Scheiding... Ervaringen delen A-Z

13-05-2015 22:38 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik ben Sylvia en al een aantal jaren actief en lezer op t Viva forum.

Niet eerder dan vandaag zou een topic als dit in me op zijn gekomen....

Na kletsen over gezondheid, zwanger zijn en moeder worden, sporten en werken aan een slanker lijf, is vandaag dan toch de dag dat ik zoek naar ervaringsdeskundigen en lotgenoten die te maken hebben met echtscheiding.



Na 13,5 jaar samen en volgende week onze 8ste trouwdag is de 'koek op'.

HIJ hakte een klein maandje geleden de knoop door en sinds afgelopen donderdag realiseer ook ik mij dat er geen weg terug is.



Vandaag bij een zogeheten scheidingsplanner geweest en ik trap dit topic af met een concrete vraag:

Wat kostte jouw scheiding???



Hoop dat we elkaar kunnen informeren, steunen en van praktische tips kunnen voorzien ❤️
Alle reacties Link kopieren
@petitpois, hadden jullie ook n koophuis?

Onze woning staat onder water, zijn beiden onvoldoende fiscaal onderlegd om daarin goed onze opties helder te krijgen... Vandaar de stap naar hulp.

Hoe hebben jullie t uitzoekwerk gedaan?

Bijkomende service is dat deze 'scheidingsmeneer' voor mij ook urgentie kan regelen. Efficiënt betekent dit dat, ongeacht de keuzes Tav de gezamenlijke woning, ik in 3 à 4 mnd met de kids een eigen stekkie heb...



Maar tussen 2850 en 700 is wel n groot gat idd 😳
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig, to. Raar ook, zo plotseling. Heeft hij een ander?



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
@amand, belang van de kinderen vat ik samen als rust, reinheid en regelmaat. In alle keuzes die ik maak, staan zij op nummer 1. Dat betekent concreet dat ik, ook als mijn man kwetsend of onredelijk naar mij is, ik hem tov kids noooooit zal afvallen.

Als ik naar toekomst kijk, zou ik ze heel graag altijd bij me willen hebben... Ik realiseer me echter dat zij recht hebben op en belang hebben bij hun papa EN mama, waardoor co ouderschap nu in de pen is...

Ook dat ik alles doe om hun veilig thuis te bewaren. Door er te zijn, te zorgen voor een fris huishouden, goede voeding en n normaal dagritme (ook nu ik zelf liever niks meer zou eten en mijn ogen uit de kop zou kunnen janken en eigenlijk heel hard wil wegrennen van alles)

Dat de kinderen door onze breuk schade oplopen kan ik niet voorkomen. Maar door hun verdriet te erkennen, vragen zoveel als kan te beantwoorden en de 3R'en erin te houden, hoop ik dat ze hier zo goed als kan doorheen komen. Dat bedoel ik met belang van de kids.



Ook vraag je, wie is 'ons'. Dat zijn mijn man en ik 😌
Alle reacties Link kopieren
@raa, er is op dit moment geen ander in het spel, das zeker.

Besluit was voor mij onverwacht, maar hij zegt nooit zonder twijfel te zijn geweest... Ontzettend pijnlijk en verdrietig, maar achteraf dus niet 'ineens'.

Maar ja... 'Achteraf weet je alles van tevoren' 😝



@mamavanmaik, hoe is jullie situatie nu? Nog onder 1 dak? En is het een besluit van een v beiden, of samen?



Ik zal me zo s douchen... Gaan we deze dag eens aanvangen 😌
Wij zijn naar onze hypotheekadviseur gegaan. Ons huis stond en staat ook onder water, dus het werd al snel duidelijk dat er maar 2 opties voor ons waren: het huis verkopen en het verlies delen, wat voor ons allebei zou betekenen dat we de schuldsanering in konden, of de situatie laten zoals die is. En dat laatste hebben we gedaan. Ik betaal de hypotheek nu zelf. De eerste 2 jaar hebben we deze 50-50 betaald. Het huis is wel nog eigendom van ons allebei, helaas. Ik kan het niet op mijn eigen naam krijgen, door de onderwaarde. We kunnen alleen hopen op betere tijden op de woningmarkt. Daarbij wil ik zelf ook niet graag weg uit dit huis, omdat dit voor ons kind nog het enige vaste baken was en is: thuis blijft thuis (wij hebben geen co-ouderschap).

Dus ik kan goed leven met deze 'oplossing', al is het een dure, want ik krijg nog maar 50% van de hypotheekrenteaftrek.



Dus mijn tip is: laat je goed adviseren door een hypotheekadviseur en een belastingconsulent. En bel jullie pensioenfondsen om te vragen wat de opties zijn mbt verdeling van jullie pensioen.



Mocht je de mediator toch kunnen bekostigen, zou ik daar wel voor kiezen. Je krijgt hierbij natuurlijk veel meer ondersteuning en advies dan bij een advocaat, en dat komt ook de kinderen ten goede. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie verhouding onderling nu is. Die kan nu redelijk zijn, maar zodra het aankomt op het verdelen van bijv de inboedel, of bij strubbelingen rondom de kinderen, kunnen er toch conflicten komen. Dan heb je gewoon meer aan een mediator. Zeker als die ook urgentie voor je kan regelen.



Wat erg voor je trouwens... Ik weet precies waar je doorheen gaat nu. Ik was ook degene die voor een voldongen feit werd gesteld. Ik had nooit willen scheiden en wilde vechten voor mijn huwelijk tot ik erbij neerviel, maar helaas heb je daar twee partijen voor nodig. Het is een loodzware tijd. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaroMamaVanMaik schreef op 13 mei 2015 @ 23:28:

Amand, jij bent ook ervaringsdeskundige. Wat was bij jou in eerste instantie jouw idee over het belang van de kinderen? Voor zover ik gelezen heb is het hele proces bij jou niet bepaald soepel verlopen?

Serieuze vraag, wij (wij is mijn man en ik) staan nog zo aan het begin van dit proces, dat we ervaringen van anderen graag horen om ervan te leren!



Als ik ook mag antwoorden



Er komt heel veel op je af en gelukkig zijn ex en ik er uitgekomen.

Het belangrijkste is BLIJF PRATEN en dan bedoel ik letterlijk niet appen, sms-en en mailen dan is de kans groot dat het verkeerd begrepen wordt.



En neem af en toe je verlies, er zijn nog steeds wel eens momenten dat ik even moet slikken als er iets is met de kinderen waar ik het niet mee eens ben, maar dan denk ik oké, ik kan het niet veranderen en met een knallende ruzie zijn we nog verder van huis.



Voorbeeld:

Ik betaal het zakgeld van de oudste en daar zou ze kleding en haar telefoon abonnement van betalen omdat ik vind dat ze met geld om moet leren gaan, nu hoorde ik dat ex de telefoon betaald, daar ben ik best pissig over maar ik laat het voorlopig maar omdat ik het 1) Niet kan veranderen 2) Het niet om een heel groot ding gaat.quote:Sylversmitty schreef op 14 mei 2015 @ 07:22:



En wat helpt jullie in de communicatie? (Wel / niet per mail of app, al dan niet per se face-to-face?)Kleine zaken per app is geen probleem maar een meningsverschil per app of mail "uitpraten" zou ik niet doen, je gaat er toch vaak sneller met gestrekt been in per mail (app) en dan loopt het snel uit de hand.

Afspraken bevestigen per mail is wel verstandig dat doe ik ook wel eens:



Beste EX



Ik heb in de zomervakantie een huisje geboekt van.......... tot................ dan kan jij er voor of er na met ze op pad enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 13 mei 2015 @ 23:48:

[...]



Eerst heb je een gezamenlijke huishouding (met gezamenlijk inkomen) en zodra het woord 'scheiding' valt wordt de gezamenlijke huishouding in tweeën gehakt en mag de meerverdienende partner uit zijn 50% van de boedel ¤240 per uur betalen aan de advocaat en pakken de belastingbetalers de rekening van de minstverdienende partner op. Nog vóórdat de scheiding uitgesproken is, dus.Klopt, dat vond ik dus ook. Daarom hebben we de kosten voor de mediator samen betaald. Zou erg zuur zijn geweest, als ik na afloop een flinke spaarrekening had en mijn ex, die van hem had moeten inleveren voor de mediation.
Alle reacties Link kopieren
Sorry. Ging even wat mis.
Alle reacties Link kopieren
Oh en die opmerking van de belastingbetaler is een eeuwige, niet relevante discussie.

De één (in het algemeen, niet mijn ex en ik) krijgt hypotheekrente aftrek, de ander huursubsidie.

De één werkt minder en heeft geen opvang nodig. Betaalt dus minder belasting. Maar vangt ook niks. De ander werkt veel en heeft wel kinderopvangtoeslag nodig, maar betaalt dus ook weer wat meer loonbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Mijn scheiding heeft mij 77,- gekost .. Via de mediator .. Het bleek dat ik in aanmerking kwam voor mediation subsidie en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt .. Omdat mijn ex mij heeft mishandeld (dat was ook de acute reden voor scheiding) heb ik hem bij alles onder druk gezet om met alles akkoord te gaan .. De scheiding is uitgesproken door de rechtbank in Almelo .. Dat heeft nog geen 10 dagen geduurd tussen indienen en inschrijven bij het GBA ..
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
quote:vergrootglas schreef op 14 mei 2015 @ 08:47:

Oh en die opmerking van de belastingbetaler is een eeuwige, niet relevante discussie.Surprise, surprise; dat bepaal jij niet.quote:

De één (in het algemeen, niet mijn ex en ik) krijgt hypotheekrente aftrek, de ander huursubsidie.

De één werkt minder en heeft geen opvang nodig. Betaalt dus minder belasting. Maar vangt ook niks. De ander werkt veel en heeft wel kinderopvangtoeslag nodig, maar betaalt dus ook weer wat meer loonbelasting.En wat heeft dit precies te maken met het feit dat de kosten van de scheiding niet in de boedelverdeling zitten?
Moeilijk zeg, Silversmitty. Scheiden als je dat eigenlijk niet wil. Het is toch anders als je allebei achter zo'n beslissing staat.



Wij zijn nu 3,5 jaar gescheiden. Het eerste jaar was het moeilijkst en was het contact nog wat 'zakelijk'. Je moet toch los komen van elkaar. Zeker hij had daar behoefte aan. Bespreken wat er besproken moet worden, wel op een vriendelijke manier. Er ging vrij veel per email maar ook gewoon face2face. Na het eerste jaar vond het steeds meer zijn vorm en we gaan nu vriendschappelijk met elkaar om. Doen ook gezamenlijke dingen, uiteten, verjaardagen, mijn vader was laatst 70 geworden daar was hij bij, en we houden elkaar op de hoogte van elkaars leven, dagelijkse dingen.



Ik prijs mezelf echt buitengewoon gelukkig dat dit zo kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 14 mei 2015 @ 09:30:

[...]



Surprise, surprise; dat bepaal jij niet.



[...]



En wat heeft dit precies te maken met het feit dat de kosten van de scheiding niet in de boedelverdeling zitten?



Dat vind ik dus ook krom. Daarom hebben wij het wel in de boedelverdeling gedaan (zie eerdere post). Het erge is nog, dat mocht je dus een vechtscheiding hebben, degene met toevoeging lekker 'gratis' kan procederen en degene met een hoger inkomen het misschien niet eens kan betalen om in verweer te gaan. Erg slecht geregeld door de overheid, ook al is het in mijn voordeel.



TO, veel sterkte vandaag. En de tijd die komen gaat.
Ik ben via een scheidingsmakelaar gescheiden, heeft ons 1400 euro gekost en zij heeft van a tot z alles voor ons geregeld. Geen kinderen wel een huis onder water en te laag inkomen bij elk van ons om de hypotheek over te nemen. Op aanraden van haar is het huis onverdeeld (dat mag 2 jaar kosteloos) tot ex wel de hypotheek kan dragen. Straks gaat zij hem ook helpen met de nieuwe hypotheek en zij heeft mij geholpen aan een nieuwe woning.

Vooropgesteld dat het voor ons makkelijker was omdat we geen kinderen hebben zou ik haar iedereen aanraden als je geen ruzie hebt, zo'n vriendelijke en kundige vrouw.

Ze waakte er ook echt over dat de verdeling 50/50 was en geen van beide benadeeld werd. Het gaf mij erg veel rust dat iemand anders al het uitzoek werk deed en alles uit handen nam iig.
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Wij waren ongeveer 900 euro kwijt. 1 kind dus met ouderschapsplan. Er was bij ons niet veel te verdelen -geen koophuis- en we hadden beide ook niet de intentie het onderste uit de kan te halen. We hadden ook maar één advocaat, behalve voor het tekenen van alle meuk. Daar was nog een andere advocaat bij aanwezig maar dat was meer voor de vorm.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je samen kan blijven praten, kun je het met één advocaat af. Je moet het samen eens zijn én blijven ! Genoeg mogelijkheden tegenwoordig online. Met kinderen en eigen huis kan dat onder de 1.000 E.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Alle reacties Link kopieren
Hey hai!



Hier toch de stap gezet om met de scheidingsplanner in zee te gaan. Doorslag geeft de extreme vermoeidheid en dit zorgvuldig willen doen, maar ook de garantie urgentie voor mijn eigen huurwoning... Concreet betekent dat, dat als we de komende week alle paperassen hebben gekopieerd en geprint, het aannemelijk is dat ik de verjaardag van mijn zoon (in okt) in mijn eigen nieuwe thuis kan gaan vieren. Gek genoeg biedt me dat gevoel van perspectief.

Gisteravond de eerste aantekeningen gemaakt in een ouderschapsplan en hoewel ik liever jank dan lach... Bezig zijn helpt.



Ik herken je gevoel, Caro... Die steen en watten 😝

Heftig dat jullie geen afstand kunnen nemen. Moet zeggen dat dat bij ons ook relatief is, vanwege kids, hond en gezamenlijk huishoudbudget... Maar de privacy van een avond echt alleen in huis zijn heb ik onderschat.



Ben jij intussen al overtuigd van jullie scheiding? Sta je er achter?

Ik kan nu zeggen dat ik niet anders kan dan scheiden en er dan ook achter sta... Maar op momenten overvalt t me dat ik het zo oneerlijk vind en voel ik me slachtoffer... 😞



Vandaag lekker met mijn kids.

Veel aan het opruimen en uitzoeken, ook met een verhuizing in mijn achterhoofd... Ga vanavond naar een vriendin die verhuisdozen over heeft (zij woont sinds n maand alleen met haar kids). Elke keer een dingetje zeg maar...



Ben wel extreem moe. Huishouden draait nog steeds en de nachten zijn (te) kort... Hondje is nu bij man, dus kan er vanavond eindelijk eens echt op tijd in duiken!!! (Zonder chocolade 😜)



@caro, ook voor jou een hele dikke knuffel!
Alle reacties Link kopieren
In Januari zijn we bij een scheidingsmakelaar geweest. Kosten: 2800 euro. Nu net gescheiden.
Alle reacties Link kopieren
@reese, ben je tevreden met de ondersteuning? Heb je in de periode sinds januari ook echt een volledig zelfstandige situatie voor jezelf, qua wonen en financiën enzo, evt zorg voor kinderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sylversmitty schreef op 13 mei 2015 @ 23:09:

Vl43nder slaat de spijker op z'n kop... Kids zijn inderdaad de koek, maar mijn man ziet er echt geen perspectief meer in.





Heel vervelend dat je gaat scheiden, Vl43nder. Ook naar dat je het niet zag aankomen. Kinderen zijn echter niet de koek, als je bij elkaar blijft voor de kinderen, leer je je kinderen een verkeerd beeld van liefde en relaties aan. Daar gaan zij niet van baten.



Over scheiding: stel een aantal duidelijke regels op over omgang en opvoeding. Als je toekomstige ex in dezelfde plaats blijft wonen, is co-ouderschap met heldere regels een goede plek. En vooral: laat je kinderen merken dat papa en mama allebei veel van ze houden. Ik weet dat je dit doet, goed hoor.



Heel veel sterkte!
I open at the close
Alle reacties Link kopieren
Sylvia, ik deel je pijn ik zit nu ook in een soortgelijke situatie waarbij mijn vrouw het niet meer ziet zitten en als vrienden door wil. Emotioneel ga je kapot omdat je dacht dat alles goed was en ineens is het over terwijl jij het niet wil. Maar helaas moet het in een relatie van twee kanten komen en na veel praten weet je dat "de koek op is" en het definitief over is.

Bij mij is het 12jaar samen en je leven gaat op z'n kop en je voelt je leeg, naar en verdrietig. Verder heb ik geen kinderen dus dat maakt het op zich minder complex maar nog steeds vervelend. Met kinderen kan ik me voorstellen dat het emotioneel heel zwaar is om je kinderen er weinig van te laten merken en je, je sterk moet houden.



Dit topic ben ik heel blij mee omdat ik ook een dergelijk traject in ga en een idee hebt wat gaat komen.



Zelf probeer ik positief naar de toekomst te kijken maar dat is niet altijd makkelijk, ik hoop dat het jou ook lukt. Jij hebt kinderen dat kan een bron van liefde zijn daar kun je hopelijk positieve energie uit putten. Ik hou vriendschap hopelijk over uit mijn relatie wat ook veel waard is.



Gelukkig geen vechtscheiding en goede communicatie, maar als jij nog van je partner houdt kan lastiger lijken dan elkaar haten. Ik hoop ook dat het voorspoedig en netjes kan worden beeindigd. Bedankt voor dit topic!



Sterkte Sylvia!
Als ervaringsdeskundige en door wat ik heb gezien bij anderen heb ik eigenlijk maar 1 advies :

neem een eigen mediator/advocaat !!!

In theorie lijkt het zo leuk, als vrienden uit elkaar enz., in de praktijk gaat er vaak alsnog een beerput open :(

Veel sterkte gewenst Sylvia !



@Willem123 en @RaiderTwix jullie ook veel sterkte gewenst !
Alle reacties Link kopieren
Ik lig in scheiding (zo noem je dat dan, toch?). Woensdag heb ik een afspraak bij een eigen advocaat.



Ik heb dit topic nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 14 mei 2015 @ 09:38:

Moeilijk zeg, Silversmitty. Scheiden als je dat eigenlijk niet wil. Het is toch anders als je allebei achter zo'n beslissing staat.



Wij zijn nu 3,5 jaar gescheiden. Het eerste jaar was het moeilijkst en was het contact nog wat 'zakelijk'. Je moet toch los komen van elkaar. Zeker hij had daar behoefte aan. Bespreken wat er besproken moet worden, wel op een vriendelijke manier. Er ging vrij veel per email maar ook gewoon face2face. Na het eerste jaar vond het steeds meer zijn vorm en we gaan nu vriendschappelijk met elkaar om. Doen ook gezamenlijke dingen, uiteten, verjaardagen, mijn vader was laatst 70 geworden daar was hij bij, en we houden elkaar op de hoogte van elkaars leven, dagelijkse dingen.



Ik prijs mezelf echt buitengewoon gelukkig dat dit zo kan.Dit vind ik trouwens erg knap, Dubbus, dat jullie zo goed, netjes en respectvol met elkaar omgaan. Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar ik denk dat dit een erg goed voorbeeld is voor jullie kids. Mag je trots op zijn hoor.
I open at the close

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven