AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n kweekbak bij de praxis gekocht en ik heb daar wat moestuintjes in geplant. Echter, mijn courgetteplant groeit en groeit. Ondertussen overschaduwt hij de andere plantjes. Overpotten dus denk ik. Maar hoe doe ik dat met zo'n flinke plant?
Alle reacties Link kopieren
quote:*bloem schreef op 04 juni 2016 @ 11:45:

@balderdash,

oh balen joh! wat tipjes: achteraf gezien had ik niet alles eerst in die moestuinbakjes voorgezaaid maar direct in de grond. Gedoe met verspenen, sommige plantjes kunnen daar helemaal niet zo goed tegen, sowieso krijgen de plantjes echt wel een klap die ze niet altijd te boven komen.

Ik denk dat je zonnebloem en klavertjes het sowieso wel gaan doen- zelf heb ik ook eens klavertjes gezaaid en nooit naar omgekeken, ging prima. Met aardbeitjes heb ik geen ervaring, maar weet wel dat ze veel water lusten en zeker de eerste weken, als je ze net hebt geplant. Ze houden ook van een rijke grond, als je potgrond gebruikt zal het sowieso wel goed zijn, daar zit wat mest in. Als je het in de tuin zet weet ik het niet zo goed, ja compost is super, maar ik heb dat ook niet zo voorradig.

zelf heb ik gemerkt dat als je kleine plantjes uitzet, ze behoorlijk gevoelig zijn voor felle zon of kou. Dus ik weet niet of ik ze nu zou uitzetten, in de hitte van de komende dagen, als ze in de volle zon staan. Als je het wel doet, zou ik wel 2x per dag kijken of ze nog water nodig hebben. en met deze zon geen water op de blaadjes gieten (maar op de grond), anders branden ze weg.



denk ik dan.



succes!dank voor de tips! ik heb idd alles gewoon al in grote plantenpotten gestopt omdat het overplanten de vorige keer een ramp was en alles uit elkaar viel enzo. Aardbeien zijn nog zaadjes, net weer een flinke plens water gegeven. ik ben benieuwd! als deze het niet gaan doen ben ik er ook wel weer ff klaar mee en komen er voorlopig geen moestuinachtige taferelen meer hier.
..
Het mini kweekkas moest een beetje open omdat de basilicum te hoog werd.

Nu zit er bladluis in. (Ik heb al een nieuw zakje zaad liggen. Dat wel, maar begon net zo goed te groeien.)



Een plant die helemaal was leeg gezogen leeft nog steeds en krijgt weer scheuten. Dus het zijn echte parasieten.

Die plant moet nog bij het vuil. Ik denk dat ze daar in zitten.

Ik heb een mengsel van zachte zeep, spiritus en water in een verstuiver gemaakt. Ik spuit nu dus elke avond.

Alleen de kleine kiemen. Kunnen die daar wel tegen? Is het niet fout voor de grond?

Ik had eerder met een oplossing van afwasmiddel gespoten. Maar in een oud boekje met schoonmaaktips stonden een aantal ijzersterke en milieuvriendelijke tip (bodylotion op panty tegen statische energie). Zodoende ga ik die ook proberen. Met de baking sada ben ik ook blij.

Ik had de bakjes in een sopje van soda moeten afwassen. Dat doodt schimmels. Kan het nieuwe geen ziekte overnemen.



Stukjes banaan 2 cm onder de grond. Dat zou ook helpen.

De knoflook groeit, maar de aardbeien blijven klein als ze binnen staan.

Wat je niet begrijpt dat sla je maar over. Ik ga geen reacties geven, want daar heb ik geen tijd voor. Als anderen er iets aan toe willen voegen dan komt er vast wel een goede en bruikbare algemene tip uit. Is ook leuk. Vooral zinvol ook. Het is toch overal anders. Door meerdere situaties te lezen. Krijg je ook minder "het is niks, want het werkt niet." Nou, hier doet binnen niet veel, maar buiten zoveel meer. Ook water is meer nodig dan verwacht. Bemesten als er bladluis is. Dat geeft lekkere sapje en groeispurt maakt de plant ook kwetsbaar. Er zijn meerdere factoren en zelf bepalen is het geheim van goede planten.



Na het verspenen (ragfijn wortelstelsel!!) zijn er met de potgrond ook wat nog niet ontkiemde zaadjes mee gegaan.

Ik heb 4 piepkleine recent ontkiemde plantjes.Ze kregen ruimte na het verspenen. Dus teveel zaad op beperkte ruimte is niet goed. (Stond niet op mijn zakje van de complete set. Ik dacht dus dat het hele zakje in een keer moest. Op een ander zakje stond weer wel om een klein deel te gebruiken en de rest te bewaren in het zakje. Nah, zo leer je dus tuinieren. Lezen over de planten helpt ook. Ik doe dit voor de lol en weet het ook niet, maar maak voor mezelf een logboek. Is ook handig. Ik vergeet het wel.

Het lijkt wel bonzaï. Er zijn ook plantjes bij met 6 blaadjes.

Gelukkig heb ik er maar 50 cent voor betaald. Is het lesgeld wel waard.

De kruiden zitten ook onder, maar die zijn vooral voor de geur en de sier.

Dus die spuit ik gewoon.



Zijn er mensen die met succes een bladluizenplaag hebben bestreden.

Het is al minimaal vergeleken bij de eerste melding dat ik ze had.



Ik lees het wel. Ik moet nu alles - behalve bieslook, pri en ui - spuiten.

Nu gebruik ik dus een mengsel van 5 ml spiritus en 5 ml zachte zeep (3hoek) en 250 ml water.

De banaan en de knoflook zitten ook in de grond.



Andere vraag: Is het mogelijk dat bladluis in regenwater zit?

Ach, ik post hier niet meer echt. Anderen kunnen het beter en doen het eigenlijk alleen als ik het doe.

Dus misschien voor alle tuiniers.



Voor de ontmoedigden: Radijs gaat erg snel. Als je daar een zakje van koopt en er telkens een paar zaait op afstand waarop het verder groeit. Dan is het wel te doen. Eventuele cavia lusten er wel loof van als het met de knollen niet werkt.



Laatste opmerking over de aardbeien. Die groeien heel traag, maar worden wel hoger als ze buiten staan en de zaadjes voldoende tussenruimte hebben. Met een engelengeduld en een loep is het verspenen wel te doen. Met kleine spatel aarde aandrukken en gaatje maken. Ik reken niet meer op aardbeien maar nu op de bloemen voor de bijtjes.



Fijn plantplezier. Met alvast dank voor algemeen gestelde tips!
ik heb nog nooit echt succesvol bladluis bestreden pumps. Ik weet wel, dat ik sommige dingen gewoon niet meer buiten heb staan: basilicum, koriander, indische kers, dat zijn echt bladluisparadijzen. Door die middeltjes wordt de bladluis weliswaar minder, maar ik eet het toch niet meer smakelijk op. Wat mij ook helpt geloof ik, is dat ik mijn moestuinbak achter een muurtje, uit de wind heb staan.





Gaat wel lekker hier, maar net als claudine worden mijn 2 courgettes ook echt wel groot voor zo'n m2 bak... Had ze wel al aan de buitenkant geplant zodat ik ze mss wat naar opzij kon leiden... maar denk dat ze toch nog te groot worden. Verder heb ik van de week lekker basilicum op, mooie grote blaadjes. Poezen hebben gisteren ondanks vogelnet mijn wortelveldje omgeploegd, grr.
Alle reacties Link kopieren
Bladluis bestrijd je met lieveheersbeestje larven. Ik zoek ze in de tuin en zet ze op planten met bladluis.

Hier veel last van die idiote hoeveelheid slakken en al een paar meikevers gespot op mijn plantjes



Maar de eerste AH komkommer kan bijna geoogst worden.
Met larven moet je uitkijken. Verkocht worden de AZIATISCHE en dat past niet in Nederland. De eigen soort moet je hebben.

De AZIATISCHE hebben geen natuurlijke vijanden en zijn rovers. Ze veroorzaken schade.

ONZE eigen soort hoort hier wel en die zijn lief. Die moet je hebben.

Ik heb heel kort gekeken en zag dat de AZIATEN worden verkocht. Ik heb wel 2 lieveheer beestjes gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 09 juni 2016 @ 18:26:

Met larven moet je uitkijken. Verkocht worden de AZIATISCHE en dat past niet in Nederland. De eigen soort moet je hebben.

De AZIATISCHE hebben geen natuurlijke vijanden en zijn rovers. Ze veroorzaken schade.

ONZE eigen soort hoort hier wel en die zijn lief. Die moet je hebben.

Ik heb heel kort gekeken en zag dat de AZIATEN worden verkocht. Ik heb wel 2 lieveheer beestjes gezien.Je moet ze ook niet kopen maar zoeken. Mijn tuin barst er gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn brocolli krijgt bloemetjes, uuh ja heel schattig maar ik wil brocolli

Staan kennelijk te warm.
You have to go on and be crazy, craziness is like heaven.
Mijn augurken zijn overleden, de tomaten leven nog, maar zijn nog niet erg hoog.
quote:wyandotje schreef op 09 juni 2016 @ 18:42:

[...]



Je moet ze ook niet kopen maar zoeken. Mijn tuin barst er gelukkig van.



Ach, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb er twee gezien. Vorig jaar een en toen had ik geen bladluis. Dit jaar eentje en die zat op de auto onderweg. Ik moet maar eens gaan wandelen of een paar kinderen charteren die helpen zoeken. Die hebben betere ogen.

Ik ga dus toch maar een kruidentoren bouwen. Moest het nog vullen en toen zag ik die krengen weer.

GOEDE TIP! Het is jammer van mijn rijke oogst basilicum. Ik plant die toch maar over in een aantal papieren bekertjes.



Ik heb ook zitten denken om een heel fijn gaas te gebruiken om de luchtgaten af te dekken en die in te spuiten met anti-luizenstof.

Ik heb een groot plantenkasje. Maar als daar luis in komt dan is het een ware plaag. Ook daarin dan maar losse potjes.

Een luis is genoeg. Die beesten hebben geen seks nodig om soortgenoten te kunnen baren. Die beginnen gelijk te zuigen.



Ja, ik ga misschien straks al zoeken. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Bedankt voor die goede tip om ze te gaan zoeken.

Vorig jaar zat er een in de dille. Toen geen luis te zien. Waaide op die plek wel.
@claudine, heb jij je courgette al verpot? Hoe ging het?
De teentjes knoflook tegen luizen groeien goed. Dat gaat hard. .

Ik heb nu dus vier planten uit knoflook. Het is wel kaal zo zonder al die hoge planten.

Morgen maar eens flink met helder water spuit om zeep en spiritus weg te spoelen.



Ik zie in de overgebleven planten waarop ik gespoten heb geen luizen meer. Maar ik moet het een paar weken blijven doen.



EDIT: De gek gekleurde planten staan uit de regen. Ik heb die nu dus gesproeid met een plantenspuit. Ik heb een oude staan die blijft sproeien als er eenmaal druk op staat. Het straaltjes wordt wel steeds minder, maar lijkt op een grote gieter. Die van het plaatje ken ik niet. Ik heb een degelijke van Blokker en die is al zeker 10 jaar oud. Ik was hem kwijt. Is dus een tijd niet gebruikt.

Het sproeien met een bescheiden straaltje is ook goed om de zeep die in de oplossing niet te veel aan de vlonders te laten plakken.

Even opdoen en het scheelt plakzooi.



EDIT2: Munt begint te groeien na 3 maanden. Er zijn 3 mini's zichtbaar. Ik hoop dat het ook munt is. Het kan ook een overgewaaide boom zijn.
quote:*bloem schreef op 11 juni 2016 @ 12:02:

@claudine, heb jij je courgette al verpot? Hoe ging het?



nou, heb m verpot, hoop dat het goed is gegaan. Viel wel een minicourgetje af, jammer.

Maar naast het minicourgetje RIP heb ik ook minitomaatjes, minikomkommers of augurken, en veel minisperzieboontjes! jeej.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een AH moestuin vraag, maar wel een moestuin vraag: ik zoek eigenlijk een website waar ik zaden kan bestellen, waarbij je gemakkelijk kan zien wat je nu kan zaaien.



Ik moet waar ik nu weleens bestel, eerst klikken op het product. Dan pas zie je de zaaitijd. Vind ik persoonlijk te omslachtig, en wil het meteen kunnen zien.



Weten jullie iets? Een website?



De doperwt gaat heel goed tot nu toe, en heb net weer spul uitgezocht om binnenkort te zaaien. Andijvie, rucola, rode biet, peterselie, wortel etc. Krijg er honger van haha.
Wij hebben vandaag radijsjes en (stamppot) andijvie gegeten van de moestuin van AH. Hartstikke leuk :-)
Alle reacties Link kopieren
Wauw goed zeg! Wat leuk .
@Giliath, ik weet geen website waar je dat direct ziet en kan kopen maar met een zaaikalender kan je wel meteen zien wat je kan zaaien in een maand: http://zaaikalender.com/



update courgette: zag ie er gisteren nog heel zielig uit na het verpotten (slappe bladeren), vandaag staat de courgette er weer super bij. Dus mijn tips Claudine: probeer de kluit ruim te pakken met je handen- al ga je zeker wel wartels breken. Maar dat komt dus blijkbaar toch goed, als je hem meteen goed water geeft en de plant ook een nachtje regen meepikt!
Alle reacties Link kopieren
@bloem: dank je voor het meedenken . Zaaikalender heb ik al, dus dat zit goed.



Het is meer van.... Ik kan nu spruitjes zaaien, maar voordat ik de juiste soort heb, moet ik eerst (bij wijze van) 10 zakjes bijlangs klikken. Voordat ik de soort heb die nu gezaaid kan worden. Idem voor broccoli bijvoorbeeld. Ik vind dat gewoon vervelend elke keer...
Hier heb ik inmiddels al boontjes en doperwten aan de plantjes hangen. De sla is aangevreten door ongedierte en de komkommers en courgettes beginnen er ook aan te komen. De rest van de plantjes, venkel, wortels, de kruiden, radijs en watermeloen, doen het allemaal prima
Hier beginnen bloemen te groeien in anijs, koriander, peterselie, selderij. Dat vind ik niet erg. Rozemarijn die vorig jaar was gezaaid. Die groeit ook aardig. Fijn voor de bijen. De opnieuw ingezaaide radijs, bieslook gaan veel sneller dan binnen.

De aardbeien blijven mini's. Die hebben gewoon te weinig zon.

De lente-ui en leeft nog steeds, maar de grootte is echt afhankelijk van de ruimte die het heeft om te kunnen groeien.

De knoflook gaat lekker hoog de lucht in. Daar had ik dus niet op gerekend. Om geen ongedierteplaag te krijgen doe ik het dus maar met 1 plant van de broccoli waar nog iets van kan komen. Ik stop wel weer een keer een paar kleine stukjes bananenschil en beetje koffiedik onder de grond. Ter ondersteuning ook de potgrond aanvullen bovenin. (Verspenen met een ruimte om dat te doen, want die gaat echt scheef groeien en dan staat het weer stevig. De zaaddragende planten krijgen dikkere houwen, maar ik moet ze nog spuiten tegen de luizen. Basilicum heb ik nu in drie verschillende potten.



Succes nog. Ben blij met de bloemen. Ook al is dat niet bedoeld. De geur is anders wel heerlijk.

O ja, citroenmelisse gaat ook groeien. Staat onder een plastic kapje. Gaat nu ook eindelijk groeien.

Mede dank zij AH moestuintjes ben ik dit blijven doen. Anders was ik niet opnieuw begonnen.
Veel water hier. Ik hoop dat niet alle voeding uit de grond wordt gespoeld.

Maar half in de regen doet hier wel prima. Ik heb bakken staan om het water op te vangen.

Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Broccoli is een bloemstronk aan het vormen. Staat hier beschut uit de regen. moet er telkens wat op gieten.

Het is alleen even moeilijk in te schatten of ik nu moet mesten. De bladeren verkleuren, maar ik weet niet of het van de luizen is.

Ik heb al geen plantenmest meer gegeven sinds die vieze luizen en de regen zo zwaar valt.



EDIT 19-6-2016

Toch wat plantenmest (vloeibaar) gegeven en gespoten tegen de luizen. Broccoli groeit verder. Er heeft ook iets zijn kopje opgestoken.

Naast de knoflookplanten groeit er nog iets. Nog niet duidelijk wat dat is. Misschien wel weer een boom.

Ik had een lieveheer beestje in een bekertje gedaan, maar hij vond het vervelend. Daarom heb ik hem maar weer los gelaten. Ik hoop dat hij geen schade heeft opgelopen. In de compost potaarde zitten veel paddenstoeltjes. Die haal ik er iedere dag uit met een plastic lepeltje.
Er komt een zonnige week aan met temperaturen die minimaal nodig zijn om ROZEMARIJN te laten ontkiemen.

Waarschijnlijk ook andere mediterane kruiden en gewassen.



Vorig jaar wist ik niet zeker of het rozemarijn of lavendel was. Ik geloof dat het toch rozemarijn is.

Ergens staat ook een eenzaam takje en dat draagt bloemetjes.



De moestuintje AH hebben 2 tomatenplanten, en radijsjes zonder knollen opgeleverd. De tomaten hadden eerder verspeend moeten worden. Het groepje dat met meerderen in een potje is blijven staan. Dat is echt klein en zielig. Is hongersnood. Die hebben te weinig ruimte. Daar kunnen ze niet tegen. Aardbeien blijven ook klein door te weinig zon. Zelfs de selderij die woekerde is klein gebleven na het snoeien. Maar weinig planten is genoeg en nu er ook ui en prei staat. Het groeit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven