Hekel aan kerst

09-12-2014 21:03 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vreselijke hekel aan kerst. Zet ook geen boom neer en blijf het liefste lekker thuis in mijn pyjama. Helaas wordt dat in mijn omgeving bijna niet geaccepteerd. Mensen kijken je aan of je gek bent als je zegt dat je niet aan kerst doet. Zie het meer als 2 dagen vrij waarin ik geen verplichtingen wil hebben. Lijkt wel of iedereen het een fantastisch feest vindt. Ligt het dan aan mij of zijn er meer mensen die er niets mee hebben?
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
quote:chocomousse schreef op 11 december 2014 @ 10:00:

Sommige mensen geloven in sprookjes, sprookjes bestaan niet. Maar.... Je moet wel zelf je slingers ophangen! Hoe die slingers eruit zien, bepaal je zelf. Ik snap werkelijk niet dat je ergens zo'n antipathie tegen kunt hebben. Op 25 en 26 december is het kerst., deal with it en doe wat je zelf wilt. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn hoor.

En wordt je gelukkig door maanden van te voren te beginnen met voorbereidingen? Doen dan!

Lig je liever met een boek op de bank? Doen dus!



Sommige mensen doen zo moeilijk...

Ik las een topic over iemand die zich afvroeg of ze een kerstboom moest zetten omdat ze een kindje heeft van 11 maanden. Dan denk ik: huh? Als je normaal gesproken een boom zet, waarom nu dan niet? Het is een kind, dat hoort bij je leven. Moet je dan alles anders gaan doen voortaan omdat je een kind hebt? Het leven gaat, zelfs met een kind (ik heb er 4 overigens) gewoon doooor!



En ja, er is ook een topic ' mannen hebben meer humor dan vrouwen'

Ik dat het wel zo is, ze zijn gewoon niet zo moeilijk....



Afijn, ik dwaal af.



Dat is nu juist waar die antipathie vandaan komt. Dat je dus niet kunt doen waar je zin in hebt. Kun je zeggen; 'dat kan je wel', maar geloof me, soms is het makkelijker om 2 dagen je gezellige gezicht op te zetten dan het aan te moeten horen dat je niet komt. Dus dan doe je dat. Daar komt die antipathie vandaan.



Mijn man en ik hebben er zelfs ruzie over gehad dat hij per sé naar het kerstdiner wilde en ik niet. Hij heeft 'gewonnen'.
Alle reacties Link kopieren
Jo elise: precies, zo denk ik er ook over! Je maakt het zelf



Of niet.



Korte toelichting: mijn beide ouders zijn overleden. Mijn vader dit jaar zelfs. Ik ben nog geen 40. Natuurlijk ben ik daar verdrietig om.

Ik heb 1 broer, die is er ziek (kanker)



Maar mooi wel dat ik er een fijn feest van ga maken!

Gezellig met mijn man en kinderen, familie en vrienden.

Heb er zelfs zin in. Je moet het echt zelf maken ( of NIET...., dus)
Alle reacties Link kopieren
Maar Lux, dan kom je toch niet goed voor jezelf op. En natuurlijk moet je je aanpassen als je met een partner/ kinderen bent. Maar dan kun je toch de ene dag dit, de andere dag dat doen?



En als je echt niet wilt... Kom dan voor jezelf op
quote:jippie55 schreef op 11 december 2014 @ 08:29:

[...]



Katholieken? Christenen bedoel je denk ikoh ja, sorrie. Kun je nagaan hoe weinig ik ervan weet
quote:chocomousse schreef op 11 december 2014 @ 10:11:

Maar Lux, dan kom je toch niet goed voor jezelf op. En natuurlijk moet je je aanpassen als je met een partner/ kinderen bent. Maar dan kun je toch de ene dag dit, de andere dag dat doen?



En als je echt niet wilt... Kom dan voor jezelf op



Nou nee, want eerste kerstdag naar zijn ouders omdat hij dat heel graag wil, 2de kerstdag naar mijn moeder omdat mijn broertje (nog jong) het zo graag wil vieren en ik het niet over m'n hart kan verkrijgen mijn 'zin' boven zijn 'zin' te zetten.



Het is ook altijd best gezellig, maar ik heb een hekel aan de verplichting die het met zich meebrengt. En ik kom wel voor mezelf op, maar dat is niet hetzelfde als altijd je zin krijgen.



Volgend jaar blijven we wel thuis, heeft man beloofd, omdat we dan hopelijk een heel jong babietje in huis hebben. En hij zegt: volgens mij hebben een jonge moeder en een jonge baby meer behoefte aan rust, thuis.



Kijk, die kerst, daar verheug ik me nu alvast ontzettend op



En het is echt niet dat ik niet graag bij m'n familie en schoonfamilie kom hoor! Vind het hartstikke gezellig. Maar met kerst ben je net ff vrij, en dan al die drukte... Ik kom liever even bij. En we hebben net verjaardag man, mij, zusje, schoonvader en zwager en natuurlijk Sinterklaas in die periode dus ben ook wel ff klaar met alle feestjes eigenlijk
Oh en het verplicht eten moeten maken voor kerst, dus de hele dag in de keuken, 2 dagen lang.



Ik zou liever uit eten gaan met z'n allen met kerst
Dit jaar doe ik er niks aan, of heel weinig.

Geen zin in.

Mijn dochter is het grootste deel van de kerst bij haar vader en als ze terugkomt is het al zó erg tweede kerstdag, dat ik er met een paar ballen, een paar kerstkransjes en wat pakjes wel klaar mee ben.



Volgend jaar weer.

Ik ben namelijk normaal gesproken stapelgek op de kerst.



Hoop voor iedereen die er niks mee heeft of er specifiek dit jaar tegenop ziet dat het mee gaat vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet helemaal niets met kerst. Ik mag.



Ik mag genieten van de gezelligheid van mijn leuke familie en schoonfamilie. Ik heb nog een oude opa die gelukkig bij ons aan tafel kan zitten en daar erg naar uitkijkt, ik kan met mijn volledige schoonfamilie een gezellig kerstdiner maken en samen eten. Morgen kan alles er ineens anders uitzien.



Ik realiseer me dat ik bevoorrecht ben, ik heb dit jaar ook familie verloren met wie ik dus nooit meer samen kan eten.



Ik moet niet, ik mag. En daar ben ik heel erg blij mee.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 11 december 2014 @ 11:31:

Ik moet helemaal niets met kerst. Ik mag.



Ik mag genieten van de gezelligheid van mijn leuke familie en schoonfamilie. Ik heb nog een oude opa die gelukkig bij ons aan tafel kan zitten en daar erg naar uitkijkt, ik kan met mijn volledige schoonfamilie een gezellig kerstdiner maken en samen eten. Morgen kan alles er ineens anders uitzien.



Ik realiseer me dat ik bevoorrecht ben, ik heb dit jaar ook familie verloren met wie ik dus nooit meer samen kan eten.



Ik moet niet, ik mag. En daar ben ik heel erg blij mee.



Ja maar dat voelt dus niet iedereen zo. Dat is juist het hele punt van het topic volgens mij.



En dat je nu je familie nog hebt en daarom zo blij bent dat je het met hen kunt vieren enzo... Tja mijn vader ging ook dood. Toen ben ik thuisgekomen voor kerst ja, omdat ik wist dat het zijn laatste zou zijn (zat in Oostenrijk, als tussenjaar gaf ik skiles). Maar nu denk ik nooit: nou gelukkig kan ik nog kerst met mijn moeder vieren, want zij is er straks misschien ook wel niet meer.



Ik miste mijn vader toen ik ging samenwonen, ik zal hem missen als ik straks afstudeer. Ik miste hem toen ik ging trouwen en ik mis dat ik nu niet met hem kan delen dat ik probeer zwanger te worden. Ik mis het dat hij zijn kleinkinderen nooit zal leren kennen, dat hij nooit mijn eerste kamer heeft gezien, daar nooit is geweest. Dat ik nooit over mijn eerste baan zal kunnen vertellen. Maar ik mis het niet om kerst met hem te vieren.
Alle reacties Link kopieren
Kerstdagen = Niets moet. Het mag!

Gezelligheid = Wat jij er zelf van maakt!



Er is al zoveel ellende.

Het is energieverspillend om over de decemberfeestmaand te miepen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 11 december 2014 @ 11:21:

Oh en het verplicht eten moeten maken voor kerst, dus de hele dag in de keuken, 2 dagen lang.



Ik zou liever uit eten gaan met z'n allen met kerst Daarom ga ik gourmetten. En dan kan iedereen in z´n panneke doen wat ie ZELF wil eten. Lekker gemakkelijk en relaxed. Ik heb geen zin om het mezelf zo moeilijk te maken. We kunnen ook lekker eten zonder culinaire hoogstandjes waarvoor je uren in de keuken moet staan.
quote:Oh en het verplicht eten moeten maken voor kerst, dus de hele dag in de keuken, 2 dagen lang.Dat deed m'n moeder vroeger ook en dan zat ze afgepeigerd aan tafel. Dat hebben we dus maar afgeschaft. Er zijn genoeg delicatessen die weinig tijd kosten en die toch net wat luxer zijn dan 'n bord stamppot. En tussen de gangen door ploffen we lekker op de bank en kijken we gezellige films. Veel relaxter!
Alle reacties Link kopieren
Mensen maken het zichzelf zo moeilijk en dan vinden ze het raar dat ze een weerzin tegen iets opbouwen....

Is toch niet nodig?
Alle reacties Link kopieren
Kerst



Ik snap wel dat mensen opzien tegen gespannen familiebezoekjes. Dat is natuurlijk niet de schuld van Kerst, alleen komen spanningen dan meer aan de oppervlakte. Er zijn vast mensen die veel eisen stellen, maar de druk komt volgens mij ook juist vaak van binnen.



Twee vrije dagen zonder verplichtingen, op de bank hangen met lekker eten, zoetsappige films en spannende series kijken: dat is in mijn omgeving verreweg de populairste invulling van Kerst. Of kleinschalig met familie een zelfgekochte maaltijd eten. Echt niemand die daar raar van opkijkt.



Oh, en wat er leuk is aan een kerstboom:

- de geur

- de schemerlichtjes

- het winterlandschapsfeertje

- de geur
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Kerst an sich vind ik nog wel gaan. Maar kerstkaarten? Wat een onzin.
Ik kan me voorstellen dat mensen kerst niet altijd leuk vinden. Dat kan te maken met torenhoge verwachtingen van gezelligheid, van een familie waar spanningen zijn etc.



Zelf kan ik echt uitkijken naar kerst. Ik vind het de meest gezellige tijd van het jaar. Dat komt grotendeels door het feit dat we niets 'moeten'. We mogen doen en laten wat we willen, dat was vroeger al zo toen we kind waren. En het grappige is dat we juist door die vrijheid de kerst als een zeer gezellig samenzijn van de familie zien. We hebben nog geen jaar overgeslagen, broertje, zusje en ik zijn altijd van de partij bij mijn ouders. En ik voel me erg gezegend met zoveel gezelligheid



We hebben nooit grootse kerstdiners gehad. Vaak was het soep, rollade, salade en een lekker toetje de maaltijd. Eerste kerstdag standaard met de oma's en opa's en tweede kerstdag was dan standaard alleen voor het gezin. Gourmet ging dan aan en dan was het uren gourmetten.



Nu ik samenwoon met vriend, hebben we de gangen gewoon verdeeld. Eerste kerstdag komt zowel mijn 'gezin' als het 'gezin' van vriend, al met al zijn we dan met 11 personen. Mijn ouders doen het voorgerecht, vriend en ik zorgen voor het hoofdgerecht en schoonouders maken het toetje. Geen drukte, tussen de gangen door gewoon lekker op de bank ploffen. Niet verplicht opgedirkt aan tafel zitten ( al maken we er wel wat meer werk van met de feestdagen), maar gewoon lekker eten, drinken, muziek op de achtergrond. En 2e kerstdag lekker niets doen, kliekjes eten van de 1e kerstdag, op de bank hangen en van de vakantie genieten.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een kersthater.Volgens mij zit het in de genen, want mijn opa dronk zich altijd een stuk in de kraag met de kerst.En tuuurlijk zit het allemaal tussen de oren, want ik hoef ook niet veel met kerst.Maar het is elk jaar weer het dieptepunt van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Kerstmarkten vind ik leuk, maar dan moet het niet te koud zijn en niet hard waaien. Vanavond is er een in mijn dorp, maar ik ga niet. Vanmiddag kreeg ik al zere oren en hoofdpijn van de wind.
quote:mick87 schreef op 11 december 2014 @ 18:24:

Kerst an sich vind ik nog wel gaan. Maar kerstkaarten? Wat een onzin.Ben ik ook al jaren geleden mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Kerstmarkten vind ik leuk! Afgelopen zondag hier in Geesteren en komend weekend in Ootmarsum, en dat is een hele mooie. Het weekend erop eentje in de vorm van het Dickens festival in Deventer.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningbaleys schreef op 11 december 2014 @ 08:04:

hier was nog geen antwoord op, voor zover ik kon zien. De katholieken herdenken met hemelvaart dat Jezus naar de hemel ging nadat hij eerst dood was gegaan en daarna weer opgestaan.Niet alleen de katholieken hoor, alle aanhangers van het christendom.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
En het blijft toch lekker spul hoor; mosterd
You don't have to fit into the format
Het ligt aan jou punt
Alle reacties Link kopieren
Ik haat kerst zelf niet maar wel de verplichtingen. Dit jaar de welbekende verplichting: schoonouders.

Met een oom en tante die ik nog nooit heb gezien. Opgedoft aan tafel en dan nog surprises ook bah!



Ik ben het liefst alleen thuis met kerst of op vakantie. Iedergeval ergens waar ik me niet in een panty hoef te hijsen (bij wijze van)
Alle reacties Link kopieren
Nog dit: elk jaar begint het getouwtrek al in oktober (!!). "Komen jullie dit jaar eerste kerstdag hier?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven