Openbaren van vreemdgangers

01-04-2013 23:59 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd hoor ik niks anders dan dat de mensen in mijn omgeving vreemdgaan. Ik heb vreemdgaan nooit goed gekeurd, maar sinds ik zelf een relatie heb, begin ik echt van deze verhalen te walgen. Dit komt denk ik mede omdat ik angst heb om zelf bedrogen te worden.



Nou heeft een vriendin van mij nog regelmatig seks met haar ex, terwijl deze ex inmiddels al een paar jaar een relatie heeft. Ik heb mijn visie over vreemdgaan al een aantal keer aan deze vriendin kenbaar gemaakt (je blijft van iemand anders z'n man af) maar zij kan zich niet zo druk maken om de huidige vriendin van haar ex. Ze wil hem overigens zelf niet meer terug en het gaat puur om de seks.



Nou heb ik onlangs de vrouw die dus in dit verhaal door haar vriend bedrogen wordt op Facebook opgezocht. En het is een mooie en leuke meid (zo op het eerste gezicht). Ze deed me een beetje aan mezelf denken. En ik kreeg opeens heel erg medelijden met haar.



Nu gaat het constant door mijn hoofd om anoniem contact met haar te zoeken en haar te informeren over haar overspelige vriend. Wat vinden jullie? Ik heb eigenlijk helemaal niks met deze mensen te maken. Moet ik me hier buiten houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik bepaal helemaal niks. Dat is nu juist het punt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Jawel je bepaalt dat ze het niet mag weten omdat je als buitenstaander er niks over 'mag' zeggen van jou. Wie ben jij om te bepalen dat TO er niks over mag zeggen?



Het probleem is juist dat mensen zich helemaal niet meer met elkaar willen bemoeien, 'het zijn mijn zaken niet', en hun hoofd omdraaien als er iets ergs gebeurd. O wordt er iemand in elkaar geslagen? Een kind mishandeld? Je buren dagelijks schreeuwende ruzie hebben? Wordt er iemand stelselmatig bedrogen en weet iedereen het behalve degene die bedrogen wordt? Gaat het niet goed met iemand? Het zijn mijn zaken niet ik meng me er niet in. De individualistische, 'wat kan mij het schelen', maatschappij.

Ik vind dat je zelf de afweging mag maken voor jezelf of je ergens iets wel of niet -goedbedoeld- van zegt. Ik begrijp best je punt - het gaat immers om mensen die je niet kent - en ik begrijp het best als je daar niks over wilt zeggen anoniem, en dat je je vriendschap niet op het spel wilt zeggen. Maar ik vind ook dat je zoiets als dit mag zeggen.



Ik ben ook een keer met een jongen naar bed gegaan die een vriendin bleek te hebben (dat wist ik niet). Via via hoorde iemand dat dit was gebeurd. Hij nam contact met me op om te zeggen dat deze jongen al een vriendin had (ook met haar geloof ik). Vervolgens heb ik contact met zijn vriendin opgenomen omdat we in dezelfde club uitgingen. Zij was blij dat ze het wist en heeft het met hem uitgemaakt. Ik begrijp wel dat dit anders is omdat ik er rechtstreeks in was betrokken, maar die jongen die het via via had gehoord had zich er natuurlijk niet mee hoeven bemoeien (onder het mom van 'het zijn mijn zaken niet' en 'misschien hebben ze er wel afspraken over gemaakt', 'wie ben ik om te bepalen dat...'), immers het slechts een kennis van ons beide...

Toch heeft ie het gedaan en zowel zij als ik waren blij dat we wisten dat deze jongen niet te vertrouwen was!
Alle reacties Link kopieren
quote:tasje69 schreef op 07 april 2013 @ 00:10:

Wie ben jij dat je je in een huwelijk mag mengen? Misschien hebben ze wel afspraken en die gaan ze jou echt niet vertellen.

Waarom bemoeien zoveel mensen zich met een ander? Niet iedereen heeft dezelfde moraal!De meeste mensen willen gewoon in monogamie leven en zijn er niet van gediend als hun partner vreemd gaan. En als ze afspraken hebben voor een open relatie dan lachen ze erom als het ze wordt vertelt, want dan wisten ze immers al van hun vreemdgaande partner...
Alle reacties Link kopieren
Het deuken van je ego vergelijken met fysieke mishandeling gaat wel erg ver vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 07 april 2013 @ 22:02:

Jawel je bepaalt dat ze het niet mag weten omdat je als buitenstaander er niks over 'mag' zeggen van jou. Wie ben jij om te bepalen dat TO er niks over mag zeggen?



Het probleem is juist dat mensen zich helemaal niet meer met elkaar willen bemoeien, 'het zijn mijn zaken niet', en hun hoofd omdraaien als er iets ergs gebeurd. O wordt er iemand in elkaar geslagen? Een kind mishandeld? Je buren dagelijks schreeuwende ruzie hebben? Wordt er iemand stelselmatig bedrogen en weet iedereen het behalve degene die bedrogen wordt? Gaat het niet goed met iemand? Het zijn mijn zaken niet ik meng me er niet in.

Ik vind dat je zelf de afweging mag maken voor jezelf of je ergens iets wel of niet van zegt. Ik begrijp best je punt - het gaat immers om mensen die je niet kent - en ik begrijp het best als je daar niks over wilt zeggen anoniem, en dat je je vriendschap niet op het spel wilt zeggen. Maar ik vind ook dat je zoiets als dit mag zeggen.



Ik ben ook een keer met een jongen naar bed gegaan die een vriendin bleek te hebben (dat wist ik niet). Via via hoorde iemand dat dit was gebeurd. Hij nam contact met me op om te zeggen dat deze jongen al een vriendin had (ook met haar geloof ik). Vervolgens heb ik contact met zijn vriendin opgenomen omdat we in dezelfde club uitgingen. Zij was blij dat ze het wist en heeft het met hem uitgemaakt. Ik begrijp wel dat dit anders is omdat ik er rechtstreeks in was betrokken, maar die jongen die het via via had gehoord had zich er natuurlijk niet mee hoeven bemoeien, immers het slechts een kennis van ons beide...



Daar heb je een punt. Ik vind dat steeds meer mensen denken als ik het maar goed heb en ik merk dat ik daar ook in meega. De maatschappij wordt steeds meer een ego-maatschappij. Zolang je het zelf voor elkaar hebt merk je dat niet maar het is wel zo wat je zegt.

Alleen kan het wel zo zijn dat het verkeerd uitpakt als je de ander inlicht dat daar helemaal niet mee kan omgaan of je niet gelooft. Dan kan ook en dat hebben veel mensen al meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk overigens dat een relatie waarin wordt vreemdgegaan vroeg of laat spaak loopt.
Alle reacties Link kopieren
Deuken van je ego? Een stelselmatig vreemdgaande partner is wel wat erger dan dat! Denk dat veel mensen die bedrogen zijn dat kunnen beamen.

Maar het is maar een voorbeeld van dat veel mensen hun hoofd wegdraaien voor verschillende vormen van onrecht, groot of klein, onder het mom van 'het zijn mijn zaken niet'.

En dan ga je het voor jezelf goedpraten door te zeggen 'misschien wil de partner het wel helemaal niet weten'. Serieus, ik ken niemand in mijn omgeving die NIET zou willen weten als hun partner stelselmatig vreemdgaat.

Er zullen gerust mensen bestaan hoor die het niet willen weten, maar dat zal de overgrote minderheid zijn. Ik kan me daar niks bij voorstellen in ieder geval.



Overigens heeft TO al besloten dat ze het niet gaat vertellen. Prima keus hoor, ik probeer haar echt niet over te halen. Maar het gaat mij echt te ver dat er zo fel op wordt gereageerd als ze het wél zou willen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet poedersuikerr.



Wat beschadigt er dan meer dan je ego appelientjex?

Welke problemen heb je als je het niet van je partner zou weten?
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 07 april 2013 @ 22:02:

Jawel je bepaalt dat ze het niet mag weten omdat je als buitenstaander er niks over 'mag' zeggen van jou. Wie ben jij om te bepalen dat TO er niks over mag zeggen?En wie ben jij om te bepalen dat ik dat niet mag bepalen? Enzovoorts enzovoorts.



Nogmaals, ik bepaal niks. Ik zeg alleen wat ik ervan vind. Een vrouw met een mening, zogezegd.



En er zit nogal een verschil tussen wegkijken van strafbare feiten en van in jouw ogen immoreel gedrag. Of vind jij dat jij jouw moraliteit zomaar aan een ander kan opleggen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:poedersuikerr schreef op 07 april 2013 @ 22:10:

Ik denk overigens dat een relatie waarin wordt vreemdgegaan vroeg of laat spaak loopt.Dat denk ik niet hoor. Er zijn genoeg mensen die tot de dood van een van beiden bij hun vreemdgaande partner blijven, om redenen die voor hen geldig zijn. Veel mensen willen inderdaad een monogame relatie (althans trouw van de ander), maar er blijken altijd weer andere overwegingen mee te spelen. Kinderen, hypotheek, financiële afhankelijkheid, sociaal netwerk, gewoonte, veiligheid, angst voor eenzaamheid... Wij kunnen dat allemaal wel onzinargumenten vinden, maar hé, het is niet ons leven.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
@dubiootje ik bepaal ook niks, het is alleen mijn mening dat je zoiets wél mag zeggen aan iemand waarvan je weet dat hij bedrogen wordt. Dus hou gewoon op met dat irritante 'wie ben jij om te bepalen dat...'. Het klinkt nogal betweterig. Ik heb ook gewoon een mening.



@frisse Bedoel je te zeggen dat vreemdgaan niet erg is omdat het 'slechts' je ego beschadigt? Volgensmij kunnen mensen er jarenlang last van hebben als ze erachter komen dat hun partner vreemdgaat. Dan kun je zeggen; ze zijn dus beter af als ze het niet weten, maar is dat zo?? Pleit jij voor 'je mag best vreemdgaan maar doe het dan goed en zorg dat je partner er niet achterkomt'?

Je partner gaat over je grenzen heen, liegt, bedriegt, is niet degene die je denkt dat hij is, het is respectloos naar je relatie toe. Ik wil geen relatie met zo iemand. Dus ik zou het willen weten zodat ik het uit kan maken en energie kan steken in iemand die wél te vertrouwen is.
Alle reacties Link kopieren
Appelientje, jij bent degene die erop blijft hameren dat ik dingen voor andere mensen bepaal. Ik vind juist dat je dat doet als je wel je mond opendoet. Daarin verschillen we dus van mening. Hoef je verder niet snauwerig over te doen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 07 april 2013 @ 22:32:

@dubiootje ik bepaal ook niks, het is alleen mijn mening dat je zoiets wél mag zeggen aan iemand waarvan je weet dat hij bedrogen wordt. Dus hou gewoon op met dat irritante 'wie ben jij om te bepalen dat...'. Het klinkt nogal betweterig. Ik heb ook gewoon een mening.



@frisse Bedoel je te zeggen dat vreemdgaan niet erg is omdat het 'slechts' je ego beschadigt? Volgensmij kunnen mensen er jarenlang last van hebben als ze erachter komen dat hun partner vreemdgaat. Dan kun je zeggen; ze zijn dus beter af als ze het niet weten, maar is dat zo?? Pleit jij voor 'je mag best vreemdgaan maar doe het dan goed en zorg dat je partner er niet achterkomt'?

Je partner gaat over je grenzen heen, liegt, bedriegt, is niet degene die je denkt dat hij is, het is respectloos naar je relatie toe. Ik wil geen relatie met zo iemand. Dus ik zou het willen weten zodat ik het uit kan maken en energie kan steken in iemand die wél te vertrouwen is.Ik zou t willen weten. En ik denk dat mensen t ook weten/voelen.
Alle reacties Link kopieren
@dubiootje de grens tussen strafbare feiten en immoreel gedrag 'in iemands ogen' is vaag. Dat iets een strafbaar feit is, is toch ook alleen maar een sociale afspraak? Ik leg niks op aan een ander, ben niet iemand die mensen zomaar aanspreekt op hun gedrag, dus als iemand het niet erg vind dat zijn man vreemdgaat, helemaal prima!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 07 april 2013 @ 22:37:

Appelientje, jij bent degene die erop blijft hameren dat ik dingen voor andere mensen bepaal. Ik vind juist dat je dat doet als je wel je mond opendoet. Daarin verschillen we dus van mening. Hoef je verder niet snauwerig over te doen.Je mond houden doe je puur voor jezelf. Zou jij t willen weten?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 07 april 2013 @ 22:37:

Appelientje, jij bent degene die erop blijft hameren dat ik dingen voor andere mensen bepaal. Ik vind juist dat je dat doet als je wel je mond opendoet. Daarin verschillen we dus van mening. Hoef je verder niet snauwerig over te doen.Sorry als ik snauwerig deed, het is prima om van mening te verschillen en ik begrijp je argumenten ook best.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Appel. Je bent niet iemand die mensen aanspreekt op hun gedrag en 't wél mag zeggen aan iemand waarvan je weet dat hij bedrogen wordt. Nu weten we het wel.
Alle reacties Link kopieren
Agree to disagree dan
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
@appelientjex, kan je aangeven waar/of je antwoord gaf op mijn vraag?



Met je afsluiter dat je het zou willen weten om het dan uit te maken geef je wel een goede reden om het juist niet te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kipkluifje schreef op 07 april 2013 @ 22:45:

Ja, Appel. Je bent niet iemand die mensen aanspreekt op hun gedrag en 't wél mag zeggen aan iemand waarvan je weet dat hij bedrogen wordt. Nu weten we het wel.Deze begrijp ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:frisse_ma schreef op 07 april 2013 @ 22:46:

@appelientjex, kan je aangeven waar/of je antwoord gaf op mijn vraag?



Met je afsluiter dat je het zou willen weten om het dan uit te maken geef je wel een goede reden om het juist niet te vertellen.



Sorry ik snap je vraag ook niet echt. Voor de vreemdganger idd een reden om het NIET te vertellen omdat ik het dan uit zou maken. Tja er valt wat voor te zeggen als de relatie verder goed is.



Toch, ik zou alleen niet willen dat mijn vriend er zo makkelijk mee 'weg' kan komen. Hij doet iets ongelooflijks gemeens en lekker makkelijk dat ik het niet weet voor hem. Dat gaat tegen al mijn gevoel van rechtvaardigheid in. Begin dat een open relatie, als je zo graag met anderen wil zijn! Dan kan ik tenminste ook met anderen gaan (alhoewel dat voor mij niet zo werken, maar goed).



Hoe staan jullie er dan in, zouden jullie het écht niet willen weten? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poedersuikerr schreef op 07 april 2013 @ 22:42:

[...]





Je mond houden doe je puur voor jezelf. Zou jij t willen weten?



Elke keuze doe je voor jezelf, zo kun je nog wel even doorgaan. Het voelt nu eenmaal niet prettig om tegen je morele kompas in te gaan. Maar ook niet om te weten dat iemand bedrogen wordt en jij zegt er niet van. Het is allebei onprettig. Iedereen zal de keuze maken die voor hem/haar het prettigst voelt. Puur voor zichzelf dus.



In mijn huwelijk wilde ik het niet weten.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 07 april 2013 @ 22:41:

@dubiootje de grens tussen strafbare feiten en immoreel gedrag 'in iemands ogen' is vaag. Dat iets een strafbaar feit is, is toch ook alleen maar een sociale afspraak? Ik leg niks op aan een ander, ben niet iemand die mensen zomaar aanspreekt op hun gedrag, dus als iemand het niet erg vind dat zijn man vreemdgaat, helemaal prima!!



Een strafbaar feit is inderdaad een sociale afspraak: de maatschappij keurt die daad collectief af en stelt daar een straf op. Voor vreemdgaan bestaat zo'n straf niet. Dat wordt dus niet collectief afgekeurd. De wet - uitvloeisel van de sociale afspraak - verbindt geen straf aan vreemdgaan omdat het een individuele zaak is. Geen sociale afspraak, maar een afspraak tussen twee mensen.



Wat precies mijn punt is.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg wat er meer beschadigde dan je ego en welke problemen je hebt als je van niks weet.



Niet willen dat het gebeurt is voor mij heel iets anders dan niet willen weten dat het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kipkluifje schreef op 07 april 2013 @ 22:45:

Ja, Appel. Je bent niet iemand die mensen aanspreekt op hun gedrag en 't wél mag zeggen aan iemand waarvan je weet dat hij bedrogen wordt. Nu weten we het wel.



Daarmee bedoelt ze dat ze niet iemand is die mensen overal op aanspreekt maar in het geval dat iemand besodemietert wordt ze een uitzondering maakt.



Wil jij het weten, kipkluifje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven