Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Waarom ontdek ik dit gezellige topic nu pas?

Ik probeer al een tijdje om mijn huis steeds leger te krijgen, wat op zich wel aardig lukt. 1 omdat de kinderen steeds groter worden en niet meer vanalles nodig hebben. 2 ik ben minder gaan kopen. 3 ik heb heel veel weggedaan.



Nou hebben we ook steeds halfslachtige verhuisplannen. Wat er op neer komt dat we een leuk huis zien, we dan als een gek ons eigen huis gaan opruimen (nou ja ik dan, man is wat minder enthousiast), maar uiteindelijk vallen de huizen steeds af, maar wordt ons eigen huis wel steeds leger.

Alleen de zolder dat blijft een pijnpuntje, maar dat is echt de plek van mijn man, dus die moet er maar mee aan de gang vind ik.

Na vandaag staan er weer een heleboel dozen klaar die richting kringloop moeten en we hebben we zojuist besloten dat het huis dat ons leuk leek het toch net niet is.
Alle reacties Link kopieren
Haha Bubbelwijn, wat handig! Mooie stok achter de deur, die verhuisplannen. Hier ook bij verhuizingen altijd een grote opruimactie gehouden, hoewel het er dan op een gegeven moment altijd op neerkwam dat de tijd op was en op het laatst alles snel snel in dozen gepropt werd. Op die manier heb ik volgens mij zelfs wel eens oude kranten meeverhuisd.



Ik heb hier wel eens mijn 'wat te doen met de reserve-eetkamerstoelen voor gasten' dilemma gedeeld en we hebben de knoop doorgehakt! De 6 eetkamerstoelen die we hadden zijn versleten en gaan weg. We hebben in plaats ervan nu 2 mooie stoelen gekocht voor onszelf en met de 2 Tripp Trapps voor de kinderen staan die bij de eettafel. In plaats van de 4 andere grote eetkamerstoelen voor gasten die een hele zolderkamer in beslag namen hebben we nu 4 mooie houten klapstoelen gekocht, met een los kussen erbij voor het comfort. Winst: veel meer ruimte (een hele kamer die we nu eindelijk goed kunnen gebruiken!) en het is veel makkelijker om de stoelen even op te halen van boven dan het gesleep met die mega-stoelen. Het enige jammere is dat bij ons het grofvuil thuis opgehaald kan worden door de gemeente en dat die pas op 6 juli kunnen komen! Dus helaas staan de 6 versleten stoelen nog wel ruim een maand in de weg te staan, of moeten we zelf een paar keer op en neer naar de milieustraat.



Verder ben ik lekker aan het verkopen op Marktplaats, dus het huis wordt steeds leger. Heerlijk!
Goed bezig Nicole! Dat zal een ruimte geven, en een irritatiepuntje minder
Alle reacties Link kopieren
Goeie actie Nicole! Hier gestaag verder aan het klussen en schoonmaken. Het tempo ligt niet erg hoog, maar zo af en toe even een spurtdag en dan komen we er wel hoop ik.

Handig bubbelwijn, doen alsof je gaat verhuizen
Klinkt als een goede actie, Nicole. Die zes stoelen gaan binnenkort weg, er is zicht op verandering, dat kan al heel veel schelen. En als het je toch dwars zit dan maar in een paar keer inladen als je toch een keer in de buurt van de milieustraat komt, toch?

Ben nog wel steeds benieuwd wat voor spullen bij jou zo in trek zijn op marktplaats
Dank voor de tip Minimalista, ik kom hier ook meeschrijven! Ik wil graag declutteren. Van allerlei spullen en troep af die ik nooit gebruik. Ik was al een tijd goed bezig met geen nieuwe spullen meer kopen, maar mijn oude spullen verdwijnen helaas niet vanzelf. En ik ben ook helemáál niet goed in opruimen...
Alle reacties Link kopieren
Ikea meubels en babyspullen doen het bij mij heel goed op Marktplaats Vlinder. En seizoensgebonden kinderkleding, zoals op dit moment een UV zwemsetje en Teva sandaaltjes en in mindere mate (als ik het laag prijs) ook wel gewone zomerkleding. Ik ga zo een pakket inpakken voor iemand die op 10 advertenties heeft geboden met in totaal meer dan 40 dingen, dat schiet lekker op!
Wow goed bezig nicole.

Ik ben voorzichtig ook weer een aantal dingen op mp aan het plaatsen. Maar de grote dingen zijn wel weg dus het gaat niet meer zo hard. Helaas.



Bubbelwijn, 2 keer verhuizen binnen een jaar is ook een goed idee om afstand te doen van dingen (al werkte dat voor mij veel beter dan voor man).
40 stuks tegelijk, wow, zoiets heb ik ooit 1 keer gehad, was heel fijn inderdaad!



Met elke verhuizing ben ik groter gaan wonen, maar toch elke keer weer opgeruimd van tevoren. Met de komst van kinderen hebben we eigenlijk pas echt goed opgeruimd, toen hadden we de ruimte echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig, al die consuminderaars ook hier aan het schrijven. Welkom Skaep en Bubbelwijn!



Herkenbaar Zecora, bij mijn man werkte het ook iets minder. Gooide hij allerlei totaal overbodige zooi in een verhuisdoos en schreef hij 'allerlei troep' op de doos. Gelukkig koopt hij bijna nooit wat, dus we verzuipen nog niet in zijn troep, maar dingen uitzoeken en weggooien is niet zijn sterkste kant.
quote:nicole123 schreef op 23 mei 2016 @ 21:10:

Gezellig, al die consuminderaars ook hier aan het schrijven. Welkom Skaep en Bubbelwijn!

Dank!



Poeh, ik vind het niet makkelijk hoor. Ben net een uurtje bezig geweest. Begonnen met simpele dingen, zoals oude tijdschriften en administratie en zo. Toen toch ook maar een doos 'sentiment' gepakt. Zo eentje die al jaren in de woonkamer staat en helemaal vol zit met oude zooi. Sinterklaasgedichten, foto's, kaarten, lidmaatschapspasjes van van alles en nog wat. Tot zo'n 20 jaar terug. En dan komt er toch aardig wat boven...
Dank je wel Nicole,



Ik vond vandaag zowaar een oude dvdspeler in de gang. Die mag weg van man, maar dan moet ik 'm naar de kringloop brengen. Nou ja, het begin is er, denk ik dan maar.



Echt niet dat ik 2x ga verhuizen in een jaar. Van 1x krijg ik al de zenuwen.
Wat doen jullie trouwens met je oude CD's? Neemt de kringloop die nog aan?
Mooi toch, Skaep. Ik kom ook dingen tegen waar ik even langer bij stil sta. Soms ga ik net als jij jaren terug in de tijd. Ik hou er wel van, ondanks dat sommige dingen een zwart randje hebben.



Ik ga vandaag een begin maken met de rommelkamer. Die heet niet voor niks zo



CD's worden hier aangenomen bij de kringloop. Ik heb nog maar een selectie van zo'n 30CD's in mijn kast staan. Wel grappig: sinds ik de CD's heb opgeruim, luister ik vaker naar een van de CD's.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze cd's nog niet weggedaan, man vond dat 'zonde' (en eerlijk is eerlijk: de meeste cd's zijn van hem). Maar ze namen wel ongelofelijk veel ruimte in, terwijl we er eigenlijk zelden meer naar luisteren. Als tussenweg hebben we alle hoesjes weggegooid, en de cd's alfabetisch in een grote map gestopt (zo'n boekwerk dat dj's ook gebruiken). Nu nemen ze nog maar een fractie van de ruimte in en is het ook nog eens makkelijker zoeken als je een keer een cd'tje wilt opzetten.
Jullie zijn lekker bezig



Verhuizen helpt bij ons ook. Dus net doen of je gaat verhuizen is wel een goede tip, bubbelwijn ;)
@HelgaV, ik weet ook niet precies waarom ik het emotioneel zwaar vind. Het zijn geen slechte herinneringen. Ik geloof dat Marie Kondo heeft gezegd dat je oude troep opruimen ervoor zorgt dat je makkelijker in het nu kunt leven. Misschien klopt dat wel. Ik vond het in ieder geval erg fijn om na het opruimen met mijn gedachten weer in het nu te stappen.



@prik, dat is in jullie geval inderdaad een slimme oplossing!

.

quote:HelgaV schreef op 24 mei 2016 @ 07:54:

CD's worden hier aangenomen bij de kringloop. Ik heb nog maar een selectie van zo'n 30CD's in mijn kast staan. Wel grappig: sinds ik de CD's heb opgeruim, luister ik vaker naar een van de CD's.Ik denk dat dat hem wordt inderdaad! Alleen de CD's bewaren van muziek die ik nog steeds mooi vind en omdat ik ze dan weer door mijn handen heb gehad is de kans groot dat ik ze ook weer ga luisteren, vermoed ik. Maar het grootste deel kan wat mij betreft gewoon naar de kringloop!
CD's staan hier gewoon nog in de kast, staan niet in de weg en allebei zijn we niet nog niet zover dat er iets weg mag. Maar ze staan ook niet in de weg.



Ik herken dat van een partner die niet zo van het opruimen is. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij er geen zin in heeft, dat was bij beide verhuizingen zo, omdat hij dan vindt dat andere dingen belangrijker zijn er al zoveel te doen is. Ik schuif de meeste dingen juist liever niet voor me uit. Maar eerder dit jaar is hij heel goed bezig geweest met opruimen, heeft veel van zijn spullen uitgezocht toen



Mijn behoefte aan opruimen is wel veel groter geworden sinds we kinderen hebben, met zoveel extra spullen wil ik alles dat we niet meer nodig hebben zsm de deur uit hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 24 mei 2016 @ 07:58:

Wij hebben onze cd's nog niet weggedaan, man vond dat 'zonde' (en eerlijk is eerlijk: de meeste cd's zijn van hem). Maar ze namen wel ongelofelijk veel ruimte in, terwijl we er eigenlijk zelden meer naar luisteren. Als tussenweg hebben we alle hoesjes weggegooid, en de cd's alfabetisch in een grote map gestopt (zo'n boekwerk dat dj's ook gebruiken). Nu nemen ze nog maar een fractie van de ruimte in en is het ook nog eens makkelijker zoeken als je een keer een cd'tje wilt opzetten.Wat handig!!!!!
Welkom nieuwe opruimers!



Wij hebben ook alleen nog cd's waar we echt iets mee hebben, iets van tien stuks. De rest is naar de kringloop gegaan. Eigenlijk is onze tv kast bijna leeg. Ik wilde een tijd graag de tv ophangen aan de muur en de kast wegdoen, maar dan zit je met snoeren enzo. Dus toch de lege kast maar laten staan... Jammer dat mijn vriend dat wel handig vindt om zooi in te dumpen
Skaep, ik ben ooit gestart met opruimen na het lezen van de blog Een kastje per dag. Die dame deed iedere dag een kastje/plank/la. Ze haalde m leeg, zocht alles uit en legde alleen terug wat ze wilde houden. Ik heb dat ook gedaan, maar dan niet elke dag een plank, maar gewoon als ik tijd had. In een paar maanden is mijn huis toen een stuk leger geworden. En ik vind opruimen leuk, dat helpt ook.
Zo'n lege kast issue zie ik nu ook opeens opdoemen... Na mijn opruimwoede van gisteravond zijn er al een paar gapende gaten in mijn kast ontstaan. De bedoeling is absoluut niet dat er nieuwe rommel voor terugkomt, maar om nu de hele tijd tegen een halflege kast aan te kijken...
Alle reacties Link kopieren
Het grote risico hier van een lege kast of la, is dat mijn man meteen denkt: "O, dat is handig, daar leg ik dit neer". Zucht

Nu de keuken min of meer klaar is en er van alles heen en wordt geschoven, is er dus af en toe ergens iets nog leeg. Althans, dat dacht ik dan.'....
Zo, vandaag 3 volle dozen naar de kringloop gebracht. Hier nemen ze gelukkig alles aan zonder te kijken. Ik parkeer mijn auto, laat de dozen achter in een soort garagebox/magazijn waar iemand heel druk aan het doen is met niets en ik ga er weer vandoor.

Ik zet weer een nieuwe doos in de schuur en iedere keer als ik iets weg wil doen, zet ik het daarin. Tot de doos vol is, dan breng ik 'm weg.
quote:bubbelwijn schreef op 24 mei 2016 @ 19:08:

Zo, vandaag 3 volle dozen naar de kringloop gebracht. Hier nemen ze gelukkig alles aan zonder te kijken. Ik parkeer mijn auto, laat de dozen achter in een soort garagebox/magazijn waar iemand heel druk aan het doen is met niets en ik ga er weer vandoor..

dat is hier exact hetzelfde. Ik kwam een keer daar met een aanhanger, toen was er megastress, werden er mensen bij gehaald en ging iemand onnodig het verkeer regelen



Ik heb ook een doos voor de kringloop in de schuur, heel handig, ruimt makkelijk op zo. Ik heb er ook een voor glas, kunststof, ijzer, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven