Scheiding... Ervaringen delen A-Z

13-05-2015 22:38 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik ben Sylvia en al een aantal jaren actief en lezer op t Viva forum.

Niet eerder dan vandaag zou een topic als dit in me op zijn gekomen....

Na kletsen over gezondheid, zwanger zijn en moeder worden, sporten en werken aan een slanker lijf, is vandaag dan toch de dag dat ik zoek naar ervaringsdeskundigen en lotgenoten die te maken hebben met echtscheiding.



Na 13,5 jaar samen en volgende week onze 8ste trouwdag is de 'koek op'.

HIJ hakte een klein maandje geleden de knoop door en sinds afgelopen donderdag realiseer ook ik mij dat er geen weg terug is.



Vandaag bij een zogeheten scheidingsplanner geweest en ik trap dit topic af met een concrete vraag:

Wat kostte jouw scheiding???



Hoop dat we elkaar kunnen informeren, steunen en van praktische tips kunnen voorzien ❤️
Hebben jullie kinderen?
Is er sprake van een inkomensverschil tussen jou en je aanstaande ex?
Alle reacties Link kopieren
Wat een scheiding kost heeft erg te maken met hoe jullie er in staan. Zijn jullie het eens over zaken? Toen mijn toenmalige man en ik gingen scheiden verdienden wij hetzelfde, we waren het eens over co- ouderschap en we wilden van elkaar geen kinderen en / of partneralimentatie. We konden het af met 1 advocaat. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Wij waren iets van 700 euro kwijt.

Online. Wilde er zo snel mogelijk vanaf en mijn ex ook. We hebben zelf een convenant opgesteld n.a.v. een online stappenplan.

Kan me voorstellen dat het met kinderen in het spel wat ingewikkelder ligt.

En het hangt er ook vanaf hoe lastig je het elkaar maakt. Ik heb destijds nergens moeilijk over gedaan omdat ik zo snel mogelijk van hem af wilde zijn. Daardoor is achteraf niet alles even eerlijk gegaan maar het was het me niet waard om met de nasleep te zitten.
Ik ben zelf niet gescheiden (en heb ook geen plannen) maar heb wel een heel stel gescheiden vrienden en kennissen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat kosten en de mate van vechten een correlatiecoëfficiënt van ongeveer 1 hebben. Maw, hoe meer er gevochten wordt, hoe duurder het scheiden zelf wordt.



En dan heb ik het over alle kosten, niet alleen die in euro's zijn uit te drukken.



En een gelijkwaardige positie tussen partners binnen een huwelijk is niet alleen voor het huwelijk beter maar zeker ook tijdens en na een scheiding. Dat geldt eigenlijk voor iedere persoonlijke relatie.



Wat maakt dat jullie gaan scheiden? In mijn ogen is de koek nooit op als je kinderen hebt, kinderen zijn koek zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Vl43nder slaat de spijker op z'n kop... Kids zijn inderdaad de koek, maar mijn man ziet er echt geen perspectief meer in. Dat is nu al ongeveer 3 jaar zo en geloof me, ik heb echt alles bewogen om 'ons' de moeite waard te laten zijn... Helaas tevergeefs.

Na wat narigheid ben ook ik nu overtuigd dat we niet verder kunnen, al zou ik alles opgeven om dat tij te keren.

Nu focus ik me op belang van de kids en onderzoeken van onze zakelijke positie in de gescheiden situatie.



Wij hebben 2 kids en een hond. Zijn met elkaar in gesprek, maar zijn moe en verzopen in alle info over waar je ook financieel zoal aan moet denken.



De scheidingsplanner rekent n basistarief (incl advocaat en griffiekosten) van 2850 euro.



Is dat reëel?
quote:Sylversmitty schreef op 13 mei 2015 @ 23:09:

Nu focus ik me op belang van de kids

Hoe doe je dat precies?quote:en onderzoeken van onze zakelijke positie in de gescheiden situatie.Wie is 'ons'?
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie, of heb jij, recht op een advocaat/mediator met toevoeging?
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
¤ 2800,- inclusief alles? Ouderschapsplan, echtscheidingsconvenant, alimentatieberekeningen, inschrijving rechtbank en gemeente?

Ik vind het een koopje. Ik had geen vechtscheiding, zonder al te veel moeite en onenigheid bij de mediator gezeten. Ik was bijna 'gratis', want had toevoeging. Ex moest de volle mep betalen á ¤ 200 per uur. En die kwam daar ruim bovenuit. Dus als ik die toevoeging niet had gehad, dan was het meer dan het dubbele van ¤ 2800.
Alle reacties Link kopieren
Het kostte Veel emotioneel leed. En een paar duizend euro.
quote:CaroMamaVanMaik schreef op 13 mei 2015 @ 23:28:

Amand, jij bent ook ervaringsdeskundige. Wat was bij jou in eerste instantie jouw idee over het belang van de kinderen? Voor zover ik gelezen heb is het hele proces bij jou niet bepaald soepel verlopen?

Serieuze vraag, wij (wij is mijn man en ik) staan nog zo aan het begin van dit proces, dat we ervaringen van anderen graag horen om ervan te leren!

Kinderen zijn gebaat bij ouders die hun eigen ego opzij zetten en elkaar de kinderen gunnen.



Je kunt uiteraard ook terugvallen op regels die gemaakt zijn in de tijd dat vrouwen niet meer konden werken zodra er gebaard was en moederschap als baan definieerden in plaats van een verantwoordelijkheid. Je mag zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een suffe vraag. Beter is het zo goed mogelijk te regelen, met en zonder kinderen
Je bent zelf een theepot
quote:vergrootglas schreef op 13 mei 2015 @ 23:31:

¤ 2800,- inclusief alles? Ouderschapsplan, echtscheidingsconvenant, alimentatieberekeningen, inschrijving rechtbank en gemeente?

Ik vind het een koopje. Ik had geen vechtscheiding, zonder al te veel moeite en onenigheid bij de mediator gezeten. Ik was bijna 'gratis', want had toevoeging. Ex moest de volle mep betalen á ¤ 200 per uur. En die kwam daar ruim bovenuit. Dus als ik die toevoeging niet had gehad, dan was het meer dan het dubbele van ¤ 2800.Eerst heb je een gezamenlijke huishouding (met gezamenlijk inkomen) en zodra het woord 'scheiding' valt wordt de gezamenlijke huishouding in tweeën gehakt en mag de meerverdienende partner uit zijn 50% van de boedel ¤240 per uur betalen aan de advocaat en pakken de belastingbetalers de rekening van de minstverdienende partner op. Nog vóórdat de scheiding uitgesproken is, dus.
dubbel
Ik heb ook een kind en ben toch voor ca ¤ 700,- all in gescheiden.

Wij hebben zelf een ouderschapsplan en convenant opgesteld, volgens een format dat we van de advocaat hebben gekregen.

Deze manier van scheiden vraagt wel dat je nog zeer goed met elkaar kunt overleggen, zowel over de zakelijke kant van de scheiding (huis, pensioen, inboedel) als over de kinderen. En je hebt ook wat financieel inzicht nodig, om te voorkomen dat je jezelf per ongeluk financieel benadeelt tov de ander.

Maar het is dus wel mogelijk om goedkoop te scheiden als je kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
De scheidingsbemiddelaar vroeg circa ¤ 4.000,-. Dit ook omdat ik ook een bedrijf heb.



De scheiding heeft me meer dan een ton gekost. Mijn bedrijf. En een heleboel ellende.



Veel problemen om de kinderen te zien en na jaren is er pas een gelijke verdeling gekomen.
Tja, je hebt er natuurlijk wel twee voor nodig om nog koek te kunnen zien en elkaar daarvan te kunnen overtuigen.



Het belang van de kinderen....



De kinderen krijgen een enorme klap te verwerken, de grond onder hun voeten wordt weggehaald. En kinderen hebben de nijging om zich hoogstens flexibel te gedragen, ze zijn het niet.



Hoe gaan jullie die opvoeding die jullie beide bewerkstelligen ontvlechten? Mijn man en ik zijn bijvoorbeeld heel complementair in onze opvoeding van de kinderen. Bij ons is de opvoeding van de kinderen echt een samenspel tussen man en mij. Onafhankelijk van elkaar zouden onze kinderen waarschijnlijk gedrag gaan vertonen dat zeer veel ergernis zou ontwikkelen bij man en mij, niet eens zozeer tov van de kinderen, maar wel tov elkaar, ook als dat onterecht zou zijn.
Hier 3000,- soepel verlopen scheiding, 2 kinderen, eigen huis, groot inkomensverschil. Duur: half jaar en toen was de scheiding definitief.
Onze opvoeding van de kinderen is hetzelfde gebleven als tijdens ons huwelijk. Goed overleg en op

1 lijn. Dat is erg prettig. We hebben co-ouderschap. Vieren verjaardagen samen etc.
Hoe kan opvoeding nou hetzelfde blijven als tijdens het huwelijk? Dat kan toch alleen als de ander afwezig was bij de opvoeding? Opvoeding is een wisselwerking tussen acties en reacties van ouders en kinderen, ook tussen ouders onderling. Die interactie is voor een groot deel weg, dus alleen als die interactie er al niet was kan het na een scheiding hetzelfde zijn.



Het kan natuurlijk wel zijn dat het resultaat toevallig hetzelfde is.
Nee, we houden er dezelfde normen en waarden op na in de opvoeding, dezelfde regels gelden en de kinderen (grote kinderen overigens) weten precies hoe het werkt. Bij papa precies hetzelfde als bij mama.
Alle reacties Link kopieren
Tsjee, wat veel reacties... Zal proberen op jullie te reageren:



@caro, hoewel onze relatie altijd bijzonder en nooit vanzelfsprekend is geweest, kwam het besluit van mijn man op 16 april jl. voor mij totaal onverwacht. De zaterdag erna kon hij naar een tijdelijk onderkomen. Op dat moment vond ik scheiden niet aan de orde (woensdag daarvoor fluisterde hij nog in mijn oor dat hij me nooit zou laten gaan en heel blij was dat we als gezin nu ons geluk hadden gevonden).

Wel hebben we samen onze kinderen (6 en 8) verteld dat papa ergens anders gaat slapen, omdat we niet weten of we bij elkaar willen & kunnen blijven.

Vooropgesteld dat dit ons pakkie an is. Benadrukt dat we allebei heel veel van de kinderen houden en zij hier niets aan kunnen doen / veranderen.

Hartverscheurend, veel verdriet, ook bij de kinderen. Flexibel in woorden en gedrag, maar inderdaad, pijn en verdriet doet het ze zeker.



Vandaag gaan we vertellen dat we niet meer bij elkaar komen. Op verzoek van manlief gaan heel concreet ook de ringen af (persoonlijk wilde ik wachten tot na de scheiding, maar dit maakt t wel concreet zichtbaar)



Nu ook de overweging, in hoeverre ik onze naam wil blijven voeren... Niet dat ik mijn meisjesnaam niet oké vind, maar dezelfde naam dragen als mijn kinderen is waar we uiteindelijk deels ook om zijn getrouwd...



Qua gevoelens... Pffffhhh

Tis een achtbaan.

Na 2 weken complete verdoving (doordenderen: huishouden, kids, school, werk, verenigingen en vele bakken koffie), is het nu per dag verschillend. Moederdag was bijv heerlijk, besef dat dit mijn eerste Moederdag zonder hem was, gaf het ook iets bijzonders, gek genoeg.

Vandaag voelt verdrietig... Ben nu al moe 😉

Gaan vandaag met ons 4 invullen...



@dubbus, klinkt als n verstandig vervolg na n huwelijk. Mag ik vragen hoe lang jullie al uit elkaar zijn?

En wat helpt jullie in de communicatie? (Wel / niet per mail of app, al dan niet per se face-to-face?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven