Hulp in de huishouding

21-03-2016 09:38 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal. Sinds een aantal maanden werk ik fulltime. Omdat mijn man chronisch ziek is en daarnaast ook 40 uur werkt heeft schoonmaken onze prioriteit niet echt meer. We hebben wel inwonende volwassen kinderen maar die studeren, werken en sporten. Ik heb dus een advertentie geplaatst en ontzettend veel reacties gekregen. Op basis van hun profiel heb ik de komende week gesprekken met vier dames. Ik heb mijn man echt moeten overhalen want die is erg sceptisch om een vreemde in huis te halen. Ik vind het ook erg spannend maar zo doormodderen is ook geen optie meer. Ik wil het weekend ingaan met een schoon huis. Nogmaals, spannend dus. Hebben jullie tips voor me hoe zo'n gesprek moet gaan en waar ik op moet letten? Kan ik gelijk vragen om een foto te mogen van een ID of moet ik daarmee wachten tot ik een keuze heb gemaakt en dat ze dan bv een kopie meeneemt? Zal ik iemand gelijk het huis laten zien? Kan ik een proeftijd afspreken? (ik zie het eigenlijk al na 1 keer of ik blij ervan wordt )Kortom, ik ben een echt groentje. Wie heeft er een schat aan ervaring met hulpen in de huishouding en wie wil helpen?
Alle reacties Link kopieren
Het is handig om iemand via via te krijgen, zodat je referenties hebt. Iemand die voor jou onbekend is maar met wie je ook geen gemeenschappelijke kennissen deelt zou ik niet aan beginnen..
Alle reacties Link kopieren
Id kun je pas vragen als je gekozen hebt. Proeftijd kun je prima afspreken.

Wees duidelijk in je wensen en doe het huis de eerste keer samen zodat je alles goed kunt laten zien hoe je het hebben wilt
where ever you go, go with your heart
Zelf zou ik nooit een advertentie zetten, ik ben altijd viavia aan mijn hulp gekomen. Goede referenties en een iets betrouwbaarder gevoel, je laat zo iemand toch in je huis werken als je er niet bent (ik iig wel).

ID pas vragen als je hebt gekozen, niet vooraf aan allevier. Vraag naar ervaring en werkwijze, wees duidelijk in wat jij verwacht, en blijf de eerste keer (aantal keren) thuis, om te kijken hoe het gaat.
quote:esther766 schreef op 21 maart 2016 @ 09:42:

Het is handig om iemand via via te krijgen, zodat je referenties hebt. Iemand die voor jou onbekend is maar met wie je ook geen gemeenschappelijke kennissen deelt zou ik niet aan beginnen..+1
Waarom vraag je om een id? Ga je loonbelasting inhouden?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet chronisch ziek en werk maar 28 uur. Toch heb ik een schoonmaakster! Dat er bij vermelden hoeft helemaal niet al zat je de hele dag thuis. Dan nog heb je het recht om zelf te bepalen of je een schoonmaker wil! Flauw natuurlijk maar je snapt mijn punt hopelijk.

Ik heb ook via via iemand. Die werk als 20 jaar als hulp dus die hoef ik niets meer uit te leggen. Proeftijd afspreken als je iemand niet kent lijkt me prima! De vraag is wat je met haar ID wil!? Identiteit vaststellen? Zou je een aantal keer thuis kunnen zijn als ze poetst?
Alle reacties Link kopieren
quote:esther766 schreef op 21 maart 2016 @ 09:42:

Het is handig om iemand via via te krijgen, zodat je referenties hebt. Iemand die voor jou onbekend is maar met wie je ook geen gemeenschappelijke kennissen deelt zou ik niet aan beginnen..



Toen ik wilde beginnen als hulp en dus nog geen ervaring en geen referenties had, heb ik bij minstens dertig mensen moeten praten en niemand wilde me hebben. Terwijl ik toch mijn eigen huis ook moet doen, en jarenlang in een slagerij had gewerkt, en in een dierenwinkel, en bij een opticien, en in restaurants. Wat denk je dat je daar moet doen?



Uiteindelijk kon ik beginnen bij iemand die al zoveel hulpen had gehad dat het haar niet zoveel uitmaakte, en vandaaruit kreeg ik de één na de ander, binnen drie maanden had ik een wachtlijst. Dat eerste adres heb ik nu nog steeds en ik ben haar nog dankbaar.



Je kunt je trouwens afvragen hoe fijn het is dat iemand die, bij wijze van spreken, bij jouw schoonmoeder komt, ook door jouw spullen gaat. Een vreemde hoeft geen probleem te zijn. Mensen die te dicht bij een ander staan wijs ik zelf tegenwoordig altijd af. Want als ik in de ogen van de één iets verkeerd doe, heeft de ander ineens ook wat te zeuren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
je kan vragen of je iemand mag bellen voor wie de hulp in kwestie ook (geeft ge)werkt, als referentie.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef je trouwens nog één ding in overweging; als je mij zou inhuren, zou je zelf niet zoveel meer te zeggen hebben over je eigen huishouden . Als je iemand neemt die pas begint, kun je veel meer als werkgever optreden en zij zal nog braaf doen wat je zegt.



(Niet al te letterlijk nemen, maar iemand met veel ervaring vertellen hoe je iets gedaan wilt hebben is niet gemakkelijk).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
ID Vragen? nooit ook maar aan gedacht eigenlijk..



Ik heb mijn hulp via via, ze heeft een sleutel. De eerste keer ben ik thuis gebleven zodat ze kon vragen hoe ik dingen gedaan wilde hebben en even kennis te maken, sindsdien kom om de donderdag thuis in een schoon huis.



Afspraken om te maken:



wat doet ze wel/ wat niet

hoelang komt ze

mag ze thee pakken etc

salaris uiteraard

betaal je elke keer dat ze komt of eens per maand bijvoorbeeld

vergoed je reiskosten



mijn hulp geeft ook aan welke schoonmaakmiddelen ze graag wil en die koop ik voor haar. Ze neemt zelf initiatief bijv met overn schoonmaken of koelkast. Als ik iets gedaan wil hebben schrijf ik een briefje voor haar. Als ze niet kan laat ze dat netjes 3 dagen van tevoren weten zodat ik weet dat ik zelf aan de slag zal moeten. Vraag haar vooral wat ze gewend is, ze zal meer ervaring hebben dan jij en ik hiemee :-)



ik betaal 12,50 per uur



En echt, het is het zooo waard.
Niet iedereen heeft referenties van anderen, in mijn omgeving heeft niemand een hulp, iedereen doet het op de een of andere manier zelf. Dan ben je gewoon aangewezen op een 'vreemde'.



Ik zou zowiezo op mn gevoel vertrouwen als je gesprekken met de personen hebt. Zet je waardevolle spullen in een kluisje voor de zekerheid de eerste keren, vertrouwen moet verdiend worden. Neem de wensen en verwachtingen goed door, en kijk of er ook zelf initiatief wordt genomen bij bepaalde (kleine) dingen zonder dat iets moet worden voorgekauwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker de eerste keer bij zijn als ze bezig is. Concreet afspraken wat er precies gedaan moet worden.

Ik lees hier soms wel eens dat mensen per uur betalen, als schoonmaakster dan eerder klaar is met het huis gaan ze naar huis. Spreek je dus af of iemand meer werk moet doen als het aantal uren nog niet op is.



Waarom wil je een kopie van iemand ID kaart? Je weet dat je dan wel het BSN af moet strepen he?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 11:14:

Ik geef je trouwens nog één ding in overweging; als je mij zou inhuren, zou je zelf niet zoveel meer te zeggen hebben over je eigen huishouden . Als je iemand neemt die pas begint, kun je veel meer als werkgever optreden en zij zal nog braaf doen wat je zegt.



(Niet al te letterlijk nemen, maar iemand met veel ervaring vertellen hoe je iets gedaan wilt hebben is niet gemakkelijk).

Ook al neem ik dit niet te letterlijk vind ik het nog steeds een hele vreemde post. De een wil dat je het zus doet, de ander zo, daar zul jij je toch aan aan moeten passen, ook al meen je nog zoveel ervaring te hebben en zo goed te zijn.



Dat id vragen snap ik niet helemaal. Bij het eerste kennismakingsgesprek zou ik gewoon kennis maken en kijken of er een klik is. Vragen wat ze in de uren die je haar wilt hebben kan doen en of ze voorkeur voor schoonmaakmiddelen hebt.

Verder is het toch een kwestie van vertrouwen, ik heb hier wel eens iemand horen roepen dat ze precies wist waar de vibrators lagen, en ik geloof zelfs nog pistolen ook (maar die maakt het misschien spannender dan het in werkelijkheid is) zo iemand wil je natuurlijk niet in je huis. Daarom zou ik ook proberen om via via iemand te krijgen.
Het kopiëren van identiteitsbewijzen is beperkt tot een aantal instanties, kijk hiermee uit.
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 11:14:

Ik geef je trouwens nog één ding in overweging; als je mij zou inhuren, zou je zelf niet zoveel meer te zeggen hebben over je eigen huishouden . Als je iemand neemt die pas begint, kun je veel meer als werkgever optreden en zij zal nog braaf doen wat je zegt.



(Niet al te letterlijk nemen, maar iemand met veel ervaring vertellen hoe je iets gedaan wilt hebben is niet gemakkelijk).



Wat raar komt dit over.



Nou, ik vertel onze schoonmaakster dus wel een en ander.



- Soort schoonmaakmiddel

- Volgorde waarin ze werkt (ivm tijd en prioriteiten)

- Wat er wel en niet in de droger mag, wat wel en niet gestreken hoeft te worden

- Niet schuiven met meubels (is te vaak misgegaan: viltjes eraf geschoven en doorgaan met krassen als gevolg, beschadigde muren etc.)

- Ivm opwaaiend stof alleen nat stoffen
quote:Bibi1973 schreef op 21 maart 2016 @ 12:46:

[...]





Wat raar komt dit over.



Nou, ik vertel onze schoonmaakster dus wel een en ander.



- Soort schoonmaakmiddel

- Volgorde waarin ze werkt (ivm tijd en prioriteiten)

- Wat er wel en niet in de droger mag, wat wel en niet gestreken hoeft te worden

- Niet schuiven met meubels (is te vaak misgegaan: viltjes eraf geschoven en doorgaan met krassen als gevolg, beschadigde muren etc.)

- Ivm opwaaiend stof alleen nat stoffen

Ik ga haar niet vertellen welk schoonmaakmiddel, zolang ze niet te agressieve dingen gebruikt koop ik wat zij graag wil. Haar volgorde mag ze ook zelf bepalen, een ervaren schoonmaker weet dat heel goed zelf. Net zo voor nat stoffen, dat hoef je echt niet te vertellen.

Dat van de droger en de strijk zou ik wel vertellen (maar mijn hulp doet niet mijn was) en dat van de meubels ook, omdat dat afwijkt van wat gebruikelijk is.



Ik snap Ceylon wel. Ik ga de fietsenmaker ook niet vertellen hoe hij een band moet plakken.
Alle reacties Link kopieren
ID kopiëren?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties! Goeie tip ook om te zeggen dat het handig is dat ik er de eerste keer bij ben. Kunnen jullie ongeveer inschatten wat ik kan verwachten binnen 2,5 uur?
Alle reacties Link kopieren
quote:esther766 schreef op 21 maart 2016 @ 09:42:

Het is handig om iemand via via te krijgen, zodat je referenties hebt. Iemand die voor jou onbekend is maar met wie je ook geen gemeenschappelijke kennissen deelt zou ik niet aan beginnen..Eensch, zou ik ook niet aan beginnen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjamnietsmismee schreef op 21 maart 2016 @ 16:04:

Dank jullie wel voor de reacties! Goeie tip ook om te zeggen dat het handig is dat ik er de eerste keer bij ben. Kunnen jullie ongeveer inschatten wat ik kan verwachten binnen 2,5 uur?



Als je haar voor het grove werk hebt, zou ik zeggen:



ramen lappen,

badkamer

keuken

deuren

toilet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 21 maart 2016 @ 12:46:

[...]





Wat raar komt dit over.



Nou, ik vertel onze schoonmaakster dus wel een en ander.



- Soort schoonmaakmiddel

- Volgorde waarin ze werkt (ivm tijd en prioriteiten)

- Wat er wel en niet in de droger mag, wat wel en niet gestreken hoeft te worden

- Niet schuiven met meubels (is te vaak misgegaan: viltjes eraf geschoven en doorgaan met krassen als gevolg, beschadigde muren etc.)

- Ivm opwaaiend stof alleen nat stoffen



Laat ik het zo zeggen; de één zegt; eerst stofzuigen, dan stoffen, want stofzuiger veroorzaakt veel stof. De ander zegt; eerst stoffen, dan stofzuigen, want stof komt op de grond. Beiden hebben gelijk en als je het graag zus of zo wilt, mij best.





Natuurlijk pas ik me aan aan slapende kindjes, administratie en andere zaken. Maar je hoeft me echt niet te vertellen dat ik het water waarmee ik de wc poets niet meer moet gebruiken voor de wastafels. Ik mag dan poetsvrouw zijn, ik ben niet achterlijk.



En dus geef ik TO als tip; vraag na hoeveel ervaring ze precies heeft, en met welk soort inrichtingen/meubilair. Antiek mag niet nat gestoft worden, nieuwer meubilair wordt juist weer niet blij van boenwas. Als ze tien jaar ervaring heeft met alleen maar oude mensen, dan kun je wel aanwijzingen geven. En een meisje dat nog maar pas begonnen is ook.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als iemand wil dat je met ammoniak schoonmaakt kun je huishoudhandschoenen aandoen.



Als ze wilen dat je de leren stoel behandeld moet worden, is het pech voor jou dat de ramen niet gedaan worden. Wat een arrogantie zeg, om te menen dat het volgens jou idee moet, in andermans huis.



Je blaast nogal van de toren, met je wachtlijst. Als ik wil kan ik er ook zo een paar huizen bij nemen, ik vind het alleen niet nodig om dat telkens te verkondigen. Je bent geen eigen baas, je bent in dienst van de mensen waar je poetst. Het moet toch niet gekker worden zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 11:14:

Ik geef je trouwens nog één ding in overweging; als je mij zou inhuren, zou je zelf niet zoveel meer te zeggen hebben over je eigen huishouden . Als je iemand neemt die pas begint, kun je veel meer als werkgever optreden en zij zal nog braaf doen wat je zegt.



(Niet al te letterlijk nemen, maar iemand met veel ervaring vertellen hoe je iets gedaan wilt hebben is niet gemakkelijk).



Poets je bij mijn zus ??



Die heeft thuis niks meer te vertellen, ze vindt haar poets niet echt aardig, maar ze poetst blijkbaar als de beste.

Het huis blinkt van alle kanten !

Ook wel eens mooie struiken kwijt, de poets dacht dat het onkruid was.

Ze is dan ook nooit thuis als de poets er is.



Ikzelf heb een paar onbekenden in huis gehad.

Toen heeft 1 poets binnen gerookt en kreeg de bons, de poets erna moest komen als ik er was.

Vond het niet meer fijn dat een onbekende mijn sleutel had.

Zij wilde andere tijden, ik niet, dus ook die verdween.



Nu schoonmoeder.

Is ook niet helemaal top.

Maar ze poetst goed. Te veel denk ik.

We betalen haar 25,00 voor 2,5 uur.

Wij denken dat ze hievoor wel 3 uur poetst.

Wij zijn ook nooit thuis.
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik de eerst dame op gesprek gehad en er komen er nog drie. Was een hele leuk meid, veel ervaring, woont in de buurt en rookt niet.

Met haar het huis rondgeweest en je kon ook merken dat ze precies wist hoe en wat. Dus dat is allemaal reuze meegevallen.



Even een vraag aan de huishoudelijke hulpen onder ons. Wat moet ik allemaal in huis halen qua schoonmaakproducten?

- handschoenen (goeie!)

- dweil(en)

- schuursponsjes

- schoonmaakmiddel

-blue wonder

- schuurmiddel

- Swiffer



Ik heb zo'n electrische ramenwisser dus dat is ook al makkelijk :-)



Nu nog bedenken wat ik wil dat ze de eerste gaat doen. Ik denk het huis stofzuigen, trappen zuigen en schoonmaken, de badkamer en de wc's en misschien de keuken?



Graag jullie feedback :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven