Laag libido partner, hoe ga ik daarmee om?

17-03-2013 19:15 2437 berichten
Hallo allemaal,



Hier is iedereen welkom om te praten over het (langdurig) lage of afwezige libido van je partner.

Dit probleem kan een groot issue zijn binnen de relatie.

Waar loop je tegenaan? Hoe ga je ermee om? Wil je ervaringen delen, van je af huilen of even lekker "zeuren"?

Schrijf het hier van je af!



Dit topic is een vervolg op Depressief door laag libido vriend



Dat topic heeft inmiddels de 3000 postings bereikt.

Er valt blijkbaar zoveel over te schrijven dat dit deel niet specifiek over één persoon gaat, maar over iedereen die hier tegenaan loopt.



Voor iedereen die het eerste topic nog niet heeft gelezen:

Ik heb zelf niet meer met het probleem te maken, maar schrijf hier wel mee om mijn ervaringen te delen. Er is behoefte aan een deel twee, dus bij deze heb ik deze geopend.
Knuf voor jou, Meiroosje. Ik denk dat jij heel veel geduld hebt. Het is zóóó frustrerend dat je een partner hebt waar je veel van houdt en waarmee de seks zeer moeizaam is. Buitenstaanders met boude opmerkingen weten niet waar ze het over hebben.



Ja, ik ben nogal pessimistisch over "de seksuoloog" voor wat betreft extreem libido-verschil tussen partners. Ik denk wel dat zo iemand je kan helpen bij bepaalde problemen, maar alleen als je je zelf ook voor 100% inzet.



Ik herken iets van je man ook bij mijn ex. Ik trad veel in herhaling, omdat ik ook geen duidelijke antwoorden kreeg van hem. Ik vroeg bijv. waar hij nou opgewonden van werd. Antwoord: Ja, ... uuh .... weet ik niet. Hij zei ook altijd: "Ik heb niet altijd zin." Ja, dat snap ik, maar wanneer heb je dan WEL zin? Ja, nou, .... uuh, soms wel, soms niet. (Maar dat "soms wel" kwam bar weinig voor.)



Ook zei hij dat in vorige relaties nooit over seks werd gesproken. Ik vroeg dan: "Hoe ging dat dan, initiatief nemen en zo? En hoe kun je nou weten wat die meid lekker vindt als ze nooit of te nimmer haar mond open trekt. Dan moet je toch paranormaal begaafd zijn als je dat precies aanvoelt, nietwaar?" Ex: "Ja, ....... uh, weet ik niet. Eh, ...... het gebeurde ..... mmm. jah".



Ik werd er simpel van. Ik proef bij veel verhalen over libidoloze (ex)partners hier ook een bepaalde gevoelsarmoede. Zij vinden het allemaal wel best, terwijl ze een partner hebben die zich inwendig enorm verdrietig voelt, dan wel zich opvreet van frustratie, maar ze steken hun kop in het zand, ze hebben zo'n "laat me met rust" houding en wat praten betreft, ze willen er vaak niet over praten. Ze bagatelliseren de essentie van seks. Het is "maar" seks. Ze zien het dus niet als een "daad" tot emotionele binding. Dat voelen ze schijnbaar zo niet. En daar kan een seksuoloog geen verandering in brengen. Dat zit denk ik te diep verankerd.



Mijn ex en vele anderen stappen ook doodleuk in een andere relatie. Ik vind dat ook een teken dat ze er dus totaal niet bij stilstaan, welk effect hun seksualiteit op een ander zou kunnen hebben.



Sorry, voor mijn pessimistische houding, maar ik wens je het allerbeste. Je lijkt me gewoon een lieve, leuke vrouw, net als alle anderen hier.
Maar Loreley: mag je als libodoloos/arm persoon dan maar geen relatie meer hebben? Ik vind dat nogal wat. Iedereen heeft toch recht op liefde, ook de mensen die minder/geen behoefte hebben aan seks.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosaaa schreef op 01 augustus 2015 @ 15:43:

Maar Loreley: mag je als libodoloos/arm persoon dan maar geen relatie meer hebben? Ik vind dat nogal wat. Iedereen heeft toch recht op liefde, ook de mensen die minder/geen behoefte hebben aan seks.



Jawel hoor , natuurlijk mag dat , maar wees dan meteen eerlijk tegen een nieuwe partner of zorg op zijn minst dat je gelijkgestemd bent.



De vorige langere relatie van mijn ex is gestrand op het hebben van geen tot weinig flauwe seks ( van zijn kant ).

Hij is met mij gewoon een relatie aangegaan ook al wist hij dat hij me geen of af en toe flauwe seks zou geven " Hij zou wel zien " was ooit zijn antwoord toen ik er naar vroeg.

Overigens kreeg ik hetzelfde antwoord toen ik vroeg hoe hij het zou aanpakken bij een volgende relatie.



Ik gun mijn ex heel veel liefde en een fijne relatie en dan vooral met iemand die eenzelfde libido heeft als hij , ook voor hem is dat wel zo fijn.



Ex heeft overigens geen relatie meer gehad na mij en is prima gelukkig en ook dat gun ik hem.
O nee, rosaaa, zo bedoel ik het niet. Het gaat om de partners die het probleem ontkennen en doen alsof het er niet is en vaak denigrerend doen naar de ander. Dat is bij jou niet het geval. Het gaat zeker niet om jou. Voel je a.u.b. niet aangesproken.



Sterker nog, ikzelf heb ooit in een relatie problemen gehad met seks, maar ik probeerde er alles aan te doen om het te verbeteren. Ik ben zelfs jarenlang single geweest omdat ik worstelde met een aanranding en ik had vreselijk veel moeite een relatie aan te gaan. Ik zat ook "op slot" en ik weet hoe dat voelt in een wereld waarin jij denkt dat iedereen ongecompliceerde seks heeft. Gek genoeg vond ik seks toen ook overrated, maar toen ik eens goed verliefd werd, was het alsof het ware mijn seksluizen opengingen en het was een behoorlijke desillusie te bemerken dat hij zo'n weerzin leek te hebben.



Het gaat er niet om dat ik vind dat mensen zonder libido of met met nauwelijks libido geen relatie mogen hebben van mij. Wie ben ik om dat te bepalen. Er zijn zelfs datingsites voor mensen die geen seks (meer) willen in een relatie. Ik vind dat alleen maar goed. Dat voorkomt een hoop strijd.



En iedereen heeft recht op liefde, hoe dan ook en het is ook erg wrang dat een relatie op zoiets als seks stuk kan lopen.



Ik denk dat het ook nog steeds een taboe is om een laag libido te hebben. Zeker voor een man. Dit topic en ook het vorige van Troides was een ware verademing, want ik was ook heel naïef te denken dat alle mannen dol op seks waren. Een geremde man bestond in mijn ogen niet, maar blijkbaar was ik ook getekend met hetgeen ik had meegemaakt.
Ik voelde me ook niet aangesproken, hoor . Ik bedoelde meer van: jullie exen zijn geen monsters. Het is niet oke hoe ze gehandeld hebben in jullie relatie, maar het zijn geen monsters, ze hebben ook recht op liefde. Als ze slim zijn, zoeken ze iemand die ook een laag libido heeft. Maarja dat is nogal lastig, ik ken er in elk geval maar weinig (of ze liegen).



Maar je tweede post maakte al veel duidelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:1ntern3t schreef op 31 juli 2015 @ 12:51:

Na de postings van Manlief een beetje gelezen te hebben kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij alleen reageert op de titel van het topic, zonder ook maar 1 enkele reactie te lezen. Plus reageert op zo'n beetje elk topic in het forum, zelfs al is het jaren oud.

Manlief, waarom? Je zal het vast niet kwaad bedoelen maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje storend.



Op deze kritische post wil ik wel even reageren, de toon is prettig.



Ik word inderdaad getriggerd door het onderwerp van een topic, m.i. ook de reden waarom het onderwerp 'pakkend' moet zijn. Zaken als "Hellup!" hebben we weinig aan (mijn mening). Verder lees ik wel degelijk het bericht van de TO. Echter kom ik niet altijd toe om alle berichten van reageerders te lezen. Het zijn er soms simpelweg te veel. Kortom, ik reageer dus echt inhoudelijk op het eerste bericht en verkondig mijn mening, verbazing, afschuw of geef advies. Dit is immers een openbaar forum.



Waar ik voortaan wel wat beter op ga letten is of er geen updates posts van de TO tussen alle reacties zitten. Want als ik namelijk alleen reageer op het oorspronkelijke bericht en de TO post tussendoor allerlei updates, ja, dan post ik als mosterd na de maaltijd.



En v.w.b. oude tipics, ik heb daar al meer reacties op gehad:

Ik kijk naar het onderwerp en naar het eerste bericht. Ook scroll ik van nieuw naar oud. Omdat de topics waar ik op reageer altijd ergens bovenin de range staan, hebben kennelijk anderen er ook onlangs op gereageerd. Ik kijk dus niet naar data. Mijn mening is dat topics maar gesloten moeten worden, als men wil dat er niet meer gereageerd mag worden.



Ik hoop dat het zo wat duidelijker is ...
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief, dit is een topic dat al heel lang loopt. De OP is een inleiding om verhalen kwijt te kunnen, net als b.v. het minnaartopic is het niet echt de bedoeling dat je op de OP reageert, maar inhaakt op de verhalen die hier gedeeld worden. Kun je ook niet ruiken, dus daarom zeg ik het maar even



Niemand kan een topic sluiten, dat kunnen alleen de moderators. Het is dus niet zo dat iemand een topic moet sluiten als men vindt dat de discussie is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens het *ik mag mijn mening geven als ik dat wil, het is immers een openbaar forum* ook een beetje een dooddoener. Zeker op topics als dit waar mensen zeer gevoelige info neerzetten en waar velen wel de moeite hebben genomen elkaars verhaallijnen te volgen.

Je duikt er dan niet zomaar in met je mening, dat doe je op een verjaarsfeest toch ook niet? Dan ga je toch ook eerst even luisteren waar de gesprekken over gaan?
...
Alle reacties Link kopieren
@Theemok1: Nee, dat wist ik idd niet. En uiteraard weet ik dat gebruikers een topic niet kunnen sluiten. Ik huis op meerdere fora. Echter vind ik het nogal een suf beleid dat er niet gemodereerd wordt op oude, niet meer actuele topics. Weghalen hoeft niet, sterker: Liever niet! De informatie komt vaak nog van pas en mensen hebben er tijd in gestoken. Maar sluiten kan natuurlijk wél en dat gebeurt kennelijk niet. Dan vind ik dus dat mensen alle vrijheid hebben om in de nog openstaande topics te reageren.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, je hebt ook recht op hagelslag, een dak boven je hoofd en een dertiende maand. MAAR goed fatsoen betekent dat je je even inleest in gevoelige onderwerpen zoals deze voordat je erop inspringt. Wel zo netjes, zeg nou zelf.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat mag ook, degene die meestal niet zo positief reageren zijn gewoon forummers omdat ze -vaak zonder dat ze het door hebben- Topic Openers aan het adviseren zijn die al 5 jaar onder de zoden liggen.

Sluiten hoeft niet, het kan boeiend zijn om even door te lezen als het onderwerp je aanstaat, het is alleen niet erg handig om er te gaan posten. Of je moet er even bij schrijven dat je iets wilt zeggen over het oude onderwerp.
...
Alle reacties Link kopieren
@Rooss4.0: We zitten hier niet op een verjaardagsfeest, maar in een vergader setting. Bijvoorbeeld mevrouw Roos opent een stelling, vraag of een probleem en de andere aanwezigen mogen bij toerbeurt reageren. Op een forum is het niet anders, alleen je ziet elkaar niet (wat overigens vaak voor verwarring zorgt, het blijft immers geschreven taal). Dus Roos, als jij je nekt uitsteekt door hier iets te poneren (topic openen), dan kun je ook verwachten dat mensen gaan reageren.
.
Alle reacties Link kopieren
Precies. En jij bent dan dus toehoorder van die opening en de reacties die daarna komen en jij hebt daar dan dus keurig naar geluisterd zoals dat een goed toehoorder betaamt. En pas als jij aan de beurt bent geef je je mening over het geheel. Totaal volgens de regels der vergaderingen.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Theemok1 schreef op 03 augustus 2015 @ 23:44:

Ja hoor, je hebt ook recht op hagelslag, een dak boven je hoofd en een dertiende maand. MAAR goed fatsoen betekent dat je je even inleest in gevoelige onderwerpen zoals deze voordat je erop inspringt. Wel zo netjes, zeg nou zelf.Inhoudelijk nu, ik ga verder niet meer in om het waarom, hoe, omdat en dus.



Hoezo gevoelig onderwerp? Iemand plaatst een vraag (hoewel ik net verneem dat het een zgn langlopend topic zou zijn of whatever) en ik reageer daarop! Alsof een laag libido probleem zo uniek is. Ik ben zelf ook een mens van vlees en bloed en toevallig ook nog man. Denk je dat het bij ons na 20 jaar relatie altijd dikke vuurwerk is? Of dat ik altijd een standhoek heb van 45 graden omhoog? Of altijd zin heb? Nee, natuurlijk niet!



Kwestie van verwachtingen wat bijstellen, niet het onderste uit de kan willen, realistisch zijn, accepteren dat je ouder wordt of dat je partner een lager libido heeft dan jij. Dat kan en is niet uniek. Ik struin hier sinds 2004 af en toe wat rond (posten doe ik met vlagen) en verbaas me soms over de veeleisendheid van sommige mensen. Alles moet maar kloppen en perfect zijn. Ja, daar stoor ik mij aan.



En als je niet tegen directe reacties kunt, dan lekker geen topics openen hier.
.
Alle reacties Link kopieren
Zeg manlief (gelukkig zit ik erg comfortabel in mijn heteroseksualiteit), wat jij vindt over hoe het hier op het forum zou moeten en wat jij vindt waar jij recht op hebt doet in het geheel niet terzake.



Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je hier op het forum reageert omdat je mee wilt praten. Aandacht wilt. Gehoord wilt worden.



Lees dan gewoon wat er tegen je gezegd wordt en handel erna. When in Rome enzo. Wie weet maak je dan nog eens echt contact met anderen in plaats van irritatie op te wekken met het laten gelden van je ego omdat je je (per ongeluk, neem ik aan) niet eerst verdiept hebt in hoe dingen hier werken.



Veel forum-plezier!
Zal vast aan mij liggen, maar ik vind een forum heel wat anders dan een vergadering

Wel valt me op dat elk forum zijn eigen (al dan niet) ongeschreven regels heeft.



Hier gaat het de laatste 2 weken heel goed. Ik merk wel dat seks hebben zorgt voor meer zin in seks
Alle reacties Link kopieren
Kijk. En daarom moet je dus een topic lezen, met je ge datkanenisnieuniek en ikhebookweleensgeenzin.

Dan kan je namelijk le-zen dat het een gevoelig onderwerp is. Dan kan je lezen hoe dit onderwerp een grote stempel zet op het leven en relaties van mensen.

Dan laat je die ongenuanceerde cliche neuzels wel achterwege.



En als je niet tegen mijn reactie kunt moet je lekker naar het autoforum gaan.
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, Amand toch! Welke therapeut heb jij de laatste tijd? Straks ga ik je nog aardig vinden (ajakkie!)



Rosaa, wat een goed nieuws. Zit er ook progressie in je lichamelijke staat van opwinding? Het kopt wat je zegt, seksen geeft zin in seksen.

Fijn.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 31 juli 2015 @ 02:21:

[...]



Jij snapt hier werkelijk het hele probleem niet. De libidolozen zijn niet eens tot een beetje actie te bewegen. Geen zin is geen zin. En het wordt helemaal een drama als ze ook nog eens vies zijn van allerlei dingen. Gebeurt wel, dan krijg je lauwe flutseks met een hoop commentaar en gezeik. Niks is zo dodelijk als een partner die er eigenlijk geen trek in heeft. Nee, dáár wordt je lekker geil van. Dáár voel je je ook echt aantrekkelijk bij. Het lijkt me beter als jij een deel van het topic eerst maar eens gaat lezen voordat je deze uitgekauwde kreten bezigt.

En wij vrouwen praten om de zooi te redden. De seksloze heeft ook liever dat we ons smoel houden. Resultaat: geen seks, geen gepraat, en op het eind geen relatie meer.

Wat mij betreft ook goed, want ik heb zo'n moeilijk libido geval jaren geleden al achter me gelaten.





Precies,seks is een onderdeel van een relatie,en de libido hoeft echt niet 100% gelijk te zijn tussen man en vrouw.

Maar een vrouw die helemaal geen zin meer heeft in seks, zou voor mij betekenen einde relatie.
Ik ook niet van jou hoor Roos
Alle reacties Link kopieren
Goddank
...
quote:Rooss4.0 schreef op 04 augustus 2015 @ 00:04:

Wauw, Amand toch! Welke therapeut heb jij de laatste tijd? Straks ga ik je nog aardig vinden (ajakkie!)



Rosaa, wat een goed nieuws. Zit er ook progressie in je lichamelijke staat van opwinding? Het kopt wat je zegt, seksen geeft zin in seksen.

Fijn.Ja, want ben al de hele dag geil en dat heb ik echt pas 2x eerder gehad Verlangen naar seks heb ik vaak en normaal zorgt seks ook wel dat ik dan weer wil, die avond of de dag erna bijvoorbeeld. Maar dat is dus die 'inmijnhoofd'-zin. Niet de geiligheid die ik vandaag voelde. Maar heb het nooit eerder aan mijn lichaam gemerkt, dus dat is voor nu een hele fijne ontwikkeling
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 04 augustus 2015 @ 00:04:

[...]





Precies,seks is een onderdeel van een relatie,en de libido hoeft echt niet 100% gelijk te zijn tussen man en vrouw.

Maar een vrouw die helemaal geen zin meer heeft in seks, zou voor mij betekenen einde relatie.Eindelijk weer even inhoudelijk, verademing. Het heeft geen enkele zin met mensen in discussie te gaan die hier bijna letterlijk op het forum wonen (paar duizend posts in een jaar of zo).



Einde relatie: Dat vind ik dus niet. Het topic gaat trouwen over laag libido en niet geen, maar goed. Je vrouw kan ook een beroerte krijgen, of een verkeersongeval of anderszins verlamd raken. Dat zou voor mij geen reden zijn om de relatie te beëindigen. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik zoiets nog nooit aan de hand heb gehad, maar het is wel zoals ik er nu over denk. Je blijft elkaar trouw. Mensen zetten naar mijn idee veel te snel een punt achter de relatie, wel of geen kinderen. I.h.g.v. helemaal geen libido is er ook nog altijd de mogelijkheid om het plezier buiten de relatie te zoeken.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manlief schreef op 04 augustus 2015 @ 00:18:

[...]

Eindelijk weer even inhoudelijk, verademing. Het heeft geen enkele zin met mensen in discussie te gaan die hier bijna letterlijk op het forum wonen (paar duidend posts in een jaar of zo).



Einde relatie: Dat vind ik dus niet. Het topic gaat trouwen over laag libido en niet geen, maar goed. Je vrouw kan ook een beroerte krijgen, of een verkeersongeval of anderszins verlamd raken. Dat zou voor mij geen reden zijn om de relatie te beëindigen. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik zoiets nog nooit aan de hand heb gehad, maar het is wel zoals ik er nu over denk. Je blijft elkaar trouw. Mensen zetten naar mijn idee veel te snel een punt achter de relatie, wel of geen kinderen. I.h.g.v. helemaal geen libido is er ook nog altijd de mogelijkheid om het plezier buiten de relatie te zoeken.



Ja,bij een medische reden zou ik ook niet een einde maken aan de relatie.

Maar ik ga even uit van een verder 'gezonde vrouw"

Laag libido mag ook, bijvoorbeeld vrouw heeft 1 keer zin in de maand,ik 4 keer per week = einde relatie.

Dan ligt de verhouding man/ vrouw te ver uit elkaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven