namelijk niet God).



Als je van mijlenver de ellende al aan ziet komen denk ik dat je je het beste kunt concentreren op het zelfvertrouwen en de keuzevrijheid van je dochter. Zorg dat ze maximaal gelooft in zichzelf en dat ze weet dat jij dol op haar bent (niet ondanks dat ze fors is, maar omdat je haar als mens erg waardeert).



Begrijp ik het nou trouwens goed dat ze ondanks dat ze haar eigen pc heeft, dit gesprek heeft opgeslagen op jouw laptop? In dat geval vind ik dat je gewoon het recht hebt om dat document te openen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan je niet gewoon in een normaal gesprek vertellen dat je dat document in jouw laptop hebt gevonden? Het is niet dat je aan het snuffelen bent geweest, je hebt niet stiekum in haar pc gekeken.

Je kan toch gewoon met elkaar praten? Maak het allemaal niet zo zwaar, kijk eerst eens haar reacties aan. Je kunt altijd zeggen dat je je zorgen maakt, daar zijn moeders voor :)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik open kaart zou spelen met mijn dochter. Uitleggen dat ik het per ongeluk heb gevonden en ben gaan lezen vanwege die opmerking en dat ik dat niet had moeten doen maar het nu toch gebeurd is.



Je krijgt dan wrs een hoop boosheid over je heen (en terecht ;-] ) maar ik denk als jij geduldig blijft, duidelijk bent dat het niet nog een keer zal gebeuren en dat je het idd echt niet had moeten doen enz, ze vanzelf weer redelijk zal worden. Zeg niets over haar vader hierin (ik vind nl zijn acties niet kloppen maar zij zal het zo zien dat hij haar wel gesteund heeft, en daarnaast, niets kwaads over de andere partner tegenover je kind). Ik zou denk ik ook zeggen dat ik het jammer vind dat ik blijkbaar reden heb gegeven tot zwijgzaamheid van de kant van mijn kind. Waarom dat zo is en wat ik kan doen om dat te veranderen.



Ik denk nl dat dat 1 van de belangrijkste dingen is voor kinderen in de puberteit, dat ze zich veilig voelen en tegelijkertijd de ruimte krijgen om te onderzoeken. Je moet niet haar beste vriendin willen zijn maar ik heb wel het idee dat in de puberteit er een heel ander facet komt kijken bij ouderschap, nl erkennen dat je kind langzaam maar zeker een volwassene wordt en daar goede en prettige begeleiding bij kan gebruiken.



Maar goed, ik spreek nu vooral vanuit mijzelf, hoe ik die periode heb ervaren en waar ik behoefte aan had. Ik krijg vast mijn portie nog wel wanneer mijn dochter gaat puberen ;-) .
Alle reacties Link kopieren
Daaraan wil ik nog toevoegen dat ik het van hem wel een beetje dubieus vindt. De levens van iemand van 16 en 27 zijn natuurlijk heel verschillend.

Ook zal hij aan andere dingen toe zijn dan je dochter (wat betreft sex e.d.).

Hou het daarom wel in de gaten, maar probeer je dochter te vertrouwen. En als zij er wel aan toe is kan je het helaas niet tegenhouden.

Ook ik zou hem gewoon eens uitnodigen op het eten of koffie.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
lindy schreef op 07 juni 2008 @ 11:07:

[...]





Welja. Nee, 16-jarige puberjochies, die staan pas stijf van de hormonen.
Ja dat was mijn associatie ook meteen haha. Ik denk eerlijk gezegd dat een jongen van 27 daar veel prettiger in is, die heeft ook nog wel 's andere dingen aan zijn hoofd ;-] .
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik 16 en 27 op DEZE leeftijd een groot verschil. Maar het feit dat je ex deze man kent en hem vertrouwt met jullie dochter, moet toch wat rust geven. Er zijn zat vaders die helemaal door het lint gaan als ze achter dit soort relatie's komen. Als je op goede voet staat met je ex, zou je je bezorgdheid kunnen uiten, maar verbieden zal het hele gegeven alleen maar aantrekkelijker maken. Rustig met je dochter praten lijkt me ook verstandig en haar niet behandelen als kind. Vaak zijn relatie's op deze leeftijd geen lang leven beschoren en als het wel uitmondt in iets leuks, dan is het toch fijn voor hun??
Je ging doorlezen omdat hij had geschreven: "weet je moeder het al?"

Kan ik daaruit de conclusie trekken dat hij wil dat je dochter aan jou verteld dat ze wat hebben?



Ik werk met meiden van 15/16 jaar en de er zijn er een aantal die verkering hebben met jongens van in de 20. De ene relatie is prima en bij de ander merk je gewoon dat er iets scheef zit, als je met die meiden praat.



En ik vind wel dat het heel moeilijk zal zijn om het te verbieden. Hij komt bij ex-man thuis, zij keuren het goed. Bovendien kan je je dochter niet 24/7 in de gaten houden toch? Ik zou gewoon open praten met haar, eerlijk zijn, vertel over jezelf en waar je bang voor bent. De angst is gebasseerd op vooroordelen die je over deze jongen hebt want je kent hem nog niet. Daarom wil je hem heel graag ontmoeten. Vind je dat je een fout gemaakt hebt door haar gesprek te lezen? Geef dat dan eerlijk toe. Kinderen vinden het best prettig om te zien dat jij ook fouten kan maken. Zo leren ze dat iedereen maar gewoon mens is en dat ze zelf ook fouten kunnen (en mogen!) maken. Heel belangrijk!
oh, en laat nooit merken dat je denkt dat hun relatie toch geen lang leven beschoren is. Voor haar is zo'n verkering hartstikke serieus en zo moet je daar ook mee om gaan.
sprankelend schreef op 07 juni 2008 @ 11:02:

Allemaal leuk en liberaal enzo dat het gewoon maar moet kunnen, maar ik zou geen man van 27 in de buurt van mijn dochter van 16 willen hebben. Hoe volwassen (???) die dochter ook is, en hoe fantastisch ze haar grenzen ook aan kan geven (???).



Ik zou die man geen millimeter vertrouwen. Misschien wel in zijn goede bedoelingen, maar wat moet een man van 27, een fase waarin hij al werkt, de mensen om hem heen al kinderen krijgen, hij geacht wordt zelfstandig in het leven te staan, met een meisje dat zelf nog een kind is, leerplichtig is en nog volledig onder de zorg van haar ouders valt? Hoe ziet zijn belevingswereld eruit dan?



Joldan, ik snap je angst dat je dochter dezelfde 'vergissing' begaat als jij. Hoewel je je kind voor ieder pijntje wil behoeden heeft ieder mens recht op zijn of haar eigen fouten (daar leer je namelijk van) en als ouder ben je gerechtigd fouten te maken (je bent namelijk niet God).



Als je van mijlenver de ellende al aan ziet komen denk ik dat je je het beste kunt concentreren op het zelfvertrouwen en de keuzevrijheid van je dochter. Zorg dat ze maximaal gelooft in zichzelf en dat ze weet dat jij dol op haar bent (niet ondanks dat ze fors is, maar omdat je haar als mens erg waardeert).



Begrijp ik het nou trouwens goed dat ze ondanks dat ze haar eigen pc heeft, dit gesprek heeft opgeslagen op jouw laptop? In dat geval vind ik dat je gewoon het recht hebt om dat document te openen.




Eens.

Oudere mannen en jonge meisjes vind ik een slechte combi. Jonge jongens en oudere vrouwen trouwens ook. Om ouder te lijken, om volwassen te zijn, om niet kinderachtig te lijken zijn kinderen, want daar hebben we het over als ze 16 zijn, geneigd om zich aan te passen aan de volwassene.



Praten lijkt me sowieso een heel goed idee en duidelijk maken dat het niet helemaal in de haak is ook.



Off topic:

Sprankel, heb je mijn mail gekregen?
Alle reacties Link kopieren
lindy schreef op 07 juni 2008 @ 11:07:

[...]





Welja. Nee, 16-jarige puberjochies, die staan pas stijf van de hormonen.




haha dat je dat maar weet! Mijn dochter verteld mij wel eens wat en laat mij ook gesprekken lezen met die puberjochies. Mijn god, die staan echt stijf van de hormonen. Gelukkig beseft mijn dochter dat heel goed!!!



Ik besef heel goed dat iemand van 27 heel anders in het leven staat dan iemand van 16, Hij werkt en heeft zijn eigen huisje. Zij gaat nu na haar eindexamen 4 jaar spw en daarna nog eens 4 jaar pabo doen. Ervan uitgaande dat het wel wat zou worden, dan zou zo`n man van 27 natuurlijk nooit 8 jaar willen wachten totdat zij klaar is met studeren.

Zij begint nou met stappen (met leeftijdgenootjes) en leert er ook van te genieten. Hij is die stapfase allang weer voorbij en zit liever `s avonds op de bank met een filmpje.



Als het serieus wordt zal dit zeker problemen geven.



Ik denk dan ook niet dat zo`n relatie zal standhouden. Ze gaat gekwetst worden. Maar....dat zijn wij vroeger ook en daar worden we sterk van. Dat weet ik allemaal wel. Maar het gaat om mijn meisje, mijn kleine meid die groot wordt. Het gaat snel. Zo is ze nog een kleintje, eergisteren liep ze trots in galajurk naar het galabal.

Nu is er opeens een jongen die 27 jaar is. Toen ik 27 was, kreeg ik haar.....



Ik zal het moeten accepteren, ook al vind ik het niet leuk. Maar mag ik stiekem hopen dat het ook weer vlug over is??? :-|

En dat ze die dingen gaat doen die ze hoort te doen op die leeftijd: genieten, stappen, jongerenvakanties, maar ook studeren?



pffffff moeilijk hoor
Alle reacties Link kopieren
Twinza schreef op 07 juni 2008 @ 11:11:

Persoonlijk vind ik 16 en 27 op DEZE leeftijd een groot verschil. Maar het feit dat je ex deze man kent en hem vertrouwt met jullie dochter, moet toch wat rust geven. Er zijn zat vaders die helemaal door het lint gaan als ze achter dit soort relatie's komen.
Er zijn ook vaders die hier helemaal geen kijk op hebben of te gemakzuchtig zijn om hun dochters bij de les te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens helemaal niet dat je het maar moet accepteren, ze is nog minderjarig, en hij allang niet meer. Daar ga je volledig aan voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mag je dat hopen. En ik denk dat wanneer ze wat meer gaat stappen met leeftijdgenoten en iedereen meer gaat nadenken over studies en zo en wat volwassener wordt, ze vanzelf iemand meer van haar eigen leeftijd zal vinden binnen de vriendengroep oid.



Weet je trouwens waarom ze wat volwassen voor haar leeftijd is? Heeft ze dat al vanaf jongs af aan dat ze wat serieuzer was? Of mist ze soms aansluiting met mensen van haar eigen leeftijd en compenseert ze dat zo een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer mijn dochter niet met haar vriend thuis wil komen, dan vind ik dat al reden genoeg om haar te vragen waardoor dat komt. Wanneer die vriend al 27 is en mijn dochter pas 16, dan is mijn bezorgdheid des te groter.



Mijn dochter vind godzijdank mannen van ouder dan 25 'oud' :-) en als die interesse in haar tonen - en dat doen ze - dan neemt ze dat niet serieus (in die zin dat zij daar een potentiele kandidaat voor een vriend in ziet).



Ook ik vind het vreemd dat een man van 27 interesse heeft voor een jong meisje van 16. Hun belevingswereld verschilt enorm van elkaar en - zoals al eerder aangegeven - de levensfase waarin zij zitten is niet te vergelijken.



Dat de vader van het meisje de vriend wel ziet zitten, is op zich niet meteen een reden om niet bezorgd te zijn. De vader kan een inschattingsfout maken.



Ik zou vooral schrikken dat mijn dochter een zoveel oudere vriend heeft, dat zij daar niet open over is naar mij en dat zij niet met hem naar huis komt.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor Zamirah, daar ga ik helemaal niet aan voorbij.



Met accepteren bedoel ik dat ik het niet kan tegenhouden. Als ik zeg dat ze niet met hem mag zijn en hij niet welkom is hier in huis, zal zij andere plaatsen vinden waar ze hem kan ontmoeten en kan ik het niet in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Vertel dat je document hebt gelezen, snap niet waarom het op jouw pc stond, misschien wel expres? en zorg ervoor dat je de jongen in kwestie leert kennen. Ik heb een stiefzoon van 28 en zou ook niet blij zijn met een meisje van 16. Maar ik zou het wél een kans geven. Ik zou in contact willen komen met de ouders van het 'kind' en ze ervan verzekeren dat mijn zoon nooit misbruik van haar zal maken, sexueel of op een andere manier en dat wij samen met haar ouders een oogje in het zeil zullen houden. Zolang je de vriend van je dochter niet kent, ben je ongerust, zou ik ook zijn, maar blijf open en eerlijk en doe er alles aan om de goede band die je met je dochter hebt te behouden.
Alle reacties Link kopieren
Feliciaatje schreef op 07 juni 2008 @ 11:27:

Tuurlijk mag je dat hopen. En ik denk dat wanneer ze wat meer gaat stappen met leeftijdgenoten en iedereen meer gaat nadenken over studies en zo en wat volwassener wordt, ze vanzelf iemand meer van haar eigen leeftijd zal vinden binnen de vriendengroep oid.



Weet je trouwens waarom ze wat volwassen voor haar leeftijd is? Heeft ze dat al vanaf jongs af aan dat ze wat serieuzer was? Of mist ze soms aansluiting met mensen van haar eigen leeftijd en compenseert ze dat zo een beetje?




Helaas heb ik een hele foute relatie gehad. Dit heeft te lang geduurd maar helaas heeft zij teveel meegekregen. Ze is toen heel vlug volwassenen geworden.

Ik had er graag eerder mee willen kappen, maar die man heeft mij vanaf het begin bedreigd dat als ik bij hem wegging dat hij mij en mijn dochter zou vermoorden. Voordat ik hem leerde kennen had hij 3 jaar vastgezeten omdat hij de nieuwe man van zijn ex had neergeschoten. Ik wist niks van dit alles en toen ik erachter kwam was het te laat. We hebben 4 jaar in een hel geleefd.

Verder wil ik hier nog niet op ingaan. Maar dit alles heeft van een onbezorgde tiener een bezorgde volwassenen gemaakt.... :no:
Alle reacties Link kopieren
Maar het is wel jouw taak als ouder, om haar op de gevaren en risico's te wijzen. Lees die post van Sprankelend eens goed.
Alle reacties Link kopieren
dames (en heer geloof ik) tot zover bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wel aan. Ben blij dat ik bij dit forum terecht gekomen ben.



Maar ik ga nu sluiten, heb dingen te doen die echt moeten gebeuren en dochterlief zal zo wel naar beneden komen en ga even de gescheidenis wissen.



Ik kom straks bijlezen.



Nogmaals bedankt voor jullie eerlijke antwoorden
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je dochter rust en duidelijkheid buitenshuis zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar wat iemand hierboven ook al zegt, age ain't nothing but a number.. en natuurlijk zitten aan die leeftijd wel een paar dingen aan vast zoals bij 16- middelbare school en bij 27 werken ( mag ik hopen) Kan je er geen smoesje van maken, dat je het via via hebt gehoord dat ze een relatie hebben? Anders kijk het gewoon een tijdje aan, probeer haar te stimuleren en toon dat je trots op haar bent. ( moeders oordeel is ZO belangrijk) en mocht ze het vertellen reageer dan gewoon en zorg dat hij een keertje langskomt. zodat je hem dan echt kan beoordelen. want verbieden of negatieve reactie werkt averechts.. zorg dat je haar blijft steunen ook als ze dreigt fouten te maken. Ze klinkt inderdaad als een dame die stevig in haar schoenen staat, dus ik denk dat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken.. gun het een beetje tijd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het op mijn 16e ook met mannen die eind 20 waren, ik snap wel dat het voor ouders niet zo leuk is, maar om er nu zo spastisch over te doen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven