Gezondheid alle pijlers

(Tijdelijk) stoppen met koffie

18-04-2024 18:40 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, ik heb me dus voorgenomen om vanaf dit weekend een maandje te stoppen met koffie. Ik drink meestal in de ochtend een grote mok (filter)koffie en dan als ik late dienst heb voordat ik naar het werk ga nog een nespressootje. Op terras vaak lekker cappucinootje. Zeg gemiddeld 1 tot 3 koppen koffie per dag dus. Niet heel problematisch, maar toch.

Ik hoor en lees steeds meer dat koffie en dan de cafeïne dus invloed heeft op je hormonen, oestrogeen. Het vrouwelijke hormoon dus die cyclusgerelateerde klachten beïnvloedt. En laat ik daar nou dus last van hebben...
Ik wil dus eens een maand stoppen met koffie om te kijken wat het doet voor m'n pms klachten en fysiek in het algemeen.

Iemand daar ervaringen mee ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow wat een reacties allemaal.

Iedereen reageert dus verschillend op koffie. Dus ben benieuwd wat het bij mij gaat doen.

Ik denk dat ik beter niet ineens kan stoppen als ik het zo lees, want ik heb laatste tijd vaker migraine. Dus ik dacht om de dag koffie. En geen koffie meer voor late dienst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben benieuwd of het je iets gaat brengen.
Filterkoffie mengen met decaf kan ook om langzaam af te bouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
19-04-2024 18:59
Daarom, die andere mogelijke oorzaken pak je toch ook aan. Waarom dan koffie niet laten staan agz de relatie tussen cafeïne en angst, stress en slaapproblemen is aangetoond.
Het is heel moeilijk om de oorzaak te vinden bij dat soort klachten, laat staan het aan te pakken. Ik vind koffie nogal vergezocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
19-04-2024 20:34
Wow wat een reacties allemaal.

Iedereen reageert dus verschillend op koffie. Dus ben benieuwd wat het bij mij gaat doen.

Ik denk dat ik beter niet ineens kan stoppen als ik het zo lees, want ik heb laatste tijd vaker migraine. Dus ik dacht om de dag koffie. En geen koffie meer voor late dienst.
Maar waar heb je nou gehoord en gelezen dat koffie invloed heeft op hormonen/oestrogeen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
19-04-2024 21:12
Maar waar heb je nou gehoord en gelezen dat koffie invloed heeft op hormonen/oestrogeen?
Op platformen van vrouwen zonder enige relevante opleiding, maar met een enorm sterke ononderbouwde onderbuik zoals
evalunalifestyle.nl
resetjehormonen.nl
energiekevrouwenacademie.nl

Maar goed. Zolang het gaat over iets onschuldigs als het minderen van cafeïnegebruik kan het geen kwaad, denk ik dan maar.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
19-04-2024 21:12
Maar waar heb je nou gehoord en gelezen dat koffie invloed heeft op hormonen/oestrogeen?
Heel zweefteef-Google staat er vol mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-04-2024 22:37
Heel zweefteef-Google staat er vol mee.

En ze praten elkaar allemaal na.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
19-04-2024 20:34
Wow wat een reacties allemaal.

Iedereen reageert dus verschillend op koffie. Dus ben benieuwd wat het bij mij gaat doen.

Ik denk dat ik beter niet ineens kan stoppen als ik het zo lees, want ik heb laatste tijd vaker migraine. Dus ik dacht om de dag koffie. En geen koffie meer voor late dienst.

Ik zou dan in eerste instantie terug gaan naar 1 kleinere kop per dag. Later gaan mengen met decaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
19-04-2024 21:53
Op platformen van vrouwen zonder enige relevante opleiding, maar met een enorm sterke ononderbouwde onderbuik zoals
evalunalifestyle.nl
resetjehormonen.nl
energiekevrouwenacademie.nl

Maar goed. Zolang het gaat over iets onschuldigs als het minderen van cafeïnegebruik kan het geen kwaad, denk ik dan maar.
Dat vermoed ik ook ja, maar ik wou het even van muts87 horen.

Ik vind het wel kwaad kunnen, het begint met iets onschuldigs, maar daar blijft het vaak niet bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
20-04-2024 06:27
Dat vermoed ik ook ja, maar ik wou het even van muts87 horen.

Ik vind het wel kwaad kunnen, het begint met iets onschuldigs, maar daar blijft het vaak niet bij.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, helaas. Hopelijk leest muts nog mee en knoopt ze in haar oren dat de wijsheid waarop ze hier vertrouwt komt van een verzameling willekeurige vrouwen die net zo medisch onderlegd is als de gemiddelde bouwvakker.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan ook rekening houden met je PMS en die dagen geen/minder/niet oo je lege maag koffie drinken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
19-04-2024 21:11
Het is heel moeilijk om de oorzaak te vinden bij dat soort klachten, laat staan het aan te pakken. Ik vind koffie nogal vergezocht.
Dat vinden schijnbaar heel veel mensen. Misschien doordat de meeste mensen aan cafeïne verslaafd zijn en er niet bij stilstaan wat de negatieve effecten van het gebruik zijn. Maar er is een sterk verband met stress, slaapproblemen en spijsverteringsklachten.

https://www.cambridge.org/core/journals ... C1B75D4EBF#
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
20-04-2024 08:48
Je kan ook rekening houden met je PMS en die dagen geen/minder/niet oo je lege maag koffie drinken!
En waar kan ik informatie vinden over dat dit zou helpen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
20-04-2024 09:22
Dat vinden schijnbaar heel veel mensen. Misschien doordat de meeste mensen aan cafeïne verslaafd zijn en er niet bij stilstaan wat de negatieve effecten van het gebruik zijn. Maar er is een sterk verband met stress, slaapproblemen en spijsverteringsklachten.

https://www.cambridge.org/core/journals ... C1B75D4EBF#
Volgens mij is dat best wel bekend.

Als je met mogelijk stressgerelateerde klachten bij een dokter komt is één van de eerste vragen of je koffie drinkt en zo ja, hoeveel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
19-04-2024 21:12
Maar waar heb je nou gehoord en gelezen dat koffie invloed heeft op hormonen/oestrogeen?
Gelezen in een boek over hormonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
20-04-2024 08:48
Je kan ook rekening houden met je PMS en die dagen geen/minder/niet oo je lege maag koffie drinken!
Dat doe ik sowieso al
Want rond menstruatie heb ik meer darmklachten en dan koffie drinken verergert het.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
19-04-2024 20:34
Wow wat een reacties allemaal.

Iedereen reageert dus verschillend op koffie. Dus ben benieuwd wat het bij mij gaat doen.

Ik denk dat ik beter niet ineens kan stoppen als ik het zo lees, want ik heb laatste tijd vaker migraine. Dus ik dacht om de dag koffie. En geen koffie meer voor late dienst.
Persoonlijk lijkt om de dag me een recept voor hoofdpijn. Wel-niet-wel-niet. Ik zou het aantal koppen per dag afbouwen, of steeds vaker vervangen door decaf.
Na dit topic dacht ik mijn 11h-koffie te vervangen door decaf (eerder in de ochtend drink ik niet). Meteen hoofdpijn. Link niet gelegd maar tijdens m'n middag-koffie trok de hoofdpijn opeens weg, toen viel 't kwartje.

Edit: je dri jt vaak maar 1 kop per dag zie ik. Dan misschien halveren? Of mengen met de af?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven