Relatie op springen?

29-04-2016 09:29 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie in je relatie/huwelijk ook periodes meegemaakt dat je vond dat deze op springen stond?

Wij zijn 10 jaar samen en hebben kinderen, waarvan eentje met extra zorg. We werken ook allebei voltijds.

Niet dat ik wil dat de relatie eindigt, en hij ook niet denk ik... maar het gevoel van; nu gaat het echt niet goed.

Deze periode hebben wel al eerder meegemaakt en dat is min of meer bijgetrokken.

Het probleem is dat mijn vriend niet wil praten, het waait weer vanzelf over volgens hem... Hij wil dus niet de vinger

op de wondes leggen. Hem dwingen om te praten resulteert in vluchtgedrag en lange stilzwijgende periodes.

Het is ook niet zo dat er iets gebeurd is, hadden geen knallende ruzie/discussie, maar het lijkt wel een ophoping van frustraties, die hij in ieder geval niet wil uiten. Ik gooi eerder mijn frustraties op tafel en daar kan hij niet mee om.

Laat ik dit gewoon overwaaien, zoals hij zegt, of blijf ik proberen gesprek aan te gaan?

Langs de andere kant, het is thuis niet meer plezant de laatste tijd en ik ben bang dat ik plots ontplof en dat het dan héééél slecht zal zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 10:10:

Mannen ( maar geldt natuurlijk net zo hard voor vrouwen ) zouden meer praten en liever praten als praten ook gezellig zou zijn. Als praten in houdt dat je een waslijst krijgt met alles wat je niet of verkeerd doet, dan is de lol er wel snel af.

Begin eens met te vertellen wat je zo aan hem waardeert. En laat het daar dan bij. Kijk eens of dat verschil maakt.





Zo kort en bondig, maar zo 1000% correct, als iedereen binnen een relatie dit nou eens zou snappen.

(En ja, ik krijg dat onderstreepte stukje dagelijks om mijn oren.)
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
quote:Yenthe79 schreef op 29 april 2016 @ 10:10:

het enige wat ik eruit krijg is dat ik maar eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.

daar ben ik echt wat mee... moest er ruzie zijn, moest ik iets mispeutert hebben, ik zou het nog begrijpen waarom zijn humeur plots onder nul duikt...

Als hij niet praat, hoe weet ik dan wat zijn frustraties zijn??[/quote]



Te weinig seks ws, jammer dat mannen nooit door hebben dat er eerst gepraat moet worden, een fijne sfeer moet zijn e.d. voordat je hoofd hier naar staat. Alsof je even een knopje kunt omzetten...Jammer dat vrouwen niet doorhebben dat er eerst intimiteit en seks moet zijn voordat er gepraat kan worden. Alsof je een knopje kunt omzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het dit weekend eens proberen anders aan te pakken.

Niet meer proberen zaken eruit te sleuren, maar hem duidelijk maken, als hij mij wat meer helpt met vanalles, ik m'n best zal doen om samen meer leuke dingen te doen, wat liever te zijn en niet overstressed over te komen,

Maar het moet van beide kanten komen.. Ik kan geen inspanning doen als hij er ook geen doet...
Alle reacties Link kopieren
Rhaegal en Yenthe hebben allebei gelijk. Iemand moet als eerst het knopje omzetten. En wie wil er nou niet knuffelen en geknuffeld worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:15:





Ik denk ook wel in de richting dat hij m'n aandacht mist





,samen tv kijken gebeurt niet veel,...





Samen tv kijken valt nou niet echt onder aandacht, vind je wel?

Probeer eens 1 avond in de week géén tv te kijken als de kinderen slapen.

En dan wordt het eng. Of juist erg gezellig.

Draai eens oude platen uit jullie begintijd. Gooi eens een matras beneden neer en masseer elkaar. Ga samen in de douche of in bad. Bekijk oude foto's. Ga van mijn part samen gourmetten of kaarten. Maar probeer elkaar weer te vinden. En dat gaat je nooit lukken in een stemming van verwijten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Rhaegal schreef op 29 april 2016 @ 10:18:

[...]



Jammer dat vrouwen niet doorhebben dat er eerst intimiteit en seks moet zijn voordat er gepraat kan worden. Alsof je een knopje kunt omzetten.



Voor mannen ja. En jammer dat mannen vaak niet door hebben dat het bij vrouwen vaak net andersom werkt.



'eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.' Dat klinkt wel erg als een vrouw. Mannen zijn toch meestal veel directer en niet van de hints?
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:22:

Ik zal het dit weekend eens proberen anders aan te pakken.

Niet meer proberen zaken eruit te sleuren, maar hem duidelijk maken, als hij mij wat meer helpt met vanalles, ik m'n best zal doen om samen meer leuke dingen te doen, wat liever te zijn en niet overstressed over te komen,

Maar het moet van beide kanten komen.. Ik kan geen inspanning doen als hij er ook geen doet...Nee, niet zo. Gewoon doen, niet meteen 'als jij dit ,dan doe ik dat'. Gewoon zélf dingen anders doen. Anders werkt het nooit en blijf je in de sfeer van verwijten. Jij wilt een leukere relatie, zorg dan voor een leukere relatie. Dikke kans dat hij dan vanzelf meer oppakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:22:

Ik zal het dit weekend eens proberen anders aan te pakken.

Niet meer proberen zaken eruit te sleuren, maar hem duidelijk maken, als hij mij wat meer helpt met vanalles, ik m'n best zal doen om samen meer leuke dingen te doen, wat liever te zijn en niet overstressed over te komen,

Maar het moet van beide kanten komen.. Ik kan geen inspanning doen als hij er ook geen doet...





Goh. Nou, dat klinkt als een gezellig gesprek, zeg.

Dat gaat 'm vast worden.....not.





begin eens met deze insteek: " ik mis je zo " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 09:49:

[...]





Ik denk dat er maar heel weinig kinderen bij zijn als hun ouders over hun gevoelens en de relatie praten. Zat jij daar wel bij dan?



Om over gevoelens te praten hoeft het niet over relatie zaken te gaan.

Dat zit al in de kleine dingen, zoals een kind dat zijn teen stoot en moet huilen omdat het pijn doet, waarop ouders zeggen, sssht niet huilen... Wees een grote jongen.

Als de ouders nooit geleerd hebben om hun gevoel te uiten geven ze dat mee aan hun kinderen.

Waardoor je ook geen complete verbinding kunt hebben, waardoor er zulke problemen ontstaan.

Incoherent gedrag. Met als makkelijkste voorbeeld nog even die teen. Iemand stoot ontzettend hard zijn teen, je kan de pijnscheut bij wijze van spreken voelen, auw dat doet pijn.. Nee hoor, doet geen pijn, zegt die ander dan.



Dit zijn dan even simpele voorbeelden maar je kan je voorstellen dat dit geen bevordelijk gedrag is.



Iedereen heeft emoties en het is goed om ze te uiten. Heel belangrijk zelfs.



Heel vervelend dat het op dit moment spaak loopt. Ik hoop oprecht dat jullie er samen uitkomen.

En ook al heeft hij het misschien van huis uit meegekregen om niet over zijn gevoel te praten, iedereen kan het leren.

Het is namelijk geconditioneerd gedrag.



Heb verder niet echt adviezen. Wellicht een (simpele) suggestie voor wat betreft de communicatie..

Je schrijft over frustraties die jij meteen op tafel legt. Dat opzich is hartstikke goed.

Nu is het natuurlijk de toon die de muziek maakt.

Wat belangrijk is, is om je commentaar bij jezelf te houden.

Dus ik vind, ik ervaar, ik krijg/heb het gevoel dat.. Dus vanuit jezelf praten.

Wanneer je namelijk met jij begint, jij doet dit, jij dat, komt het verwijtend over waardoor de ander meestal in de verdediging schiet en dus inderdaad of aanvalt, of wegvlucht. En op die manier komt de boodschap ook niet binnen.

Dus houd het bij jezelf en deel je gevoel.



Wellicht is relatietherapie een optie, als dat nog niet aangekaart was.



Sterkte! Dikke knuffel
quote:jean_grey schreef op 29 april 2016 @ 10:27:

[...]





Voor mannen ja. En jammer dat mannen vaak niet door hebben dat het bij vrouwen vaak net andersom werkt.



'eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.' Dat klinkt wel erg als een vrouw. Mannen zijn toch meestal veel directer en niet van de hints?Niet 'voor mannen ja'. Ik ben nota bene een vrouw. Maar doen alsof praten beter is dan seks is onzinnig. Seks is ook niet per definitie beter dan praten. Maar blijven hangen in 'ik wil eerst dit en dan pas dat' is weinig constructief als je beiden iets anders wilt .
Alle reacties Link kopieren
quote:jean_grey schreef op 29 april 2016 @ 10:27:

[...]





Voor mannen ja. En jammer dat mannen vaak niet door hebben dat het bij vrouwen vaak net andersom werkt.



'eens moet goed nadenken wat er zou mis kunnen zijn.' Dat klinkt wel erg als een vrouw. Mannen zijn toch meestal veel directer en niet van de hints?



Het " grappige " is, dat TO eigenlijk ook wel wist wat er is, wat hem stoort. Maar als het niet gezegd is, dan telt het niet? Dan hoef je er niets aan te doen?

Als een man zich - even als voorbeeld - steunend omdraait in bed omdat zijn partner hem afwijst dan vindt hij het niet vervelend want dat zei hij niet?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 29 april 2016 @ 10:27:

[...]



Nee, niet zo. Gewoon doen, niet meteen 'als jij dit ,dan doe ik dat'. Gewoon zélf dingen anders doen. Anders werkt het nooit en blijf je in de sfeer van verwijten. Jij wilt een leukere relatie, zorg dan voor een leukere relatie. Dikke kans dat hij dan vanzelf meer oppakt.



Hij zal ook wel een leukere relatie willen... maar hier geef je mij het gevoel dat ik het maar moet oplossen...

Ik wil de koppige kleuter niet uithangen maar het moet echt van 2 kanten komen...
Alle reacties Link kopieren
quote:skyhigh_ schreef op 29 april 2016 @ 10:29:

[...]





Om over gevoelens te praten hoeft het niet over relatie zaken te gaan.

Dat zit al in de kleine dingen, zoals een kind dat zijn teen stoot en moet huilen omdat het pijn doet, waarop ouders zeggen, sssht niet huilen... Wees een grote jongen.

Als de ouders nooit geleerd hebben om hun gevoel te uiten geven ze dat mee aan hun kinderen.

Waardoor je ook geen complete verbinding kunt hebben, waardoor er zulke problemen ontstaan.

Incoherent gedrag. Met als makkelijkste voorbeeld nog even die teen. Iemand stoot ontzettend hard zijn teen, je kan de pijnscheut bij wijze van spreken voelen, auw dat doet pijn.. Nee hoor, doet geen pijn, zegt die ander dan.



Dit zijn dan even simpele voorbeelden maar je kan je voorstellen dat dit geen bevordelijk gedrag is.



Iedereen heeft emoties en het is goed om ze te uiten. Heel belangrijk zelfs.



Heel vervelend dat het op dit moment spaak loopt. Ik hoop oprecht dat jullie er samen uitkomen.

En ook al heeft hij het misschien van huis uit meegekregen om niet over zijn gevoel te praten, iedereen kan het leren.

Het is namelijk geconditioneerd gedrag.



Heb verder niet echt adviezen. Wellicht een (simpele) suggestie voor wat betreft de communicatie..

Je schrijft over frustraties die jij meteen op tafel legt. Dat opzich is hartstikke goed.

Nu is het natuurlijk de toon die de muziek maakt.

Wat belangrijk is, is om je commentaar bij jezelf te houden.

Dus ik vind, ik ervaar, ik krijg/heb het gevoel dat.. Dus vanuit jezelf praten.

Wanneer je namelijk met jij begint, jij doet dit, jij dat, komt het verwijtend over waardoor de ander meestal in de verdediging schiet en dus inderdaad of aanvalt, of wegvlucht. En op die manier komt de boodschap ook niet binnen.

Dus houd het bij jezelf en deel je gevoel.



Wellicht is relatietherapie een optie, als dat nog niet aangekaart was.



Sterkte! Dikke knuffel



Oké. En dan treft zo'n niet-prater een enormmmm goed pratend en meelevende en invoelende vrouw. Zoals TO.

Dan denk ik; als jij weet dat een teen stoten pijn doet en je ziet de ander zich groot houden, waarom zeg je dan niet " jeetje,...dat zal pijn doen " ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:33:

[...]





maar het moet echt van 2 kanten komen...



Op precies hetzelfde moment?

Of zou jij er mee kunnen beginnen en dat hij dan volgt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 10:30:

[...]





Het " grappige " is, dat TO eigenlijk ook wel wist wat er is, wat hem stoort. Maar als het niet gezegd is, dan telt het niet? Dan hoef je er niets aan te doen?

Als een man zich - even als voorbeeld - steunend omdraait in bed omdat zijn partner hem afwijst dan vindt hij het niet vervelend want dat zei hij niet?Waarom is het toch zo moeilijk om te zeggen wat er scheelt? nu kan ik zaken vermoeden, maar of ik het helemaal bij het rechte eind heb, heb ik het raden naar..
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 10:34:

[...]





Op precies hetzelfde moment?

Of zou jij er mee kunnen beginnen en dat hij dan volgt?Dat kan ik alleen maar hopen zeker??
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:35:

[...]





Waarom is het toch zo moeilijk om te zeggen wat er scheelt? nu kan ik zaken vermoeden, maar of ik het helemaal bij het rechte eind heb, heb ik het raden naar..



Misschien omdat er altijd een " jamaarjij " volgt?

Stel dat hij zegt " ik vind er in bed niet veel meer aan " . Hoe groot is dan de kans dat jij zegt " ja maar jij helpt me nooit en dus ben ik moe en dan wil jij ook nog dat ik.... " ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:35:

[...]





Dat kan ik alleen maar hopen zeker??



Wat een achterdocht. Of heb je gewoon een relatie met iemand die geen leuke man is? Die een hekel heeft aan jou? Die geen 1 leuke kant heeft? Die het geweldig vindt jouw leven tot een hel te maken?

Lijkt me toch stug.

Jullie zijn elkaar kwijt.

Kan jij op je plekkie blijven en klagen dat jullie elkaar niet kunnen vinden, of jij gaat zoeken en geeft hem daarmee het sein dat je er nog bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 29 april 2016 @ 10:30:

[...]



Niet 'voor mannen ja'. Ik ben nota bene een vrouw. Maar doen alsof praten beter is dan seks is onzinnig. Seks is ook niet per definitie beter dan praten. Maar blijven hangen in 'ik wil eerst dit en dan pas dat' is weinig constructief als je beiden iets anders wilt .



En niet eens alleen seks. Lichamelijke aandacht helpt al.



Ik vraag vaak een knuffel aan mijn man. Hij is inmiddels al jaren zo ver dat hij die ook aan mij vraagt, wanneer hij zich even niet lekker voelt. Daarnaast knuffelen we ook vaak spontaan, als we elkaar passeren in de kamer (haha, wat klinkt dat groot ) Even aandacht, er even zijn.. even laten voelen dat je er voor elkaar bent.



Een kind met extra aandacht is lastig. Je wilt je andere kind niet achter stellen, je hebt andere zorgen. Vraag je hem wel eens of hij je wilt helpen? (en ja.. ik ben op het forum altijd degene die zegt dat de man niet helpt maar z'n deel doet, zéker als je beide fulltime werkt, maar als hij dat dus kennelijk op het gebied van zorg niet doet, zou je hem kunnen vragen te helpen) Gewoon een zinnetje als "Ik ga nu X even aankleden, wil jij in de tussentijd de vaatwasser leegruimen/koffiezetten/whatever.



Wat Bianca ook zegt, vond ik mooi. Begin eens met "Ik mis je..." en dan misschien "ik mis ons.."

HIJ zit ook met zorgen en afstand he. En als hij niet kan praten, dan moet het op een andere manier.



Een weekend samen weg zonder zorgen, of een weekend samen thuis zonder kind, zou ook een begin kunnen zijn. Investeer in elkaar in plaats van in frustraties naar elkaar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:35:

[...]





Waarom is het toch zo moeilijk om te zeggen wat er scheelt? nu kan ik zaken vermoeden, maar of ik het helemaal bij het rechte eind heb, heb ik het raden naar..Zeggen wat eraan scheelt kan gewoon best moeilijk zijn. Waarom is het zo moeilijk om dat te aanvaarden?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 10:36:

[...]





Misschien omdat er altijd een " jamaarjij " volgt?

Stel dat hij zegt " ik vind er in bed niet veel meer aan " . Hoe groot is dan de kans dat jij zegt " ja maar jij helpt me nooit en dus ben ik moe en dan wil jij ook nog dat ik.... " ?Het rare vind ik dan ook nog met zoiets dat het net is of de seks alleen leuk is voor de man en de vrouw maar meedoet, voor zijn lol.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 29 april 2016 @ 10:41:

[...]





Het rare vind ik dan ook nog met zoiets dat het net is of de seks alleen leuk is voor de man en de vrouw maar meedoet, voor zijn lol.Tsja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:an1978 schreef op 29 april 2016 @ 10:35:

[...]





Waarom is het toch zo moeilijk om te zeggen wat er scheelt? nu kan ik zaken vermoeden, maar of ik het helemaal bij het rechte eind heb, heb ik het raden naar..

Hebben jullie dan nooit iets uitgepraat?

Hoe ging het voorheen dan weer goed tussen jullie?

Ik merk wel dat jij ook vindt dat het niet perfect gaat tussen jullie. Jij wil dat hij meer helpt enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 10:36:

[...]





Misschien omdat er altijd een " jamaarjij " volgt?

Stel dat hij zegt " ik vind er in bed niet veel meer aan " . Hoe groot is dan de kans dat jij zegt " ja maar jij helpt me nooit en dus ben ik moe en dan wil jij ook nog dat ik.... " ?En als dat de waarheid is?
Alle reacties Link kopieren
@Dreamer nou ik moet me er als ik heel moe ben echt wel toe zetten. Dat ik het dan uiteindelijk ook fijn vind is dan ook een goede motivatie, maar soms raakt m'n hoofd m'n kussen en moet ik erg m'n best doen om nog even wakker te blijven. Ik weet niet hoe dat bij mannen werkt, misschien hebben die een "ik stap in bed en ben klaar voor actie gen" dat ik mis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven