LET OP SCHOKKEND! Dode kittens wat nu?

25-06-2016 15:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het buitenland en ze hebben hier veel zwerfkatten. Toen we kwamen wonen in ons huis waren er 5 katten die regelmatig gevoerd werden door de vorige eigenaar. Dus als kattenliefhebber heb ik ze iedere dag gevoerd, vers water en verzorgd. Maar ze blijven wel buiten en komen niet bij ons binnen.



Nou is er een vrouwtje tussen die schijnbaar zwanger is geworden, maar nooit dik is geweest. Vandaag kwamen we buiten en zagen we haar zitten bij een dode kitten. De kitten leek te zijn verwond. Eenmaal in ons zwembad, waar door de warme dagen niks overheen lag. Lag ook een achterste helft van een kitten (leek pas geboren), maar niet de andere helft. We hebben paar dagen terug horen miauwen snachts buiten de tuin, maar was te donker om iets te zien. Nou vraag ik me af is er iemand hier die kennis heeft over of katten elkaars kittens afstoten, dus wat er eventueel gebeurd kan zijn.(kunnen we natuurlijk nooit precies weten) En heb om ons huis gezocht, maar zouden er nog levende kittens ergens kunnen zijn?



Sorry voor het heftige verhaal, maar weet niet wat te doen.
Dode kittens opruimen. En afhankelijk van de mogelijkheden in je land hulp inschakelen of het gewoon laten.
Ik denk eerder aan andere roofdieren dan aan een van de andere katten. Wat je het beste kunt doen is de poes laten castreren, verder kun je weinig als er levende kittens zijn zal de moeder er wel heen gaan. Katten redden zich wel of niet en dat laatste is hoe sneu ook toch maar beter ook, je hebt er nu vijf als alles maar blijft leven lopen er volgend jaar 25 of meer.. Ik kan me wel voorstellen dat je geschrokken bent als je zoiets vind.
Alle reacties Link kopieren
Als er levende kittens zijn zal de moederkat daar wel heengaan denk ik.



Overigens eten moederkatten kittens op die niet gezond zijn om hun nest schoon te houden. Kan dus heel goed de moederkat zelf geweest zijn.
Pivot! PIVOT!!!
Dat is geen kattengedrag.

Kan me voorstellen dat het heel naar is om te zien



Waar in het buitenland woon je? Vaak zijn er wel organisaties die je kunt benaderen voor hulp of raad.



Ik denk dat steriliseren van de poezen en castreren van de katers daar de beste oplossing zou zijn en daar kunnen ze soms in helpen.
Alle reacties Link kopieren
Het is in bulgarije.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens een soortgelijke toestand meegemaakt. Moederpoes raakte tijdens haar bevalling in een soort paniek en begon na de geboorte in haar kitten te happen. Ik heb toen onmiddellijk de 2 kittens weggehaald en de dierenarts laten komen. Die had het all vaker meegemaakt. Moederpoes kreeg een kalmerende injectie en moesten we in de gaten houden en de kittens moesten weggehouden worden bij haar en met een pipet gevoerd worden. Kittens hebben het helaas niet gered.



Ruim de kittens op en hou moederpoes in de gaten. Meer kan je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan best de moeder zelf hebben gedaan, of een kater, die doen dat vaak.

Wij hebben eens een wilde poes gehad die vaak bij ons brokjes Kwam eten. in haar eentje is bevallen. Zij was klein en de jongen erg groot waardoor ze ze er niet uit kreeg met bevallen, die heeft ze kapot gebeten om ze er toch maar uit te krijgen. Was ook vreselijk, overal stukken Kitten. Daar kwam ze bij ons mee aandragen.



Een katers doen dit zodat de poes weer snel krols wordt.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat er 2 katers al weken weg zijn en eentje die er niet is is niet gecastreerd omdat we dachten dat het een vrouwtje was. Maar ze worden hier gratis geholpen en de katten worden gewoon van straat geplukt als ze nog niet zijn geholpen. Alleen ik ben bang dat er miss nog een kitten inzit. Heeft iemand ooit meegemaakt dat er langer tussen zat of dergelijk. En de kittens weggehaald, maar kat het zijn dat een kitten dood lijkt maar nog leeft. Want ze blijft maar bij die ene kitten zitten ook al hebben we hem in een zak gestopt. Ze heeft die zak meegenomen naar de bosjes.
Het zou kunnen dat er nog kittens inzitten soms gebeurd dat maar dan moet er wel snel gehandeld worden anders red de poes het niet. Als ze nu gewoon rondloopt lijkt me dat niet zo waarschijnlijk. Ik zou de kitten weghalen zodat ze er niet meer bij kan dan gaat ze vanzelf door met haar leven. Misschien kun je de organisatie die het castreren doet tippen over de poes.
Wat zielig.

Kan het misschien een kater zijn geweest die zijn territorium sterk bewaakt en verdedigt?
Alle reacties Link kopieren
Update! Levende kitten gevonden. Wat nu? Probeer te zoeken naar een dierenarts maar in het weekend kan ik hier niks vinden.
Zorgen dat hij warm blijft, stop hem in je bh,dan blijft hij op temperatuur,heb je je handen vrij en kan ie naar je hartslag luisteren.

Probeer hem eerst aan de moeder terug te geven.

Geef geen koeienmelk
Alle reacties Link kopieren
Het is hier 32 graden buiten dus warm blijft die zeker we hebben hem binnen gelaten met de moeder erbij en deur open laten staan. Moeder maakt goed moedermelk aan en maakt een goede indruk naar kitten. Ze zorgt goed voor hem. Toch bezig met dierenarts zoeken om te kijken of alles goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat er een langere tijd zit tussen de bevalling. Bij mijn kat duurde het 7 uur voor de tweede kitten kwam (waren er ook maar 2 in totaal). We konden de kitten wel voelen in haar buik, dus misschien kun je aan haar buik voelen of er nog iets beweegt?



De tweede kitten leek in eerste instantie ook dood (ze zat verkeerd om en we hebben haar eruit moeten trekken). Toen ze eruit was bewoog ze niet, ze was ook helemaal koud. Na een paar minuten? begon ze wel te bewegen. Ik heb ook een verhaal gelezen op internet (tja weet niet of het waar is natuurlijk) over een kitten die leek te zijn doodgevroren maar later toch weer bewoog. Ik zou de 'dode' kitten dus ook binnen leggen (en niet in een zakje!). Misschien is ie niet dood.



Fijn dat de moeder de andere kitten goed verzorgd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:laura23 schreef op 25 juni 2016 @ 18:10:

Het is hier 32 graden buiten dus warm blijft die zeker we hebben hem binnen gelaten met de moeder erbij en deur open laten staan. Moeder maakt goed moedermelk aan en maakt een goede indruk naar kitten. Ze zorgt goed voor hem. Toch bezig met dierenarts zoeken om te kijken of alles goed gaat.



Awhh <3

Maak een fijn plekje voor haar, doosje met een kleedje erin oid, een beetje beschut, misschien bij jullie in huis houden, ivm gevaar buiten?

Omdat moederpoes met het zakje met de kitten rondliep denk ik dat een ander dier/kat de kittens heeft doodgemaakt, want lijkt me niet dat ze in een soort rouw gaat als ze het zelf gedaan heeft. Als ze een kitten afstoten zijn ze vaak erg koud en gemeen naar de kitten toe, (en laten ze hem verhongeren/maken ze de kitten dood). Dan gaan ze niet rouwen. Ik denk dus een ander dier, of een kater. Minikittens kunnen nog niet veel dus mams moet er steeds bij blijven, maar ze moet ook eten zoeken, kan zijn dat een kater/ander dier toen snel zijn kans gegrepen heeft en mams net op tijd terug was om de laatste te redden.



Een van mijn katten heb ik overgenomen van een mevrouw die hem niet meer in huis kon hebben omdat hij probeerde kittens dood te bijten. Beetje een ingewikkeld verhaal, maar de kat in kwestie was vermist geraakt toen de moederpoes zwanger was. Hij is 6 weken weggeweest, wij vonden hem en hebben hem met het baasje herenigd. Toen hij thuiskwam waren de kittens al geboren en inmiddels 3 weken. Hij (ongecastreerd, inmiddels niet meer) moest er niets van weten en probeerde de kittens wat aan te doen, hij herkende moederpoes en andere katten in het huishouden ook niet meer, heel bizar, hij werd helemaal gek. Hij is daarna daarom bij ons komen wonen, hij vond ons leuk en liep steeds terug naar ons, dus de beste oplossing (en ik was al zwaar verliefd op hem haha) . Is een schat van een dier, ook naar onze andere katten toe, geen idee waarom hij thuis zo hysterisch werd, echt moordneigingen, heel naar. Ex-baasje heeft echt tussenbeide moeten komen want hij liep echt te jagen op de kittens en de moederpoes beschermde hen natuurlijk, dus dikke gevechten.



Hoor weleens dat het iets territoriaals is, leeuwenmannetjes doen het ook bij welpen die niet van hen zijn. Zogauw zij de strijd om leiderschap winnen van een ander mannetje maken ze de welpen van de vorige baas dood en maken het vrouwtje dan zsm zelf zwanger, zodat alleen zijn eigen kids rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, ja de kitten die nog leeft is al minstens een week oud. Dus er was geen sprake van een bevalling. De plek van het nestje hebben wij waarschijnlijk ook gevonden. De enige plek in de tuin waar wij niet kunnen kijken of uberhaupt bij kunnen. Wat ik zo raar vind ia alleen dat we nooit kittens hebben gehoord. De moederkat iedere dag hebben gezien en niks hebben gemerkt. Zag ook pas sinds de dode kittens dat haar tepels bv konden geven. En de levende en 1 dode waren even oud. Maar degene in het zwembad was pasgeboren kitten voor de helft dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven