Kan jij altijd alles vinden thuis?

07-05-2015 16:01 103 berichten
Kan jij altijd alles vinden thuis zonder eerst uren kwijt te zijn met zoeken? Zo ja, heb je tips?

Ruim je alles meteen op als je ermee klaar bent? Heeft alles een vaste plek? Heb je geen (rommelige) hobby's? Hoeveel tijd besteed je per dag aan opruimen?
Alle reacties Link kopieren
quote:ankalida schreef op 07 mei 2015 @ 17:16:

Als ik dus ergens een 'hekel' aan heb, is het wel mensen die hun huis opruimen en hun troep vervolgens bij mij deponeren onder het mom 'zonde om weg te gooien'.





Dat deden mensen altijd bij mij! Maar wel goed bedoeld want in de tijd dat we 'krijgertjes' goed konden gebruiken. Nu is dat niet meer aan de orde maar iedereen wil nog steeds spullen bij ons slijten, haha!



Nu doe ik het bij anderen
quote:blue_lagoon schreef op 07 mei 2015 @ 17:20:

Of mensen die vragen: wanneer/waar heb je het voor het laatst gezien/gehad?



Ja, als ik dat wist, dan was ik het niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
ikeaverslaafde

Geniaal!
Alle reacties Link kopieren
als je alles normaal opruimd kun je het zo vinden/pakken
Alle reacties Link kopieren
Ik besteed geloof ik geen tijd aan het opruimen. Dat gebeurt meteen als ik klaar ben. Maak ook nooit rotzooi.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:ankalida schreef op 07 mei 2015 @ 17:16:

[...]





Als ik dus ergens een 'hekel' aan heb, is het wel mensen die hun huis opruimen en hun troep vervolgens bij mij deponeren onder het mom 'zonde om weg te gooien'.



Vooral mijn schoonzusje heeft er een handje van om zo het speelgoed van haar kinderen op te ruimen.



Ik deponeer niet, ik laat mijn familie en vriendin erin kijken wat ze willen. De rest gaat rechtstreeks naar de kringloopwinkel.

Vanavond komt er een vriendin kijken of ze iets van de kleren wilt, wat zij niet meeneemt gaat de container in.



En als jij iets niet wil, waarom neem je het dan aan?
Ik weet van alles precies waar in huis het ligt, in welke kast en op welke plank, in welk laadje en in welke hoek van dat laadje. Ik ben behoorlijk geordend en netjes maar zelfs van dingen die jaren niet gebruikt zijn weet ik exact waar die liggen. Man zoekt nooit, die vraagt meteen aan mij waar iets ligt.

Alleen in de garage zoek ik me steeds compleet lens naar alle gereedschap want garage is man's domein en hoewel ik het gereedschap net zo vaak gebruik, zo niet vaker, zoek ik me altijd rot naar de juiste boren, schroeven en zelfs de diverse boormachines. (daarom heb ik vandaag de garage een beetje opgeruimd en geordend want als ik de juiste maat boortje niet kan vinden wordt ik een beetje nijdig als dat niet daar ligt waar het hoort. Tijdverspilling als je 1 hele minuut een boortje nodig hebt maar 20 minute bezig bent om dat ****boortje te vinden. )

Ik ben als tuinfreak wel standaard altijd bepaald tuingereedschap kwijt en vind dat vaak op de onnozelste plaatsen (op een stoel, plantenbak in de tuin of nog gewoon ergens tussen planten, daarom heb ik ook 4 snoeischaren, dan heb ik er altijd 1 als ik die andere 3 niet kan vinden (en als ik een nieuwe koop omdat de rest spoorloos is vind ik daarna de andere 3 binnen een uur weer). Karma is a bitch
Alle reacties Link kopieren
Helpt dit topic je een beetje ikeaverslaafde? Of voel je je nu een nog grotere rommelkont
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 mei 2015 @ 17:41:

Helpt dit topic je een beetje ikeaverslaafde? Of voel je je nu een nog grotere rommelkont







Ordnung muss sein maar als je met meer dan alleen jezelf in een huis woont is er bijna altijd een soort wanorde, man heeft een andere manier van iets opruimen (flikker het ergens waar je net staat) dan ik. Tegenwoordig is ook hij iets meer geordend, sinds ik hem niet meer vertel waar iets ligt ruimt hij zelf dat wat hij altijd zoekt voor hem logischer op. Dat scheelt hoewel zijn logisch opbergen nou niet echt logisch is maar soit, in elk geval voor hem redelijk vindbaar
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 mei 2015 @ 17:41:

Helpt dit topic je een beetje ikeaverslaafde? Of voel je je nu een nog grotere rommelkont



Ik maak braaf notities!



Tot nog toe ben ik er in elk geval uit dat ik nog meer spullen moet wegdoen. Daar moet ik wat strenger in worden. En verder heb ik dit op m'n lijstje staan:

- allesafmaakregel: bijv. zodra de was droog is, meteen opvouwen en weg

- 2-minutenregel: als iets 2 minuten kost om op te ruimen, meteen doen (dat is ingegaan voor spullen die ik vanaf nu in handen krijg, want anders weet ik weer niet waar te beginnen)

- fotoalbums laten afdrukken met foto's van dingen die ik moeilijker weg kan doen, maar waar ik echt niets mee kan (meest dingen uit mijn jeugd)

- KonMari-methode: alleen dingen houden waar je vrolijk van wordt (rekening? Bah, weg ermee. Of werkt dat niet zo? )



Het is niet zo erg als in het programma Hoarders, hoor. En ik word ook steeds beter in opruimen. Maar het hamsteren en gedachten als "wie weet heb ik dat ooit nog nodig" zijn behoorlijk hardnekkig.
O ja, wat ook hardnekkig is, is dat ik steeds denk: oh, met die nieuwe kast wordt het vast netter! En dat werkt gek genoeg niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 mei 2015 @ 17:47:

O ja, wat ook hardnekkig is, is dat ik steeds denk: oh, met die nieuwe kast wordt het vast netter! En dat werkt gek genoeg niet...Dat dacht ik ook altijd. Ben nu drie kasten rijker in het washok maar het werkt inderdaad niet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit wat kwijt maar het is wel een zooi hier thuis. Ik heb gewoon een erg goed geheugen en dus kan ik ook dingen terugvinden die geen plek hebben omdat ik meteen weet waar ik het het laatste heb gezien. Vriend kan dit niet, dus die probeert orde te scheppen, maar dat faalt toch wel erg vaak jammerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kan alles vinden zolang ik het zelf opruim. Als mijn vriend heeft opgeruimd dan weet hij niet waar hij het gelaten heeft. Mijn hobby is knutselen en als ik daarmee bezig ben dan ligt heel de eettafel vol en dat blijft dan zo tot ik ermee klaar ben.
Een vriendin heeft na een boel rommel 1 strenge regel voor man en 2 kinderen ingevoerd: alles wat niet daar ligt waar het hoort gaat in een grote mand onder de trap en na het eten dienen man en de kinderen uit de mand te halen wat hun toebehoort en op te bergen daar waar het hoort. Na jaren in de zooi van man en 2 kinderen te hebben gezeten was ze het spuugzat. Is die mand niet leeg die avond dan geeft/gooit ze alles wat daar de volgende morgen nog in zit weg. Het werkt als een tiet
Alle reacties Link kopieren
Hier wat van mijn favoriete opruim-movitaties youtube filmpjes, misschien werken ze bij jou ook:



https://www.youtube.com/watch?v=tpmB-0EQheA

https://www.youtube.com/p ... U0rrqrX-G5Y5&spfreload=10

https://www.youtube.com/w ... GGaVs3RN1shu&spfreload=10



Vooral die laatste vond ik zeer interessant omdat ze echt helemaal van stijl veranderd. Van een te-jong-voor-je-leeftijd vrouw met voorkeur voor hot pink en luipaardprint, is ze in 2 jaar tijd helemaal veranderd naar een echte stijlvolle vrouw, eco-friendly, vegan etc. Leuk om dat te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 mei 2015 @ 17:09:

[...]





Andersom ook heel veel herkenning!

Ik ga de allesafmaakregel ook invoeren.



Die regel is verschrikkelijk en gaat volkomen tegen mijn uitstelgedrag in. Ik doe dingen zoals was opbergen, afwas doen en opruimen ook altijd en zonder uitzondering hevig mopperend. Het huis word er wel schoner op.



Voor de toekomst: mijn vvv bonnen liggen of in een bakje met sleutel en portemonnee. Dan kan ik ze snel in de tas stoppen als ik de stad in ga. Of in een speciale bonnen-la. Het is alleen wel jammer dat die la meestal dicht blijft en dat de bonnen die daarin liggen meestal verlopen. Om de zoveel tijd ga ik die la door en de bonnen die bijna verlopen doe ik weer in het bakje bij de sleutels en portemonnee. Hoop wel dat je ze nog vind. Had je er al een bestemming voor?
Veel kleren en make-up heb ik dan weer niet. Ik heb drie mascara's, vind ik best veel.
quote:blije-bij schreef op 07 mei 2015 @ 17:56:

[...]





Die regel is verschrikkelijk en gaat volkomen tegen mijn uitstelgedrag in. Ik doe dingen zoals was opbergen, afwas doen en opruimen ook altijd en zonder uitzondering hevig mopperend. Het huis word er wel schoner op.



Voor de toekomst: mijn vvv bonnen liggen of in een bakje met sleutel en portemonnee. Dan kan ik ze snel in de tas stoppen als ik de stad in ga. Of in een speciale bonnen-la. Het is alleen wel jammer dat die la meestal dicht blijft en dat de bonnen die daarin liggen meestal verlopen. Om de zoveel tijd ga ik die la door en de bonnen die bijna verlopen doe ik weer in het bakje bij de sleutels en portemonnee. Hoop wel dat je ze nog vind. Had je er al een bestemming voor?



Oh, dat mopperen zal ook zeker wel komen. Ik ben ook echt een uitsteller als het gaat om klusjes die niet leuk zijn. En dan af en toe is er een dag waarop ik het licht zie, en ga ik als een bezetene aan de slag, het hele huis netjes, stofvrij, schoon, opgeruimd! En dan begint het weer met rommelen en uitstellen...



Ik heb er wel een bestemming voor ja. Maar goed. Ik ga dit weekend maar eens flink wat dingen weggooien en als ik de bonnen dan terugvind, is dat meteen een leuke beloning.
Ik ben echt een ontzettende chaoot. Op mijn werk moet ik netjes en gestructureerd zijn en dat ben ik dan ook. Maar dit kost mij zoveel energie dat het me thuis niet lukt. Ik kan alles wat ik nodig heb wel vinden, maar het is echt een ontzettende bende in mijn huis meestal. Nu heb ik vakantie en dan lukt het me wel om op te ruimen, waarschijnlijk omdat ik die energie op mijn werk niet gebruik om daar alles netjes te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 07 mei 2015 @ 17:48:

[...]





Dat dacht ik ook altijd. Ben nu drie kasten rijker in het washok maar het werkt inderdaad niet Ik heb een kast weggedaan. Spullen uitgezocht en toen paste het ook. Meer kasten= meer zooi.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 mei 2015 @ 18:14:

[...]



Ik heb een kast weggedaan. Spullen uitgezocht en toen paste het ook. Meer kasten= meer zooi.Dat blijkt wel! Eigenlijk is het een cirkel: meer zooi > meer kasten > nog meer zooi > nog meer kasten.
Ik heb vorig jaar in hoog tempo mijn huis op moeten ruimen omdat het op Funda moest. Ik ben nog dagelijks dingen kwijt, terwijl ik me in chaos veel gemakkelijker bewoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 mei 2015 @ 18:17:

[...]





Dat blijkt wel! Eigenlijk is het een cirkel: meer zooi > meer kasten > nog meer zooi > nog meer kasten.Geen kasten kopen voor je werkkamer voor je opgeruimd hebt, echt waar.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 mei 2015 @ 18:23:

[...]



Geen kasten kopen voor je werkkamer voor je opgeruimd hebt, echt waar.busted!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven