Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Tablets/laptops/laders: wij hebben een tv-meubel met lades en een ruimte erboven, zoals ongeveer op dit plaatje (maar dan 2 lades boven elkaar, dus in totaal 4):



Op het stuk boven de lades staat aan de ene kant de decoder voor de tv, aan de andere kant liggen de laptops en tablets (al liggen die tablets ook wel regelmatig ergens in de boekenkast, aan de lader of zijn ze in gebruik). Een van de 4 lades is voor laders, koptelefoon, etc. Dit zijn alleen de laders voor telefoons, tablets en laptops, want met 6 snoeren zit er al regelmatig iets in de knoop. (Geen perfect systeem dus wat betreft de snoeren.) Onze 2 fotocamera's met laders liggen ergens anders in een la.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjan77 schreef op 16 september 2016 @ 21:19:

Hier de tablets met opladers in een laadje van het dressoir

Kadopapier in een hoge bak maar die wil ik nog in zo'n plastic tasjes houder van Ikea doen, aan de muur bevestigen, hebben we de vloer meer vrij

Staat nu in het cv hok met schuine wanden, wordt echt een rommelhok

Ook maar eens mee aan de gangCadeaupapier zit bij ons sinds een tijdje in zo'n tasjeshouder (Variera alleshouder heet het), die zit aan de binnenkant van de trapkast geplakt. Ideaal! Zo'n soort slimme oplossing zoek ik dus eigenlijk voor onze slingers, maar die hebben zo'n rotformaat, zo groot en plat. Bovenop de kasten probeer ik het uit alle macht leeg te houden, teveel ervaring met zooi daarop die enorm stoffig werd en ik vind het er rommelig uitzien als er vanalles ligt. In een la zou het beste zijn, maar we hebben vooral diepe lades en dan is het zonde van de ruimte, of een keukenla of bureaula op zolder en daar vind ik het eigenlijk niet horen (en heb ik al genoeg andere dingen die ik daar opgeborgen wil hebben die we vaker nodig hebben). Iemand die slingers verticaal bewaart, bijv in een map ofzo, of schuift dat dan naar beneden waardoor je slingers onbruikbaar worden?
Alle reacties Link kopieren
Snoeren en kabels in een laadje, laptop ook. Telefoon zit in mijn tas. Inpakpapier in een boekenkast op zolder, niet handig want zodra je een deur opendoet keilt alles eruit . Die kast wil ik nog opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Verjaardagsversiersels liggen in een tasje in de kast.

Opladers liggen hier overal en nergens hahahaha.
Alle reacties Link kopieren
Uche uche, zo, dat was nodig . Loge vandaag, dus de slaapkamer waar ie komt te slapen moest echt even schoon.... Ook de wc's en badkamer onder handen nemen en de stofzuiger erdoor. Niet te geloven hoe vies alles wordt, bah! Wel weer een flinke achterbak vol naar de kringloop. Waar dat nou toch ook allemaal weer vandaan komt .
Slingers hebben wij opgevouwen in een opbergbox die precies het juiste formaat heeft

Spullen øp de kast wil ik ook niet, stoffige bende
Pfff, ben net weer een uurtje bezig geweest en heb weer twee vuilniszakken weggedaan. Dat is wel fijn, maar, het liefst wil ik minimaal de helft wegdoen, en dat lukt niet. Ben toch bang dat wat ik nu wegdoe, over een half jaar weer nodig heb en dan opnieuw moet kopen. Herkenbaar?



Ik heb de neiging om over een paar maanden hier weer eens doorheen te gaan, en dan weer wat weg te gooien, zeg maar de kaasschaafmethode, maar dit is natuurlijk niet praktisch. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar, maar het is niet zo zijn we inmiddels achter. Dus lekker opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Zo, stapels gordijnen genaaid. De woonkamer heeft voor en achter nieuwe gordijnen met eindelijk fatsoenlijke rails, op slaapkamer kind gordijnen veranderd (hingen aan een stok, nu aan rails) en meteen de ramen gezeemd en schimmelplekken op het plafond te lijf gegaan. Weet na al die jaren nog steeds niet waar ze vandaan komen, dus maar weer verstand op nul en met chloor en soda aan de slag gegaan.

Zijn jullie nog een beetje bezig?



Tough, hoe is het met jou?
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt nog steeds goed opgeruimd lees ik. Inmiddels ben ik weer thuis na 3.5 week in het ZH. De behandeling is heel erg goed gegaan! De donor stamcellen zijn naar mijn beenmerg gegaan en zijn als een malle aan het werk. Heb in 3 jaar nog nooit zulke hoge (goede) bloedwaarden gehad.



Desondanks voel ik me nog lang niet de oude. Ik zo ontzettend vermoeid. Ook veel last van hoofdpijn maar dat gaat redelijk met de morfine(pleisters).



Tussendoor ben ik thuis aan het opruimen. Heb een zak en een doos staan en elke keer als ik iets zie dat weg kan doe ik het erin. Ook man gaat meedoen uit zichzelf. Dat is mooi.
Wow tough, ik wist niet dat je al stamcellen had gekregen. En alweer thuis! Fijn!!Nu verder aansterken.
Alle reacties Link kopieren
Hou je taai en koest Tough! Heel veel sterkte nog steeds
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie
Sterkte, toughcookie, dit heb je toch weer mooi weten te doorstaan, heel goed. Het zal ongetwijfeld bergen energie kosten, dus rustig aan, he?



@Hoezitdit, ik herken dat van jaren geleden. Maar voor ons heeft de kaasschaafmethode in het verleden wel zijn vruchten afgeworpen als start. Toen ik eerst wegdeed wat echt weg kon, de buitenste ring zeg maar, gaf dat al een heel ander perspectief. In je hoofd gaat het verschuiven, ineens zijn er adere spullen die in de buitenste ring komen en je krijgt ook meer overzicht stukje bij beetje. En toen er eenmaal kinderen kwam en konden we niet anders meer, we hadden de ruimte nodig. Verder heb ik overzicht wel altijd erg nodig, anders word ik onrustig, ik moet juist uitkijken nu dat ik van sommige dingen niet teveel wegdoen. En ik kijk bij een nieuwe aanschaf heel goed wat we er echt mee gaan doen, weiger allerlei aangeboden rommel, zoals van die canvas tasjes of van steviger plastic tasjes die je kunt hergebruiken en waarvan ik weet dat ik dat niet ga doen, scheelt ook al veel. Niet alleen vanwege opruimen maar nog meer vanwege de onnodigheid de afvalberg met zulke onzin te vergroten.



Ik heb de afgelopen tijd speelgoed uitgezocht waar de kids te groot voor zijn geworden, wegegegeven en naar de kringloop. Daarnaast alle kids winterkleding die te klein is weg gedaan. Verkocht, tweedehands beurs of weggegeven, het was echt klaar, en komend voorjaar ga ik hetzelfde doen met zomerkleding, althans dat ben ik van plan Qua winterspullen kan ik niet meer terug, ik heb aangegeven dat de spullen die op de beurs niet verkocht worden naar een goed doel mogen. Hetzelfde met mijn eigen kleding waarvan ik eindelijk een aantal dingen heb weg gedaan.



Verder bevalt het systeem in de schuur heel goed met verschillende kratten voor oud ijzer, kringloop, etc. Alles al gesorteerd en ik breng het op een zaterdag per zoveel halfjaar oid naar de juiste plek zonder uitzoeken en houd het thuis opgeruimd.



En er is altijd wel weer iets te doen. Ik moet de tripp trapp babyset en bekleding nog op mp zetten bv, qua administratie dingen uitzoeken die weg kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Het is idd echt fijn hoor. Van de week moest ik met de kat naar de dierenarts, het kooitje staat op de vliering. Met pijn in mijn buik de vliering op, want ojee, waar is dat ding. Jullie begrijpen hoe groot mijn vreugde was toen ik zag dat ik de vliering had uitgemest Sterker nog, ik hoefde de vliering niet op, want ik had hem zo weggezet dat ik vanaf de trap er zo bij kon. Was ik alweer vergeten

En als er iets weg is wat ik toch nog wel had kunnen gebruiken (zoals mijn bakje om kiemen in te kweken), dan zijn er tal van andere oplossingen met dingen die ik nog wel heb. Het bevorderd dus ook nog je creativiteit
Ik haal dit topic weer even naar boven. Ik ben op het moment even thuisblijfmoeder, dus kan even flink door het huis gaan. Ik heb de administratie al grotendeels gedaan. Ben nu met alle kinderkleding bezig, maar vind het moeilijk om veel weg te gooien. Het liefst doe ik alles wat viezig/ niet mooi is weg, maar dan denk ik ' wat als wemooit nog n tweeling krijgen, dan moet ik weer een hoop bijkopen'. Dus eigenlijk heb ik nog wat uitstel excuus problemen voordat ik echt flink kan gaan weggooien.

Volgende projecten: nog wat specifieke administratie, foto's en video's organiseren en opslaan. en de mooiste tekeningen/kunstwerken van de kinderen fotograferen endan weggooien.



Hoe gaat het met jullie opruimwerkzaamheden?
Een keer is genoeg...
@Hoezitdit, ik herken dat van jaren geleden. Maar voor ons heeft de kaasschaafmethode in het verleden wel zijn vruchten afgeworpen als start. Toen ik eerst wegdeed wat echt weg kon, de buitenste ring zeg maar, gaf dat al een heel ander perspectief. In je hoofd gaat het verschuiven, ineens zijn er adere spullen die in de buitenste ring komen en je krijgt ook meer overzicht stukje bij beetje. En toen er eenmaal kinderen kwam en konden we niet anders meer, we hadden de ruimte nodig. Verder heb ik overzicht wel altijd erg nodig, anders word ik onrustig, ik moet juist uitkijken nu dat ik van sommige dingen niet teveel wegdoen. En ik kijk bij een nieuwe aanschaf heel goed wat we er echt mee gaan doen, weiger allerlei aangeboden rommel, zoals van die canvas tasjes of van steviger plastic tasjes die je kunt hergebruiken en waarvan ik weet dat ik dat niet ga doen, scheelt ook al veel. Niet alleen vanwege opruimen maar nog meer vanwege de onnodigheid de afvalberg met zulke onzin te vergroten.



Fijn om te weten dat dat wel goed werkt. Ik denk dan weer: ik heb driedubbel werk, maar op de een of andere manier heb ik er moeite mee om teveel weg te gooien. En anderzijds erger ik me rot aan al die zooi.



Gister weer een half uurtje bezig geweest, weer een vuilniszak vol, heerlijk!



Hebben jullie er ook zo'n moeite mee met mensen die je steeds iets willen geven. Familie die iets wil geven als ze langskomen, een vriendin (die niet vaak komt) maar altijd standaard iets meeneemt. In de categorie prullaria. NEE, denk ik dan. Ik hoef jullie zooi niet. Maar ja, dat is weer zo onaardig.
quote:Hoezitdit schreef op 18 oktober 2016 @ 06:49:



Hebben jullie er ook zo'n moeite mee met mensen die je steeds iets willen geven. Familie die iets wil geven als ze langskomen, een vriendin (die niet vaak komt) maar altijd standaard iets meeneemt. In de categorie prullaria. NEE, denk ik dan. Ik hoef jullie zooi niet. Maar ja, dat is weer zo onaardig.



Ja, schoonouders. Het is steeds minder geworden, maar de drang om nutteloze prullen mee te nemen kunnen ze nog steeds niet onderdrukken. Ik gooi het nog net niet weg waar ze bij zijn, maar het scheelt niet veel.

Ik wil leger, niet voller!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn topic! Opruimen geeft voldoening maar vooral als je aan iemand kan vertellen wat je gedaan hebt! Ik blijf jullie volgen!

Sinds ik aan de medicatie ben voor ADD ruim en mest ik als een kip zonder kop. Helaas resulteert dat nog niet in orde, maar de vuilcontainer biedt iedere maand (helaas maar 1x per maand geleegd) echt te weinig ruimte!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer vol goede moed bezig. Met mijn man een lijstje gemaakt van dingen die we deze en volgende week willen doen, want anders blijft het bij 'ooit'.



Man heeft inmiddels een auto vol naar de stort gebracht. De spullen stonden allemaal al klaar in de schuur, maar steeds hadden we er of geen zin in of geen tijd voor of we dachten 'ja maar straks komt dit of dat er nog bij en dan moeten we twee keer, dus beter nog even wachten'. Wat betreft die laatste gedachte heb ik nu de knop omgezet: het zij zo dat we een andere keer nog eens naar de stort moeten, er komt namelijk altijd wel weer een moment dat er weer iets daarheen moet. Maar alles wat weg is is weg en dat is winst!



Verder staat op het lijstje dat mijn man de 6 verhuisdozen met boeken en de 4 verhuisdozen met 'spulletjes' van hem gaat uitzoeken en opruimen. Die dozen staan al sinds onze verhuizing 3 jaar geleden onuitgepakt op zolder. Ik hoop dat hij het nu eens echt gaat doen en dat het merendeel weg kan.



En ik ben bezig met dingen op Marktplaats zetten, oud speelgoed en oude kleding van de kinderen uitzoeken en de rest van de zolder opruimen. Er staan inmiddels al 3 dozen klaar voor de kringloopwinkel.
Zo'n ouderwetse tent, wat zouden jullie daar mee doen? Ik kwam er net eentje tegen. Sowieso zie ik hier niemand gaan kamperen de komende paar jaar....
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 18 oktober 2016 @ 03:06:

Ben nu met alle kinderkleding bezig, maar vind het moeilijk om veel weg te gooien. Het liefst doe ik alles wat viezig/ niet mooi is weg, maar dan denk ik ' wat als wemooit nog n tweeling krijgen, dan moet ik weer een hoop bijkopen'.



Mijn ervaring is dat je wat viezig, niet mooi of maar een heel klein beetje versleten is toch niet gaat gebruiken, dus beter meteen wegdoen. Bij een volgend kind krijg je waarschijnlijk weer kleertjes cadeau van de kraamvisite en het is ook leuk om zelf nog wat bij te kopen. De kans op een tweeling lijkt me zo klein dat ik daar geen rekening mee zou houden. Mocht het toch zo zijn dan is er echt wel een mouw aan te passen, wat goedkope kleertjes zijn zo bijgekocht.



Wat ik doe met kinderkleding:

- de allermooiste en leukste kleding bewaren voor een eventuele volgende, max. ongeveer 5 setjes per maat want je zult ook nog bijkopen/krijgen

- kleding die nog mooi is maar iets minder leuk of meer van hetzelfde (bij 5 leuke jurkjes houd ik de 2 leukste) weggeven of verkopen

- kleding die ook maar een klein beetje pillig of versleten is in de kledingcontainer

- echte zomer- en winterkleding (dikke truien, winterjas, zomerjurkjes, etc.) in de kleinste maatjes sowieso wegdoen, want de kans is maar klein dat een volgende precies in het juiste seizoen die maat heeft



Op die manier houd ik ongeveer 1/3 zelf, gaat 1/3 in de kledingcontainer en 1/3 geef ik weg of verkoop ik. Ik heb nu al van een kleuter en een dreumes 3 bakken vol met kleding die ik houd. Als ik alles zou houden dan zouden het dus 9 bakken zijn en dat neemt in de toekomst alleen nog maar toe, dus dan zou ik op een gegeven moment echt verzuipen in de oude kleding.
Alle reacties Link kopieren
Oude tent zou ik aan de kringloop geven. Tenzij je zin hebt om tot het voorjaar te wachten en hem dan voor weinig op MP te zetten.

Kinderkleding: inmiddels is mijn jongste al 13, dus de echte kleine kinderkleding is al jaren weg. Ik heb een kratje bewaard, dingen waar ik bijzondere herinneringen aan heb (doopkleding, eerste pakje, gekregen van iemand die me zeer nastaat enz.) Verder vooral weggegeven geloof ik.



Verder zijn wij ons aan het opmaken voor de renovatie van onze badkamer. We hebben een boel tijd gestoken in uitzoeken van tegels, kast, wastafel enz. en nu gaat het dan bijna gebeuren. Half november uiterlijk, misschien al begin november. Hoewel ik uiteraard gigantisch opzie tegen de zooi, vooral al het gruis van het slopen, verheug ik me er ook heel erg op. We proberen zoveel mogelijk deuren af te plakken en het trapgat naar zolder ook af te plakken met plastic, maar dat gruis komt toch meestal echt wel overal.
Alle reacties Link kopieren
Twee keer is wat te veel....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven