een poef breien

02-11-2009 14:25 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een poef breien! Die van Christien Meindertsma http://www.christienmeind ... hp?/projects/urchin-pouf/ vind ik helemaal geweldig! Maar helaas iets boven mijn budget . De Hema had een paar weken geleden een gebreide poef in de collectie, maar die was een beetje klein. Nu zou ik het zelf graag willen proberen. Op deze site kwam ik een patroon voor een mooie poef tegen: http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/ (zie patroon onderaan) Ik heb alleen niet zo veel brei ervaring, zeg maar gewoon zero. Is er misschien een creatieve forummer aanwezig die mij de werkwijze in 'jip en janneke' taal uit zou willen leggen? En misschien kan inschatten of dit te doen is voor een beginnende breier?



Alvast super bedankt! Groetjes bloem9



De uitleg van de site:

What we used:

Eskimo, 18 balls (Or yarn suitable for US #13 needles)

Acrylic yarn would probably be a really good alternative, as it´s a piece of furniture

US #19 circular needles

2 cheap duves (feather and down



How we did it:

Cast on 35 stitches using three threads.

Knit the garter stitch until you´ve knitted all the balls, and there is just enough yarn left to asseble the stool.



You now have ONE rectangular piece.

Cast off loosely.



Assemble the short sides (35 stitch side) as neatly as you can.



Assemble the first long side. This is supposed to be the top or the bottom of the stool. Put the needle through the end stitch of every second row and tighten, tighten, tighten! Repeat on the rows in between and tighten until there is no whole in the middle.



Stuff the duves into the stool. We tried to make a ball of the duves before we stuffed it.



Assemble the other end in the same manner as the first.

And there you go! Your first knitted furniture perhaps?
Alle reacties Link kopieren
3 euro voor een dekbed? Dat is echt heel erg goedkoop zeg. Volgende keer bij ikea dus even kijken. Als deze lukt wil ik er iig nog 1 maken voor in de slaapkamer.

Ik hoop m morgen of overmorgen af te hebben, en dan plaats ik zeker een foto!

Ben nu ook kussenhoesjes aan het maken met dezelfde wol, voor op de bank
Alle reacties Link kopieren
En ik vond mijn breinaalden met nummer 6 al zo dik maar jullie gebruiken voor de poef dus nummer 12! Na jaaaaaaaren oefenen wil het breien nu eindelijk een beetje lukken. Met deze nummer 6 gaat het in elk geval een stuk makkelijker dan met de dunne naalden die ik eerst gebruikte. Jammergenoeg hadden de zeeman en de wibra geen paarse en zwarte wol meer dus daar moet ik sowieso nog op wachten, als ze het uberhaupt nog weer terug krijgen... Maar nu zie ik dat ik dus eerst ook nog op zoek moet naar nog veeeeel dikkere breinaalden. Maar uiteindelijk wil ik ook zo'n leuke poef maken! Eerst nog maar even verder oefenen. Een sjaal bijvoorbeeld. En als ik ooit nog es echt goed ben wil sokken gaan proberen!
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik bijna klaar te zijn met het breiwerk, maar de vulling die erin moet (goedkope zitzak gekocht in de aanbieding als vulling) is nog veel groter! Moet dus nog even doorbreien!

Kan niet wachten tot ie af is, hoop m morgen af te maken!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik was niet erg actief op het forum, maar heb jullie wel regelmatig gevolgd. Inmiddels is mijn gehaakte poef ook klaar (dankzij mijn schoonmoeder)! Hij is gemaakt van Zpaghetti met haaknaald 12, erg mooi materiaal en grof.

Zie hier resultaat, ik ben er helemaal blij mee!!!

Succes allemaal,

groetjes!



Alle reacties Link kopieren
Hij is mooi joepie! Wat heb je als vulling gebruikt?

Leuk ook een gehaakte poef. Ik vind haken eigelijk leuker dan breien, dus ga er misschien ook nog wel een haken!
Alle reacties Link kopieren
Mooi, al die zelfgemaakte poefen. Ik ben er vandaag ook aan begonnen, gaat best snel! Ik heb Boston genomen, voor 7-8 naalden geloof ik, en ik gebruik 15.



Haken lijkt me leuk om te leren, weet iemand een goede site voor instructies?
Alle reacties Link kopieren
Ziet er leuk uit die poefen! Ik vraag me alleen af welke steek de poefen van Christien Meindertsma zijn. Dit is wat ik gegoogeld heb:



'Christien Meindertsma has reinterpreted the ages-old chain stitch in an exuberant new form. Using giant knitting needles she had crafted specifically for the purpose, she carefully knits these oversized, stuffed rounds for soft seating'



Als ik daarna google op chain stitch krijg ik alleen dingen over haken, niet over breien.

Hebben jullie enig idee hoe ik deze steek moet breien?
Alle reacties Link kopieren
@ Lizzelot: Ik heb als vulling een bestaande poef. Via Marktplaatse een leren poef op de kop getikt, dus eigenlijk is de hoes eromheen gehaakt. Hij is stevig genoeg om ook nog op te zitten. Aan de onderkant is de poef niet helemaal dicht, dus hij kan eventueel ook nog gewassen worden.

Succes ermee!
quote:misspiggiej schreef op 31 januari 2010 @ 17:27:

Ziet er leuk uit die poefen! Ik vraag me alleen af welke steek de poefen van Christien Meindertsma zijn. Dit is wat ik gegoogeld heb:



'Christien Meindertsma has reinterpreted the ages-old chain stitch in an exuberant new form. Using giant knitting needles she had crafted specifically for the purpose, she carefully knits these oversized, stuffed rounds for soft seating'



Als ik daarna google op chain stitch krijg ik alleen dingen over haken, niet over breien.

Hebben jullie enig idee hoe ik deze steek moet breien?



Dat is gewoon ribbelsteek.

Dat wil zeggen elke pen recht, simpeler kan niet
Alle reacties Link kopieren
Oo super, dankjewel! Laat dat nou net de enige steek zijn die ik ken
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nog steeds met de vulling. Heb nu kussenvulling erin met een stoffen hoes erom heen gemaakt maar hij is totaal niet rond, overal bobbels enzo. Heb ook zitzak vulling, van die piepschuimkorrels, daar zal hij wel rond mee worden maar de zak waar dat in zit is veel te groot en er een deel uithalen is verschrikkelijk, die bolletjes vliegen uit zichzelf de lucht in! Du even samen met vriend proberen die korrels zak kleiner te maken en dan dat proberen als vulling. Hoop dat het gaat lukken!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met zitzakvulling mooier is inderdaad.. heb ik ook in een poef, heeel voorzichtig doen en daarna gewoon flink vegen/stofzuigen, is zo klaar. Ik heb dit topic trouwens gisteren pas gevonden en vond het zo'n leuk idee dat ik net even breipennen en wol heb gekocht om te zien of ik nog kon breien (ja dus). Ik denk dat ik zo terugga om meer bollen te halen en dat ik het op bezemstelen ( ) met 8 dubbele dikke draad ofzo ga doen (afhankelijk van hoeveel bollen ze nog hebben), wil het graag heel grof hebben. Heb ook niet zoveel geduld en op deze manier zie ik snel resultaat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die van mijn dit weekend in elkaar gezet, kwam er maar niet aan toe maar hij is nu eindelijk af! Denk dat ik hem nog wel een keer weer openmaak en nog een grijze stof om de binnenvulling doe en hem iets beter ga vormen. Deze bestaat namelijk uit een oude leren poef met een goedkoop Ikea dekbed eromheen. Hij is wel heel comfortabel geworden!









Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend leuk!

Ik ben zelf ook wel van het breien/haken, maar ik kom nooit vel verder dan het maken van een sjaal of zo.

Die poef is echt leuk, maar past niet in mijn interieur, dus heeft iemand misschien nog leuke tips voor het maken van iets anders?

Vond de Unox muts ook geinig, maar ik heb al teveel mutsen en sjaals!
Alle reacties Link kopieren
Ziet er mooit uit bebela! Ik ben nu dus serieus met 8 draden op bezemstelen aan het breien, en het wordt echt zo'n mooie dikke lap, ben er helemaal trots op ! Het gaat ook nog eens erg snel.. ik heb nog helemaal niet veel gebreid maar het is al een lap van 40x50. En dat is maar goed ook want ik krijg het aardig druk de komende tijd, anders was zou ik het vast niet afmaken

Wil er ook een binnenzak voor gaan naaien hoewel ik geen naaimachine heb en niet kan naaien , ik leer nog eens wat zo!

Ik zal m'n resultaat hier ook wel plaatsen als het af is.

Hoe heb jij hem dichtgemaakt bebela? Een draad door iedere steeklus halen op het eind, of 2 draden en dan om en om door de lussen halen?
Alle reacties Link kopieren
quote:misspiggiej schreef op 03 februari 2010 @ 18:01:

...Ik ben nu dus serieus met 8 draden op bezemstelen aan het breien, en het wordt echt zo'n mooie dikke lap, ben er helemaal trots op ! Het gaat ook nog eens erg snel.. ik heb nog helemaal niet veel gebreid maar het is al een lap van 40x50. ...



Heb je een foto van hoe het stuk wat je nu al gebreid hebt eruit ziet? Met de bezemstelen erbij natuurlijk!

Ben erg benieuwd, zat zelf ook aan grotere breinaalden te denken, maar bezemstelen had ik nog niet bedacht!
Alle reacties Link kopieren
Hier de link (laat hem niet al te lang staan ivm herkenning):



De lap is nu ongeveer 50x50cm (pas 2 keer wat aan gebreid, gaat zo snel!), ik heb een bezemsteel gekocht en doormiddel gezaagd, de kantjes wat afgeschuurd en voila. Ik brei dus met 8 draden nu, als je dat ook gaat doen, hou de draden goed in de gaten en laat de bollen niet te ver afrollen! De eerste avond heeft het me 1.5 uur gekost om de bollen uit de knoop te halen. Volgende keer ga ik het misschien wel met nog meer draden doen, hoe chunkier hoe beter wat mij betreft :D
Alle reacties Link kopieren
He, ik was te laat denk ik!

Jammer, maar ik denk dat ik er wel een beeld van kan vormen.

Succes nog met breien!
Alle reacties Link kopieren
Supergaaf!

Je kan beter de draden eerst op 1 bol wikkelen (tip gekregen eerder in dit topic) Is wel ff werk, maar dan hoef je neit meer uit te kijken voor knopen enzo. Vind het wel handig op die manier!

ben benieuwd hoe je poef eruit ziet als ie straks klaar is!
Alle reacties Link kopieren
@picpix: ik kan m nog wel zien hoor. Niet op de link klikken want dan mis je de helft, maar gewoon ff de link in het geheel kopieren en plakken ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja! Te gek!

Ziet er mooi uit.

Bedankt voor de tip Lizzelot.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk zeg!!! Het ziet er makkelijk uit om te maken.

Volgens mij heb ik nog wel ergens dikke breinaalden en wol.



Ik ga het ook proberen te maken
Alle reacties Link kopieren
Die tip van de bollen op 1 bol draaien had ik wel gelezen, maar zag ik niet zitten met 8 bollen van 100m

Ik heb de bollen nu voor de helft opgebreid, dus nog maar even doorgaan en hopen dat de lap dan lang genoeg is om een poef van te maken maar ik denk het wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten waren aan het spelen, resultaat: grote halen in mijn poef :( Ben niet zo blij nu. Eerst zagen ze het ding weken niet staan en vandaag ineens was 'ie interessant. Ik heb de neiging m maar weg te gooien, vond de kleur wol toch al niet zo mooi en hij is ook niet mooi rond. Dan bewaar ik de vulling en ga ik er nog maar 1 breien (of haken) met mooie wol. Voor in de slaapkamer, daar komen de beestjes toch niet.



Soms kan ik de katjes wel achter het behang plakken....



Trouwens, ben nu ook kussenhoesjes aan het breien op naalden 12 met 3 draden, worden erg leuk! Er is geen algemeen-brei-topic nog dacht ik?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk zeg! Ik maak altijd wilde plannen om dekens, shawls, mutsen en pannenlopen te gaan breien of haken, maar kom nooit zo erg ver...kan alleen rechttoe, rechtaan breien en haken ben ik al helemaal een nitwit in. Ga me er vanavond maar weer ns in verdiepen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven