nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@flessenpost, wij hadden een optie van een week. We hebben er ook niet langer over na hoeven denken. Als jij nog vragen hebt waar de makelaar of de aannemer nog geen antwoord op hebben (inderdaad bij een 1e fase ofzo), kun je het waarschijnlijk best regelen dat je er wat langer over na mag denken.



Wij gaan maandag naar onze tegelboer, ben heel benieuwd wat we daar voor prijzen krijgen. Sanitair wordt dan weer door een andere partij gedaan, die weten we nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik sluit me ook maar eens bij jullie aan, ik lees al een tijdje stiekem mee



Wij hebben geen nieuwbouwhuis, maar nieuwbouwappartement gekocht. Ze zijn begonnen met hijen, maar de verwachte oplevering is pas over een jaar (4de kwartaal 2016). Ze hebben een livestreamcamera en daar kijk ik wekelijks op, maar het ziet er nog steeds hetzelfde uit helaas.



Ja, de prijzen voor meerwerk zijn belachelijk, wij hebben ook andere tegels voor de badkamer, wat een prijzen. En wat een geld hebben we neergelegd voor het wastafel meubel. Eigenlijk wilde ik in de toilet ook andere tegels, maar we laten de toilet nu gewoon standaard. Bleek dat de fontein een leiding naar beneden heeft ipv in de muur, dit kon ook niet ivm een betonmuur ofzo? Het kon wel via de andere muur, maar dan moest er van alles omgelegd worden, voor heel veel geld. Dus uiteindelijk hebben we besloten dat we gewoon voor de standaard gingen, omdat het in onze ogen veel te veel extra geld zou kosten en we ons ook wel een beetje verkeken hebben op onze badkamerprijs. Maar we krijgen nu wel een bad en een aparte douche in een mooie badkamer



Ik vind het lastig om in te schatten wat een mooie houten vloer gaat kosten en wat het extra zou kosten om het te laten leggen, maar ik heb nu een beetje een struisvogelstrategie, we sparen zo veel mogelijk en dan tzt informeren naar prijzen en hopen dat we voldoende geld hebben



Veel plezier bij de tegelboer maandag, suuz!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Welkom Roxy, leuk dat je je ook aansluit!



Ik denk dat je met een houten vloer qua prijs veel kanten uit kunt. Neem aan dat je toch wel iets van budget alvast hebt gepland? Ik merk dat wij het werk bij de aannemer vrij goed hebben gebudgetteerd, ook door ons aan het budget te houden overigens. Maar de afwerking hebben we wel onderschat, keramisch parket of een tuin gaan we misschien niet redden voor 50-60¤ p/m2. Gelukkig hadden we sowieso 10% extra gebudgetteerd, en door een aantal dingen te laten vervallen die later ook wel kunnen (zoals een tuinhuisje) komen we er denk ik wel. We proberen zoveel mogelijk te sparen, maar met de dubbele lasten, en de meubels die we ook willen kopen, proberen te het meeste uit het bouwdepot te halen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben weer verder gekeken naar keukens, maar goedkoper komen we niet uit, in tegendeel.. Vriend is nu ook verliefd geworden op een Bora-inductiesysteem, dat is met ingebouwd 'afzuig'-onderdeel waardoor je geen aparte afzuigkap meer nodig hebt. Uiteraard kost dit meer dan een gewone inductieplaat met afzuigkap. Verder mooi advies gekregen qua indeling van de keuken waarmee we toch weer op andere / betere ideeën zijn gekomen dan bij keukenhandel 1. Dus alleen al daarom is het rondshoppen wel waard. Nu moeten de onderhandelingen echt beginnen



Ondertussen wachten we al meer dan 2 weken op de offerte van de aannemer van het project voor divers meerwerk. Je zou zeggen dat ze wat willen verkopen maar ze nemen alle tijd... Als ik alle verhalen hierboven lees over de kosten die ze rekenen voor luxere tegels, verleggen leidingen etc. dan blijf ik het echt zo onbegrijpelijk vinden dat die projectaannemers het zo aanpakken. Zo jaag je toch iedereen weg / zorg je ervoor dat heel veel mensen zaken casco gaan laten opleveren? Heel wonderlijk...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, zo'n bora systeem is prachtig, en rete-duur.



Betreft die aannemer, die zou ik (wetende wat ik nu weet) morgen direct bellen voor die offerte. Ik snap best dat meerwerk geld moet kosten, bouwen in de traditionele zin is een vreselijk inefficiënt proces. Als ik wat doorgeef bij de werkvoorbereider, dan moet het soms door ettelijke schakels naar de uitvoerder. Ik begrijp daar, als IT'er, geen kont van, maar dat terzijde. Maar bijv. die belachelijke kosten voor het leggen van tegels, of die vreselijk slechte keuken leverancier die we hadden, dan vraag ik me wel af of zo'n bedrijf geld wil verdienen...
Alle reacties Link kopieren
We hebben zojuist de offerte ontvangen. Bah, wat een afknapper. Dakterras op dak uitbouw: ruim 6500 euro. Tweede badkamer (die ook nog eens casco is, in wezen hebben we het over het vergroten van een wasruimte, het plaatsen van een scheidingswand en het verleggen van wat leidingen): 3400 euro. En ga zo maar door. Iemand ervaring met het onderhandelen in dit soort meerwerk, bij de projectaannemer? Is het gelukt om er wat af te krijgen en zo ja, veel?
Alle reacties Link kopieren
Zo, wat een prijzen iusco! Ik heb er geen verstand van, maar je zou verwachten dat daar nog wel iets vanaf kan. Wellicht kun je het na de oplevering uit laten voeren door een extern bedrijf?



Weet iemand of er bij een nieuwbouw ook opties zijn om een opbouw op de optionele uitbouw te laten plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
Er viel bij ons echt niet te onderhandelen. Het was kiezen of delen; of we betaalden de volle mep voor de meerwerkopties, of ze bouwden gewoon volgens het oorspronkelijke ontwerp.
Alle reacties Link kopieren
Dat dakterras is idd erg duur, moeten ze daar de constructie voor verstevigen? De tweede badkamer valt me juist wel weer mee, die kostte bij ons casco ¤5000. We konden voor ¤8500 een badkamer plaatsen naar eigen indeling (zonder bad), dus dat hebben we maar gedaan.



Wij hebben wel nog zo'n ¤1500 van de offerte af kunnen praten, maar dat was meer omdat er fouten/onduidelijkheden waren, zoals eerder genoemde prijzen die dan lager waren. Verder was het slecht onderhandelbaar, ook omdat onze werkvoorbereider in feite geen beslissingen kan maken, die moet alles aan de projectleider voorleggen. Maar proberen kan altijd, je moet nou eenmaal eigen advocaat te zijn in dit proces.
Alle reacties Link kopieren
De tweede badkamer heeft niet heel veel om het lijf hoor, er past alleen een douche in en een wasbak. Zoals ik al zei, waar het op neerkomt is dat een washok op de 2e verdieping wordt vergroot en een scheidingswandje wordt geplaatst en wat leidingen worden verlegd. Dat kost dus ruim 3000 euro. Maar ik vind dit nou een klus die ik nog wel wil uitbesteden aan de aannemer, omdat het me gewoon echt heel veel gedoe lijkt om dat na de oplevering laten te doen. Maar wat ik niet begrijp, en ze nog wel voor ga houden, is dat de 'korting' die ik krijg voor het casco laten opleveren van die 2e badkamer 560 euro is, terwijl een casco toilet al 650 euro teruggave betekent (terwijl dat laatste toch minder tegelwerk zou moeten zijn want die ruimte is veel kleiner dan de tweede badkamer en het sanitair in een badkamer mij duurder lijkt). Dat is eigenlijk ook wat me stoort; ze roepen maar wat, het inzicht in hoe de prijzen zijn berekend is nada.
Alle reacties Link kopieren
Bij hoeveel keukenzaken zijn jullie langs geweest, voordat je de uiteindelijke keuken koos?
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, wij zijn bij 1 winkel in Nederland geweest (Ikook, niet enthousiast over). Toen naar Meda Kuchen in Duitsland. Daar hadden we direct een goed gevoel bij. Morgen gaan we voor de derde keer terug om de deal te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend naar nr. 3, dit maal in België. 1 vd 3 gaat het ook worden, heb niet de kracht om naar een 4e te gaan en over 1 en 2 hebben we beiden wel een goed gevoel, zij het dat we de prijs wat hoog vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van ¤400 om zand in de tuin te laten storten ipv aarde? Ze zouden dus aarde gaan storten maar omdat wij willen betegelen hebben wij om zand gevraagd. Het gaat om een hele kleine tuin, nog geen 25m2.

Moet de beslissing binnen een paar uur nemen maar ik vind het best aan de prijs.

Oja, bijkomend iets is dat we geen achterom hebben, alles moet dus door het huis heen.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu getekend bij de tweede keukenzaak die ik bezocht heb en waar ik een keuken heb uit laten tekenen. En nu twijfel ik, het is echt een mooie keuken hoor, maar toch steekt dan ergens dat gevoel dat het bij een andere zaak misschien nog mooier zou kunnen of voordeliger. Het is nog zo vroeg in het proces, eigenlijk wilde ik me vooral nog veel oriënteren en pas over een maand of 2 de keuze maken. Maargoed het is een prima keuken en alles lijkt toch wel behoorlijk op elkaar bij al die winkels. Er is zoveel keuze dat het me echt overdonderd.



Het is een parallelkeuken met aanrechtblad van composiet. Aan de ene kant laden van een meter, vaatwasser en dan nog twee kastjes van 60cm, waarvan 1 met extra laden. In totaal dus 2m80. Aan die kant een inductiekookplaat, afzuigkap, wasbak en kraan. Aan de overkant drie kasten van 60 cm, met koelkast en oven. Alle apparatuur is van pelgrim. Totaalprijs ¤5800 ex. montage a ¤750. Oké prijs? Ik heb een lijst gekregen van alles, maar er staan geen prijzen achter, toch wel vreemd dat je dan op zo'n mooi rond bedrag uitkomt
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt niet duur klinken. Toegegeven, je hebt ook niet heel dure apparatuur, maar ik denk allesbehalve dat je wordt afgezet.
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, ik zou als je budget het toelaat iets betere apparatuur kiezen. Pelgrim is niet je van het.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Mja, ik kan geen siematic keuken betalen, dit is wel zo ongeveer de top van mijn budget.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de prijs ook prima klinken. Ik heb een smeg inductiefornuis van alleen al meer dan 1700, waarvoor de stoppenkast ook moet worden aangepast (a 250 euro dacht ik).

Zijn laden van een meter wel praktisch? Of zet je er scheidingswandjes in?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, klinkt voor mij als een goede prijs. Die van ons is iets groter en een stuk duurder. Tja en verder kijken kan altijd maar zal vast geen grote verschillen maken? Als deze binnen budget zit en je mooi vindt, prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een prima deal Kaatje! Als je blij bent met hoe de keuken eruit ziet, zou ik je verder niet druk maken. Er komen nog keuzes genoeg om te maken en het is ook heel fijn om een aantal zaken definitief te hebben. Ik kijk ernaar uit om mijn handtekening te zetten voor de keuken!
Alle reacties Link kopieren
wat zijn bouwers af en toe toch leuk. Zeggen ze ja zoals het er nu naar uit ziet gaan we december nog steeds opleveren. ehm ja de eerste 2 huizen worden voor de kerst opgeleverd de rest pas in het nieuwe jaar over een periode van 4 weken. ik vind dat best veel verschil als het maar om een blok van 18 huizen gaat. ik heb dus 1 maand langer dubbele maand lasten dan de eerste bewoners. Verschil 1000 euro ofzo...

Huis begint wel wat te worden maar ik blijf het klein vinden ogen. Zal vast beter gaan als onze muren erin zitten.



Kaatje keuken klinkt niet te duur. Dat idee van teveel betaald hebben heb ik ook weleens maar ik denk maar zo ik heb nu een keuken die ik graag wil hebben. Keukens kopen blijft een gok met wanneer je de beste prijs krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nil.nequit.amor schreef op 24 september 2015 @ 09:52:

Wat vinden jullie van ¤400 om zand in de tuin te laten storten ipv aarde? Ze zouden dus aarde gaan storten maar omdat wij willen betegelen hebben wij om zand gevraagd. Het gaat om een hele kleine tuin, nog geen 25m2.

Moet de beslissing binnen een paar uur nemen maar ik vind het best aan de prijs.

Oja, bijkomend iets is dat we geen achterom hebben, alles moet dus door het huis heen.Zand kost ca. 13 euro per m3 exclusief btw. even uit mijn hoofd. En dan ligt het voor de deur en kan je het zelf weg rijden. Als je voor dit bedrag het zand achterin je tuin krijgt omdat je geen achterom hebt, zal het voor mij een makkelijke keuze zijn. Doen. Ga je echt geen spijt van krijgen!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
83Angel, dat gevoel van klein herken ik. Ik vond het ook zo klein als ik op de bouw stond terwijl ik nu denk ' wat een grote kamer heb ik toch '.





Kaatje goede deal heb je gesloten. Laat het los, je bent er blij mee, fijn toch!! lekker genieten van het moois!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn ze net begonnen met de bouw en de kavels worden nu met paaltjes aangegeven. En het ziet er echt heel erg klein uit! Maar ik hoor van iedereen dat het nu nog heel erg misleidend is. Eerst alles afwerken en meubels erin, dan pas zie je echt hoe groot het is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven