Huishoudschema

17-05-2016 11:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik een wat gestructureerder huishouden willen. De gedachte daarachter is; opgeruimd huis, opgeruimd hoofd.



Ik merk dat als ons huis rommelig is en naar mijn idee niet schoon genoeg, ik me ook wat onrustig voel. Vaak ga ik op een dag als een malle door het huis heen en dan voel ik me tevreden met het resultaat. Maar met 2 kleine kinderen is het resultaat vaak snel weg.



Om wat meer structuur aan te brengen zat ik te denken aan het opstellen van een schema.



Wie heeft er ook een schema? Hoe ziet deze er ongeveer uit? En helpt het je?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
quote:Troeteltje schreef op 17 mei 2016 @ 12:06:

Eenmaal per week het huishouden volledig. Dus stoffen, vegen, zuigen, dweilen....alle ruimtes alledrie verdiepingen.



Vuile was wanneer ik genoeg bij elkaar heb om te wassen, is plusminus eenmaal per 2 a 3 dagen.

Droge was dagelijks bevoelen en in kasten ruimen.



Dagelijks hele huis even nalopen op opruimen en bijhouden.



Bijhouden scheelt echt heel veel:

Zie je iets liggen dat weg kan, meteen weggooien.

Zie je een vlek of plek, meteen opvegen.

Douche na gebruik meteen uitdrogen.

Was bijhouden.

Afwasbak meteen schoonmaken en droogmaken.

Keuken na eten schoonmaken.

Oud papier, plastic, glas, textiel etc meteen scheiden en regelmatig wegbrengen.

Voorraad boodschappen bijhouden en aanvullen voordat het artikel op is.

Etc.



Ik doe dus dagelijks iets, echter door bijhouden voelt het niet als een hels karwei.

Als ik eenmaal per week het huis echt grondig doe dan is alles netjes en opgeruimd. Wanneer ik dan eerst zou moeten gaan opruimen etc dan zou het heel anders voelen en ook heel anders zijn want dan veel bewerkelijker.Amen!! Bijhouden en achter je kont opruimen is de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Ik besteed de meeste tijd aan opruimen en gooi nu veel troep weg om dat wat te verminderen. Vaatwasser en was dagelijks, verder geen schema. Als het vies is, pak ik het aan. Of niet. Ik moet ook nog werken en voor een kind zorgen en een beetje op m'n gezondheid denken. Ik heb het heel lang met schema's geprobeerd en heb dat opgegeven. Als de zon schijnt, ik me niet goed voel, er onverwacht een gezellige afspraak tussenkomt, ik met dochter wil bakken of iets lekkers koken of spelen of kleien of verven, ik even naar de stad wil, gaat dat allemaal voor. Ik doe wat moet en geen slag meer
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 17 mei 2016 @ 12:00:

Doen jullie dit echt dagelijks??? En spenderen jullie dagelijks 2,5 a 3 uur aan het schoonmaken van je huis? Ik denk dat ik dat wekelijks haal.

Het enige wat ik dagelijks doe is het fornuis, het aanrecht, de vaatwasser, kort opruim rondje en de wc's, maar dat is ongeveer 20 minuten.



Iedere week doe ik nog de badkamer, zuig ik beneden een aantal keer en boven 1 keer, verschoon ik de bedden en doe ik de was.



Om de week poets ik beneden of boven. Maar soms sla ik ook een weekje over. Als er bijvoorbeeld ranja over de vensterbank gaat, dan pak ik een schoonmaak doek en doe ik meteen het tv meubel en de plankjes. Dan ben ik wel tevreden voor die week.Ja hoor! Ik vind poetsen ook erg fijn.
Wekelijks:

Bedden verschonen, stofzuigen en dweilen bovenverdieping. Grote beurt badkamer en toiletten en sopje voor deuren en meubels slaapkamers.

Dweilen benedenverdieping (houten vloer, mag eigenlijk maar 1x in de 3 weken maar vanwege hond moet dat echt vaker)

Strijken (uurtje per week, man strijkt zijn eigen overhemden gelukkig)



Dagelijks

2x stofzuigen (beneden) : nodig ivm hond

Doekje over toilet; keuken na gebruik met sopje afnemen, vaatwasser in en uit ruimen, nat doekje over tafels, stoelen etc , afstoffen (woonkamer)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de 5 minuten per kamer regel van Boro.



Gewoon per kamer even een doekje mee en afsoppen waar nodig, bedden rechttrekken, troepjes opruimen, was naar boven.

Woonkamer doe ik 10 minuten over.

En als je dat iedere dag doet, ben je wel geteld met badkamer en wc mee ongeveer een half uur bezig.

Eens per week komt de poets en die pakt alles grondig aan.
quote:bloesem1977 schreef op 17 mei 2016 @ 12:20:

Wekelijks:

Bedden verschonen, stofzuigen en dweilen bovenverdieping. Grote beurt badkamer en toiletten en sopje voor deuren en meubels slaapkamers.

Dweilen benedenverdieping (houten vloer, mag eigenlijk maar 1x in de 3 weken maar vanwege hond moet dat echt vaker)

Strijken (uurtje per week, man strijkt zijn eigen overhemden gelukkig)



Dagelijks

2x stofzuigen (beneden) : nodig ivm hond

Doekje over toilet; keuken na gebruik met sopje afnemen, vaatwasser in en uit ruimen, nat doekje over tafels, stoelen etc , afstoffen (woonkamer)mmm, die strepen onder de tekst hoeven er niet bij ,maar krijg ze niet weg
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 17 mei 2016 @ 12:21:

[...]





mmm, die strepen onder de tekst hoeven er niet bij ,maar krijg ze niet weg Aha, en ik er maar op klikken
Alle reacties Link kopieren
Voor poets er is, verschoon ik alle bedden en doe ik alle strijk.

De was gaat een keer per dag aan, vroeg in de ochtend en hang ik uit.

En pleur het op een stapel als het droog is.

Ik werk van 7.00 tot 17.30.

Maar werk thuis, kinderopvang dus ik maak tussendoor vaker schoon dan gemiddeld. Omdat het ook viezer wordt, niet meegeteld hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Als je gewoon werkt hoe kun je dan zo'n schema aanhouden?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken gaat een stuk sneller in een opgeruimd huis. Ik vond Flylady(.com) een handig hulpmiddel.



Elke avond 'clean your sink', oftewel: ruim je keuken op en elke dag wat doen, plus een 'project' per week (bijvoorbeeld de hal, om die op orde te krijgen). Als je dan eenmaal op orde bent hoef je het alleen naar bij te houden.



Daar ben ik nu en het is heerlijk. Een ordelijk huis is nu alleen nog maar mijn rommel achter mijn kont opruimen. Verder hanteer ik de regel dat ik geen 'projecten' mag laten staan (categorie: daar ga ik morgen mee verder. Dat wordt nu direct opgeruimd en ALS ik dan morgen echt verder ga, pak ik het er weer bij). En als er ergens steeds weer rommel ontstaat (bijvoorbeeld op de eettafel) dan moet daar dus een nieuw systeem voor bedacht worden want het werkt niet. Dus tijdschriftenbak erbij, plek voor post, sleutels en kleingeld...



Qua schoonmaken: elke week zuigen en stomen, wc's en badkamer. Op de WCs liggen weggooidoekjes voor de tussendoorpoets, op de badkamer staan alle schoonmaakmiddelen klaar. Wasbakken neem je dan net wat sneller even nog een keer af als ze vies zijn. Douchecabine doe ik vaak voor/tijdens ik ga douchen.

Verder gebeurt alles wanneer nodig: ramen lappen 2 keer per jaar , gordijnen wassen...ehhh, gewone was als het nodig is, koelkast en keukenkasten idem dito. Soms krijg ik het op mijn heupen en dan doe ik extra dingen. Over het algemeen vind ik het hier redelijk schoon zo. En dit is met 4 huisdieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 17 mei 2016 @ 12:25:

Als je gewoon werkt hoe kun je dan zo'n schema aanhouden?

Als je het vaak doet krijg je er handigheid in en dan gaat het ook steeds sneller en makkelijker.

Ik werk ook maar halve dagen, en ik doe het huishouden alleen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 17 mei 2016 @ 12:25:

Als je gewoon werkt hoe kun je dan zo'n schema aanhouden? Dat kan ook niet. Tenzij je graag een slaaf van je huishouden wilt zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 17 mei 2016 @ 12:36:

[...]



Dat kan ook niet. Tenzij je graag een slaaf van je huishouden wilt zijn.Liever niet nee. Ik zou niet weten hoe ik een schema zou moeten bewerkstelligen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 17 mei 2016 @ 12:30:

[...]



Als je het vaak doet krijg je er handigheid in en dan gaat het ook steeds sneller en makkelijker.

Ik werk ook maar halve dagen, en ik doe het huishouden alleen.Ik fulltime. Dus het wordt hem niet
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
[img]null[/img]Ik werk ook met een schema. Al is bijhouden de sleutel! Ook heb ik mijn gezin geleerd om de was in de juiste wasmand te gooien, om het kledingstuk reeds om te draaien, om kousen in een netje te doen, etc. Iedereen legt hier ook zn eigen was weg. Scheelt een hoop werk wat de was betreft. Voor de rest idd flesjes/blikjes in de pmd zak, karton bij karton, vuilnis meteen in de vuilnisbak doen, douche meteen schoonmaken, alles meteen op de juiste plaats zetten/leggen/hangen etc. Scheelt een hoop!



Dagelijks: kamers verluchten, bedden verluchten, gebruikte keukenhanddoeken en schotelvodden in de was dien en nieuwe leggen, vaatwasser uithalen, vaatwasser vullen, wc's schoonmaken, na koken gasfornuis, aanrecht en gootsteen schoonmaken, na eten alles in vaatwasser zetten en vloer vegen, post openen en in postbakjes verdelen



Wekelijks: vaatwas reinigen, keukenapparaten reinigen, was doen, was ophangen, was strijken, was wegleggen, stof afdoen, beneden stof afdoen, beneden stofzuigen, beneden dweilen, badkamer schoonmaken, postbakje leegmaken: betalingen doen, papieren invullen en alles juist opbergen, bedden verschonen, koelkast schoonmaken (doe ik voor ik weekboodschappen doe)



Om de 2 weken: boven stof afdoen, boven dweilen, matras omdraaien, matras schoonmaken met fijne soda



Maandelijks: nieuwe olie in frituurpan, ramen lappen, keukenkasten vanbuiten schoonmaken, keukenkasten vanbinnen schoonmaken, wasmachine reinigen, achter zetel stofzuigen en dweilen



Halfjaarlijks: dak veranda schoonmaken, keukenkasten & diepvries controleren (dingen die over datum zijn enzo, al gebeurt dat eigenlijk niet veel maar voel me veiliger als ik het controleer), kasten verplaatsen (die ik alleen kan verplaatsen) om te stofzuigen/dweilen



Jaarlijks: goten schoonmaken, gordijnen wassen, achter grote kasten (die ik niet alleen kan verplaatsen) schoonmaken (doe ik met een nat laken)



Dat is het denk ik..
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Alle reacties Link kopieren
Wow.. wat besteden de meesten hier veel tijd aan het huishouden! Komt waarschijnlijk omdat ik een klein appartementje heb en geen kinderen, maar ik maak gewoon schoon wanneer het uitkomt. Zelfs de afwas doe ik niet dagelijks..

Ik was gemiddeld 1x per week, stoffen en zuigen ook zoiets, wc 2x per week en de keuken wanneer ik de afwas heb gedaan (eet vaak op mijn werk, dus dan blijft het mooi schoon )

Binnenkant keukenkastjes, koelkast, ramen zemen etc. en zelfs dweilen zijn klusjes die ik slechts eens in de zoveel maanden doe, als ik zie dat het weer eens nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Finjie schreef op 17 mei 2016 @ 12:57:

Ik werk ook met een schema. Al is bijhouden de sleutel! Ook heb ik mijn gezin geleerd om de was in de juiste wasmand te gooien, om het kledingstuk reeds om te draaien, om kousen in een netje te doen, etc. Iedereen legt hier ook zn eigen was weg. Scheelt een hoop werk wat de was betreft. Voor de rest idd flesjes/blikjes in de pmd zak, karton bij karton, vuilnis meteen in de vuilnisbak doen, douche meteen schoonmaken, alles meteen op de juiste plaats zetten/leggen/hangen etc. Scheelt een hoop!



Dagelijks: kamers verluchten, bedden verluchten, gebruikte keukenhanddoeken en schotelvodden in de was dien en nieuwe leggen, vaatwasser uithalen, vaatwasser vullen, wc's schoonmaken, na koken gasfornuis, aanrecht en gootsteen schoonmaken, na eten alles in vaatwasser zetten en vloer vegen, post openen en in postbakjes verdelen



Wekelijks: vaatwas reinigen, keukenapparaten reinigen, was doen, was ophangen, was strijken, was wegleggen, stof afdoen, beneden stof afdoen, beneden stofzuigen, beneden dweilen, badkamer schoonmaken, postbakje leegmaken: betalingen doen, papieren invullen en alles juist opbergen, bedden verschonen, koelkast schoonmaken (doe ik voor ik weekboodschappen doe)



Om de 2 weken: boven stof afdoen, boven dweilen, matras omdraaien, matras schoonmaken met fijne soda



Maandelijks: nieuwe olie in frituurpan, ramen lappen, keukenkasten vanbuiten schoonmaken, keukenkasten vanbinnen schoonmaken, wasmachine reinigen, achter zetel stofzuigen en dweilen



Halfjaarlijks: dak veranda schoonmaken, keukenkasten & diepvries controleren (dingen die over datum zijn enzo, al gebeurt dat eigenlijk niet veel maar voel me veiliger als ik het controleer), kasten verplaatsen (die ik alleen kan verplaatsen) om te stofzuigen/dweilen



Jaarlijks: goten schoonmaken, gordijnen wassen, achter grote kasten (die ik niet alleen kan verplaatsen) schoonmaken (doe ik met een nat laken)



Dat is het denk ik..Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Voor het bijhouden van de voorraad in de keuken (kastjes en koelkast) heb ik een apart systeem. Als het bijna opraakt, zet ik dat op het boodschappenlijstje in mijn smartphone. Wanneer raakt iets bijna op? Bij elk ding heb ik een minimumvoorraad en hoeveel ik er dan bij koop. Bijvoorbeeld:

- braadboter (om daar vlees in te braden): minimumvoorraad 300 g (half pakje), 3 nieuwe pakjes;

- suiker: minimumvoorraad halver suikerpot, één nieuw pak;

- brood: ongeveer 5 sneetjes, twee halve broden. Bij thuiskomst gaat een in de broodtrommel, het andere gaat in de vriezer;

- afwasmiddel: 1/3 plastic-flacon, 2 nieuwe flacons;

etc. Een dag later of twee dagen later ga ik naar de supermarkt, haal ik eten, maar kijk ik ook wat er in mijn smartphone staat. Dat gaat dan ook mee als boodschappen. Ik kan dan op mijn smartphone afvinken. Wat er niet is (komt zelden voor) haal ik de volgende dag.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 17 mei 2016 @ 12:25:

Als je gewoon werkt hoe kun je dan zo'n schema aanhouden? De meeste huishoudelijke klussen (schoonmaken en wassen) doe ik daarom op zondag (en soms op zaterdag of - als ik vakantie heb - op een maandag). Keuken schoonmaken doe ik een paar keer per week op een avond (dat kan niet eens per week). De administratie doe ik als ik een rekening betaal (dan ben ik ervan af). Sommige betalingen gaan automatisch.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 17 mei 2016 @ 13:00:

[...]



Hoe dan?Wat hoe dan?
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Ik probeer de boel zo veel mogelijk "rommelvrij" te houden, dus oud papier in de bak doen, aanrecht opgeruimd houden, vuilnisbak op tijd verschonen, was opvouwen, losse rommel opruimen, dat soort dingen.



Stofzuigen doe ik 1x per week, stoffen eens per 2 weken. Een keer per week bed verschonen.



De rest (badkamer, wc's, dweilen, keukenkastjes/koelkast etc.) doe ik wanneer ik er zin in heb of het nodig vind. Dat kan dan alsnog iedere week terugkomen, maar soms zitten er ook weken tussen. I don't care
Alle reacties Link kopieren
quote:Finjie schreef op 17 mei 2016 @ 13:14:

[...]





Wat hoe dan?Dat met een nat laken achter een kast schoonmaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Finjie schreef op 17 mei 2016 @ 13:14:

[...]





Wat hoe dan?Met een laken denk ik?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Oh ja en strijken doe ik niet aan. Heb niet eens een ijzer en strijkplank, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 17 mei 2016 @ 13:17:

[...]



Dat met een nat laken achter een kast schoonmaken?Gewoon laken vochtig maken en met 2 personen langs de kant vd kast staan op een stoel, het laken over de kast doen, het laken achter de kast doen en zo van boven naar beneden gaan. Zo heb je alle spinnewebben mee. Kast moet wel wat van de wand staan zodat je ertussen kan. Hoop dat mn omschrijving wat duidelijk is.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven