Kerst, verplicht nummertje of eigen plan?

09-12-2016 16:14 58 berichten
Kerst is in onze familie een 'gezellig eet festijn' met de hele familie van mn moeders kant. Ik ging elk jaar gewoon mee, omdat ik anders sneu thuiszit met kerst. Het is zon kakelhok dat er geen normaal gesprek te voeren is. Niet leuk maargoed ik ben niet alleen.



Dit jaar vier ik voor het eerst kerst met mn vriend, hij heeft met het hele feest niet zoveel. Hij gaat mee voor mij, maar voor mij is het ook een verplicht nummertje. Het wordt verwacht dat ik een dag met familie doorbreng en de andere dag is voor schoonfamilie.



Het liefst ga ik met de feestdagen gewoon weg en zeg alle afspraken af. Kun je dit maken of wordt dat over t algemeen gezien als fout? Wat doen jullie met kerst?
Ik plan juist soms 2 dingen op een dag om de dag erna bij te kunnen trekken qua prikkels. Werkt beter dan 2dagen op pad.
quote:lunaleeflang schreef op 09 december 2016 @ 16:34:

Ik vind het best respectloos naar je (schoon)ouders toe als je met Kerst niet langsgaat. Maar goed ik ben opgegroeid met het idee dat familie heel belangrijk is. En met het idee dat Kerst heel belangrijk is, blijkbaar.
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 16:26:

[...]





Nou dat ligt gewoon aan TO en haar partner. Zij beslissen dat. Niet de familie.



TO vraagt 'of ze dat kunnen maken'. Dat bepaalt haar familie toch, of zij dat wel of niet oké vinden?

Aan TO wat ze er verder mee doet, ja.

Maar dat was haar vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Eigen gang gaan dit jaar, en heb het al aangekondigd. Ik trek het niet meer, net de twee dagen dat je mag voelen: niets hoeft - mag je overal op bezoek. Nee. Scheve gezichten. Ja. Sorry. Maar paniekaanval en depressie vindt ik een hele goede reden om een eigen kerst te vieren. Denk erover na of je in de dagen daarna evt iets gezelligs kunt doen met familie.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Alle reacties Link kopieren
Communicatie is het toverwoord.

Wees open, dan begrijpt familie het.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gezegd, we doen straks 2 weken de gordijnen dicht en de deur op slot en we gaan die weken weer eens samen doorbrengen. Dus geen kerstdiners en bezoekjes aan schoonouders. Dat doen we er voor (de komende weekenden gaan we met verschillende families uit eten) en daarna (nieuwjaarsborrel en nieuwjaarsetentje). En voor de rest geloven we het wel. We hebben een keidruk jaar achter de rug en zijn blij dat we eens 2 weken met elkaar kunnen doorbrengen. Heerlijk lijkt het me.
quote:bashasha schreef op 09 december 2016 @ 17:32:

Communicatie is het toverwoord.

Wees open, dan begrijpt familie het.Zal je tegenvallen hoevaak zoiets helemaal niet begrepen word.
.
Dit jaar zijn we eens kerstavond gewoon thuis met z'n tweetjes. Op 1e kerstdag gaan we naar schoonouders en 2 kerstdag naar mijn ouders. Dit was altijd andersom, waardoor we kerstavond en 1e kerstdag bij mijn ouders/familie vierden, maar blijkbaar heeft de nieuwe aanhang van m'n neefje het voor het zeggen en heeft zij dus bepaald dat onze traditie op 1e kerstdag op 2e kerstdag gehouden moet worden. Waarschijnlijk vindt zij haar ouders belangrijker dan haar vriend en onze traditie en bepaalt zij dat ze hem meesleept naar haar ouders 1e kerstdag en hij laat zich gewillig meeslepen (zo'n type is zij wel).
Maar goed, ik vind beide dagen gezellig met (schoon)familie. Lekker eten, lachen, praten, drinken.
quote:lunaleeflang schreef op 09 december 2016 @ 16:34:

Ik vind het best respectloos naar je (schoon)ouders toe als je met Kerst niet langsgaat. Maar goed ik ben opgegroeid met het idee dat familie heel belangrijk is. Als jij dat niet zo vindt, moet je vooral doen wat je zelf wil.



Ah, daarom voel ik die verplichting niet.. mijn familie en ik vinden elkaar heel onbelangrijk



Mijn familie en ik later elkaar juist vrij in wat we willen doen. Geen verplichtingen, geen niet-waar-te-maken verwachtingen en gezelligheid als we wel samen zijn. Maar ja, wij zullen wel raar zijn dat wij dat niet hangen aan één of twee algemeen vastgestelde dagen in het jaar..
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook absoluut niet van drukte. Tot mijn 25e werd onze Kerst altijd met een klein clubje van hooguit 5 mensen gevierd. In mijn ouderlijke huizen (na de scheiding van mijn ouders verhuisde ik met mijn moeder) tot ik op mezelf ging. Kerst vond ik het leukst in mijn kindertijd. Toen voelde het helemaal perfect. In de loop der jaren is de samenstelling wel veranderd. Er zijn een paar mensen weggevallen.

Sinds 6 jaar woont mijn moeder bij haar nieuwe vriend. Mijn stiefvader heeft een vrij grote familie. Ik heb nu 3 keer een Kerstdag doorgebracht met zijn aanhang. En dat trok ik slecht. Te rumoerig, ze aten erg laat, tussen wal en schip zitten qua leeftijd en gespreksstof. De andere Kerstdag was zonder die aanhang, maar gewoon met klein clubje. Dan is het wel gezellig en ook niet zo langdradig.

Dit jaar ga ik in elk geval 1 dag naar mijn moeder en stiefvader.

De andere dag weet ik nog niet. Als die aanhang komt blijf ik lekker thuis. Geen zin meer in. Als ze niet komen ga ik misschien alleen even eten bij mijn moeder en stiefvader. Maar het kan ook dat ik die dag voor mezelf houd.



Ik zou gewoon eerlijk zijn naar je familie en schoonfamilie. Dat je liever met z'n tweeën wat gaat doen en het te druk vind. Of afspreken dat je bv. alleen even op de koffie gaat en dan weer weg.
quote:RegalPrinces schreef op 09 december 2016 @ 18:01:

Dit jaar zijn we eens kerstavond gewoon thuis met z'n tweetjes. Op 1e kerstdag gaan we naar schoonouders en 2 kerstdag naar mijn ouders. Dit was altijd andersom, waardoor we kerstavond en 1e kerstdag bij mijn ouders/familie vierden, maar blijkbaar heeft de nieuwe aanhang van m'n neefje het voor het zeggen en heeft zij dus bepaald dat onze traditie op 1e kerstdag op 2e kerstdag gehouden moet worden. Waarschijnlijk vindt zij haar ouders belangrijker dan haar vriend en onze traditie en bepaalt zij dat ze hem meesleept naar haar ouders 1e kerstdag en hij laat zich gewillig meeslepen (zo'n type is zij wel).



Misschien vierde de nieuwe aanhang van je neefje ook al jaren met haar familie Kerst op 1e Kerstdag?

Waarom zou hij haar moeten meeslepen naar zijn familie? Of is hij niet zo'n type?
Wij krijgen eerste kerstdag bezoek en tweede kerstdag gaan we op bezoek. Beide ongeveer 3 tot 4 uurtjes denk ik.

De rest van de tijd, inclusief kerstavond, met ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:RegalPrinces schreef op 09 december 2016 @ 18:01:

Dit jaar zijn we eens kerstavond gewoon thuis met z'n tweetjes. Op 1e kerstdag gaan we naar schoonouders en 2 kerstdag naar mijn ouders. Dit was altijd andersom, waardoor we kerstavond en 1e kerstdag bij mijn ouders/familie vierden, maar blijkbaar heeft de nieuwe aanhang van m'n neefje het voor het zeggen en heeft zij dus bepaald dat onze traditie op 1e kerstdag op 2e kerstdag gehouden moet worden. Waarschijnlijk vindt zij haar ouders belangrijker dan haar vriend en onze traditie en bepaalt zij dat ze hem meesleept naar haar ouders 1e kerstdag en hij laat zich gewillig meeslepen (zo'n type is zij wel). Misschien heeft haar familie ook een traditie. Waarom zou jullie traditie belangrijker zijn?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik maak lekker eten en het huis is mooi versierd. Belangrijkste vertier zijn kerstfilms en het eten.

Vroeger gingen we naar mijn schoonmoeder en soms op middagvisitie naar mijn ouders (koffie en/of borrel) maar de laatste jaren gaan mijn ouders op reis in december.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier komt met kerst mijn familie, mijn schoonfamilie zit in het buitenland behalve mijn schoonmoeder maar die nodigen we niet uit omdat we haar niet mogen. Heb besloten om dit jaar haar niet weer de kerst te laten verzieken, dat weet ze zelf nog niet volgens mij maarja iedereen is al uitgenodigd.
quote:eva-luna schreef op 09 december 2016 @ 18:09:

[...]





Ah, daarom voel ik die verplichting niet.. mijn familie en ik vinden elkaar heel onbelangrijk



Mijn familie en ik later elkaar juist vrij in wat we willen doen. Geen verplichtingen, geen niet-waar-te-maken verwachtingen en gezelligheid als we wel samen zijn. Maar ja, wij zullen wel raar zijn dat wij dat niet hangen aan één of twee algemeen vastgestelde dagen in het jaar..

Dat ligt toch ook geheel aan je familie? Mijn familie hecht heel veel waarde aan feestdagen en zou gekwetst zijn als ik niet zou komen. Dus ga ik. Ik vind dat ergens met respect naar je ouders (familie) te maken hebben. In mijn geval komt mijn grootmoeder ook. Ik kan wel heel modern zeggen dat ik lekker doe waar ik zelf zin in heb, maar zij begrijpt zoiets totaal niet en zou vreselijk teleurgesteld zijn. Zij zijn daar wellicht wat traditioneler in.

Wil niet zeggen dat ik dat later bij mijn eigen kinderen ook zo aan zou pakken, hoor.



Als jouw familie daar verder geen waarde aan hecht, is dat toch anders.
quote:Gatti schreef op 09 december 2016 @ 18:44:

[...]





Misschien heeft haar familie ook een traditie. Waarom zou jullie traditie belangrijker zijn?Omdat iedere aanhang tot nu toe zonder morren gewoon geaccepteerd heeft dat het 1e kerstdag was. Behalve zij, zij moet weer moeilijk doen. Ik mis z'n vorige vriendin, was een veel leuker meisje...
Daarbij snap ik vaak niet waarom zoveel mensen hier op het forum vooral altijd hun eigen ding willen doen. Niet alleen met Kerst, maar ook met zoveel andere dingen of feestjes waar ze geen zin in hebben. Soms doe je toch gewoon dingen voor een ander, niet perse omdat je dat zelf zo leuk vind, maar om de ander een plezier te doen?



Scheelt dat ik dollll ben op Kerst, maar anders zou ik ook gewoon gaan. Gewoon om hen een plezier te doen. Want gelukkige ouders maakt mij gelukkig
quote:RegalPrinces schreef op 09 december 2016 @ 20:06:

[...]





Omdat iedere aanhang tot nu toe zonder morren gewoon geaccepteerd heeft dat het 1e kerstdag was. Behalve zij, zij moet weer moeilijk doen. Ik mis z'n vorige vriendin, was een veel leuker meisje...

Jij klinkt gezellig

Nou, ik ben blij dat mijn familie dit jaar ook een keer de plannen heeft veranderd. Mijn familie en mijn vriends familie vieren het namelijk altijd op dezelfde dag. Zodoende hebben we nog nooit (!!) samen kerst gevierd. Dit wordt het eerste jaar. We zijn al 9 jaar samen.



Ik vind je familie heel lief dat ze met haar meedenken.
quote:Flitseflats schreef op 09 december 2016 @ 18:26:

[...]





Misschien vierde de nieuwe aanhang van je neefje ook al jaren met haar familie Kerst op 1e Kerstdag?

Waarom zou hij haar moeten meeslepen naar zijn familie? Of is hij niet zo'n type?Dat zal ook best hebben gegolden voor sommige andere aanhang, maar die accepteerden tenminste dat wij het op 1e kerstdag vierden, die deden niet moeilijk.
quote:lunaleeflang schreef op 09 december 2016 @ 20:09:

[...]



Jij klinkt gezellig

Nou, ik ben blij dat mijn familie dit jaar ook een keer de plannen heeft veranderd. Mijn familie en mijn vriends familie vieren het namelijk altijd op dezelfde dag. Zodoende hebben we nog nooit (!!) samen kerst gevierd. Dit wordt het eerste jaar. We zijn al 9 jaar samen.



Ik vind je familie heel lief dat ze met haar meedenken.Ik ben ook supergezellig. Ik mag haar alleen niet.
Hier is het nooit verplicht geweest. Vroeger was dat wel altijd een groot gezellig familiefeest maar na de dood van de grootouders kwamen de problemen naar boven. Waren er waarschijnlijk al maar werden verbeten en als uk merk je daar niet zoveel van.



Daarnaast woon ik enige uren verderop en kennen ze hier geen tweede kerstdag, dus ik vier het met vriend en werk de 26e.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven