Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Noopes, boeken raak ik meestal wel kwijt als ik ze op mijn FB status zet! !!
Alle reacties Link kopieren
Ik nu ook fanatic!

Had een upje gedaan en er reageerde binnen 5 minuten iemand!
Boeken blijven hier ook lastig.....



Wel jammer want ik will een deel niet weg doen voor helemaal niets, dat doet me dan toch een beetje te veel zeer.



Oh, en mijn nwe zolder is af! Zo blij mee!



Verder lopen mijn verkopen ook weer redeijk, heb ik weer een achterbak vol naar de krinloop gebracht en heb ik het boek van kondo bijna uit.

Zet soms wel aan het denken. Ik hou toch nog te veel dingen omdat ik idd denk dat ik het mss ooit nog nodigg kann gaan hebben.
Gefeliciteerd met je nieuwe zolder! Fijn dat je zoveel dingen kunt verkopen Anna. Hoeveel tijd ben je daaraan kwijt en wanneer doe je dat? Ik ben meer van het weggooien/doneren geworden. Ik heb niks tegen verkopen, maar ik weet dat dat bij mij van uitstel naar afstel gaat. Dan moet ik foto’s maken en het online zetten en dan dingen opsturen of afspraken maken om op te halen. En dan komt het er niet van. Dus ik heb nu standaard een vuilniszak in de logeerkamer staan waar ik in de loop van de tijd spullen (vooral kleding) doe die weg kan. Als de zak vol is geef ik hem af bij de kringloop winkel, die tegenover mijn supermarkt zit. Is misschien zoned van het geld dat ik ervoor zou kunnen krijgen, maar realistisch gezien zou date r toch niet van komen voor mij.



Ik heb besloten dat het makkelijker wordt om het huishouden draaiende te houden als ik wat hulp inschakel. Ik ga een schoonmaak hulp aannemen voor eens in de 2 weken voor 3 uurtjes. Niet om alles te doen natuurlijk, maar een beetje hulp zodat de belangrijke dingen in ieder geval gedaan worden. Ik heb het idee dat ik al mijn vrije tijd besteed aan de was, koken, schoonmaken en boodschappen.

Mijn tweede stap om het mezelf wat makkelijker te maken is een online boodschappenlijstje. Ik bestel wel eens boodschappen online, maar alle boodschappen uitzoeken kost me net zoveel tijd als gewoon boodschappen doen. Nu heb ik dus een uurtje de tijd genomen om wat standaard boodschappen mandjes in te stellen, zodat ik met 1 klik boodschappen kan bestellen met wat standaard maaltijden, voor de weken dat ik te weinig tijd heb om allemaal te bedenken wat we gaan eten.

Verder heb ik dit weekend wat orde aangebracht in wat planken in mijn keuken. Het klinkt niet als veel, maar mijn plan is om stukje bij beetje wat meer systeem aan te brengen in huis, zodat uiteindelijk alles zijn eigen plekje heeft. Helaas doet manlief hier niet echt goed aan mee. Dit vindt systemen te ingewikkeld… Dus nadat hij gisteren de was had opgeruimd vond ik de kledingla van zoon een grote rotzooi. Broeken/shirts/truien allemaal on opgevouwen bij elkaar gepropt… niet echt handig dus.

Mijn volgende project is een plekje voor de inkomende post. Op dit moment ‘woont’ die op de eettafel.
Alle reacties Link kopieren
Geheel konmari-style heb ik nu ook de boekenkast opgeruimd. 2/3 gaat weg en dat terwijl ik dacht al flink opgeruimd te hebben tijdens de verhuizing.



Ik heb een hekel aan verkopen op Facebook en marktplaats. Teveel gedoe. Maar een kraam op Koningsdag vind ik weer supergezellig. Die worden dus tot dan in de koningsdagkast in de schuur bewaard (de kast gaat dan ook verkocht worden).



De kleding heb ik wel naar de kringloop gebracht. Uitzoeken wat verkocht kan worden kost mij teveel tijd. Dan gun ik iemand wel een gouden vondst voor een paar euro.
Alle reacties Link kopieren
Kleding, met name kinderkleding, geef ik aan de voedselbank. Hebben die kinderen ook weer es een passende broek of trui....

Sinds ik flink aan het naaien ben geslagen vermaak ik oude kleding van onszelf tot iets nieuws wat we weer wel leuk vinden, desnoods een onderbroek .

Verder hoef ik ook geen leeg huis, ik wil het wel gezellig houden. Maar ik wil het wel graag een beetje praktisch houden, vooral voor het schoonmaken. Wij bewaren ook best wel wat dingen Anna, met inderdaad het idee dat we dat nog wel eens kunnen gebruiken. Vaak is dat ook wel zo. Zo vonden we leuke plankjes voor de prulletjes van mijn zoon tussen onze stapel hout. Dat stond allemaal op zijn bureau en dat was niet zo heel handig met huiswerk maken enzo. Maar we hebben dan ook wel ruimte om het te bewaren zonder dat we er last van hebben, dat scheelt wel. En het is wel zo georganiseerd dat we weten waar we eerst moeten zoeken als we iets bedenken dat we kunnen gebruiken.

Haha Tirmisuusje, dat is de reden dat ik de was altijd zelf opruim, anders wordt iedereen gek hier
Ik zet de dingen s avonds bij het tv kijken op fb of mp.



Kinderkleding loopt redelijk, wel wisselend.

Volwassen kleding doe ik niet, dat gaat linea recta naar de kringloop.

En veel klein grut zet ik op de fb ruilgroep,, dat loopt het beste.
Alle reacties Link kopieren
Kleding gaat naar de inzamelbak of direct in de vuilniszak. Boven heb ik een afvalemmer van ikea staan, daar kan ik makkelijk troepjes in gooien.



Het idee om een hoek voor komt-nog-wel-van-pas-spullen te kopen is een goed idee! We hebben al een hoek waar 3 dozen rommelmarktspullen staan, daar zou dit dan bij kunnen. Makkelijk te vinden en alles bij elkaar.



Tiramisuusje, een online boodschappenlijstje klinkt heel handig. Print je die dan ook uit?



Banaanaap dan heb je toch veel weg gedaan! Ik heb 1 van de 7 planken leeg, de andere 6 planken van de boekenkast staan nog vol boeken die ik toch regelmatig lees.
Mijn ervaring met dingen bewaren is dat het het vaak dan toch net weer niet is.

Dus dan koop ik alsnog een nw plankje bijv.

En ik had hier veel speelgoed voor als ze het mss toch nog leuk gaat vinden. Maar dat is natuurlijk onzin dus hup weg ermee en anders is het snel weer gekocht via mp of een fb groep.

Dat is wel ook mijn valkuil dan zie ik op de fb groep weer zoveel koopjes voorbij komen.
Noopes, nee ik print niks uit. Ik heb een account bij een supermarkt die bezorgt en Ik heb dus wat boodschappen opgeslagen. Dus dan klik Ik op mijn lijst je 'boodschappen voor 1 week' en dan zijn dat de boodschappen waar we 1 week mee vooruitgang kunnen en dan worden ze de volgende dag bezorgd. Is natuurlijk wel een beetje saai als ik dat iedere week zou doen, want dan eet Ik iedere week hetzelfde, dus daarom heb ik een paar lijstjes. Het Is meer iets voor als ik weinig tijd heb en ik kan nog dingen wijzigen bij de bestelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:banaanaap schreef op 11 mei 2015 @ 07:03:

Geheel konmari-style heb ik nu ook de boekenkast opgeruimd. 2/3 gaat weg en dat terwijl ik dacht al flink opgeruimd te hebben tijdens de verhuizing.



Ik heb een hekel aan verkopen op Facebook en marktplaats. Teveel gedoe. Maar een kraam op Koningsdag vind ik weer supergezellig. Die worden dus tot dan in de koningsdagkast in de schuur bewaard (de kast gaat dan ook verkocht worden).



De kleding heb ik wel naar de kringloop gebracht. Uitzoeken wat verkocht kan worden kost mij teveel tijd. Dan gun ik iemand wel een gouden vondst voor een paar euro.Opende dit topic, omdat ik benieuwd was of jullie Konmari deden. En jawel! Heerlijk hè?
Wow trouwens 2/3 van je boeken weg doen! Ik vind dat toch nog wel moeillijk. Al gaat het wel steeds beter.



Na gisteren een Familie dag gehad te hebben en leuke dingen gedaan te hebben is vandaag weer een opruimdag. Dochter speelt lekker met al haar speelgoed.... dus de chaos in de woonkamer is compleet en man en ik mesten kledingkasten e.d. uit.

Grootste deel gaat naar de kledingbak, deel op fb (heb al eerste reactie's jeah!)
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook wel veel boeken hoor. Er zijn nu nog 6 planken over.



Weggegaan zijn de kookboeken waar ik niet uit kookte, foto/koffietafelboeken die niet super bijzonder zijn, proefschriften en artikelen zonder emotionele waarde, romans die gelezen zijn en waar de kans klein is dat ik ze nog eens lees, cadeau-boekjes, catalogi van beurzen/expo's die niet heel boeiend waren, etc.



Elk boek dat nu in de kast geeft, daar word ik blij van. Alleen al kijken naar de kast geeft een soort rush.



Ik dacht altijd dat ik geen leuke accessoires in huis kon hebben ter decoratie: daar had ik te veel spullen voor en het zou alleen maar rommelig ogen.

Maar nu ik die kast zo zie, denk ik dat daar wel verandering in kan komen. Dat ik bij mezelf ook daadwerkelijk kan gaan inrichten in plaats van de boel in bedwang houden.
Ik ga ook maar eens beginnen met dit topic doorlezen. Tegen de tijd dat ik bij ben, zijn jullie al weer pagina's verder. Tijd om hier ook de bezem door het huis te halen.
Alle reacties Link kopieren
De grootste Kondo-openbaring was hier echt het bij elkaar verzamelen van 1 categorie en daarná pas kiezen wat mag blijven.



De selectie werd daardoor kleiner en indirect ook specialer.



Bizar bij-effect van het opruimen van de kledingkast: het wassen gaat nu ook structureler. Ik zie aan de gaten in de kast dat ik moet wassen: de wasmand is nog niet overvol geweest. En ik heb gewoon zin om alles netjes op te vouwen en terug te stoppen. Wie is deze vrouw die mij zegt te zijn?!
Toch een vraag alvast: hoeveel kastruimte hebben jullie voor je eigen dingen (dus niet huishoudelijke of kleding, maar voor hobby's, boeken, souvenirs, gekregen cadeautjes zonder functie, etc.).
NEt a la kondo samen met man zijn kleren uitgezocht en een volle vuilniszak gaat zo naar de kledingbak.



Ik merk dat ik van boeken vaak geleidelijk beter afstand kann doen. Ik vind 2/3 weg echt heel knap.

Maar als we
Alle reacties Link kopieren
2 boekenkasten, 2 dressoirs, 5x5 expedit, besta-kast van 110-190, nog 2 boekenkasten voor papieren in de studeerkamer en 8 stellingkasten op zolder en in de schuur. O, en nog een kelderkast met plakken onder de trap.



Als ik doorga met opruimen, Kondo-style, verwacht ik een derde van de kasten overbodig te kunnen verklaren.
@Banaanaap, wat veel! Ik heb 4 boekenkasten, 4 30L-boxen en verder nog een stuk of 6 verhuisdozen van de laatste verhuizing.
Alle reacties Link kopieren
Daarom kan ik ook zoveel weg doen .



Ik moet ook wel toegeven dat een groot deel van de opbergruimte voor mijn werk is.



Woonkamer heeft 2 boekenkasten en dressoirs. Keuken de inbouwkast. Daar zou in principe alles in kunnen.

De besta zal de 2 andere boekenkasten en expedit vervangen. En dan zitten in die besta de lakens, administratie, cadeaupapier, 3 kleine doosjes met memorabilia/souvenirs.

Dingen waar we niks mee kunnen/slechte cadeaus gaan allemaal weg.
Ik werk ook thuis dus geen smoesjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak veel gebruik van uiteenlopende materialen en gereedschappen, dat moeten toch wel verzachtende omstandigheden zijn?



(Je merkt al wat mijn grootste uitdaging gaat zijn)
Ik heb 4 plastic bakken die onder de bank passen en that's it voor mijn eigen spullen. Mijn probleem is dus vooral dat er veel rondslingerend wild is...
Ik heb een 2 deurs antieke kast (met vooral kinderspeelgoed)

2 inbouwkasten (ook veel speelgoed)

1 boekenkast (2 meter Billy met extra opzetstuk)

en iets van 6 meter boekenkast in de studeerkamer (nu nog op zolder )



Dat was het wel, veel echt persoonlijk spul is het van mij niet, is vooral van man
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk om te lezen hoeveel er opgeruimd en weggedaan wordt!



Ik heb het boek van Marie Kondo bijna uit en moet zeggen dat bij mij de herhaling in het boek juist goed werkt. Het boek vind ik vooral erg herkenbaar door de Japanse dingen die erin staan, ik lees wel de Engelse versie maar ga de Japanse originele versie voor mijn oudste dochter kopen, ziet er veel leuker uit trouwens met plaatjes erin

Ik bewaarde ook veel te veel, zoals bv ccard afschriften en alle oude g/w/l rekeningen. Ook heb ik iets van 80 boeken naar een tweedehands boekwinkel gebracht en heel veel speelgoed weggegeven aan familie (Japanse familie dus erg leuk om het Nederlandse/westerse speelgoed daar in huis te zien staan).



Geheel volgens Konmari methode opruimen is nu nog wat moeilijk aangezien we over 2,5 week gaan verhuizen. Het plan is om nu grof uit te zoeken en weg te gooien/weggeven/kringloop en dan als we eenmaal in het nieuwe huis wonen nogmaals alles per categorie ala Konmari te doen. Grof uitzoeken werkt nu trouwens al erg rustgevend, wat een spullen kun je toch verzamelen in acht jaar tijd (zo lang wonen we hier nu).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven