Gezondheid alle pijlers

(Tijdelijk) stoppen met koffie

18-04-2024 18:40 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, ik heb me dus voorgenomen om vanaf dit weekend een maandje te stoppen met koffie. Ik drink meestal in de ochtend een grote mok (filter)koffie en dan als ik late dienst heb voordat ik naar het werk ga nog een nespressootje. Op terras vaak lekker cappucinootje. Zeg gemiddeld 1 tot 3 koppen koffie per dag dus. Niet heel problematisch, maar toch.

Ik hoor en lees steeds meer dat koffie en dan de cafeïne dus invloed heeft op je hormonen, oestrogeen. Het vrouwelijke hormoon dus die cyclusgerelateerde klachten beïnvloedt. En laat ik daar nou dus last van hebben...
Ik wil dus eens een maand stoppen met koffie om te kijken wat het doet voor m'n pms klachten en fysiek in het algemeen.

Iemand daar ervaringen mee ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook gedaan, heb een week lang heftige migraine gehad. En dat terwijl ik alleen bij het ontbijt 1 kopje drink. Intussen drink ik wel weer af en toe koffie, alleen veel minder, en vaker decaf, om niet meer verslaafd te worden aan de cafeïne. Ik had geen cyclusgerelateerde problemen dus heb op dat vlak eigenlijk niet echt verandering gemerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, maar het kan vast geen kwaad het uit te proberen. Cafeïne is geen essentieel voedingsmiddel.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoofdpijn… hoofdpijn… hoofdpijn
Een weeklang

Ik zou afbouwen, nooit meer in 1 klap
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, heb zeker 2 maanden geen koffie gedronken en ik dronk meer koffie dan jij, ik heb nul positief effect gemerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook geen hoofdpijnklachten. Geen mindering van de overgangsklachten, net zo veel pms.

Mijn partner heeft wel last van hoofdpijn als hij te veel tijd laat zitten tussen 2 bakken koffie.

Dus als hij echt uitslaapt, dan heeft hij geheid hoofdpijn de rest van de middag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit om medische redenen een maand moeten stoppen.
Ik drink en dronk gemiddeld 2 koppen koffie en een litertje coca zero.

Van de cafeïne-afkick had ik geen last.
Wel van chronisch vocht-tekort want ik vind water en thee niet te drinken, dus het was een maand lang vechten "wat moet ik nu weer drinken" * met als resultaat dat ik meestal niets dronk.


*Dat ook nog eens geen giga-caloriebom is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja. Merkte geen verschil. Ik dronk (en inmiddels drink) twee kopjes nespresso-achtige koffie per dag.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merkte geen verschil, dus ik ben weer vrolijk mijn twee kopjes aan het drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb regelmatig weleens een paar weekjes geen koffie gedronken ( op vakanties bijvoorbeeld) ik merkte ook geen verschil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een boel verschillen in reactie op wel/geen koffie.

Als ik geen cafeïne inneem, krijg ik loeiende koppijn. Die een half uur na het nuttigen van een kop koffie ook weer weg is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij moet je fors langer dan een maand stoppen om effecten te merken. Ligt er misschien aan hoe erg en hoe lang je cafeïne verslaafd bent.

Ik ben nu 3 maanden gestopt na 20 jaar gebruik en merk nu pas langzaam verschil. Mijn huid ziet er verrassend veel beter uit en ik kijk helderder uit mijn ogen. Ik heb geen stress meer. PMS klachten zijn verminderd en mijn stemming en energie zijn veel stabieler. De eerste twee maanden was er een soort milde depressie en onrust. En hele slechte concentratie. Maar hoe meer tijd er overheen gaat hoe kalmer en alerter ik lijk te worden. En ik sliep altijd al goed, maar nu slaap ik helemaal als een roos, hele diepe slaap en minder lang.

Ik dronk niet veel koffie, 1-2 kopjes per dag en het afgelopen jaar overwegend cafeïnevrij (zit echter ook cafeïne in).

Ik ben dus positief. En het schijnt nog beter te worden na 4-5 maanden. Op Reddit heb je r/decaf met veel info en ervaringsverhalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk eerder dat het gewoon ligt aan hoeveel je drinkt maar vooral hoe je op koffie reageert of het iets gaat opleveren gaat stoppen voor maanden.
Dat verschilt gewoon per persoon.



Al zal geen koffie drinken je hele leven en daarnaast ook super 'gezond' leven het meest fantastisch zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Caffeine has a half life of FIVE HOURS in you body!!' schreeuwden ze laatst in één van mijn favoriete podcasts, dus ik gelijk mijn leven beteren wat koffie betreft. Resultaat: hoofdpijn en nóg slechtere nachten :mrgreen:


Ik ben nu gewoon weer terug op mijn drie espressootjes per dag, inclusief één na het eten en slaap er niet slechter door. Het zal wel per persoon verschillen.
Ik drink sinds kort 2 bekers 's ochtends. Eerst altijd 1. Wilde weer terug naar 2, maar dan krijg ik veel hoofdpijn en ben ik extra moe. Dus nog even wachten daarmee.

De laatste keer, jaren geleden, toen ik helemaal gestopt was met koffie drinken kreeg ik erg hoofdpijn en moordneigingen. Dus dat vond ik niet zo'n succes. Ik vind het ook heel lekker zo 's ochtends een beker koffie. Dus ik blijf het lekker drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben om dezelfde reden ook gestopt met koffie drinken, jaren geleden al. Merkte geen enkel verschil qua cyclusgerelateerde klachten. Heb ook geen hoofdpijn gehad toen ik ermee stopte trouwens. Ik dronk 3-4 mokken per dag.

Wat ik wel een voordeel vind, is om die verslaving niet meer te hebben. Ik drink inmiddels wel caffeinevrije koffie, en (zwarte) thee, en heel soms ook koffie met caffeine (een keer per week ofzo). Maar dat 'moet' niet. Het overkomt me nu regelmatig dat ik al lang en breed op m'n werk ben en dan pas denk 'oh ja koffie of thee, vergeten'. Ik vind dat wel een vrij gevoel geven. Toen ik nog structureel koffie met caffeine dronk elke ochtend 'moest' ik echt koffie 's ochtends om wakker te worden, en zou ik nooitnooitnooit de deur uitgaan zonder eerst koffie te drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook ooit gestopt, zeker voor een jaar. Merkte geen verschil. Inmiddels drink ik elke ochtend rond 10.00 uur een bakje koffie. Gewoon omdat het lekker is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een jaar gestopt tijdens zwangerschap (vond koffie toen zo smerig) en borstvoeding. De eerste week goed hoofdpijn door gehad. Daarna bleef ik zin houden in koffie maar door de hormonen smaakte het nergens naar. Dat was dus een goede manier om af te kicken.

Tegenwoordig drink ik 1 kopje caffeine vrije koffie op een dag en dat bevalt mij prima. Ik vind koffie lekker maar voel me een stuk beter zonder de cafeïne. Ik merk het aan mijn hart. Vroeger voelde ik hem best vaak overslaan, toen ik weer met koffie begon kwam dat terug. Nu ik ben overgestapt op cafeïne vrije koffie is het weer weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben van de-hele-dag-door-koffie naar één kop in de ochtend gegaan. Een week lang vage hoofdpijn inderdaad en een 'raar' gevoel... Daarna ging het weer prima. Ik was in m'n koffieleuttijd nog wel eens nerveus of licht paranoia als ik weer eens een kopje teveel op had. Trillende handen en zo. Nu nooit meer :)
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dronk altijd een kop koffie als ik op m'n werk aankwam om 7h. Op vakantie kreeg ik dan steeds knallende koppijn als er geen koffie in het huisje was oid. Daar heb ik natuurlijk geen zin in. Nu drink ik caffeinevrij in de ochtend, of pas halverwege de ochtend.

Maar dit is niet echt antwoord op je vraag :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefilterde koffie staat tegenwoordig zelfs in de schijf van 5, dus voor je gezondheid hoef je het niet te laten. Met mate natuurlijk.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... e.aspxNevo

Het drinken van 2 tot 4 koppen koffie per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op hartziekten en een ongeveer 10% lager risico op een beroerte. Daarnaast is er sterk bewijs dat het drinken van 5 koppen koffie per dag in vergelijking tot geen koffie drinken samenhangt met een 30% lager risico op diabetes type 2. Dit laatste verband is vergelijkbaar voor koffie met cafeïne en decaf.

Als ik zoek naar de invloed van caffeine/koffie op hormonen/oestrogeen vind ik alleen maar sites van influencertypes of de alternatieve spirituele hoek. Waar heb je die informatie vandaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Grappig al die verschillende effecten. Ik drink nooit koffie want vind het echt heel vies. Ooit een kop koffie gedronken omdat ik het kreeg aangeboden en ik niet wilde weigeren. Ik wist niet wat me overkwam, gierende hartkloppingen en opgejaagd gevoel. Daarna nooit meer 1.slok gedronken, als iets zo een effect heeft op mijn lijf kan het niet goed voor mij zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens de zwangerschap 9 maanden geen koffie gedronken, omdat het me niet smaakte. Maar toen was ik zo ziek in z'n geheel dat ik geen idee heb wat het effect van geen-koffie toen op me had.

Anderhalf jaar geleden ben ik van de een op de andere dag gestopt met koffie drinken. Ik dronk de hele dag door koffie. Liefst zwart, grote mokken. Héérlijk.

Ik heb 0 effecten gemerkt: geen hoofdpijn, geen verandering/invloed op cyclus, geen getril, niks.

Na 3 maanden ben ik weer dagelijks 1 kop koffie gaan drinken in de ochtend. Ik kan daar enorm van genieten. Een enkele keer drink ik in de middag nog een cappuccino, maar dat is minder dan 1x per week.

Ik ben overigens ook van de een op de andere dag gestopt met roken. Toen had ik ook geen ontwenningsverschijnselen (niet fysiek en niet psychisch).
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gestopt tien jaar geleden ongeveer. Dronk 2-3 kopjes per dag max. Ik merkte dat ik steeds meer last had van de cafeïne. Een gejaagd gevoel en vaak hartkloppingen

Heb nog 2 of 3 keer cafeïne gekregen ipv decafe in een restaurant en heb dan direct veel last.

Ik mis het wel trouwens. Als ik geen last zou hebben zou ik zeker koffie blijven drinken. Huid pms en hormonaal geen verandering gemerkt
Alle reacties Link kopieren Quote
Absori schreef:
18-04-2024 23:15
Ik ben gestopt tien jaar geleden ongeveer. Dronk 2-3 kopjes per dag max. Ik merkte dat ik steeds meer last had van de cafeïne. Een gejaagd gevoel en vaak hartkloppingen

Heb nog 2 of 3 keer cafeïne gekregen ipv decafe in een restaurant en heb dan direct veel last.

Ik mis het wel trouwens. Als ik geen last zou hebben zou ik zeker koffie blijven drinken. Huid pms en hormonaal geen verandering gemerkt
Maar decaf kun je toch gewoon drinken?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven