AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Ik heb slamix nog niet gezaaid kimberlee, dus ik weet niet of dat normaal is.

Bij mij doen de tomaatjes en venkel het heel goed, dus die ga ik morgen verpotten :-)
Ik heb gisteren nog het boekje voor beginners gekocht voor 19 cent.

Is een leuk ding en per potje staat er een korte beschrijving met plaatjes erbij.

Het is misschien ook nog te downloaden. Het is kindertaal en voor iedereen te volgen.



Verspenen is dus het overzetten van jonge planten naar grotere pot. Ik gebruik daarvoor lepeltjes en frietprikkertje.

Met zo'n minischepje is soms makkelijker. Fantasie gebruiken en geen duur bestek. Wegwerp recyclen zeg maar.

Het staat er allemaal best wel leuk in. Alleen geen zaaikalender... Dat kun je dan weer navragen via de AP site. Denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De broccoli heb ik vorige week al als kleine plantjes in de grond gezet, geen idee of ze het gaan halen! Momenteel doen ze het nog. Ik heb iets van 3 jaar geleden broccoli gezaaid (maar 4 zaadjes) en uiteindelijk maar één echt mooie groente aan over gehouden. Een tweede had een klein stronkje. De andere waren opgegeten door slakken. Nu staan er 8 plantjes in de grond, even mijn kansen spreiden



Cherrytomaat was binnen ontkiemd en flink aan het groeien, die dus vandaag (6 plantjes) een grote rieten mand over gezet.



Wortel en radijs direct in de grond gezaaid.



Over wat nu in de grond staat heb ik wel een fijnmazig net gespannen tegen de vogels en tegen mijn eigen kat....die vindt al die los gewoelde aarde heerlijk om in te rollen of om in te graven



Voor de rest heb ik nog een variatie aan moestuintjes over, maar volgens een zaai kalender zouden die pas eind april/begin mei mogen. Daar wacht ik nog even mee!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Over houdbaarheid THT van zaden gesproken....

Ik krijg hier kiemen van Rucola zaad uit een open zakje (maar keurig dicht gevouwen na een deel er uit gebruikt te hebben) met een Tenminste Houdbaar Tot 8/2015 Ik geloof dat ik die afgelopen week heb gezaaid.



Hier staat Broccoli van meter hoog met roosje van vorig jaar. Vanmiddag even gekeken naar de kleine bij die de andere broccoli bevruchte. Ik ben benieuwd of er zaad uit komt. In de tuin zou het zaad zichzelf zaaien in het voorjaar zichzelf zaaien. Maar dat is theorie.



In het boekje staat ook dat bepaalde planten meerdere jaren gebruikt kunnen worden.

Er staat wel bij de meeste planten staat dat je de planten alleen bij vorst binnen moet halen. Dat heb ik helemaal fout gedaan. Het groeit nog steeds.



Vanwege het zaad uit het zakje THT 8/2015 bedacht ik me het volgende. Bij de RADIJS staat dat je bij meer dan 5 radijsjes de overige kan afknippen. Er staat niet bij waarom. Maar omdat ik hier nu heel veel cherry heb. Je zou het zaadmatje dus ook doormidden kunnen knippen. De helft bewaren en later gebruiken. Het verspenen naar andere pot overslaan? Rechtstreeks in pot.



Ai, teveel tekst. Maar tegen verwachting in begint hier van alles te groeien in de oude potten. Ik had niet alle zaad er af gehaald.

THT laat ik tot 2018 liggen. Ik had geen nieuw zaad hoeven kopen. Er zit ook zaad bij met grote opbrengst. Dat kan dan beter in tweeën gesplitst met een periode van 1 maand er tussen. Kan je een overschot wat later zelf gebruiken in dezelfde pot.



Nee, ik zaai zeker niet alles tegelijk. Dat is teveel. Niet alles is gemakkelijk en heeft relatief veel zorg nodig.
Wij hebben vandaag de eerste ah bakjes gezaaid (binnen). De andere helft doen we over een paar weken. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 april 2016 @ 20:04:



[...]



Vanwege het zaad uit het zakje THT 8/2015 bedacht ik me het volgende. Bij de RADIJS staat dat je bij meer dan 5 radijsjes de overige kan afknippen. Er staat niet bij waarom. Maar omdat ik hier nu heel veel cherry heb. Je zou het zaadmatje dus ook doormidden kunnen knippen. De helft bewaren en later gebruiken. Het verspenen naar andere pot overslaan? Rechtstreeks in pot.



[...]







De radijs zaadjes heb ik uit het matje gehaald en los in de grond gedaan, net als de wortel. Volgens een zaaischema zou direct in de grond zaaien voor die namelijk al kunnen.



Dat van het te veel aan plantjes wegknippen is om ze de ruimte te geven wanneer je het potjes in zijn geheel in de aarde zou zetten. Maar als je heel voorzichtig bent met het ontmantelen van het potje, vooral met de worteltjes van het ontkiemde plantje, dan kun je ze allemaal gebruiken
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ja, de radijs is verspeend. De plantjes waren eigenlijk al te lang en lastig in het potje te krijgen.

Ik had 10 kiemen en een erg ondermaats. Toch alles in de grond gezet. Ik heb lege bakjes (gaatjes maken) van kwark (met deksel) en zelfs van Mona pudding gebruikt. Bij gebrek aan potjes bij AH van het formaat dat ik wil. Die deksel is vast te klikken en is net als de Mona als kasje te gebruiken zoals een petfles. (Ja, ik heb er maar twee.... in totaal.)



Om even terug te komen op het Bieslook verhaal van elders. Het zit niet bij de moestuinplantjes van AH.

Op een zakje zaad dat ik bij Lidl kocht staat een korte bevestiging van hoe ik het deed. De 1e lente weinig plukken. Moet een keer nachtvorst hebben gehad en in de 2e lente.... Ik heb dus alles gelaten zoals het was. Pas toen er genoeg in het bakje stond heb ik er van gegeten.



O ja, er stond ook nog bij de wortelen dat je geen stalmest mag gebruiken. Dat trekt de wortelvlieg aan. De naam zegt genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:PimPom schreef op 03 april 2016 @ 22:52:

[...]





De radijs zaadjes heb ik uit het matje gehaald en los in de grond gedaan, net als de wortel. Volgens een zaaischema zou direct in de grond zaaien voor die namelijk al kunnen.



Dat van het te veel aan plantjes wegknippen is om ze de ruimte te geven wanneer je het potjes in zijn geheel in de aarde zou zetten. Maar als je heel voorzichtig bent met het ontmantelen van het potje, vooral met de worteltjes van het ontkiemde plantje, dan kun je ze allemaal gebruikenZo heb ik het ook gedaan. Daarnaast heb ik alle zaadjes die los van elkaar verspeend moeten worden (alles behalve tijm, basilicum en tuinkers dus ) ook los in het voorzaai-bakje gedaan. Ik weet nog van vorig jaar dat het nog een heel gepluk was om alles uit de matjes te halen zonder de iniemini worteltjes te beschadigen.
quote:Beeldig schreef op 04 april 2016 @ 17:46:

[...]





Zo heb ik het ook gedaan. Daarnaast heb ik alle zaadjes die los van elkaar verspeend moeten worden (alles behalve tijm, basilicum en tuinkers dus ) ook los in het voorzaai-bakje gedaan. Ik weet nog van vorig jaar dat het nog een heel gepluk was om alles uit de matjes te halen zonder de iniemini worteltjes te beschadigen.



Daarvoor gebruik ik wegwerplepeltjes, vorkjes en schepjes. Ook om rommel te verwijderen uit een potje.

Ik zag allemaal kleine bolletjes die het vocht vast houden. De grond uit het potje gebruik ik dus ook.



HIER thuis begint van alles te ontkiemen. Van vorig jaar heb ik dille en anijs door elkaar heen. Maar dat zit niet in AH potjes.
Alle reacties Link kopieren
Update

- De radijs overgezet in 2 bakken

- tijm komt leuk op

- de wortels gaan we vanavond overzetten, 6 flinke sprieten van 4-5 cm

- de wortels vd basilicum had ik beschadigd met ompotten ( geen AH), maar herstellen zich wonderbaarlijk

- munt ( ook geen AH) komt héél voorzichtig op

- augurk (AH) wordt vanavond gezaaid



Mijn enthousiasme was reden voor een collega om vd week haar potjes aan mij te geven.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de cherrytomaten en de basilicum van AH gezaaid. Ik heb gehoord dat die planten 'goede buren' zijn, dus ik ga ze uiteindelijk samen in een flinke pot zetten. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Jee, de ah hier had kennelijk tuintjes over. Je mocht gratis een hele doos meenemen! Daar zitten er 84 in!



ik ga zo maar eens kijken welke het allemaal zijn en dan een mooie verdeling maken, zodat al mijn nichtjes extra tuintjes kunnen krijgen en ik heb ook nog wat buurkindjes die ongetwijfeld nog wel wat willen hebben.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij Appie en heb zondag een hele bak mee geroofd

Afgelopen weekend samen met mijn neefje 'alle zaadjes verstopt' zoals hij dat zo mooi noemt
You have to go on and be crazy, craziness is like heaven.
Alle reacties Link kopieren
Wow...wist niet dat tuinkers ZO snel gaat!



3 dagen geleden gezaaid en nu al 2 á 3cm boven de grond!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Hahaha tuinkers gaat heel snel inderdaad! Garantie voor succes ook, dus een slimme zet om die in de actie op te nemen dit jaar!
Iemand die weet wat ik met de (bloeiende = bloem dragende) uitlopers van de rucola moet doen?

Ik heb hier ook een broccoli van vorig jaar staan en die begint ook te bloeien. Er staat ook iets met bloemen en ik acht dat er spinazie in zat, maar kan zijn dat ik er ander zaad bij heb gedaan. Zo'n klein zaadje dat zich in de hoek van een zakje had verstopt.



Nou, .... ik ben met een soort van beknopt journaal begonnen. Dat kan ik adviseren.

Ik las dat Anijs zichzelf uitzaait en het erg lang duurt voordat het ontkiemt.

Ik sta al met een bakje klaar om het zaad van Broccoli op te vangen. Ik dacht er een te zien, maar die was opeens weer weg.



Kiem Andyvie is weer weg. Die is denk ik mislukt. Dat is wel een AH moestuinplantje.
Alle reacties Link kopieren
Rucola lekker laten bloeien. De bloemetjes zijn eetbaar en als het goed is komen er kleine peultjes met zaden aan. Die kun je zaaien voor nieuwe rucola!
Hier gaan de AH tuintjes nog niet super. Basilicum komt niet op. Slamix schimmelt weg. Tijm kwam op maar kwijnde snel weg

Rucola gaat goed.



Komend weekend ga ik de erwt en sperzieboon zaaien, gelijk in de grote potten waar ze komen. De courgette ga ik ook gelijk op z'n plek zaaien, maar daar is het nog te vroeg voor.

De tomaten ga ik dit weekend binnen voorzaaien.

Dan heb ik nog komkommer en augurk, maar ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen.
8/4/16

Ja, ik heb gisteren opnieuw een bakje rucola ingezaaid. Vorig jaar vond ik die echt lekker, maar bevat veel nitriet net als andyvie.

Prima smaakmaker en hoeft niet veel te zijn. Het smaakt naar noten en een beetje door stamppot heen. Er kan zoveel mee.

Ik heb nu een duidelijke sticker geplakt. Ik heb de bakjes weer verplaatst voor meer zon. Ik was vergeten te stickeren en had nog zaad (geopend van vorig jaar) over. Nu nog. Over 2 weken ga ik het restant zaaien.



9/4/16

Aardbei gaat erg langzaam, maar er zijn al 14 kiemen zichtbaar. Gisteren zat er nog een dikke hommel die de broccoli en rucola bevruchtte. Die eten doe ik die bloemen nu niet. Ik heb het allerkleinste broccoli uitgegraven en over gezet. Klein was zo groot als een handpalm en groot is een armlengte (vanaf elleboog) naar schatting. Nah... Hier gaat niet alles volgens de zaai en groenboekjes. Mijn broccoli staat namelijk heel nat, maar zuigt via gaatjes in pot bij tekort het teveel op.. Bij AH zie ik een emmer staan. Emmer zonder gaatjes? Ik ben nu benieuwd of de bloemen zaad gaan dragen. Het zou een zichzelf uitzaaien zijn. Bieslook heeft dit jaar geen bloem. Slak (met vleugels) lag in bak en is meteen er uit gegooid. Maar dat was vorig jaar al.

Ik weet nog steeds niet of ik rozemarijn of lavendel in een vergeten bakje heb. Het is teveel gedoe om daar in te kijken.



Fijnmazig vogel/vlinder net was op. Moet ik wel hebben als de aardbeien groot genoeg om buiten gezet te worden.



10/4/16 Ik weet niet wat ik met de preiplanten van vorig jaar moet. De mislukte kweekbakjes van vorig jaar zijn weg. In eierdozen schijnt alleen prei en lente-ui het goed te doen. Alleen wel goed bij snel verspenen. Weinig ruimte voor wortels.
quote:Beeldig schreef op 06 april 2016 @ 21:16:

Hahaha tuinkers gaat heel snel inderdaad! Garantie voor succes ook, dus een slimme zet om die in de actie op te nemen dit jaar!



Nou, die vond ik juist een beetje suf. Heb je 10 tuinkersblaadjes. Heb het maar gewoon zo in mijn mond gestopt, 1/10 hap, nét een beetje smaak.



Maar hier gaat het ook goed! Rucola, biet en radijs staan al buiten in grote potten, de rest nog binnen in kweekbakjes of kleine potjes. Ik lees bij velen dat de brocolli het goed doet, die ziet er bij mij het zieligst uit! Misschien te veel in de volle zon, I don't know... Maar zo erg is het niet als iets het minder doet, als werkelijk alles floreert gaat het straks nooit meer passen, met die reuze courgette en watermeloen planten enzo...
Ik heb vrijdag alles in 1 keer gezaaid. Zondag, gisteren en vandaag heb ik de hele bak buiten gezet zag gisteren de tuinkers al opkomen en vanmorgen ook de rucola! Gaat goed hier dus.
zo leuk he, wat kan je blij worden van zoiets kleins
Aardbeien gaan ook goed. Het blijft piepklein, maar er zijn 16 kiemen en meerdere lichte pitjes zichtbaar waarmee de kiemen meestal beginnen. Die is niet van AH. Het staat wel in een terra cotta. Dat staat in een bakje waarin steeds water staat. Het potje zuigt op en zodoende.



Rucola heeft allemaal wortelsliertjes door de eierdoos heen (kan bij compost, maar verteerd langzaam.)

Van de radijsjes is ook de ondermaatse kiem opgekomen en groeit goed. Ik heb ze verspeend in 2 verschillende bakjes. Niets geknipt.

Munt doet nog steeds niets. Staat bekend als woekeraar, maar hier doet de peterselie dat. Peterselie is van vorig jaar.

Maar toen de salie en munt werden gezaaid had ik nog geen mest gegeven. Regenton (bak die moet voorkomen dat alles blank komt te staan) is leeg. Ik had het in flessen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Munt duurt bijna 3 weken voor het opkomt hoor, geduld
Je bent zelf een theepot
Wij gaan dit weekend de broccoli overplanten en mogelijk ook de slamix en rucola. Wat denken jullie, kunnen ze al (in potten) naar buiten?

Mocht er nog echte vorst komen kunnen ze een nachtje in de schuur, maar liever niet.. De broccoliplantjes zijn nu ongeveer 4 centimeter.



Tuinkers heeft dochter gezaaid en na een paar dagen opgegeten op een beschuit met smeerkaas :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven