grote opruimdag.. Maar help!!

21-12-2014 10:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag maar eens bedacht om lekker in huis op te gaan ruimen en dingen weg te gooien.

Ik heb wel vaker dat soort drang om lekker te gaan opruimen, zoals ook vandaag..



Echter er is wel 1 probleem... Ik ben af en toe bezig met opruimen en dingen aan het uitzoeken qua kleding, boeken, papieren, administratie en andere spullen. Als ik bezig ben met opruimen, gooi ik uiteindelijk niks weg of een paar kleine dingetjes, en elke keer met de gedachten: Die bewaar ik nog wel even, misschien doe ik daar nog wat mee, of dat is best een leuke kledingstuk die kan ik nog wel een keer gaan dragen en dan leg ik het weer terug in de kast.. om vervolgens een volgende opruimbeurt weer zo te denken, terwijl ik dan al bij voorbaat weet dat ik het toch niet zal gaan dragen, maar het dan niet over mijn hart kan verkrijgen om het weg te gooien, bang dat ik er spijt van krijg..



En dat is ook met andere dingen, keer op keer beland het weer terug in de kast en vervolgens doe ik er niks meer mee. Ik heb weleens wat kleding en andere dingen opgeborgen in plastic bakken in mijn hok, mocht ik mij ooit weer bedenken... was ik dat laatst aan het opruimen, dacht ik alweer, oh die is nog wel leuk, ik snap niet waarom ik die weg zou doen en hup weer in mijn kast... En vervolgens kijk ik er nooit meer op...



Iemand de ultieme tip om er voor te zorgen dat ik makkelijk afstand kan nemen van dingen? Zodat ook andere dingen niet weer terug in de kast belanden waar ik al van weet dat ik het vervolgens toch niet meer nodig heb... dit geldt ook voor sieraden, tassen, accessoires en andere dingen... Het hangt maar in de kast en vervolgens doe ik er echt niks meer mee... Want merk hou ouder ik wordt hoe meer kijk ik op andere dingen heb en sommige dingen er echt niet meer toe doen..
Alle reacties Link kopieren
ik vind het altijd minder erg als ik het weg geef. het gevoel dat ik iemand anders er erg blij mee maak maakt het een stuk makkelijker.



ik ben overigens erg makkelijk met spullen weg doen. kleding vind ik moeilijker.
A woman with class is timeless
Alle reacties Link kopieren
Zeg deze mantra voortdurend hardop: Als ik het als een jaar niet meer in mijn handen hebt gehad dan heb ik het niet nodig. Dus----> weg ermee. Dit blijven denken en ruimen maar. En echt doen want anders ruim je nóg niet op.



Houd alleen in de gaten dat foto's, diploma's en ander belangrijke papieren niet in deze dozen zitten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zou je jezelf aan een regel kunnen houden? Dat wat je een jaar niet hebt gebruikt, moet weg?

Of kun je de stapel met dingen die je misschien nog een keer gaat gebruiken (maar eigenlijk weet je al van niet) op zolder nog een jaar bewaren? En alles wat er het volgende jaar nog ligt is dus toch niet gepakt en kan dan direct, zonder uit te zoeken, echt weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de huishoudcoach geleerd dat er twee goede redenen zijn om iets te bewaren: je gebruikt het of je wordt er blij van.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Weggeven doe ik ook regelmatig waarvan ik echt weet dat ik het niet meer nodig heb..



En die regel heb ik mezelf al wel een paar keer toegezegd, maar daar heb ik me uiteindelijk niet echt aangehouden, ik denk dat ik die poging nu echt maar een keer moet doen
Alle reacties Link kopieren
En mijn eigen wijsheid

Meestal word je leven makkelijker van minder spullen, niet van meer
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar tientallen vuilniszakken vol weggegooid. Gedachte op zwart en vuilniszakken vullen.

Ik zag dat ik meer ruimte kreeg voor belangrijke spullen en dat motiveerde om nog meer weg te gooien. Ik heb weinig gemist van wat ik heb weggedaan.

Intussen heeft de zooi zich weer opgestapeld en zal ik weer zo'n ronde moeten houden binnenkort. Heerlijk een soort van nieuwe start.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou begint met die dingen niet terug in je kast te leggen maar in een doos/vuilniszak te doen.



Als je na 3 maanden nog niets gemist hebt zet je hem aan de straat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik nu maar eens beginnen;) Vuilniszakken erbij en beginnen maar
quote:cherry_91 schreef op 21 december 2014 @ 10:34:

ik vind het altijd minder erg als ik het weg geef. het gevoel dat ik iemand anders er erg blij mee maak maakt het een stuk makkelijker.



ik ben overigens erg makkelijk met spullen weg doen. kleding vind ik moeilijker.



Dat dachten in het verleden veel familieleden van mij. (Is leuk voor de kinderen..., als je het niet wil doe je het maar weg....) Met als gevolg dat mijn huis uitpuilde.

Op een bepaald moment heb ik gezegd dat ik dat niet meer wilde. Bij mensen die deze tactiek uitvoeren is het vrij lastig om dat eruit te krijgen. Iedere keer weer stond er iemand met een doosje of vuilniszak met troep.

Mijn advies dus: zet de knop om en vraag in ieder geval of iemand het wil hebben. (Van tevoren.) Is het antwoord "nee" geef het aan de kringloop of als zij het niet willen is het ECHT niets meer waard en gooi het dan in de prullenbak.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij goed helpt; doe het samen met een eerlijke vriendin. Ga met haar je kledingkast door en laat haar kritisch zijn (en neem haar serieus !) Alles waar zij goede argumenten voor heeft (bijv: dit ziet er echt te oud uit, je hebt al andere stukken die hierop lijken, het is te kort/te lang, waar trek je dit bij aan? Wat dan ook) gaat onmiddellijk in een vuilniszak en zo mogelijk nog dezelfde dag in zo'n bak voor het goede doel. Komt het ook nog eens goed terecht, als dat geen goed gevoel geeft.. Nee, je gaat er zelf niet meer in kijken als ze weg is ;)

Dit doe ik zelf ongeveer 2x per jaar en het werkt heel goed. Ik vind het makkelijker iets weg te doen als ik er door de ogen van anderen naar kijk, opeens met een afstand. En ik heb nog nooit meegemaakt dat ik achteraf iets miste.

Ik doe dit ook met tassen en sjaals enzo, maar met boeken en dergelijke is dit lastiger ;)
Alle reacties Link kopieren
Leg kleren die je niet meer aantrekt op een aparte stapel achter in de kast en als je dat een paar maanden niet hebt aangetrokken, weg ermee.

Hetzelfde voor spullen, apart leggen en als je dat weer een poosje niet gebruikt hebt, ook weg ermee.

En streng zijn, gebruik je het niet, heb je het al een tijd niet meer gebruikt, gelijk weg.

Als het allemaal weer opgeruimd en de rest netjes is teruggezet ben je weer trots op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Zet je adres maar even hier op het forum, dan komt er vast een enorme berg hulptroepen naar je toe.
Niet geschoten is altijd mis
Kleding na het wassen links in de kast hangen, na een antaal maanden hangen dan rechts de dingen die je nooit draagt. Die kunnen dus weg!



Voor links kun je ook rechts nemen en voor rechts links natuurlijk!



Zo ook voor de stapels, alles steeds bovenop leggen, dan liggen de niet gedragen dingen vanzelf onderop!
Alle reacties Link kopieren
Hoe realistisch is het dat je die dingen echt gaat missen?



En stel dat je toch iets wegdoet waar je later spijt van krijgt, hoe erg is dat eigenlijk? Was het een uniek, onvervangbaar stuk? Of is het gewoon even jammer en heb je verdee genoeg andere spullen?
What a nuanced anxiety
quote:oldwood schreef op 21 december 2014 @ 11:03:

Leg kleren die je niet meer aantrekt op een aparte stapel achter in de kast en als je dat een paar maanden niet hebt aangetrokken, weg ermee.

Hetzelfde voor spullen, apart leggen en als je dat weer een poosje niet gebruikt hebt, ook weg ermee.

En streng zijn, gebruik je het niet, heb je het al een tijd niet meer gebruikt, gelijk weg.

Als het allemaal weer opgeruimd en de rest netjes is teruggezet ben je weer trots op jezelf.



Niet te streng zijn. Er zijn dingen die je soms jaren niet gebruikt, maar die toch zonde zijn om weg te doen. Schaatsen bijvoorbeeld, als het twee jaar niet vriest gebruik je ze niet, maar weg doen is dan ook niet handig.



Sorry persoonlijk jeugdtrauma van mijn man en zijn opruimerige moeder. Man had bij het uit huis gaan zijn schaatsen niet meegenomen. Dat realiseerde hij zich pas ruim een jaar later toen het vroor!
quote:tyche schreef op 21 december 2014 @ 11:08:

Hoe realistisch is het dat je die dingen echt gaat missen?



En stel dat je toch iets wegdoet waar je later spijt van krijgt, hoe erg is dat eigenlijk? Was het een uniek, onvervangbaar stuk? Of is het gewoon even jammer en heb je verdee genoeg andere spullen?Er is natuurlijk weinig echt onvervangbaar, maar kost wel klauwen vol geld. Zie het verhaal over de schaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 21 december 2014 @ 11:11:

[...]





Niet te streng zijn. Er zijn dingen die je soms jaren niet gebruikt, maar die toch zonde zijn om weg te doen. Schaatsen bijvoorbeeld, als het twee jaar niet vriest gebruik je ze niet, maar weg doen is dan ook niet handig.



Sorry persoonlijk jeugdtrauma van mijn man en zijn opruimerige moeder. Man had bij het uit huis gaan zijn schaatsen niet meegenomen. Dat realiseerde hij zich pas ruim een jaar later toen het vroor!

Dat vind ik wat anders, dat gebruik je later wel weer als het daar tijd voor is.

Iets wat je ooit hebt gehad van iemand, waar je niks mee doet, maar er zit wel een verhaal achter, bewaar je het ook.

Ik bedoelde dus echt de onzin dingen dat een mens op zolder of de kast in kan gooien, wat je echt nooit gebruikt en waar je echt niet naar omkijkt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien alles waar je aan twijfelt in een kast apart leggen en het volgend jaar evalueren hoe vaak je die kast hebt moeten openen? Of in wat dozen op de zolder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kort geleden kwam ik erachter dat ik drie frituurtangen had. Telkens weer een nieuwe gekocht omdat ik hem niet meer kon vinden. Maar ja je kan je afvragen hoe erg het is om een nieuwe te kopen als ze maar een paar euro kosten. Moet je daarvoor je huis ondersteboven gaan halen? Dus nu liggen ze gezellig bij elkaar in de keukenla. Een heeft plastic om zijn handvatten dus dat is de populairste, terwijl de andere mooier zijn. Ik heb ook vier vergieten, drie appelboren en drie ijsboltangen. Vijf vleesmessen terwijl er maar een wordt gebruikt en ook twee broodmessen die nooit worden gebruikt. Minstens tien snijplanken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heb sowieso nu al 2 vuilniszakken vol



Ik heb ook wat merkkleding zoals broeken van gstar die mij niet meer passen, heb ze al wel te koop aangeboden op Marktplaats en facebook, staan er al een tijd op, maar geen animo voor. Zonde om het gewoon weg te geven, maar aan de ene kant denk ik het is misschien wel merkkleding, maar misschien doe ik toch nog een goede dienst om die gstar broeken gewoon weg te geven, voor iemand die het goed kan gebruiken...



Of zou ik toch wachten tot dat ik er ooit een koper voor krijg? Dat heb ik ook met schoenen die ik overigens maar 1 of 2 keer aan heb gehad en daarna niet meer.. Te koop gezet maar nog nooit een reactie of een bod ontvangen.. en nog 2 jassen, nooit gedragen..



Voor sommige mensen is het moeilijk om in deze tijd rond te komen... Toch maar weggeven of afwachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tangetje om theelichtjes in een diep windlichtglas te laten zakken en hij ligt vreselijk in de weg (aangezien er nu lange aanstekers zijn) dus grote kans dat hij toch naar de zolder verdwijnt. Waarna ik me weer rot moet zoeken als mijn aansteker leeg is. Een paar weken geleden me rot gezocht naar een aanstekernavulgasbus.. Lag bij insecticidenbussen bleek achteraf.



Ik heb een heleboel spullen die nu nog verkocht worden en ik denk dat ik een "gratis af te halen"-briefje ga ophangen in de supermarkt, maar ja, misschien krijg ik achteraf een boos belletje dat het artikel niet deugt, of ze me daarvoor helemaal hebben laten komen? Je zou er cynisch van worden.



En het geeft zoveel fuss aan de deur.



Voor jezelf vertegenwoordigt het een gevoelswaarde en voor een ander niet.

Ik zou alles zo lang mogelijk bewaren en daar handige systemen voor bedenken zodat je het terugvindt. Wat dacht je van indexeren?



Ik denk dat dit toch de meeste voldoening geeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maak een doos met mooi/echt houden en een zak weggooien... en dan een met mhaw nog wel mooi maar wat moet ik er mee.

Zzet het op een FB hoekje en marktplaats, al dan niet gratis. Zo weg en geeft lekker gevoel of een volle beurs.

Of breng het naar de kringloop, ook leuk!



ben ook langzaam dingen aan het weggooien en wegbrengen, Ik had een mooi leeg huis aan het begin van het jaar toen ik meeschreef op een topic hier, maar laatste half jaar weer alles bewaren..
Zonvakantie hoe lang staan de spullen al te koop? Als ze al paar weken op staan, zou ik ze nu wegdoen.

2 jassen, nooit gedragen, schoenen erg weinig gedragen....sorry voor mij brutaliteit....maar koop je niet impulsief? Zo zonde om iets te kopen wat je niet aan doet. Mijn motto voor ik iets koop "twijfel ik in de winkel, koop ik het niet".



En dat opruimen. Als je voor de eerste keer opruimt en moeite hebt om spullen weg te doen, zou je ze in een doos op zolder kunnen bewaren. Heb je een jaar later de doos niet geopend, kunnen de spullen weg.

In jou geval zou ik dat niet doen, omdat je al vaker hebt opgeruimd en spullen terug legt ook al weet je dat je er niets mee gaat doen.



Ik denk daarom dat het in jou geval echt beter is om met een vuilniszak in hand op te ruimen. Vraag jezelf af "ga ik hier nog iets mee doen? Wordt ik hier heel blij van?" Is je antwoord nee, gelijk wegdoen. Niet terugkijken in de zak. Maak een apart zak met kleding die je weg wil geven. Wacht niet te lang met weggeven. Doe dat gelijk vandaag of morgen.

Zo een fijn gevoel een opgeruimd huis. Als je klaar bent met opruimen, een stofzuiger, een dweil erdoorheen, kaarsjes aan, heerlijk genieten in een "licht" huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven