Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
quote:Rosa-rood schreef op 21 maart 2017 @ 17:01:

[quote]YellowLemon schreef op 21 maart 2017 @ 16:41:

De vorige bewoners hielden van blauwe druifjes geloof ik!

https://i.imgur.com/2KemXIb.jpg



Zo herkenbaar! De vorige bewoners van ons huis ook, vier vierkante meter alleen maar blauwe druifjes! Nou hou ik er ook wel van, dus geen probleem! In de achtertuin was dan weer geen druifje te vinden dus heb er vorige jaren een aantal verplaatst. In de achtertuin staat het ook vol met tulpen en narcissen, voor dan weer niet, dus ik ga de 'afval' bollen uit de omgeving dit jaar maar in de voortuin dumpen, is het volgend jaar wat gevarieerder!Ik heb hetzelfde staan doen! achter in de tuin groeide heel veel narcisssen en hyacinten op random plekken. En ezelsoor. Die heb ik twee weken geleden verkast. Ze zijn gewoon door gegaan in hun groei en bloeien nu ook.
Alle reacties Link kopieren
De marktplaats Witte regen doet vooralsnog helemaal niets, ik hoop dat hij aanslaat

Die andere plant die volgens internet een hekel heeft aan verplanten doet het als een tierelier! Heel veel bloemknoppen!
quote:Felix_Urbexicus schreef op 21 maart 2017 @ 17:45:

De marktplaats Witte regen doet vooralsnog helemaal niets, ik hoop dat hij aanslaat

Die andere plant die volgens internet een hekel heeft aan verplanten doet het als een tierelier! Heel veel bloemknoppen!Dat kan best even duren toch? Omdat het een grote plant is en de energie nu vooral naar de wortels zal gaan door het verplanten.
Alle reacties Link kopieren
Weet ik, maar ik ben vreselijk ongeduldig en nu degene ernaast het zo mooi doet... meestal duurt het ook maanden voor je wat verandering ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 21 maart 2017 @ 15:43:

Lieve tuinladies, mag ik jullie advies vragen? In de volkstuin is een stukje gereserveerd voor sier en snijbloemen. Ik heb onder andere zonnehoed, zonnebloem, vuurpijlen en dahlia's, maar ik ben nu nog op zoek naar wat "groen" zodat we straks ook echt onze boeketjes kunnen plukken. Iemand tips? Het stukje licht op mooie luchtige (maar wel voedzame) zandgrond en goed in de zon.Misschien siergrassen? Anders asparagus. Ik weet niet of je een asperge kunt laten doorschieten, maar volgens mij krijg je dan van dat fijne groen. Of iets van schermbloemen, die hebben altijd van dat hele fijne groene blad.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan met asperges. Zag er vorig jaar eentje in het duin staan, die werd na verloop van tijd zo 80 cm.
Alle reacties Link kopieren
Yl ik gok dat je voor die palen erin rammen zo'n grote rubberen hamer moet hebben. En dan alsnog een plankje erbij gebruiken.



De hosta's zijn onderweg. en het gaat lekker met de zolder verven. Vandaag prachtig weer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Lekker, kan je morgen ermee verder?
Alle reacties Link kopieren
Klopt, rubberen hamer. Geen plankje er tussen, gewoon rammen



Prachtig je blauwe druifjes YL.



Jammer dat de witte regen nog niets wil doen Felix, hopelijk is 'ie gewoon wat traag van begrip.
...
Alle reacties Link kopieren
Nope een goede vriend moet even een paar weken spullen kwijt op zolder dus die moet eerst wat meer af. Anders wordt het te warm daar en kan ik niet goed meer verven. Plantjes moeten dus heel even wachten. En kilo's slakkenspul kopen waar jij het over had. Ik hoop ook dat je regen het snel gaat doen.



Mooie zee van bloemen zo. Daar wil ik ook heen!
Ik heb deze mooierts vorig jaar als bolletjes gekocht en verdeeld over voor- en achtertuin, zo cool zijn ze



Die zijn inderdaad gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Wauw!
...
Foto is niet van mij hoor, maar witte, gewone blauwe en paarse heb ik, vorig jaar het bollenplantseizoen bij de Intratuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 21 maart 2017 @ 15:43:

Lieve tuinladies, mag ik jullie advies vragen? In de volkstuin is een stukje gereserveerd voor sier en snijbloemen. Ik heb onder andere zonnehoed, zonnebloem, vuurpijlen en dahlia's, maar ik ben nu nog op zoek naar wat "groen" zodat we straks ook echt onze boeketjes kunnen plukken. Iemand tips? Het stukje licht op mooie luchtige (maar wel voedzame) zandgrond en goed in de zon.Lathyrus

Pioenrozen



O wacht...groen.

Hop?
Ik vind hier dingen van.
Lampepoetsersgras vind ik heel decoratief. Geen idee of/hoe eucalyptus groeit hier, dat is ook mooi. Varens?
Alle reacties Link kopieren
Mooi zeg Rien!



Weet iemand vanaf wanneer je bollen kan verplaatsen? Ik wil ze meer bij elkaar hebben maar ben bang als ik dat nu doe ze kapot gaan. Na de bloei?
Poef ik ben net terug van de Aldi en heb de strijd om de Camelia's gewonnen

Het is maar goed dat ik mijn slaapzakje vannacht niet voor de deur had uitgerold want de Camelia's stonden nog niet in de winkel.

Na 4 rondjes verdwaast om me heen kijkend heb ik wanhopig een medewerker aangeklampt met de vraag waar ik de Camelia's kon vinden?

Er stonden genoeg planten maar niet degene waar ik voor kwam

Navraag bij het meisje van de kassa leverde het antwoord 'danzenzeop' op (lees: dan zijn ze op, Ik woon in een Brabants dorp waar alle zinnen tot een woord kunnen worden terug gebracht )

Dat leverde mij dan weer een kloppende ader op mijn voorhoofd op.....

Want als de winkel om 8.30 open gaat hoe is het dan mogelijk dat om 8.35 alles op is terwijl er nog niet een plant langs de kassa was gegaan????

Toen het duidelijk was dat ik niet weg zou gaan zonder Camelia is er toch een gezamelijke zoektocht gestart.

En jawel er stond nog een kar met planten in het magazijn

De uiteindelijke oogst 4 Camelia's (2 donker- 2 lichtroze), 1 Brugmansia 'double', 1 Brem (apricot gem) en 1 Hortensia (Hydrangea macrophylla)

Heb nog geen idee waar ik het ga planten maar kon me niet inhouden
Meanwhile....zijn jullie allemaal druk in de tuin.

Blauwe druifjes, ik ben er ook dol op



Wat een leuke plannen heb je Elisabethrose!

Ik heb geen ervaring met zaad van Aliexpres (klinkt echt te fout )

Maar dan weer wel met escar-go waarvan ik kan beamen dat dat idd heel goed werkt (waarom ik het dan nog steeds niet heb aangeschaft om mijn hosta's te redden is me niet duidelijk )



Nu eerst op pad met de honden en dan duik ik de tuin in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 22 maart 2017 @ 09:03:



Weet iemand vanaf wanneer je bollen kan verplaatsen? Ik wil ze meer bij elkaar hebben maar ben bang als ik dat nu doe ze kapot gaan. Na de bloei?



Ligt eraan welke bollen het zijn? (tulpen, sneeuwklokje?)

Zelf doe ik het altijd na de bloei. Laten drogen in de kelder, bollen pellen en in de herfst weer in de grond.



Maar als je het heel graag nu wil doen, gewoon alle aarde eromheen mee scheppen en zorgen dat je het weer goed aanstampt.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Fay! En ook fijn om te lezen dat dat slakken spul zo goed werkt. Hier echt een overkill aan slakken dus moet er echt wat aan gaan doen. Elke dag plukken helpt ook nog niet zoveel.



Roze-roos er staat van alles. Sneeuwklokjes, narcissen, krokus en nog wat dingen die ik niet kan definiëren. En het hoeft niet heel graag nu hoor, vroeg het me gewoon even af. Dan ga ik als het is uitgebloeid wel aan de gang. Ga maar even wat dozen bij de supermarkt halen, anders hou ik het niet uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen de bollen altijd in lege bloempotten. Briefje erbij en de bloempotten kan je fijn stapelen in kratjes.

Ook heel handig wanneer het groen nog niet helemaal afgestorven is. Dan kan ik ze wel van uit de grond halen, in de bloempot, maar laat ik ze rustig afsterven.



Ook hier de hele tuin vol bollen. Vorig jaar was het verplaatsen toch niet helemaal goed gegaan, een aantal bollen gemist. Her en der een staan nu losse krokus of blauw druifje. Oeps...
Alle reacties Link kopieren
Brugmansia's

Daar haal ik er morgen ook wel eentje van als ik niet hoef te werken (sta op reservedienst, en moet eigenlijk langs de chiropractor, die zit om de hoek van de aldi.)
Alle reacties Link kopieren
Roze Roos, halen jullie alle bollen uit de tuin dan?

Ik zal wel lui zijn dan, ik laat alles gewoon zitten en het komt elk jaar weer netjes op...

Wel zet ik elk najaar weer nieuwe erbij, uiteindelijk hoop ik een soort mini Keukenhof effect te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin, nee uiteindelijk hopen we wel dat het een keer kan blijven staan.



We hebben een 'nieuwbouwtuin' en nog zoekende naar de juiste indeling. De bloembollen gebruiken we daarnaast nog als 'vulling' totdat de struiken op juiste grote zijn gekomen.

We vinden het tuinieren allebei superleuk en leven ons helemaal uit op onze 6x12m tuin. En ja we doen nu nog heel veel zinloze dingen, als bloembollen verplaatsen etc. Maar ik weet ook niet hoe lang we dan vol gaan houden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven