Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Sterkte voor jou en je gezin wbd. Zal een heel gedoe zijn zowel praktisch als emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een ongeluk gehad. Is op de fiets aangereden. Daarbij is zijn zenuw doorbroken.



Is zeker heel snel gegaan. Kon het zelf ook niet geloven.

Hij voetbalde, liep geregeld hard en wou sport docent worden.

Hij moest die avond vroeg thuis zijn. We zouden de volgende dag uit eten in Parijs voor mijn ouders hun trouwdag.

"Ga maar even mam. Ben écht op tis thuis. Doei." En zo liep hij de achterdeur uit. Is op de fiets gestapt en zwaaide nog.



Heel raar, heb toen we uit het ziekenhuis kwamen. De foto opgezocht die gemaakt is toen ik hem leerde lopen. De foto is gemaakt vlak voor hij voor het eerst losliep. De foto was eerst gewoon een normale kinderfoto, 1 van de zo velen. Nu is het 1 van de mooiste.



We zijn zo snel met de verbouwing begonnen omdat het gewoon nodig is. Zoon kan zich nu niet zelfstandig redden. Hij doucht bij opa en oma of hij moet boven in bad douchen. En als je 16 bent is het écht geen pretje dat je moeder of stiefvader je moet helpen douchen. Hij kan niet lang staan. En op ons bad past geen badzitje. En hem in bad overeind hijsen is zwaar. Mijn vriend doucht hem dus. Hij is best ijdel, douchte eerst 2 maal daags het liefst. En nu is het gewoon een noodzaak.

Bij opa en oma is ook niet ideaal. Kleine badkamer. Ze hebben de badkamer in de keuken. We willen absoluut niet dat hij de deur op slot doet. Stel hij valt.

Ben je 16, moet je douchen met de deur open terwijl er mensen gewoon langs de deur lopen..



Naar de wc hier is ook lastig, kleine wc.

Als hij naar boven moet is dat ook een heel gedoe. We hebben zo'n open wenteltrap. Hij slaapt nu dus in de woonkamer. Super gezellig als we beide last van ons ochtendhumeur hebben.

We lopen dan ook expres super hardt adem te halen puur en alleen om hem te irriteren.



Hij gaat 2 dagen in de week naar school. Na een schooldag is hij gesloopt. Het liefst gaat hij dan om 8 uur slapen/ op bed liggen. Maar hij durft/ wil zo vroeg eigenlijk niet zegen dat hij wil slapen. En voor ons is het dan ook zo van o nou euhh dan gaan we maar naar boven.... We gunnen hem zijn rust.



Het huis moet gewoon aangepast worden. Krijgt iedereen meer rust. Zoon kan zichzelf beter redden dan. Hij gaat zich dan ook weer meer zichzelf voelen.

(Morgen hebben we verjaardag van vriend. Hebben het voorzichtig bij de visite gebracht dat het om 8 uur wel afgelopen is. Zoon schaamt zich er dan ook best wel voor dat zijn bed in de kamer staat. Én het word de eerste verjaardag sinds zijn ongeluk. Zal voor hem ook wel moeilijk zijn. Al die mensen om hem heen. Iedereen wil horen hoe het met hem gaat, hoe het op school is, hoe het paardrijden is. (Hij heeft nu 3 keer paard gereden voor gehandicapten.) Zoon dook veel, heeft duikprefetten. De oom waar hij veel mee dook komt ook. Hij is professioneel duiker. Gaat de hele wereld rond om te duiken. Is voor hem nu best wel zwaar om te horen dat hij net van Hawaii terug is en met die en die dolfijn en die vissen gezien heeft. Is zijn grote droom ook.

Nu heeft hij geen kamer waar hij zich terug kan trekken.



Benden hebben we alleen de keuken die we kunnen afsluiten. Hebben besloten dat we die 'afsluiten'. Mocht zoon willen kan hij zich daar even terug trekken.



Maar on-topic.

De verbouwing is dus ook een goede reden om eens flink te gaan opruimen.
Klinkt heftig.





Vandaag weer wat achterstallige klussen gedaan. Nieuwe gordijnrails opgehangen, spiegels opgehangen , balkje in gang geschilderd en het dak van de overkapping gerepareerd (lang leve de kl**tzakken die in willen breken.).

Hoop morgen een deel van de kledingkast uit te zoeken van manlief.
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp. Zelf totaal geen opruimtype. Het is schoon in huis, maar o my wat een troepie soms. Het helpt niet mee dat ik nu zwanger ben en last heb van buik/rug. Ben aan het denken om eens een schoonmaakster te laten helpen met de grotere klussen. Een soort van voorjaarsschoonmaak voor de herfst. Heeft iemand ervaring met bv helpling of zoiets? Wil er niet aan vast zitten meteen en gewoon even iemand die me helpt schoon schip te maken. Het opruimboek is besteld en komt dinsdag aan Hopelijk staan daar ook wat tips in en ga ik dit topic volgen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp, ik moet nl echt nu beginnen met schoonmaken alhoewel het lezen ook wel leuk is
Not just a three, it's a cherry blossom!
Hoi,



Heb niet alles teruggelezen maar lees graag mee.

Ben zelf best wel een chaoot en zou graag wat meer orde in mijn kasten willen.

Ik maak wel zeer regelmatig schoon maar doe alles voor mijn gevoel maar half.

Ook daar wil ik aan werken, niet heel veel dingen tegelijk, maar half doen, maar liever 1 ding tegelijk goed doen en afmaken.

Ben momenteel zwanger van de 2e en ons huis gaat binnenkort in de verkoop, dus zou graag alles op orde willen hebben voordat mijn buik te zwaar word..



Vandaag staat op de planning:



* alle ramen zemen binnen en buiten en ook eens goed de kozijnen mee nemen.

* 1 kast opruimen.



Hoe gaat het allemaal bij jullie?

Helpt dit topic als stok achter de deur om het echt te doen?
Maken jullie ook een lijst met wat er allemaal moet gebeuren in huis? Ik ben daar weleens aan begonnen maar op de helft gestopt
Alle reacties Link kopieren
Nou ik weet niet eens waar ik moet beginnen met een lijst. Bedoel de gewone klusjes die worden wel gedaan. Stoffen, stofzuigen, dweilen enz. Maar ik blijf altijd met van de troepjes zitten. Mijn tafel momenteel: een pot vogelpindakaas, een adapter van de boormachine, een pak crackers, administratie (brieven), een breinaald, een lipverzorging, een elastiekje, een lege batterij. Ik moet me echt gaan aanwennen en automatiseren om dingen op een constructieve en effectieve manier te gaan opruimen. Mijn plan is om iemand te laten komen voor een grote schoonmaak (lees kasten, oven, deuren, ramen en dat soort spul). Ondertussen lees ik het boek Opgeruimd. Hopelijk geeft dat inspiratie
Ollekebolleke, uit ervaring weet ik dat het lastig is voor een chaoot om alles structureel direct netjes op te ruimen. Ik ruim regelmatig wel op, maar een dag later ziet alles er weer uit alsof er een bom ontploft is.. Ik heb het maar geaccepteerd want volgens mij is het een eigenschap van mezelf die niet gaat veranderen .

Ik heb dat ook hoor, dat ik soms ook niet weet waar ik beginnen en dat is vooral met de extra taken.

De normale dingen doe ik uiteraard, stofzuigen, dweilen, stoffen, badkamer, wc etc... maar het zijn die extra dingen waar ik niet aan toe kom: keukenkastjes schoonmaken, alle kasten ordenen, dat komt volgens mij ook omdat er geen systeem in zit.. In kasten liggen dignen die helemaal niet bij elkaar horen.

Ook de kledingkast is me een raadsel hoe ik dat opgeruimd moet houden.. Eens in de zoveel tijd leg ik alles netjes neer, maar na een week is de kast weer ontploft.

Ik vraag me weleens af hoe gestructureerde mensen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dit topic wel een stok achter de deur wordt.

Liefzoontje: ja een chaoot op het gebied van huishouden zal ik altijd blijven. Gek genoeg ben ik op mijn werk erg secuur en netjes. Heb me er ook wel bij neergelegd dat ik nooit de smetvrees van mijn schoonmoeder zal hebben en al met de kruimeldief over de tafel ga als mensen 1 minuut klaar zijn met eten. Nu ik zwanger ben wil ik me op zn minst straks niet hoeven schamen voor troepjes her en der. Ik merk ook dat de grotere dingen steeds moeilijker gaan. Nee geen alleenstaande moeder, maar man is ook niet van de grote acties en werkt ook fulltime.
Alle reacties Link kopieren
@Liefzoontje:

Toevallig heb ik zo'n lijstje gemaakt van alle dingen die ik nog 'eventjes' moet doen de komende tijd.

Het hielp mij om het op te schrijven want dan staat het ergens in plaats van dat het in je hoofd blijft hangen.

Zodra ik ergens langskom en denk 'oh ja..die lamp die moet een keer schoon' dan schrijf ik het op. Kan ik het ook niet meer vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier een gestructureerd persoon.

Alles heeft een vaste plek. Ruim alles gelijk op. Wacht er niet mee tot de tafel vol ligt.



Ik maak echt tijd voor het schoonmaken. Doe het niet even rap tussendoor. Geef mezelf gewoon echt de tijd. Dan gebeurd het niet gehaast en half.

Heb er een vaste routine in. 538 aan en knallen. (Zoon en vriend schop ik het huis uit. Kan er niet tegen als iemand anders het werk uit handen neemt, de routine klopt dan niet meer of gaat toekijken.)



We houden het ook dagelijks bij. En laten niets staan voor morgen. Heb er echt zo'n hekel aan als ik van bed kom en moet de rommel van gister nog opruimen.
Slim discover!



De ramen gisteren gedaan, binnen en buiten... Ook het houtwerk, maar weer wel beetje half, want het bovenste houtwerk waar ik zonder ladder niet bij kan, heb ik overgeslagen.



Vanmiddag/avond werken, zo nog wel even stofzuigen, want dat doe ik dagelijks en deze keer ook achter de bank.



Voor morgen staat op de planning:



alle keukenkastjes opruimen en schoonmaken.

(en `gewone` dagelijkse huishoudelijke taken, stofzuigen, was, boodschappen)



Het voelt wel goed om alles op orde te willen hebben, nu de uitvoering nog , meestal doe ik minder dan ik me voorgenomen had
Hier doe ik het zo:



Twee wekelijks een kamer grondig schoonmaken (ook troep weggooien etc). Ramen, plinten en plafonds worden dan schoongemaakt.

Hebben 5 slaapkamers + nog 1 kantoor en grote woonkamer (schuur waag ik me niet aan). Als ik het bij houd dan heb ik er steeds minder werk aan.

Zet al het spul op mp. Verkoopt het na 2x niet dan gaat het naar de kringloop of familie / vrienden.

Van de week de badkamer dus gedaan. Wil komende donderdag de keuken schoonmaken (kastjes / bestek).
Key is minder spullen. Kleding, speelgoed, boeken, keukengerei... loop het 1 keer per jaar door en verkoop/geef weg wat je niet gebruikt. Doe 1 kast per keer.



Geef alles een vaste plek. Voordat je gaat schoonmaken zorg dat alles opgeruimd is. Dat kan in het begin natuurlijk plek voor plek of ruimte voor ruimte.



Het wordt steeds makkelijker want minder spullen is minder opruimen is tijd over.
Heftig wdb, ik had volgens mij nog niet gereageerd op je post over je zoon. Is er nog een mogelijkheid dat de zenuw zich hersteld?



Ik denk dat voor alles een vaste plek hebben wel geod werkt. Hier wel. Soms heb ik even geen zin (of tijd) om alles direct op te ruimen Maar dan is het daarna even snel door het huis en is het ook zo gebeurd.

alleen man zijn hok is echt een doorn in mijn oog. Die groeit dicht..... ik le alles van hem daar neer. Moet hij zelf Maar uit zoeken. Maar dat doet hij dus niet...
De keuken is dus al bijna af. Manlief heeft alles in de vaatwasser gedaan en ik de kastjes uitgesopt. Woensdag gaan we het keuken blad soppen zodat alles echt gedaan is.

Ga zo de vaatwasser uitruimen en weer de bank op
Alle reacties Link kopieren
Ik word jaloers van al jullie verhalen over een lijstje met wanneer je wat doet. Ik kom thuis bijna nergens aan toe op dit moment. Ik zit al weken (en het komende jaar ook nog) 2 of 3 nachten per week in een hotel voor werk. En als ik wel in de buurt werk, kom ik ook laat thuis.

Ook manlief werkt veel, dus kan ook niet alles aan hem overlaten.



In de weekenden hebben we niet altijd veel zin in het huis schoonmaken. Uiteraard wel de was ende hoogst noodzakelijke dingen, maar even goed de keukenkastjes soppen zit er niet in.

We hebben geen kinderen of huisdieren, dus enorm vies wordt het gelukkig niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 28 september 2015 @ 21:52:

Ik word jaloers van al jullie verhalen over een lijstje met wanneer je wat doet. Ik kom thuis bijna nergens aan toe op dit moment. Ik zit al weken (en het komende jaar ook nog) 2 of 3 nachten per week in een hotel voor werk. En als ik wel in de buurt werk, kom ik ook laat thuis.

Ook manlief werkt veel, dus kan ook niet alles aan hem overlaten.



In de weekenden hebben we niet altijd veel zin in het huis schoonmaken. Uiteraard wel de was ende hoogst noodzakelijke dingen, maar even goed de keukenkastjes soppen zit er niet in.

We hebben geen kinderen of huisdieren, dus enorm vies wordt het gelukkig niet.Oef zo'n werk/thuis situatie is best pittig ja. Misschien kun je in het weekend elke keer een grote klus onderverdelen in een kleiner klusje? Dus niet; zondagmorgen, we gaan de keuken soppen. Wel; ik ga vandaag de bovenste rij kastjes uitzoeken en uitnemen met een doekje. Dan wordt het ook geen klus die je hele weekend opslurpt.
quote:ikdus2010 schreef op 28 september 2015 @ 21:52:

Ik word jaloers van al jullie verhalen over een lijstje met wanneer je wat doet. Ik kom thuis bijna nergens aan toe op dit moment. Ik zit al weken (en het komende jaar ook nog) 2 of 3 nachten per week in een hotel voor werk. En als ik wel in de buurt werk, kom ik ook laat thuis.

Ook manlief werkt veel, dus kan ook niet alles aan hem overlaten.



In de weekenden hebben we niet altijd veel zin in het huis schoonmaken. Uiteraard wel de was ende hoogst noodzakelijke dingen, maar even goed de keukenkastjes soppen zit er niet in.

We hebben geen kinderen of huisdieren, dus enorm vies wordt het gelukkig niet.Als je zo druk bent en veel werkt, is dan een schoonmaker geen optie voor dat soort klussen?
Hier schiet ik lekker op met opruimen.

Zoontje van bijna 3 is afgelopen dinsdag naar zijn nieuwe kamer verhuisd. Gelijk al zijn spullen uitgezocht. Wat speelgoed uit de woonkamer is nu verhuisd naar zijn eigen kamer. (Hoera, geen toettoet herrie meer beneden, en gedeelte duplo gaat ook nog daarheen)Voorheen kon dat niet, want daar was geen ruimte voor. Ivm de verbouwing stonden daar dingen die daar eigenlijk ook niet hoorden.

Nu ga ik lekker met de babykamer verder.

Alle spullen had ik al gewassen en uitgezocht, ook veel weggegeven en verkocht wat ik bij de oudste toch niet gebruikt had. Achteraf gezien vraag ik me af waarom het er dan nog lag, maar goed :P

Nu nog ff 5 minuten bijkomen van de ochtendspits en dan ga ik aan de gang. Zoon is naar het kinderdagverblijf, dus kan lekker opschieten vandaag omdat ik al met zwangerschapsverlof ben (ben nu 37 weken)
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 01 oktober 2015 @ 08:56:

[...]





Als je zo druk bent en veel werkt, is dan een schoonmaker geen optie voor dat soort klussen?



Graag. Maar we wonen best buitenaf en heb nog geen schoonmaakster gevonden die hier heen wil rijden om te komen werken.

In ons vorige huis hebben we wel een paar keer een schoonmaakster gehad, maar nooit helemaal tevreden. De ene weigerde de ramen te lappen (waren te oud om ze mooi te krijgen zei ze), eentje ging met een schuurspons en schuurmiddel de RVS delen in de keuken schoonmaken (gevolg allemaal krassen) en eentje kreeg het voor elkaar iedere week wel iets te breken. Van een koffiekopje tot aan mijn glazen personen weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 02 oktober 2015 @ 09:49:

[...]





[.....]en eentje kreeg het voor elkaar iedere week wel iets te breken. Van een koffiekopje tot aan mijn glazen personen weegschaal.

Dat ruimt dan toch wel lekker op.



Hier heeft het ruimen een tijd stil gelegen. Druk geweest met de organisatie van een groot evenement. En tegelijkertijd was onze schoonmaakster ziek, dus het slibde weer flink dicht... Gelukkig was ze er vorige week weer en ben ik nu klaar met dat evenement. Weer even rust in de keet. Heb weer een hoop op Marktplaats gezet. Inmiddels is ons Marktplaars-Pret-Potje gevuld met ruim ¤400!
quote:Hamzter schreef op 02 oktober 2015 @ 13:21:

[...]



Dat ruimt dan toch wel lekker op.



Hier heeft het ruimen een tijd stil gelegen. Druk geweest met de organisatie van een groot evenement. En tegelijkertijd was onze schoonmaakster ziek, dus het slibde weer flink dicht... Gelukkig was ze er vorige week weer en ben ik nu klaar met dat evenement. Weer even rust in de keet. Heb weer een hoop op Marktplaats gezet. Inmiddels is ons Marktplaars-Pret-Potje gevuld met ruim ¤400!



zo, doe je goed!

Hier voorgenomen om als nr 2 (op komst nog) uit babydingen is dat ook gelijk weggaat en daar dan een spaarpotje van maken voor iets leuks.
zo, hier de laatste 'grote' klus gedaan voor de bevalling. De garage uitgemest, 3 vuilniszakken vol weggegooid, verder zo'n 8 dingen op een weggeefgroep gezet, waarvan er 2 al opgehaald zijn. Heerlijk zo'n opgeruimd huis! Alles wat eind vd week niet weg is brengt man zaterdag naar de kringloop/vaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven