Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
quote:Frambozen schreef op 22 maart 2017 @ 18:03:

Het zou de koningin kunnen zijn die een plekje zoekt om te gaan nestelen.



Kijk dan wat een leuke slakken val ik heb gevonden! Net een kabouter of elven huisje. https://www.tuinadvies.be ... 6/slakkenval-groen-metaalEen leuke slakkenmoordenaar?
Alle reacties Link kopieren
Slakken moorden is altijd leuk, vraatzuchtige krengen! Hier hebben alleen de slakken die vast zaten in omgekeerde gestapelde potten de Escar-go aanval van vorige week overleefd. Nu zijn ze bevrijd, dus volgende week nog maar een keer strooien voor het restant.
Alle reacties Link kopieren
Een tuinhuis heb ik wel, maar een schuin dak dus niet geschikt om een pot op te zetten. En ik denk dat de honmels dan van de zomer gekookt worden, deze 'koningin' zat in de omgekeerde pot.



Leuk slakkenmortuarium!
Alle reacties Link kopieren
Framboos, als het pakket (?) binnen is zal ik foto's maken. Hopelijk wordt het geen Bakker-effect

Ik geef mijn vaste pakketbezorger wel eens een extraatje, hij sjouwt zich soms echt een breuk die arme jongen. Vooral de pakketten van Zooplus, die zijn altijd zo dom om alles in één doos te stoppen, dus dan moet 'ie een enorme doos sjouwen met daarin een 10 kilobaal stro, twee zakken kattenbakkorrels, kattenbrokjes, biks voor de konijnen etc.



Morsdode slakken (vooral de naakte griezels), ik ben voor! Die krengen mollen echt alles

De slakkenval is geinig maar ik vind het best prijzig voor zo'n klein ding en het lijkt me heel goor om dat bakje te legen.



Noopes, toch maar proberen voorzichtig de hommel te overtuigen een andere plek te zoeken (bij de buren of zo).

Zou de pot op de zijkant leggen en dan hopen dat hommel snapt dat jouw pot geen goede plek is om baby's te maken.
...
Alle reacties Link kopieren
Dit ga ik binnenkort proberen tegen naaktslakken;

http://www.ecostyle.nl/tuin/producten/a ... en-slakken
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of het werkt Louise, er schijnen goede resultaten mee behaald te worden.

Voor een grote tuin zoals hier vind ik het te duur.



Beste resultaat heb ik nog steeds door intensief rapen. Minstens vier keer per week in de lente, zomer en nazomer na regen of sproeien in het donker met een zaklamp naar buiten en ze in lege melkpakken doen. Die ik, als het pak vol is, dicht niet en in de grijze container gooi. Als ik geen tijd/zin heb om te rapen gebruik ik Escar-go. De slakkenplaag is inmiddels redelijk onder controle hier.
...
Alle reacties Link kopieren
Zeg, hier was afgelopen jaar iemand met een heel mooi grasveldje. Hoe is het daarmee??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noopes schreef op 22 maart 2017 @ 17:49:

Hier ook een bomencreche! De peuter van vorig jaar heeft zich goed verstopt maar piept boven het tuinhuisje uit.



Enne, HELP!!!



Er zit een hommel in mijn tuin, onder een omgekeerde pot. Het is best wel een dikke. De pot verplaatsten zorgde ervoor dat het langzame beestje naar de pot kroop en er weer op kroop om zo door het gat er weer in te kruipen. Pot dus laten staan.

Maar nu? Daar is geen geschikte plaats voor een nest en sowieso nu nergens meer in de tuin want ik heb een zeer ondernemende dreumes die fan is van blaadjes, bloemetjes, plantjes en dieren. Ik zie het al voor me dat hij de hommels wil aaien of water geven



Stap 1. Neem een emmer.



Stap 2. Doe potmethommel in de emmer.



Stap 3. Neem de emmer in de hand en maak een wandelingetje.



Stap 4. Dump potmethommel in een stukje vrije natuur.



Stap 5. Neem je emmer weer mee terug naar huis.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 22 maart 2017 @ 16:40:

Net een bestelling gedaan in de webwinkel van Appeltern.

Straks is mijn tuin schuimklokje, sedum album, bieslook, viltige hoornbloem, geranium album *haalt adem*, scheefkelk , lavatera en akeilei in vijf verschillende kleuren rijker. 77 stuks in totaal.

Geen idee waar ik het allemaal moet laten maar ik had gewoon zin in veel nieuwe planten



Goedzo! Ik heb afgelopen regenachtige zaterdag de hele dag achter de pc gezeten om nieuw planten uit te zoeken. Ik heb een probleemborder, die ik niet naar mijn zin krijg. Nu in het voorjaar weer alle nieuwe goed van vorig jaar eruit gehaald en verplant naar andere plekken, waardoor die border weer zo goed als leeg is.

Heb achter de pc wilde plannen gemaakt, maar nog niks besteld. Er moet nog te veel ander werk gedaan worden in de tuin.

Allereerst een dode boom omhakken, helaas en hellup! Duetman wil dat perse zelf doen, ik had liever een bedrijf laten komen. Waarschijnlijk gaan we dat zaterdag doen. Dan moet er een nieuwe boom vlak bij de plek van de oude boom geplant worden.

Pas als de boom weg is, durf ik verder iets te doen, want ik weet niet hoeveel schade de boom kan aanrichten tijdens zijn val richting aarde. Hij lijkt erg groot, dus wie weet eindigt hij wel in mijn probleemborder. Dan kan daar beter nog even niks staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ooit ook een hommelnest onder een bloempot gehad. De pot was de ingang, het nest zat vooral onder de grond. Helaas kwamen we daar te laat achter toen we de boel verstoorden. Alles snel weer terug proberen te plaatsen, maar ik weet niet of het goed gegaan is. Ben pas in de herfst weer voorzichtig het potje gaan optillen en toen was alles weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 22 maart 2017 @ 21:46:

[...]





Goedzo! Ik heb afgelopen regenachtige zaterdag de hele dag achter de pc gezeten om nieuw planten uit te zoeken. Ik heb een probleemborder, die ik niet naar mijn zin krijg. Nu in het voorjaar weer alle nieuwe goed van vorig jaar eruit gehaald en verplant naar andere plekken, waardoor die border weer zo goed als leeg is.

Heb achter de pc wilde plannen gemaakt, maar nog niks besteld. Er moet nog te veel ander werk gedaan worden in de tuin.

Allereerst een dode boom omhakken, helaas en hellup! Duetman wil dat perse zelf doen, ik had liever een bedrijf laten komen. Waarschijnlijk gaan we dat zaterdag doen. Dan moet er een nieuwe boom vlak bij de plek van de oude boom geplant worden.

Pas als de boom weg is, durf ik verder iets te doen, want ik weet niet hoeveel schade de boom kan aanrichten tijdens zijn val richting aarde. Hij lijkt erg groot, dus wie weet eindigt hij wel in mijn probleemborder. Dan kan daar beter nog even niks staan.

Dat klinkt als een behoorlijke missie die boom. Alvast veel succes als jullie zaterdag gaan hakken, hoop dat het allemaal goed gaat. Doe vooral voorzichtig

Waarom was de border een probleemborder? Niet de juiste plek voor de planten die er stonden of wilde het om andere redenen niet?



Heerlijk hoor, om achter de pc wilde plannen te maken voor de tuin. Alhoewel struinen in een tuincentrum ook heel fijn is, vermaak ik me in webwinkels ook altijd opperbest. En aangezien ik geen auto heb, is het wel zo makkelijk als de planten thuisbezorgd kunnen worden. Vind dat Appeltern goede prijzen hanteert, voor die 77 planten betaal ik 130 euro, in het tuincentrum was ik meer kwijt geweest denk ik.



Ben erg benieuwd naar je plannen met de beplanting van de nieuwe border. Hou je ons op de hoogte?
...
Alle reacties Link kopieren
We zullen voorzichtig zijn met de boom (oftewel met onszelf).

De probleemborder is een probleem omdat hij vrij groot is en dus behoorlijk veel aanplant nodig heeft. Omdat hij tussen een paadje en het grasveld zit, moet hij van twee kanten er goed uitzien. Er staan nu een paar grotere struiken in (vlinderstruik, lavatera en hibiscus). Daar tussen had ik allemaal bloeiers staan. Ik hou van ongeorganiseerde borders, maar hier begon alles over elkaar heen te groeien en om te vallen. Waarschijnlijk te weinig steunplanten er tussen. Sommige planten hadden het gewoon niet naar hun zin, andere werden te groot. Dus ik ga me nu eerst orienteren op een paar grote bloeiers (dahlia, nog een hibiscus) en er tussen grotere bossen van vaste planten die wat steviger op hun pootjes staan. Dus niet te veel verschillende handel door elkaar.



Meestal ga ik naar een tuincentrum of kwekerij. Er zitten hier verschillende in de buurt. Nu kwam ik toevallig op een site van een kweker in zuid limburg. Die had erg leuk spul (ook eigen kweek en eigen kruisingen) en veel info over de planten, dus ik denk dat ik daar ga bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Wauww wat veel nieuwe posts alweer, dit topic loopt als een trein!

Ik heb ontdekt hoe ik de rozen aan de gevel kan bevestigen, en het wordt hoogstwaarschijnlijk de roos 'Rosa pink cloud'.

Ik denk dat ik dan lavendel in de geveltuin plant, voor de bijtjes. Die blauwe druifjes die langskomen vind ik trouwens ook superleuk. Vinden bijtjes die ook fijn?



Wat betreft de achtertuin, weten jullie of de plant in deze pot echt een plant is of alleen een soort palmboombladeren?

Ik vind het een erg leuk sfeertje maar ben wel bang om zo snel n Sjonnie tuin te krijgen met zon halve palmboom erin



Alle reacties Link kopieren
Zeker weten doe ik het niet, maar ik vind het eruit zien alsof er een paar stelen in die pot staan.



(Vooral ook omdat je in zo´n enorme dikbuikige pot met kleine opening nooit een plant moet zetten, krijg je er niet meer uit zonder de pot kapot te slaan).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 23 maart 2017 @ 10:18:

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vind het eruit zien alsof er een paar stelen in die pot staan.



(Vooral ook omdat je in zo´n enorme dikbuikige pot met kleine opening nooit een plant moet zetten, krijg je er niet meer uit zonder de pot kapot te slaan).



Ah ja dat is een goede inderdaad!



Ander idee wat ik leuk vond is eucalyptus in de tuin (in mijn smalle lange border). Die vind ik zooo mooi, ruikt lekker, en blijft ook in de winter zijn blad houden. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 23 maart 2017 @ 10:18:

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vind het eruit zien alsof er een paar stelen in die pot staan.



(Vooral ook omdat je in zo´n enorme dikbuikige pot met kleine opening nooit een plant moet zetten, krijg je er niet meer uit zonder de pot kapot te slaan).Dit. Maar het kan wel. Als ik google op "lage palm in pot" zie ik oa dit:



Helemaal niet Sjonnie toch? Alleen geen idee of deze winterhard is.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet meer wie om de aanbiedingen vroeg maar deze week bij de Lidl verschillende fruitbomen (kers appel peer in verschillende soorten), viooltjes in een schaal en 20 l universeel potgrond (1,19). Ik ben al vier keer gefietst om grond in te slaan.



Waarom parkeert mijn kat toch altijd haar dikke billen op mijn nieuwe planten.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 22 maart 2017 @ 23:06:



Meestal ga ik naar een tuincentrum of kwekerij. Er zitten hier verschillende in de buurt. Nu kwam ik toevallig op een site van een kweker in zuid limburg. Die had erg leuk spul (ook eigen kweek en eigen kruisingen) en veel info over de planten, dus ik denk dat ik daar ga bestellen.Heb je een linkje?
Alle reacties Link kopieren
Kon het weer niet laten en heb weer een rondje tuincentrum gedaan. Voor de nieuwe border eindelijk wat vaste planten gevonden. Aan de rand tussen de heide (die het ook net niet heeft gedaan dus misschien gaat die er nog uit als het tegen juni nog steeds niks is) heb ik nu wolfsmelk (Euphorbia amygdaloides purpurea) staan en achterin is het wat zanderig dus daar heb ik steenbreek (saxifraga brafi) voor gekocht. Kwam er net achter dat ik een ander stukje ook nog de border (zijn nog van die lelijke beton palen) moet veranderen maar dat komt wel zodra we met het terras aan de gang gaan. Heb ook nog wat vergeet mij nietjes gehaald. Zien er altijd zo vrolijk uit. Had nog 1 grote pot staan, daar heb ik nu een grote campanula persicifolia takion ingezet, ga er nog 1 kopen in blauw en dan is de pot vol. En voor de hangmandjes viooltjes van de Lidl, die op schaal past perfect in het kleinste maatje.
Alle reacties Link kopieren
Ben doodmoe. Heb gisteren en vandaag heel veel gespit, want in de tuin bleek een soort bouwwerkje van bakstenen in de grond te liggen/staan, met daarin of daaronder of tussendoor een idioot dikke stronk van klimop. Heb het hele bouwwerk uitgegraven, plus het leeuwendeel van de stronk. Verder een spar omgezaagd, heel veel gespit en meerdere planten en struiken verplaatst.

Nu gaat het zo hard waaien en koelt het erg af, dus ik geloof het wel voor vandaag. Morgen logees, dus nu eerst maar weer eens in huis wat doen. Ik moet dringend stofzuigen
Alle reacties Link kopieren
Pfoeh ik word al moe als ik het lees Case-je. Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog naar de Aldi geweest? Hier wegens drukte niet meer aan toegekomen. Ik zag de fruitbomen bij ons in de Lidl staan. Vond het niet echt een boom, was gewoon 1 lange dikke stam zonder zij-takken of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas niet. Chiropractor had geen tijd voor me, dan ga ik niet van V naar H fietsen voor een plantje. Dat is een pokke eind namelijk, km of 25 enkele reis.



Dus in plaats daarvan lief geweest en vriend gaan helpen schilderen in zijn huis. Laatste restjes, van het weekend nog een keer.



Check dit huis even, wat een tuin! Veel te ver weg voor ons, maar mennn... ik ben jaloers!



funda
Alle reacties Link kopieren
OMG, dat is nog eens een tuin om van te kwijlen! Wat ontzettend mooi

Veel te ver weg, who cares, ik zeg doen!
...
Alle reacties Link kopieren
Spawater de plant/boom moet ergens mee beginnen he.



Wauw wat een tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven