Hoe maak je je huis schoon?

29-03-2015 16:14 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een huis met 2 volwassenen en een kind. 1x per week maak ik ons huis schoon terwijl mijn kind op school zit. Ik doe alles (afstoffen, stofzuigen, badkamer/toilet schoonmaken en 1x in 3 maanden dweilen). Soms heb ik moeite mee om dit te doen. Ik word ook moe van mijn schoonmaak schema of moet alles netjes, opgeruimed huis. Ik zou zeggen ben ik de enige die niet kan rommel tegen. Om mijn tijd te besparen doe ik al afstoffen op zondag dan kan ik gewoon op maandag alles doen.



Ik vraag me af hoe maken jullie het huis schoon? Doen jullie dit elke week of 1x per 2 weken? Is het belangrijk dat alles erg schoon is?
Ik heb wel een schema. Dat was nodig omdat ik niet veel in 1 keer kon doen nadat ik mijn enkel gebroken had afgelopen zomer. Het schema zit inmiddels in mijn hoofd en het gaat nu vanzelf:



Elke dag: was aanzetten, droge was vouwen en in de kast. Vaatwasser leeg en doekje over de eettafel, salontafel en aanrecht.



Maandag: beneden stoffen, zuigen, dweilen en wc schoonmaken. Buitenkant keuken.

Dinsdag: doekje door wasbak in de douche en wc in de douche schoonmaken.

Woensdag: beneden stofzuigen en wc schoonmaken.

Donderdag: doekje door wasbak in de douche en wc in de douche schoonmaken.

Vrijdag: beneden stofzuigen en wc schoonmaken.

Zaterdag: onze slaapkamer en Logeerkamer stoffen, douche schoonmaken, bovenverdieping stofzuigen. Eens in de 2 weken bedden verschonen op zaterdag.



De slaapkamers van onze kinderen stoffen en zuigen ze zelf.
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 19:07:

[...]



Als er door het hele huis vloerbedekking hebt liggen valt er ook weinig te dweilen ja op de badkamer en wc na maar ook daar vind ik 1x per 3 maanden niet erg fris..Als je de vloerbedekking niet hoeft te dweilen, dan hoef je tegels of parket in dezelfde ruimte dus ook niet te dweilen
Alle reacties Link kopieren
Eén maal per week huiskamer en alle andere kamers grote beurt (dus stof afnemen, zuigen, waar toepasselijk, vloer nat afdoen, stopcontacten/sponningen/deuren/vensterbanken enz. even afnemen, banken e.d. opzij om erachter en eronder schoon te maken). Badkamer en toilet een goede beurt, en halverwege de week nog even een doekje door douche/bad/wastafel en toilet. Eén maal per maand alle ramen zemen, de koelkast schoonmaken, de keuken een sopbeurt (tussendoor regelmatig de deurtjes en tegels afnemen e.d.). Elke week het bed verschonen. Elke week het hele huis zuigen (dus gangen en trappen). Drie tot vier keer per jaar alle keukenkastjes van binnen schoonmaken, de badkamerkastjes van binnen schoonmaken, enz. Tussendoor gewoon bijhouden en alles opgeruimd houden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 18:59:

[...]



Ligt er ook aan denk ik welk soort meubels je hebt..

ik heb hoogglans meubels en glazen tafels dus ja dat is veel poetswerk..

Als je niet van schoonmaken houd dan zijn dat geen aanraders.. Om die reden heb ik vrijwel alles mat
quote:TheHorseWithNoName schreef op 29 maart 2015 @ 19:08:

[...]



Als je de vloerbedekking niet hoeft te dweilen, dan hoef je tegels of parket in dezelfde ruimte dus ook niet te dweilen Op tegels en parket zie je toch de vlekken etc gewoon zitten om maar te zwijgen over de kalkaanslag in de badkamer..
Wij zijn ook met zijn 3&.

2 volwassenen en 1 baby.



Elke zondag doe ik "de" grote schoonmaak.

Badkamer,toiletten, keuken, woonkamer,slaapkamers, gangen en trappen. Stofzuigen, dweilen, meubels afnemen, speelgoed van mijn zoon afnemen.

Elke avond zorg ik dat alle troep van de dag weer opgeruimd is zodat, we de dag schoon en opgeruimd kunnen beginnen.

Heb echt een hekel aan troep en viezigheid wordt er heel chagrijnig van!
quote:TheHorseWithNoName schreef op 29 maart 2015 @ 19:08:

[...]



Als je de vloerbedekking niet hoeft te dweilen, dan hoef je tegels of parket in dezelfde ruimte dus ook niet te dweilen Maar idd zolang de tegels,het parket of het laminaat gewoon onder de vloerbedekking liggen is dweilen totaal overbodig..
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 19:11:

[...]



Op tegels en parket zie je toch de vlekken etc gewoon zitten om maar te zwijgen over de kalkaanslag in de badkamer.. oh jij maakt schoon om wat je ziet, niet om de hygiene. Ja, wij zitten daar iets anders in
quote:TheHorseWithNoName schreef op 29 maart 2015 @ 19:13:

[...]



oh jij maakt schoon om wat je ziet, niet om de hygiene. Ja, wij zitten daar iets anders inJa goh je hebt een hobby of je hebt het niet hè
quote:diamond-gloss schreef op 29 maart 2015 @ 19:14:

[...]



Ja goh je hebt een hobby of je hebt het niet hè Je mag ons huis er bij doen
Ik woon alleen met mijn 7 jarige dochter en twee konijntjes in huis:

- elke dag "wc" konijnen verschonen

- elke dag lap over onze wc

- elke dag stofzuigen

- elke dag keuken leeg en schoon achterlaten

- 2x per week dweilen

- 2x per week badkamer

- 1x per week bed verschonen



Wasgoed, koelkast en andere kastjes gewoon bijhouden.

Alleen met ramen lappen ben ik slecht, dat mag echt wel vaker.
Ps ik werk 32 uur buitenshuis en 8 uur thuis.
Waar halen jullie de tijd en energie vandaan?

Of is poetsen meer een hobby van jullie?

Voor mij is het echt meer een noodzakelijk kwaad.

En kastjes van binnen zo vaak? Waarom? Aan de binnenkant wordt het toch niet vies?
Elke week de deuren, stopcontacten en kozijnen??? . Waarom?
Alle reacties Link kopieren
quote:*nightsky* schreef op 29 maart 2015 @ 20:06:

Elke week de deuren, stopcontacten en kozijnen??? . Waarom?

Daar komt ook stof en viezigheid in, hetzelfde voor de deuren, klinken en schakelaars voor lampen.

Dat word vastgepakt en wie weet waar je daarvoor met je vingers hebt gezeten.

Je pakt geld aan, doet ergens een deur open of dicht, komt thuis en brengt die bacteriën en viezigheid mee naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, dat jullie nog zoveel tijd hebben om te forummen
Het kost me op maandag maximaal 1,5 uur, op zaterdag een uurtje en de rest van de dagen een half uurtje per dag maximaal. Veel tijd over dus :-).
Al dat dweilen snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal. Ik heb hier overal laminaat maar dweil maar heel sporadisch. M'n vloer heeft trouwens geen vlekken en is dat wel zo dan maak ik dat schoon, dan dweil ik niet de hele vloer. Het lijkt me alleen maar nadelig, steeds water op een laminaatvloer.

Deurklinken en lichtknopjes gaan dan wel standaard mee. Soms loopt ik even alle deurknoppen/lichschakelaars in huis snel langs en soms neem ik ze gewoon mee als ik de bewuste kamer schoonmaak.
quote:OldWood schreef op 29 maart 2015 @ 20:19:

[...]



Daar komt ook stof en viezigheid in, hetzelfde voor de deuren, klinken en schakelaars voor lampen.

Dat word vastgepakt en wie weet waar je daarvoor met je vingers hebt gezeten.

Je pakt geld aan, doet ergens een deur open of dicht, komt thuis en brengt die bacteriën en viezigheid mee naar binnen.Dit klinkt mij als smetvrees in de oren.
quote:raindrop57 schreef op 29 maart 2015 @ 20:27:

Het kost me op maandag maximaal 1,5 uur, op zaterdag een uurtje en de rest van de dagen een half uurtje per dag maximaal. Veel tijd over dus :-).Wow, turbo-henkie!
Haha, valt mee hoor. We hebben overal dichte kasten en alles is altijd opgeruimd. We hebben een rijtjeshuis, geen enorm oppervlak dus. En ik houd het door de week bij, dus dan is het zo klaar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen hoe anderen het doen . De tip die gegeven was over fly lady is echt een goeie, staan veel fijne tips en tricks bij.



Ivm mijn zwangerschap ben ik nu thuis dus wat ik doe;



Elke dag: was aanzetten, droge was opvouwen en strijken. Aanrecht en fornuis met bleek vervolgens met allesreiniger. Toiletten schoon maken met bleek vervolgens met wc-eend spul en wasbakken met een doekje met allesreiniger. Stofzuigen doe ik ook elke dag, (boven om de dag) en ik maak nog een ruimte/verdieping schoon. Maandag de zolder en slaapkamers, dinsdag de badkamer en de overloop, woensdag de keuken en woonkamer. Dan donderdag weer hetzelfde als maandag, dus tot en met zaterdag ben ik bezig en op zondag doe ik geen ruimte.

Om de dag dweil ik het hele huis. Dat is het dan haha.
Dat is wel heel veel miss nutella, ik kan me niet voorstellen dat het nodig is? En eerst bleek in de wc en dan ook nog wc eend er achteraan? Waarom?
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 29 maart 2015 @ 21:57:

Dat is wel heel veel miss nutella, ik kan me niet voorstellen dat het nodig is? En eerst bleek in de wc en dan ook nog wc eend er achteraan? Waarom?



Nee het is ook niet nodig hoor. Ik verveel me een beetje zo op het eind van mijn zwangerschap en dan maak ik me maar liever nuttig.



Ik vind bleek lekker ruiken en heb het idee dan de eerste viezigheid weg te kunnen halen, zodat dan daarna met de wc eend alles echt schoon gemaakt wordt.
Geen zin om dan met een boek op de bank te duiken, of een extra rondje internet te doen, puzzeltje te maken, bakje koffie te doen ergens? Het lijkt me niet echt voldoening geven om een schoon huis te poetsen. Dat van die bleek en wc eend begrijp ik nou nog niet eerlijk gezegd. Maar ieder voor zich natuurlijk! De nesteldrang zal wellicht ook wel meespelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven