Kan jij altijd alles vinden thuis?

07-05-2015 16:01 103 berichten
Kan jij altijd alles vinden thuis zonder eerst uren kwijt te zijn met zoeken? Zo ja, heb je tips?

Ruim je alles meteen op als je ermee klaar bent? Heeft alles een vaste plek? Heb je geen (rommelige) hobby's? Hoeveel tijd besteed je per dag aan opruimen?
quote:nina1966 schreef op 07 mei 2015 @ 16:15:

BIj mij is het een grote chaos, maar ik wel altijd alles vinden. Pas als het echt helemaal opgeruimd is ben ik alles kwijt.

Ik heb wel vaste plekken voor dingen, ben alleen erg goed in rommel maken Ghehehe... alle directeuren waar ik voor gewerkt heb waren ook zo. Je bent gewoon directeur van jullie huishouden, niks aan de hand!
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 07 mei 2015 @ 16:18:

Ik moest door de combinatie van de OP en de TO meteen aan die ikeareclame over de rommel van anderen en de ikeaopruimcollectie denken Oh ja! De "rommelblindheid"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit iets kwijt, omdat ik alleen woon en best 'n aardig geheugen heb. Ben niet zo opruimerig, maar kan dus prima onthouden waar ik iets heb gelegd.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
VVV-bonnen stop ik in mijn portemonnee. Als ik iets leuks tegenkom, kan ik het direct meenemen. Of ik geef ze gewoon direct uit aan nuttige dingen en zet het geldbedrag van de bonnen op de spaarrekening.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontwerper dus ik heb heel veel spullen die daar mee te maken hebben. Bij mij ligt alles grofweg op categorie bij elkaar. Dus m'n grote fotostudio apparatuur ligt allemaal in één kast. Alle kleine fotospullen liggen in dozen met een label erop wat er in zit. Tekenspullen ook in een doos met een label. Ik hou van labels



Het Marie Kondo boek lezen helpt ook, nu heb ik minder spullen. Dat scheelt ook een hoop frustratie. Ik merk nu pas hoe heerlijk het is om bijna alles te kunnen pakken zonder iets anders aan de kant te moeten halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 07 mei 2015 @ 16:15:

BIj mij is het een grote chaos, maar ik wel altijd alles vinden. Pas als het echt helemaal opgeruimd is ben ik alles kwijt.

Ik heb wel vaste plekken voor dingen, ben alleen erg goed in rommel maken



Gewoon niet doen dan dat opruimen. Je bent nou eenmaal een genie!

"slechts een dwaas schept orde, een genie overziet de chaos"
.
@MarianneDavids, dat levert vast veel ergernis op als jullie zo verschillend zijn qua rommel. Gelukkig(???) zijn we hier in dit huis ongeveer even rommelig.



@Blue_Lagoon, dat heb ik ook. Een idee en húp, over naar de uitvoering. Alles uit de kasten in een aanval van creativiteit (of heel soms opruimwoede) en dan later te moe om alles weer op te bergen.



@Sensy12, zoals ik redeneer kunnen VVV-bonnen aan het touwtje met 'belangrijke' papiertjes (verwijsbrief, rekening, etc.) zodat ik het niet uit het oog verlies; of ze kunnen in de lade met sleutels zodat ik het altijd wel weer eens tegenkom; ze kunnen in de administratiemap, ... pff... Ik vind het lastig om dingen in één categorie in te delen. Alles heeft met alles te maken in mijn hoofd.



@Jeetjemina, een opgeruimd huis geeft mij ook meer rust. Maar ja, het voor elkaar krijgen kost nog best veel werk! Ik heb echt al 1/4 of 1/3 van mijn spullen weggedaan in de afgelopen 5 jaar, maar het is nog niet echt af te zien aan de woning.



@Ankalida, portemonnee is wel een goede. Heb je ze ook gewoon bij je als je wat wil/kunt kopen.

*gaat meteen kijken of ik eerder zo slim was*

...

nope...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een enorme chaoot en heb dus echt structuur nodig in huis. Niets zo frustrerend als áltijd álles kwijt zijn.

Ik heb om die reden weinig frutsels in huis staan en alle oppervlakken houd ik leeg (tafels/vloer/keukenblad). Spullen die ik ondoordacht ergens neerleg, heb ik dus ook zo weer gevonden.



We hebben ook bewust weinig opbergplekken. Dat voorkomt dat dingen blind in lades/dozen/kasten worden gegooid. Het gaat dus óf direct de prullenbak in, óf een goede plek krijgen.

We hebben 1 rommelschaaltje waar 'ik-weet-niet-wat-ik-hiermee-moet'-voorwerpen worden gedumpt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 mei 2015 @ 16:31:

@MarianneDavids, dat levert vast veel ergernis op als jullie zo verschillend zijn qua rommel. Gelukkig(???) zijn we hier in dit huis ongeveer even rommelig.

..Ik ben ook tamelijk rommelig maar ik weet wel waar ik mijn spullen laat. Ik verspreid ze niet door het hele huis inclusief kelder, een deel van een kelder van een buurvrouw en het balkon.
verba volant, scripta manent.
VVV - bonnen krijg je meestal als cadeautje, dus misschien tussen de verjaardagskaartjes die je gekregen hebt?

(als het een verjaardagscadeau was natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel opgeruimd van aard, een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Elke avond als de kinderen in bed liggen ruim ik de benedenverdieping op. Alles heeft een eigen plek, en ik zorg ervoor dat er altijd meer opbergruimte is dan zooi. Zodra dat evenwicht weg is flikker ik een berg spullen weg.

En ik hanteer hetzelfe principe als Sensy12, daar opruimen waar je het vaak nodig hebt.



Mijn man is een enorme rommelkont, kan nooit iets terugvinden, tenzij ik het opgeruimd heb. Ik doe hetzelfde als MarianneDavids. Ik gooi zijn spullen op de bar in de keuken. En op woensdagochtend komt hier de schoonmaakster, alles wat er dan nog ligt gaat zonder blikken of blozen de kliko in. Zij komt om schoon te maken en dat kan niet als er rommel ligt. Die methode blijkt erg effectief
Alle reacties Link kopieren
Het had wel mijn topic kunnen zijn! Vanochtend ging ik voor de zoveelste keer de deur uit met de gedachte: "waarom is ons huis nooit opgeruimd???" (behalve dan het eerste halfuur nadat ik de hele dag aan het opruimen ben geweest). We hebben een groot huis met heel veel opbergruimte. Sommige kasten zijn gewoon leeg. En overal in het huis liggen spullen: stapels boeken/kranten/brieven/kindertekeningen, speelgoed, etc... Ik probeer altijd alles op dezelfde plek terug te leggen maar afspraken hierover maken met mijn man lukt me niet echt. Hij is dan ook regelmatig zijn/onze spullen kwijt. Mijn 3 jongens zijn precies hetzelfde. Ik heb vandaag stickers gehaald in de hoop dat ik iig geval de kinderen nog kan heropvoeden. Alleen voor mijn man heb ik nog niet echt een oplossing...
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd een ultieme sloddervos maar vriend is ontzettend netjes. Als hij dingen opruimt dan ligt het overal en nergens en kan ik het nooit meer vinden. De beste oplossing was dus een vast plekje voor alles zoeken en dat werkt prima.



Ben ook een groot aanhanger van de 2 minuten regel en de alles afmaak regel. Kost iets minder dan twee minuten? Dan gelijk doen. Niet een tijdschrift laten slingeren, gelijk opruimen. Na het opmaken niet gelijk de deur uit rennen maar even make-up opruimen. Als ik dat niet doe heeft mijn make-up zo een permanentie woonplaats op de eettafel te pakken. Wat vervelend is want dan moet ik het alsnog opruimen voordat wij gaan eten.



De alles afmaak regel vind ik verschrikkelijk maar het helpt wel. Als ik de was doe, dan daarna gelijk ophangen. Als de was droog is gelijk opruimen. Als ik dat niet doe dan pluk ik schone was van het wasrekje en hangt dat ding een week halfvol. Eten koken, tafel dekken, eten eten, tafel afruimen en de afwas horen ook bij elkaar. Als ik dat niet doe kan ik ook gerust een paar dagen afwas verzamelen terwijl dat ontzettend in de weg staat. Boodschappen doen, thuis komen en boodschappen gelijk inruimen. Anders werden de boodschappen zo uit de tas geplukt en stond die weer een paar dagen in de keuken. Niet meer dingen opsplitsen en alsnog laten liggen maar gewoon gelijk alles wat erbij hoort doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een opgeruimd huis.

Ik gooi zoveel mogelijk weg of ik digitaliseer het. Zo heb ik nog maar een mapje administratie, de rest heb ik digitaal. Van mijn moeder kreeg ik twee verhuisdozen met kinderwerkjes, daar heb ik foto's van gemaakt en af laten drukken in een album. Zo kan ik er toch naar kijken zonder dat het huis dichtslibt.



Tijdschriften liggen onder de tafel op stapels en voor mijn hobbyspullen heb ik een paar opbergdozen. In de rommelkamer heb ik 5 planken met kinderspeelgoed, wandelschoenen en een aantal gestickerde opbergdozen met snoertjes en andere bewaarspullen.



Voordeel is dat ik geen kinderen heb.
Alle reacties Link kopieren
@Onsjanneke Mijn man zou die spullen de hele tijd laten liggen om ze vervolgens weer uit de prullenbak te halen. Vroeger hadden we een vuilniscontainer in de straat, toen gooide ik, mijn man kennende, alles waarvan ik dacht (=zeker wist) dat het niet nodig was meteen weg. Nu zijn we verhuisd naar een buurt waar je je afval maar 2 keer per week op straat mag zetten...
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 mei 2015 @ 16:31:

@MarianneDavids, dat levert vast veel ergernis op als jullie zo verschillend zijn qua rommel. Gelukkig(???) zijn we hier in dit huis ongeveer even rommelig.



@Blue_Lagoon, dat heb ik ook. Een idee en húp, over naar de uitvoering. Alles uit de kasten in een aanval van creativiteit (of heel soms opruimwoede) en dan later te moe om alles weer op te bergen.



@Sensy12, zoals ik redeneer kunnen VVV-bonnen aan het touwtje met 'belangrijke' papiertjes (verwijsbrief, rekening, etc.) zodat ik het niet uit het oog verlies; of ze kunnen in de lade met sleutels zodat ik het altijd wel weer eens tegenkom; ze kunnen in de administratiemap, ... pff... Ik vind het lastig om dingen in één categorie in te delen. Alles heeft met alles te maken in mijn hoofd.



@Jeetjemina, een opgeruimd huis geeft mij ook meer rust. Maar ja, het voor elkaar krijgen kost nog best veel werk! Ik heb echt al 1/4 of 1/3 van mijn spullen weggedaan in de afgelopen 5 jaar, maar het is nog niet echt af te zien aan de woning.



@Ankalida, portemonnee is wel een goede. Heb je ze ook gewoon bij je als je wat wil/kunt kopen.

*gaat meteen kijken of ik eerder zo slim was*

...

nope...Maar dat maakt op zich niet uit toch? Stel je bergt het op bij de belangrijke papieren. Het enige wat je dan hoeft te doen is onthouden dat ze daar liggen. En mocht je het vergeten loop je gewoon de plekken langs waar ze zouden kunnen liggen volgens jou ordeningssysteem in je hoofd en dan moet je ze toch ook zo gevonden hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 07 mei 2015 @ 16:35:

VVV - bonnen krijg je meestal als cadeautje, dus misschien tussen de verjaardagskaartjes die je gekregen hebt?

(als het een verjaardagscadeau was natuurlijk)



Moet je natuurlijk geen opruiming houden en blindelings je verjaardagskaarten met de bonnen erin weggooien



Geïnspireerd door dit topic het washok in gegaan op zoek naar een zwarte bolero die ik kwijt was (heb nu de lichtgrijze variant aan) en heb hem nog gevonden ook! Woohoo! Ik had gewoon geen rust meer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen dingen hebben een vaste plek. In de hal gelijk een haak voor de werkstas, eentje voor de handtas. Een mandje voor huissleutel en autosleutels (sleutels werk maakmik met een Keychain vast aan werktas). Hobbyspul zit in een afsluitbare kast waar man en kind niet bij kunnen.



De rest is steeds 'kwijt' omdat man en kind spullen pakken en weer ergens anders neerleggen. Ik experimenteer nu met een 'eigen kast' systeem in de hoop dat spullen tenminste terug worden opgeruimd in de juiste kast. Dat verkleint de zoektocht naar plakband oid.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik durf te zeggen dat ik alles weet liggen in huis, ook de dingen van mijn vriend.

Wij wonen in een appartement, dus sowieso al minder plaatsen waar dingen kunnen verdwijnen, maar verder ben ik ook zeer ordelijk en georganiseerd. Ik vind opruimen ook echt leuk, opkuisen daarentegen totaal niet. Verder geen kinderen of huisdieren, wat het natuurlijk weer makkelijker maakt.



Ik probeer ook zo weinig mogelijk spullen te hebben, wij hebben zelfs lege schuiven en planken in de kast. Ik ga dan ook regelmatig met de grove borstel door het huis, om alle onnodige dingen weg te gooien.



Als je opruim/organiseer inspiratie nodig hebt, er staan echt geweldig motiverende filmpjes op Youtube. Als ik er daar een paar van heb gezien, heb ik zelf altijd extreem veel zin om op te ruimen. Zoek maar eens op 'Konmari method', 'closet/wardrobe purge' of 'decluttering'. Ook de reeks 'Less stuff, less stress' van Christine Kobzeff vond ik heel leuk om te kijken.



Verleden week zelfs nog eens grote schoonmaak in mijn kleerkast gehouden, 4 volle vuilniszakken eruit gehaald.

Ook alle CD's op MP3 gezet, dus die worden ook uitgedeeld aan vrienden.
quote:blije-bij schreef op 07 mei 2015 @ 16:53:

Ik was altijd een ultieme sloddervos maar vriend is ontzettend netjes. Als hij dingen opruimt dan ligt het overal en nergens en kan ik het nooit meer vinden. De beste oplossing was dus een vast plekje voor alles zoeken en dat werkt prima.



Ben ook een groot aanhanger van de 2 minuten regel en de alles afmaak regel. Kost iets minder dan twee minuten? Dan gelijk doen. Niet een tijdschrift laten slingeren, gelijk opruimen. Na het opmaken niet gelijk de deur uit rennen maar even make-up opruimen. Als ik dat niet doe heeft mijn make-up zo een permanentie woonplaats op de eettafel te pakken. Wat vervelend is want dan moet ik het alsnog opruimen voordat wij gaan eten.



De alles afmaak regel vind ik verschrikkelijk maar het helpt wel. Als ik de was doe, dan daarna gelijk ophangen. Als de was droog is gelijk opruimen. Als ik dat niet doe dan pluk ik schone was van het wasrekje en hangt dat ding een week halfvol. Eten koken, tafel dekken, eten eten, tafel afruimen en de afwas horen ook bij elkaar. Als ik dat niet doe kan ik ook gerust een paar dagen afwas verzamelen terwijl dat ontzettend in de weg staat. Boodschappen doen, thuis komen en boodschappen gelijk inruimen. Anders werden de boodschappen zo uit de tas geplukt en stond die weer een paar dagen in de keuken. Niet meer dingen opsplitsen en alsnog laten liggen maar gewoon gelijk alles wat erbij hoort doen.



Andersom ook heel veel herkenning!

Ik ga de allesafmaakregel ook invoeren.
quote:lechatrose schreef op 07 mei 2015 @ 17:00:

[...]



Maar dat maakt op zich niet uit toch? Stel je bergt het op bij de belangrijke papieren. Het enige wat je dan hoeft te doen is onthouden dat ze daar liggen. En mocht je het vergeten loop je gewoon de plekken langs waar ze zouden kunnen liggen volgens jou ordeningssysteem in je hoofd en dan moet je ze toch ook zo gevonden hebben?Dat zou inderdaad zo moeten werken. Maar blijkbaar werkt het zo niet. Waarschijnlijk is er nog een plekje die ik op dat moment heel logisch en handig vond... Maar waar?
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 07 mei 2015 @ 17:06:

Ook alle CD's op MP3 gezet, dus die worden ook uitgedeeld aan vrienden.



Als ik dus ergens een 'hekel' aan heb, is het wel mensen die hun huis opruimen en hun troep vervolgens bij mij deponeren onder het mom 'zonde om weg te gooien'.



Vooral mijn schoonzusje heeft er een handje van om zo het speelgoed van haar kinderen op te ruimen.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik moest even lachen om de topictitel.

Ik ben namelijk vaak spullen kwijt, tot grote ergenrnis van mijn vriend die 'nooit iets kwijt raakt'.

En sinds we samenwonen (al heel wat jaren) is hij toch af en toe iets kwijt, wat uiteraard altijd door mij komt niet dus..



Best grappig want 9 van de 10 keer heeft hij het zelf in de auto laten liggen of zit het nog in zijn jaszak o.i.d.

Laatst nog had hij zoon naar school gebracht en haalde ik hem 's middags op. Ineens was het fietssleuteltje van zoon kwijt. Zoon en ik het lokaal en schoolplein doorzocht maar geen sleutel.

Naar huis gelopen met het plan de volgende dag de reservesleutel mee te nemen. Zoon een tikkie sip en thuis begon vriend zijn gebruikelijke verhaal over alles een vaste plek geven en goed op je spullen letten.



Je raadt het al, een paar dagen later bleek de fietssleuteltje van zoon in de broekzak van vriend te zitten.

Toch houdt vriend voet bij stuk. Zoon en ik maken alles kwijt.



En ja ik ruim wel 9 van de 10 keer op en vriend laat wel eens wat slingeren dus tja soms kan hij het daarna niet meer vinden. Ik ga ook een vaste plek verzinnen om zijn slingerende spullen neer te leggen als ik op ruim, goed dat ik dit topic gelezen heb
Alleen de OP gelezen: Ja!
Alle reacties Link kopieren
Of mensen die vragen: wanneer/waar heb je het voor het laatst gezien/gehad?



Ja, als ik dat wist, dan was ik het niet kwijt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven