Ben je een stads- of een dorpsmens?

19-06-2014 09:18 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag kwam bij mij boven n.a.v. het topic 'wonen buiten de bebouwde kom'.



Ik zie mezelf meer als een stadsmens. Ik ben erg gehecht aan voorzieningen en het gemak van de stad. Ik ben zelf opgegroeid in een groot dorp en vond het verschrikkelijk dat iedereen elkaar op een of andere manier wel kende (Jij bent er toch een van...?) Vanaf mijn twaalfde riep ik al dat ik ergens ging wonen waar dat niet zo was. En dat heb ik gedaan. Eerst op kamers in Rotterdam en daarna in twee grotere provinciesteden. Ik wil niet meer weg uit de stad. Wel woon ik vlakbij twee grote parken (3 min loopafstand) en vind ik het fijn dat dit een groene omgeving is.



Wat ben jij? Dorps- of stadsmens?
I choose happy!
Ik woon in een dorp aan de rand van een stad. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Kleine stadsmens. Een dorp lijkt me helemaal niks, maar een grote stad trek ik ook niet.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Moeilijke vraag. Ik ben geboren en getogen in een grote stad, maar ik hou erg van de natuur en van buiten zijn. Toch heb ik nooit de wens gehad om in een dorp te gaan wonen. Wel qua omgeving, maar ik weet niet of ik zou kunnen aarden in zo'n besloten gemeenschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een kleine-stad- mens

Echte dorpen vind ik verschrikkelijk. Mijn oma woonde eerder in een dorp, waar ik vaak logeerde.

Iedereen die op elkaar let, elkaar kent, veel geroddel en dat soort gedoe. Ik heb een buitenlandse moeder, en dat was toch interessant/raar. Heb er echt een afkeer van gekregen, dat 'doodse' ook van een dorp, verschrikkelijk.

Maar een grote stad zoals Rotterdam vind ik ook niets, da's weer veel te groot, geen leuke mentaliteit en sfeer. Maar dat vind ik dan van Rotterdam, Amsterdam vind ik weer heel anders qua sfeer.

Ik houd dus van een kleinere (toch) steden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een stadsmens die gek is op natuur. Om die reden wil ik aan de rand van de stad gaan wonen, tegen het bos aan, zonder buren en razende auto's en bussen voor de deur.

Rust maar waar ik binnen 10 minuten fietsen midden in de stad ben.

Lijkt me ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in een dorp aan de rand van de stad.



Ik vind het echt heerlijk om in een dorp te wonen. Het is geen mini dorp trouwens maar onze woonwijk is wel een gemeenschap op zich, iedereen kent elkaar. Dat vind ik juist prettig, beetje sociale controle. Zeker ook omdat hier zo goed als iedereen (kleine) kinderen heeft.



En wat ik dan ook weer zo gezellig vind, is dat de bakker en de slager je inmiddels kennen.



Kom eigenlijk nauwelijks nog in de stad, ik vind het al gauw te druk. Erg, hé!
Ik woon in een dorp met "stadsallures", het heeft zowaar een overdektwinkelcentrum en ook nog eens een heel groot industrieterrein. Ik vind een middagje stad leuk, maar daarna ben ik oh zo blij om weer uit de stad weg te gaan. Ik zou wegkwijnen als ik er moest wonen. Ik houd van rust en groen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tantejo schreef op 19 juni 2014 @ 09:27:

Ik woon ook in een dorp aan de rand van de stad.



Ik vind het echt heerlijk om in een dorp te wonen. Het is geen mini dorp trouwens maar onze woonwijk is wel een gemeenschap op zich, iedereen kent elkaar. Dat vind ik juist prettig, beetje sociale controle.



O, dat vind ik juist het verschrikkelijke eraan, benauwend !

Ik heb ook een jong kind,maar zou niet inzien waarom dat een meerwaarde is, je let toch altijd zelf op je kind, en als iets nog niet kan of niet veilig is, dan gaat het gewoon niet door.

Ik zou niet kunnen aarden in zo'n 'gemeenschap op zich'.
In een grote stad is het wel zo dat vooral de buitenwijken vaak een soort "dorpjes binnen de stad" zijn, met veel groen, een eigen centrum en voorzieningen. Mensen kennen elkaar daar ook beter dan wanneer je pal in het centrum woon. (Waar ik overigens ook een aantal jaren met veel plezier gewoon heb, maar toen was ik nog een stuk jonger).
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al heel mijn leven in de stad maar ik denk dat ik een dorpsmens ben. Ik zou graag wat rustiger willen wonen. Ik hoop dan ook dat mijn volgende huis wat verder van het centrum ligt. Vroeger moest ik er niet aan denken om in een dorp te wonen, nu fantaseer ik om te verhuizen naar het rustige limburg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 100% grotestadsmens.

Ik wil goed OV, warenhuizen, kleding- en schoenenwinkels, bioscopen, theaters en restaurantjes in mijn omgeving hebben.

Overigens woon ik aan de rand van een groot stadspark en dat is voor mij een ideale lokatie.



Er wordt wel eens beweerd dat grotestadsmensen eenzaam zijn en langs elkaar heen leven, maar dat is in mijn appartementencomplex, en voorheen in een portiekflat, zeker niet het geval. Buren kunnen altijd een beroep op elkaar doen. In nood staan we voor elkaar klaar.
Ik woon in een stad, maar ik zou zo graag wat vrijer wonen. Geen buren direct naast je en wat meer groen om ons heen.

Droom is dan ook een klein boerderijtje ergens in NH. Maar ja misschien ooit als we oud zijn.
Woon al mijn hele leven in een middelgrote stad, vind het prettig om "alles" bij de hand te hebben. Weet niet of ik in een dorp zou kunnen wonen, iig niet in een dorp waar iedereen iedereen kent . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van rust maar wel op fietsafstand (max half uurtje) van stadsvoorzieningen.



Dus het liefst aan de rand van een kleinere stad.
Ik woon in het centrum van een dorp en dat bevalt me heerlijk. Kom zelf van het platte land en een stad zou ik echt niet trekken, dit is een heerlijke middenweg voor me. Ken overigens wel al mijn buren, maar we lopen de deur niet plat bij elkaar. Zou wel graag wat buren hebben waar ik wat meer mee heb. Als we ooit verhuizen zou ik daar zeker zwaar aan wegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 19 juni 2014 @ 09:37:

Ik ben 100% grotestadsmens.

Ik wil goed OV, warenhuizen, kleding- en schoenenwinkels, bioscopen, theaters en restaurantjes in mijn omgeving hebben.

Overigens woon ik aan de rand van een groot stadspark en dat is voor mij een ideale lokatie.



Er wordt wel eens beweerd dat grotestadsmensen eenzaam zijn en langs elkaar heen leven, maar dat is in mijn appartementencomplex, en voorheen in een portiekflat, zeker niet het geval. Buren kunnen altijd een beroep op elkaar doen. In nood staan we voor elkaar klaar.Dat is ook mijn ervaring. Wij hebben ook fijne buren in onze flat (er wonen hier ook aso's trouwens). We eten soms samen en het is gezellig. Maar we houden elkaar niet in de gaten.
I choose happy!
Ik ben denk ik toch een stadsmens.. Ik woon in Rotterdam en soms word ik echt gillend gek. Jeugd is tegenwoordig onuitstaanbaar. Wijken verpauperen enorm en er zijn ook serieus wijken waar ik met de auto al liever niet doorheen rijd!



En toch houd ik van mijn stad.. Niet zozeer om de euromast, om de Erasmusbrug of om de coolsingel. Maar meer om de mogelijkheden die er zijn: veel scholen, overal winkels in de buurt, veel groen mits je weet waar je moet wezen, mooie gezellige woonwijken, vrij centraal tov andere steden/provincies waar ik regelmatig kom en gezellige mensen!



Je moet alleen wel in de goede wijken wonen vind ik. Ik ben ook behoorlijk kieskeurig wat betreft de wijken waar wij een huis willen gaan kopen.



Als ik dan een dorp binnenrijd, hoe mooi het er ook uit ziet, ik mis levendigheid. Ik heb het idee dat iedereen zich met je bemoeit en dat je van alle kanten in de gaten wordt gehouden. Daarnaast zijn dorpsmensen in mijn ogen behoorlijk stug. Maar dat komt misschien ook meer omdat ik recht voor zijn raap ben en heel eerlijk en dat veel mensen toch gereserveerdr zijn oid.
Ik hou van rust in mijn woonomgeving, maar ik heb ook graag wat voorzieningen in de buurt. Ik kan lopend boodschappen doen (zou ik dat willen ), maar ook lopend naar het bos. En met de auto zit ik evengoed binnen 10 minuten in hartje centrum van 1 van de grote steden. Voor mijn gevoel heb ik hier het beste van twee werelden!
Ik hou van de 2 uiterste, ik zou nooit in een dorp willen wonen. Ik ben niet echt sociaal en jou niet van de ons kent ons sfeer. Waar ik nu woon, woon ik eigenlijk perfect. Veel groen, buren ver weg, en geen contacten in de buurt.



Maar ik ben ook dol de stad, bruisend, musea, exposities, terrasjes, filmhuizen, restaurants. Vrienden van ons hebben een appartement in Parijs, bier mogen we een paar maal per jaar gebruik van maken, ik vind het echt geweldig! Maar zou er nooit altijd willen wonen, dan verlang ik weer naar mijn hutje op de hei...
Ik ben opgegroeid in een klein dorp (4000 inwoners) en rond mijn twaalfde verhuist naar een groter dorp (28.000 inwoners) vond ik heerlijk.

Mijn studententijd in de binnenstad en nu wonen we in een groene wijk aan de rand van die stad.



Een wat groter dorp is mijn ideaal, zodat je wel de voorzieningen hebt, en niet volledig bij alle mensen op de lip zit (laten we zeggen rond de 15.000/20.000 inwoners)



Maar waar we nu wonen is ook heerlijk, in tien minuten fietsen zit ik in de binnenstad, en twee minuten lopen sta ik in het buitengebied.
Ik beschouw(de) mezelf als stadsmens, van alle gemakken voorzien. Nu ik verhuisd ben naar een kleine stad/redelijk dorp met veel natuur in de nabije omgeving verander ik langzaam van gedachten. Ik ga nu, ipv winkelen, theater, dansen etc, steeds vaker de natuur in en ik geniet van wandelen, berg klimmen, watersport en de ruwe omgeving. Het heeft wel voordelen om te wonen waar anderen vakantie vieren!
Hmm, dat is een goede vraag..



In een dorp voel ik me een stadsmens, maar in de grote stad voel ik me een dorpsmens.. Hoe krom..

Misschien omdat ik geboren ben in een middelgrote stad, en nu in een middelgroot dorp woon. Grenzend aan mijn geboorteplaats.
Ik ben 'n buiten 't dorp mens. Woon het liefst in de natuur. Voorzieningen zijn met de auto snel te bereiken en in het centrum van 'n dorp heb je bij die voorzieningen tenminste gewoon plaats om je auto gratis te parkeren i.t.t. in een stad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een dorpsmens.



Dacht een paar jaar geleden dat ik het heerlijk zou vinden om in de stad te wonen. Spullen gepakt en op naar Rotterdam.



maar OOOO wat ben ik blij dat ik terug ben in dat gehucht van me:D



voor de duidelijkheid, we hebben hier wel de voordelen van de stad naast ons, als; zondag winkels open enzo en het is maar 3 km rijden om er te komen.



maar binnen de grenzen van ons dorp , zit je echt in n dorp :P
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven