Scheiding... Ervaringen delen A-Z

13-05-2015 22:38 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik ben Sylvia en al een aantal jaren actief en lezer op t Viva forum.

Niet eerder dan vandaag zou een topic als dit in me op zijn gekomen....

Na kletsen over gezondheid, zwanger zijn en moeder worden, sporten en werken aan een slanker lijf, is vandaag dan toch de dag dat ik zoek naar ervaringsdeskundigen en lotgenoten die te maken hebben met echtscheiding.



Na 13,5 jaar samen en volgende week onze 8ste trouwdag is de 'koek op'.

HIJ hakte een klein maandje geleden de knoop door en sinds afgelopen donderdag realiseer ook ik mij dat er geen weg terug is.



Vandaag bij een zogeheten scheidingsplanner geweest en ik trap dit topic af met een concrete vraag:

Wat kostte jouw scheiding???



Hoop dat we elkaar kunnen informeren, steunen en van praktische tips kunnen voorzien ❤️
Alle reacties Link kopieren
quote:ScarlettO66 schreef op 17 mei 2015 @ 18:31:

Als ervaringsdeskundige en door wat ik heb gezien bij anderen heb ik eigenlijk maar 1 advies :

neem een eigen mediator/advocaat !!!

In theorie lijkt het zo leuk, als vrienden uit elkaar enz., in de praktijk gaat er vaak alsnog een beerput open :(

Veel sterkte gewenst Sylvia !



@Willem123 en @RaiderTwix jullie ook veel sterkte gewenst !



Scarlett, ten eerste bedankt!



Wat voor beerput bedoel je?

Bedoel je financieel, spullen of haat-achtige emoties/reacties?



Dat de vriendschap mogelijk over gaat doordat je elkaar verlaat snap ik. Zeker als je een nieuwe partner vindt.





@RaiderTwix: Sterkte met de scheiding
@Willem123

Alles wel zo'n beetje, niet allemaal persoonlijk meegemaakt, maar wel veel van anderen gehoord.

Laat ik zo zeggen : ik leerde mijn (ex)man pas goed kennen toen ik van hem ging scheiden.
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
@CaroMamaVanMaik: Ben blij dat jullie eerste gesprek goed is verlopen. Wel zie ik dat het best een rot proces is om alles zo te verdelen. Als ik zo bot mag zijn ben ik blij dat ik geen kinderen heb. Geld is makkelijk te verdelen en zit geen emotionele waarde aan. Kinderen kun je niet verdelen, Kinderen wil je liever niet door deze ellende heen trekken, zij zijn slachtoffer. Daarnaast is het vervelend dat je altijd nog met je ex om moet gaan voor je kinderen, heb gezien dat, dat best slopend kan zijn.

Het lijkt mij een verstandige keus om voor je kinderen bij de stad te gaan wonen om zelf meer tijd over te houden. Als je huurt kun je later ook makkelijker verhuizen als je, je financiele plaatje weer goed in kaart heb na de scheiding.





Mijn situatie is weer anders, ik ben enige kostwinner en heb een goed salaris . Dit is een luxe positie maar alsnog is een scheiding een financiele klapper (in het negatieve). Momenteel wacht ik tot mijn vrouw werk heeft voordat we de scheiding gaan formaliseren, hierdoor is de klap voor beide minder groot. Wel hoop ik dat, dat niet al te lang gaat duren voordat ik de ellende achter me kan leggen en mijn vrijheid krijg. Ook al wil ik niet dat zij weg gaat is de sfeer kloterig omdat we nu "vrienden" zijn en wil ik het maar gehad hebben.





Sterkte allemaal met de scheidingen!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 20 jaar getrouwd, geen kinderen. Ik was de laatste tijd ontevreden over ons huwelijk. Na een rotsfeer thuis heb ik tijdelijk in een vakantiehuisje gezeten. Om een lang verhaal kort te maken: mijn man blijkt al een jaar (zegt hij) vreemd te gaan en wil nu verder met zijn vriendin.



We gaan dus scheiden. Hij is in ons huis en ik heb andere woonruimte gehuurd. Ik heb een eigen advocaat die alles voor mij regelt. De man van een vriendin helpt mij ook bij de formele afhandeling.



Ons huis is hypotheek-vrij. Ik verdien iets meer dan mijn man. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden.



Volgens mij ben ik heel kortaf en bot aan 't typen; er komt wat boosheid los.
Alle reacties Link kopieren
@RaiderTwix:

Geeft helemaal niks als je bot typt, ik interpreteer het in iedergeval niet zo. Je legt de situatie simpelweg uit.

De gevoelens die los komen lijken mij heel normaal als je 20 jaar huwelijk moet afsluiten. Als dan ook nog eens blijkt dat je bedrogen bent maakt dat het niet makkelijker. Verder moet je ook nog eens je huis achterlaten (wat voorheen je veilige thuis was).

Probeer het ook van de andere kant te bekijken, je hebt ook mooie tijden voor de boeg, hopelijk vindt je een nieuwe vlam waar je weer van opbloeit
Alle reacties Link kopieren
...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mag ik mij aansluiten bij jullie topic? Na een relatie van bijna 14 jaar en met twee kinderen van 11 en bijna 5 ben ik sinds kort gescheiden. De mededeling dat mijn ex het niet meer zag zitten nog in onze relatie te investeren kwam 30 maart en inmiddels ben ik de emotionele achtbaan redelijk uit. Maar menn.. wat waren die eerste weken erg zeg... Om op de startvraag van het topic terug te komen: wij betalen bij elkaar ongeveer 1300 euro. Ik heb geen eigen inkomen en betaal 380 euro en mijn ex de rest. We hebben het online geregeld en dat ging allemaal vlot en met goede ondersteuning zowel per mail als telefonisch. We hebben zelf een ouderschapsplan opgesteld. We hebben co-ouderschap voor de oudste, voornamelijk omdat onze zoon dat zelf wil, en een standaard omgangsregeling voor de jongste. Voor dat plan hebben we een voorbeeld van internet gehaald. De advocaat van het onlinebureau heeft ons een convenant gestuurd dat we in moesten vullen en na dat 2 of 3x heen en weer gestuurd en aangepast te hebben is het nu 2 weken terug naar de rechtbank gestuurd. Als het goed is moeten we deze of volgende week officieel "van elkaar af" zijn. Op dit moment wonen we nog in 1 huis maar 6 juni hoopt ex zijn urgentieverklaring te krijgen en dan hoop ik dat hij heel snel een huis vindt voor hem en onze zoon. En dan begint het denk ik allemaal pas echt. Het heen en weer reizen van onze zoon tussen papa en mama en het ineens om het weekend "kinderloos" zijn. Ik weet nog niet wat ik met die verplichte vrije tijd moet dus daar moet ik nog maar eens over nadenken: sporten of op de borrel bij een vriendin ofzo. Avondje uit. Maar met wie dan en waar? Nou ja, dat is natuurlijk niet mijn grootste zorg. Grootste zorg is hoe de oudste het allemaal gaat handelen. Hij is op het moment erg verdrietig en wil het liefste dat we niet gaan scheiden. Hij vraagt heel veel extra aandacht van ons allebei en blijft maar zeggen dat hij ons zo lief vindt. Onze dochter van 4 pakt het redelijk goed op. Ze weet dat papa gaat verhuizen en dat vindt ze wel oke want ze blijft voor altijd bij mama zegt ze. Ik hoop dat het met haar emotioneel zo goed blijft gaan. Ik denk dat zij zich beter en sneller aan de situatie aanpast dan haar broer.



Ik hoop dat ik mee mag kletsen.
Alle reacties Link kopieren
@elize, welkom! Fijn dat je mee wilt kletsen.



Ff een update van de situatie hier:

Man woont nog steeds tijdelijk op de camping. Ik ben in onze koopwoning met de kindjes. Hij komt af en toe eten en is bij de kids als ik werk. Pakt dan ook huishoudelijke en onderhoudsklusjes op.

Inmiddels hebben we de investering in de scheidingsplanner gemaakt en op taxatie (die is as dinsdag gepland) na, is alles compleet voor een advies rapport... Op basis daarvan zullen we keuzes maken tbv wonen van man (hopelijk in nu nog ons koophuis)

Het scheidingsconvenant zal inmiddels in grote lijnen klaar zijn en het ouderschapsplan is nu af.

Op 8 juni heb ik m'n gesprek voor woon-urgentie...

Binnenkort t vakantiegeld maar eens gaan besteden aan n nieuwe uitzet 😒

Vandaag een heerlijke dag gehad met ons 3tjes.

Huisje opgefrist, alle was weg gewassen en opgeruimd, auto met de buurtkinderen gewassen en vanmiddag met mijn duo in t park gespeeld en naar muziek geluisterd in de zon 😊
Alle reacties Link kopieren
@raidertwix, ik vind je niet bot!

Ik lees verbitterdheid en nuchterheid en volgens mij is dat net hetgeen wat je helpt hier doorheen te komen.

Hoe kwam jij aan je eigen huurwoning?

Hoe lang ben je nu op jezelf en hoe is dat voor jou?

Ik stuur je in elk geval een dikke knuffel
Alle reacties Link kopieren
@ caro, wat kak hè... Die korte nachtjes 😞

Hoe gaat t bij jou met de kids?

En hoe is het met je eigen dagelijkse dingen... Werk je nog? Ga je naar een vereniging, of heb je een uitlaatklep?



Mij helpt het ontZettend dat de kids om me heen zijn, om te blijven werken en lekker te gaan hardlopen en zingen als dat kan 😌



Voor nu... Welterusten!
Even een vraag tussendoor, hoe komen jullie aan een urgentieverklaring, hier is scheiding geen reden voor urgentie, ben zelf al jaren aan het wachten op een huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sylversmitty schreef op 24 mei 2015 @ 23:10:

@raidertwix, ik vind je niet bot!

Ik lees verbitterdheid en nuchterheid en volgens mij is dat net hetgeen wat je helpt hier doorheen te komen.

Hoe kwam jij aan je eigen huurwoning?

Hoe lang ben je nu op jezelf en hoe is dat voor jou?

Ik stuur je in elk geval een dikke knuffel



Ik huur tijdelijk iets bij een commercieel bedrijf. Zij verhuren volgens mij veel aan expats. Het is een volledig gemeubileerd appartement met internetaansluiting e.d. Je betaalt de hoofdprijs. Maar ik heb het grote geluk dat ik het kan betalen. Ik ben wel naar een koophuizen aan 't kijken (nou ja, beetje oriënteren).



Overigens wil ik dat mijn man opdraait voor mijn huur. Geen idee of de advocaat daar rekening mee kan houden. Ik hoop het wel.



Al ons gedoe is iets voor Pasen begonnen. Het is allemaal in een sneltreinvaart gegaan.
Raidertwix, hou je er rekening mee dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken, met de huur, lukt het wel is het mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
@elize2280



Waarom hebben jullie twee verschillende regelingen voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
ik lig ook midden in een scheiding, en ik was ongeveer 300 tot 500 euro kwijt in totaal.

Ik weet het bedrag niet meer precies, maar ik denk ook dat het er aan ligt welke advocaat je hebt en dergelijke. De ene advocaat is duurder dan de ander.

Helaas zijn mijn ex en ik nog steeds niet gescheiden vanwege problemen van zijn kant, hij doet heel erg moeilijk. (ik ben getrouwd geweest met een narcist)

Gelukkig hebben we geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
@Zeeuwsknoopje: Onze zoon wil zelf net zoveel bij papa als bij mama zijn, niet om het weekend naar papa. Hij is ruim 11 en met 12 jaar mogen ze sowieso kiezen bij wie ze willen wonen dus we vonden dat we hem hierin tegemoet moesten komen. Voor onze dochter van 4 vinden we het te onrustig om doordeweeks te wisselen van de ene naar de andere ouder. Daarom blijft zij door de weeks bij mij. Daarnaast vindt haar broer het wel prettig om af en toe eens alleen te zijn bij 1 van ons ipv altijd met zijn zusje, dat heeft ook zeker met het leeftijdsverschil van 6,5 jaar te maken. Het is een weloverwogen beslissing zoals je ziet.



@Klitteband: wat naar dat je ex zo moeilijk doet. En gelukkig maar dat je dan samen geen kinderen hebt. Ik vind het nu al vreselijk allemaal en vooral voor de kinderen en dan werkt mijn ex nog aan alle kanten mee.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen mogen niet op hun 12de zelf beslissen waar ze gaan wonen, hoor. Als je de scheiding niet kan regelen en bij de rechter terecht komt ivm omgangregeling dan wil de rechter van kinderen vanaf 12 jaar hun verhaal ook horen om mee te nemen in de uitspraak. Mensen denken altijd dat kinderen zelf mogen kiezen, maar het is natuurlijk belachelijk dat een kind van 12 zelf gaat bepalen waar hij/zij woont.

Het lijkt me voor de band van je kinderen onderling, hoe groot het leeftijdsverschil ook is niet echt bevordelijk. Zelf ben ik ook gescheiden dus weet hoe het gaat, maar ik zou nooit m'n kinderen ook uit elkaar halen.
Bij mijn weten mag een kind vanaf 12 jaar zelf weten waar hij/zij gaat wonen. Ze mogen dan kiezen, en als een kinddan kiest voor vader of moeder, hoeft daar echt geen kinderrechter aan te pas te komen hoor. Tenzij er rare dingen aan de hand zijn.
quote:RaiderTwix schreef op 25 mei 2015 @ 09:28:

[...]





Ik huur tijdelijk iets bij een commercieel bedrijf. Zij verhuren volgens mij veel aan expats. Het is een volledig gemeubileerd appartement met internetaansluiting e.d. Je betaalt de hoofdprijs. Maar ik heb het grote geluk dat ik het kan betalen. Ik ben wel naar een koophuizen aan 't kijken (nou ja, beetje oriënteren).



Overigens wil ik dat mijn man opdraait voor mijn huur. Geen idee of de advocaat daar rekening mee kan houden. Ik hoop het wel.



Al ons gedoe is iets voor Pasen begonnen. Het is allemaal in een sneltreinvaart gegaan.



Huh? Waarom wil je dat je man opdraait voor jouw huur? Je vertelde eerder dat jullie een hypotheekvrij huis hebben en jij meer verdient dan je man. Waarom wil je hem dan voor jouw huur laten opdraaien? Gevalletje rancune?



Echt hoor, zo ontstaan vechtscheidingen nou, door dit nare wraakzuchtige gedoen. Kom op zeg, dit is het leven. En ja, soms is dat klote. Maar omdat hij niet meer met jou wil zijn, hoef je hem toch geen poot uit te draaien? Incasseer je verlies, rond je zaken samen netjes af, en ga met opgeheven hoofd verder.
quote:Gloepje schreef op 17 mei 2015 @ 19:48:

[...]





Dit vind ik trouwens erg knap, Dubbus, dat jullie zo goed, netjes en respectvol met elkaar omgaan. Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar ik denk dat dit een erg goed voorbeeld is voor jullie kids. Mag je trots op zijn hoor.



Ja 2 pubermeiden. Je hebt uiteindelijk 2 mensen nodig om netjes te kunnen scheiden en het vriendelijk te houden. Dat besef ik me, als je ex gaat dwars liggen kun je nog zo netjes blijven maar wordt het je wel heel moeilijk gemaakt.

Ik kan daarom ook niet zo goed tegen die steken onder water en het onderste uit de kan willen halen, of dwars liggen met de omgangsregeling bijvoorbeeld.



Het betreft je ex, diegene waar je ooit voor koos en vele mooie momenten mee gedeeld hebt. Dat dat over gaat, wil niet zeggen dat je je dan ineens niet respectvol meer hoeft te zijn.



Zet je eigen gekwestse gevoelens opzij, een scheiding doorlopen is niet het moment om gekwetste gevoelens te laten spreken. Hou het netjes en gun elkaar de toekomst, en dat kunnen heel veel mensen niet. Jammer is dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 26 mei 2015 @ 19:14:

Bij mijn weten mag een kind vanaf 12 jaar zelf weten waar hij/zij gaat wonen. Ze mogen dan kiezen, en als een kinddan kiest voor vader of moeder, hoeft daar echt geen kinderrechter aan te pas te komen hoor. Tenzij er rare dingen aan de hand zijn.



Nee, dat is niet waar. Een kind van 12 is minderjarig, hoe kan je van een kind verwachten een keuze te maken tussen vader en moeder.

Een rechter zal luisteren naar een kind als dat nodig is, meer niet.



http://www.advocatenvoord ... %20ouders%2012%20jaar.pdf
Alle reacties Link kopieren
Hai,



Ik voeg me ook graag bij jullie om ervaringen te delen en kennis op te doen. Sinds februari 'lig' ik ook in scheiding. Wat een idioot woord eigenlijk; ik lig helemaal niet en zéker niet meer met hem. De problemen waren er al eerder, maar de druppel was toen hij een maand nadat hij uit huis was voor een proefperiode, al een ander had. Lekker makkelijk, gewoon inruilen die hap. En zo zijn er meer ondermijnende, denigrerende dingen gebeurd waardoor het vertrouwen in elkaar tot een dieptepunt is gezakt.

Ik zeg ook: huur een mediator. Die man gaat ons waarschijnlijk een rib uit het lijf kosten - onze spaartegoeden kunnen het gelukkig hebben - maar is het geld waard. Alles wordt netjes op papier gezet, door ons beoordeeld en als het oké is, door hem naar de advocaat (1 persoon) en daarna de rechter gestuurd.

Met name toen alimentatie berekend moest worden, werd ex vals. Geld en bezit zijn erg belangrijk voor hem. De mediator heeft ons daar netjes doorheen geloodsd.



Verder is het gewoon kut, met een hoofdletter K. Alles staat op z'n kop en je loopt de hele dag met een wee gevoel in je maag. Alles wat zeker was, staat op losse schroeven. Na de adrenaline komt het besef dat je een alleenstaande vrouw wordt, parttime ouder en uitgerangeerde single op de relatiemarkt. Terug bij af, ga niet langs 'start' en ontvang géén 20.000 euro. Het laatste dus al helemaal niet, want van het geld dat nu via allerlei gaten wegstroomt, hadden we een mooi nieuw huis kunnen kopen. Poef! Weg droom en veilige haven voor je opgroeiende kinderen.



Wat krijg je/ik er voor terug? (Dit was een serieuze vraag van ex. toen hij hoorde hoeveel alimentatie hij moest betalen...). Wat ík krijg is ruimte om mijn eigen keuzes te maken en iets te maken van het leven, in plaats van de rol te spelen die mij toebedeeld was. Wat híj ervoor terugkrijgt, is 1 op 1-tijd met zijn kinderen, zodat ze elkaar eens echt in de ogen kunnen kijken en goed leren kennen. Maar daar zit hij eigenlijk niet echt op te wachten. Da's dan jammer. Wie zijn kinderen niet waardeert, waardeert het leven niet. Misschien nog een lesje om te leren. Helaas sta ik niet meer langs de kantlijn om ze aan te moedigen; hij moet het nu alleen doen. Hopelijk wordt hij een keer wakker. Of niet, en dan heeft hij het ook bij zijn kinderen verprutst.



Het is allemaal zo teleurstellend en ontmoedigend. Maar ja, het is niet anders. Beter uithuilen en opnieuw beginnen.



Een vraag aan jullie; hoe zijn jullie aan urgentie gekomen? Ws. blijft ex in het huis wonen (hypotheek en dik salaris) en ik naar een huurhuisje. Met mijn inschrijfduur kan ik onmogelijk aan een gewoon huurhuis komen. Kortom: hoe 'regelt' jullie mediator urgentie en hebben jullie die ook gekregen? Ik heb alleen een briefje, de woningcorporaties beslissen of je het al dat niet krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 26 mei 2015 @ 19:23:

[...]





Huh? Waarom wil je dat je man opdraait voor jouw huur? Je vertelde eerder dat jullie een hypotheekvrij huis hebben en jij meer verdient dan je man. Waarom wil je hem dan voor jouw huur laten opdraaien? Gevalletje rancune?



Echt hoor, zo ontstaan vechtscheidingen nou, door dit nare wraakzuchtige gedoen. Kom op zeg, dit is het leven. En ja, soms is dat klote. Maar omdat hij niet meer met jou wil zijn, hoef je hem toch geen poot uit te draaien? Incasseer je verlies, rond je zaken samen netjes af, en ga met opgeheven hoofd verder.

Als de minnares van jouw man min of meer haar intrek heeft genomen in jullie woning,lijkt het me wel zo eerlijk dat er een tegemoetkoming is in jouw kosten .Tenzij hij met haar vertrekt en jij terug kan in de woning.

En om de zaken verder netjes af te handelen heb je wel de andere partij nodig....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven