een poef breien

02-11-2009 14:25 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een poef breien! Die van Christien Meindertsma http://www.christienmeind ... hp?/projects/urchin-pouf/ vind ik helemaal geweldig! Maar helaas iets boven mijn budget . De Hema had een paar weken geleden een gebreide poef in de collectie, maar die was een beetje klein. Nu zou ik het zelf graag willen proberen. Op deze site kwam ik een patroon voor een mooie poef tegen: http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/ (zie patroon onderaan) Ik heb alleen niet zo veel brei ervaring, zeg maar gewoon zero. Is er misschien een creatieve forummer aanwezig die mij de werkwijze in 'jip en janneke' taal uit zou willen leggen? En misschien kan inschatten of dit te doen is voor een beginnende breier?



Alvast super bedankt! Groetjes bloem9



De uitleg van de site:

What we used:

Eskimo, 18 balls (Or yarn suitable for US #13 needles)

Acrylic yarn would probably be a really good alternative, as it´s a piece of furniture

US #19 circular needles

2 cheap duves (feather and down



How we did it:

Cast on 35 stitches using three threads.

Knit the garter stitch until you´ve knitted all the balls, and there is just enough yarn left to asseble the stool.



You now have ONE rectangular piece.

Cast off loosely.



Assemble the short sides (35 stitch side) as neatly as you can.



Assemble the first long side. This is supposed to be the top or the bottom of the stool. Put the needle through the end stitch of every second row and tighten, tighten, tighten! Repeat on the rows in between and tighten until there is no whole in the middle.



Stuff the duves into the stool. We tried to make a ball of the duves before we stuffed it.



Assemble the other end in the same manner as the first.

And there you go! Your first knitted furniture perhaps?
Alle reacties Link kopieren
Voor het dichtmaken heb ik gewoon dezelfde draad gebruikt als waarmee ik gebreid heb. Ik denk dat het anders niet mooi wordt. Je doet de draad op de lange zijde om en om door een rij, zoals dit:







Ik hoop dat het goed te zien is. Je trekt de draad er helemaal doorheen en trekt 'm goed aan. Daarna doe je hetzelfde, maar dan door de steken die je de vorige keer oversloeg. Dat is wel wat lastiger om te zien, maar op die manier kun je de cirkel dichttrekken.

Voor de vulling heb ik dit gebruikt:







Het enige probleem is dat je dan wel een binnenzak nodig hebt. In mijn geval kon ik een kussensloop gebruiken, maar bij mijn volgende poef (de zwarte van de foto hierboven) heb ik iets groters nodig. Als iemand daar suggesties voor heeft... zelf een zak maken lijkt me heel moeilijk!



Ik heb trouwens nu naalden van 20mm gevonden op internet:klik hier
Alle reacties Link kopieren
fijn, die foto's! heel handig!

ik zit inderdaad met dezelfde vraag: hoe een (ronde) zak te maken? Misschien twee cirkels stevige stof met een strook stof ertussen naaien? ik blijf dus meelezen!
Alle reacties Link kopieren
Heb voor die binnenzak inmiddels ook een soort oplossing gevonden (moet het nog proberen dus weet niet hoe het werkt). Op deze site staat een handige rekenhulp voor het maken van een cirkel Uitgaande van het patroon van de poef heb je een poef met een omtrek van 1.75m (als de lap uitgerekt is). Dat zou betekenen dat de cirkel aan de bovenkant (en nog één voor de onderkant) een diameter moet hebben van ongeveer 28 cm. Alleen de hoogte moet je dan zelf nog even bepalen aan de hand van het formaat van je poef. Dit zou een oplossing/patroon voor de binnenzak moeten zijn. Ben heel benieuwd of het iemand lukt!
Alle reacties Link kopieren
quote:vergeetmijniet75 schreef op 20 december 2009 @ 22:22:

Uitgaande van het patroon van de poef heb je een poef met een omtrek van 1.75m (als de lap uitgerekt is). Dat zou betekenen dat de cirkel aan de bovenkant (en nog één voor de onderkant) een diameter moet hebben van ongeveer 28 cm.Niet diameter, maar de straal is 28 cm. De diameter is dan 56 cm, want dat is twee keer de straal.
Alle reacties Link kopieren
heeft iemand een Heule Grote Passer?



goede site, ik ga het erop wagen.

weliswaar geen naaimachine in huis, dus dat wordt ouderwets ambachtelijk naaien.



(toevoeging: met 35 opgezette steken, is het lapje nu (onuitgerekt) maar ongeveer 35 cm. dan moet ie dus behoorlijk opgerekt worden om deze straal te halen. dus dan worden de breigaten ook weer vrij groot. mmm... een leuk lapje voor de hoes zoeken denk ik)
Alle reacties Link kopieren
Hoera, mijn poef is af! Ben er helemaal blij mee. Zal zo eens kijken of ik een foto kan plakken!
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa zien guustflater! Ben heel benieuwd, ik moet nog even doorbreien... Waar heb jij hem mee gevuld?
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Daar is tie!

Ik heb em gevuld met een hele zitzak! Gevonden via marktplaats (gratis af te halen), en hij paste er precies in! Op boven en onderkant nog een rondje gehaakt voor de afwerking.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
He wat leuk!! Hij is af! Gaaf zeg! Leuk ook met dat rondje bovenop.
Alle reacties Link kopieren
He poefjes,

Ik heb dan wel geen poef gebreid maar wel een 2 meter lange schitterende sjaal. Had geen poefbehoefte maar dit topic heeft me wel aan het breien gezet!
Alle reacties Link kopieren
Leuk guustflater!



Mijn poef schiet al aardig op, er zijn nu ruim drie bollen doorheen.

Hoe lang was jullie lap voordat jullie de korte kanten aan elkaar naaiden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn lap was 1.80m. Dus echt heeeel lang,. Mijn poef is ook aardig groot. O,ja en 6 bollen gebreid (incl aan elkaar naaien). Dus het ligt er eigenlijk aan hoe groot je je poef wil. Als je een kleintje wil is 1meter ook prima!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja! Mijn poef is af!

Ik zal later even foto's uploaden en plaatsen, maar niet vanavond meer want ik moet eerst even stofzuigen. Er is namelijk een ongeluktje gebeurd bij het vullen en dichtnaaien van de binnenhoes met zitzakvulling. Resultaat: piepschuimbolletjes door de hele kamer .
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet breien (mam, gemis aan mijn opvoeding )



Ze zijn echt heel erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Elianne; het is echt heel erg makkelijk en er staan heel veel how-to filmpjes op YouTube!

Poef is ook makkelijk; alleen maar rechttoe rechtaan.
Alle reacties Link kopieren
Ha Dames,



Kennen jullie deze al? Wil je deze winter "hip" de kou in dan is dit misschien iets...

http://www.demutsvan63.nl/images/breipa ... atroon.pdf



Jaja! de enige echte. Ik ben al wolletjes aan het zoeken (niet oranje)
@ iedereen die de poef al af heeft:



Zijn 35 steken echt genoeg?

Lijkt mij zo weinig.



Wol heb ik ingeslagen, naalden nr. 9 en 12 heb ik ook, dus binnenkort even uitproberen wat een mooi resultaat geeft.

Heb trouwens ook de donkergrijze wol van Zeeman

Mooi goedkoop en goed mee te breien.

Heb ook nog andere projectjes liggen, maar die poef ziet er wel erg leuk uit!!
Alle reacties Link kopieren
Hallo poefbreiers!



Ik had ff het topic een tijdje niet gelezen..

wat leuk om te zien dat er al poefjes af zijn! Ik ben ook begonnen met naald nr. 12, maar met een nog dikkere naald zou hij nog mooier worden denk ik. Het is echt harstikke makkelijk en het schiet al lekker op. Ik heb op internet gekeken hoe het moest, echt dit kan iedereen!



Het is wel een beetje verslavend hoor dat breien:

"nog 1 rij, oké nog eentje..."



Op www.pickles.no staat ook al weer een nieuwe poef, die ik erg leuk vind.

.







En ik kwam een blog tegen van iemand die dezelfde poef als ons heeft gemaakt: http://mariekes-werkjes.blogspot.com/20 ... -poef.html

Zij heeft de poef gevuld met fyberfill.



@coffeepot, ik ben ook benieuwd hoe jouw poef is geworden!



Ik probeer mijn poef z.s.m. af te breien en dan zal ik ook een foto plaatsen
Alle reacties Link kopieren
@yin ja hoor, 35 steken is écht voldoende. Het hangt overigens wel een beetje af van het materiaal. Als je hele dikke wol hebt kun je zelfs met minder steken volstaan.



@bloem9: wat een gave foto's zeg! Die nieuwe poef van pickles ziet er ook geweldig mooi uit, maar die steken lijken mij best lastig...



@alle poefbreiers: ik ben inmiddels een breiblog begonnen. Check it out
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Je volgende poef wordt ook mooi met twee kleuren!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Ik word nog steeds uitgelachen als ik zeg dat ik aan breien en haken doe. Maar als ze dan mn sjaal enzo zien, zijn ze toch wel jaloers, hihi!



Ik moet nog steeds met de poef beginnen. Als ik met naalden 12 brei en 3 draden zeeman wol, hoeveel bollen wol heb ik dan ongeveer nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die poef ook gemaakt, maar boven bij die aansluiting heeft die van die bobbels, hoe krijg je die weg, er staat iets van door steken en draaien en draaien. Ik krijg het niet voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve breisters!



Ik begin ook vandaag! Ik heb wol van de zeeman, beetje creme wit, 50 gram voor naalden 5 tot 6 (is best dik). Ik ga breien met 3 draden en naalden 10. Heb 12 bolletjes en hoop het daarmee te redden. Maak hem voor mn schoonzusje, vind hem zelf ook helemaal fantastisch maar heb er nu echt geen plek voor in huis. Als we straks een nieuw huis hebben gekocht en deze goed lukt maak ik er ook een voor mezelf!

Ik kan trouwens wel al een beetje (simpel) breien. Heb wel eerder sjaals gemaakt enzo, maar ben geen ster breister...



Groetjes, Annelies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven