nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@iusco ben er nog niet helemaal over uit. Heb nu een 3d ontwerp laten maken bij een plaatselijke keukenboer, maar wil ook nog even verder kijken bij andere zaken, hoewel met dit ontwerp helemaal tevreden ben wil ik toch meer vergelijken. Je koopt niet zomaar iets :O Ik verbaas me echt elke keer weer over de prijzen van dingen hoor, eerst al met de badkamer en nu de keuken. Ben helemaal gewend aan die actie/stunt prijzen maar als je echt wat wilt betaal je zoveel!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dit weekend ook verder shoppen om straks meerdere offertes met elkaar te kunnen vergelijken. Ik verbaas me ook over wat alles kost. Bijna alles wat vriend en ik de afgelopen 5 jaar heb gespaard is straks heeeeel snel uitgegeven :(
Alle reacties Link kopieren
Suuz, ook hier voor een gashaard gekozen. Bij ons kwamen de kosten incl het boren door 2 verdiepingen op ¤6.500.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
@Suuz, misschien kan je de aannemer vragen of hij wel 'softspots' kan maken in het plafond. Dat zijn plekken in het plafond die niet gewapend zijn. Dat zou best een hoop kosten en gedonder kunnen schelen als je achteraf een haard wilt plaatsen.



Wij wilden zelf geen haard, dus ik kan geen exacte inschatting maken van de kosten. Veel van onze buren zijn wel 6-7 duizend kwijt. Ik heb geen ervaringen met gashaarden, maar een houtkachel zou ik niet aan beginnen. Het heeft wel charme, maar ik vind het veel te veel moeite/rommel/onderhoud/kosten. Misschien voor jullie helemaal niet van toepassing hoor, maar bezint eer ge begint.



Bij ons verder weinig nieuws. Van de week weer een zeer hatelijk gesprek gehad met onze aannemer, nadat hij een volledig onzinnige keuzelijst had opgestuurd. Toen ik er vragen over ging stellen bleek alles natuurlijk weer duurder, en toen hij opperde dat hij me dan maar geen optielijsten meer zou sturen, toen ging ik wel redelijk over de zeik. Ohhhh, some day this will all be over.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gisteren op gesprek geweest voor een nieuwbouwproject en vroeg me wat dingen af die jullie als experts vast weten. Hoe weet je nou hoe het huis er echt uit komt te zien? Ik vind het zo lastig. Wij zijn bijvoorbeeld bang dat het zo donker wordt in huis. Zijn er programma's waar zij jou daar meer over kunnen laten zien? Of hoe hebben jullie die keuze op papier gemaakt?



Als je een huis koopt waar ze een jaar lang aan bouwen, hoe werkt dat dan met de hypotheek? Ik heb begrepen dat er een bouwdepot is, maar hoe zit het met de aflossing? Betaal je per direct de volledige aflossing, of wordt de aflossing per maand hoger, naarmate de bouw vordert?



Verder wil ik jullie veel plezier wensen, met dit hele proces van bouwen! Spannend tijd voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
Ha Flessenpost. Hoe weet je hoe het huis er uit komt te zien? Uuuh niet Wij hadden wel het geluk dat soortgelijke huizen in de buurt al waren opgeleverd, dus we hebben een goede indruk van hoe de buitenkant eruit komt te zien. Qua licht heb ik me geen moment zorgen gemaakt, omdat er waanzinnig veel ramen worden geplaatst. De eisen anno nu qua bouwen zijn zo, dat ik me afvraag hoe donker het nu echt kan worden?



Wat betreft de hypotheek: bij ons is het zo dat je bij de overdracht van de grond (stap 1 in het proces) 30% van de totale koopprijs moet storten. Dan gaat dus 30% van je hypotheek in (dat geld wordt vanuit het 'bouwdepot' overgemaakt, in het depot wordt dus je hypotheek gestort) en vanaf dat moment moet je inderdaad ook 30% rente gaan betalen / aflossen. Naar mate het huis wordt gebouwd moet je steeds vaker zo'n deel van de koopsom betalen (bijv. als de fundering er is, de hele begane grond klaar etc). Je lasten gaan dus steeds meer stijgen en ja, op het einde heb je echt dubbele lasten. Maar je mag de rente en financieringskosten uit het bouwdepot wel 2 jaar fiscaal aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons betalen we de rente en aflossing uit het bouwdepot. Het maandbedrag voor onze volledige hypotheek wordt maandelijks afgeschreven. Wel komt er elke maand een beetje rente voor terug over het resterende hypotheek bedrag. Voor ons houdt dat dus in dat we meer zelf moeten sparen omdat er dus geld naar aflossing is gegaan. Aan de andere kant, als je dubbele lasten hebt, en dus zelf de aflossing betaalt, kan je minder sparen. Komt op hetzelfde neer.

Volgens mij hangt dat van de bank af of je kan kiezen.



En tja, het huis koop je van een plaatje. Wij hadden geen voorbeeld maar zo op de plaatjes ziet het er mooi uit. Maar het is wel een gok. Qua lichtinval zijn er wel allerlei eisen. Wij krijgen openslaande deuren met daarnaast nog ramen van vloer tot plafond. Paar maanden terug kregen we bericht dat de ramen breder werden om te kunnen voldoen aan de eisen voor licht van buiten.
Alle reacties Link kopieren
Welkom flessenpost!

Nieuwbouw koop je inderdaad van een plaatje... al zijn er veel 'standaard' indelingen die je wellicht in een ander huis kunt bekijken. Het is wel zo dat de huizen die tegenwoordig ontworpen worden, veel lichtinval hebben i.t.t. oudere huizen. Ons huis heeft zowel aan de voor- als achterkant ramen van plafond tot vloer, dus ik heb er alle vertrouwen in.



Wij gaan volgende week naar de notaris voor de levering. De grond komt dan op onze naam en daat betalen we dan ook voor. Inderdaad 25 tot 30 % van de v.o.n. prijs. Dit loopt gedurende het komende jaar op, tot het volledige hypotheekbedrag. Om deze extra lasten te kunnen dragen, wonen we een poosje bij mijn ouders.



@Amby, bedankt voor je tips over de houtkachel! Wat ik me afvraag: wat is nou precies die moeite/rommel/onderhoud/kosten voor een houtkachel? Vergeleken met gas? In ieder geval 1 keer per jaar je schoorsteen vegen, maar wat nog meer? Kan me er moeilijk een beeld bij vormen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Flessenpost! Wij hebben het huis ook van het plaatje gekocht. Er stond nog helemaal niks, dus we hadden echt geen idee. Ik ben vaak ook wel bang dat het binnen donker zal worden...maar goed, we zien wel. In het ergste geval verkopen we de boel na oplevering. Bij ons was er trouwens wel een app gemaakt waar je in 3D door het huis kon lopen, maar goed, dat geeft niet echt een goede inschatting van ruimte/licht. Bovendien hebben wij wat muren laten vervallen voor meer ruimte.



Denk dat je vragen over de hypotheek wel beantwoord zijn. Pas op het eind betaal je echt dubbele woonlasten, maar waar we nu wel tegenaan lopen is dat we nog geen hypotheekrenteaftrek hebben aangevraagd, omdat we geen idee hebben hoeveel rente we dit jaar eigenlijk betalen. Volgend jaar krijgen we nog wel een lekker bedrag terug denk ik, maar nu is het wel een beetje opletten met de uitgaves.



@Suuz, ik weet niet hoe een gaskachel werkt, maar het lijkt me een kwestie van aanzetten en gaan. Bij een houtkachel moet je de boel aansteken, eerst kleine stukjes hout, en dan steeds groter, tot je een fijn fikkend geheel krijgt wat later gaat smeulen. Als de kachel dan brandt, dan moet ieder uur weer een blokje hout/briket in die loeihete kachel gooien, vergeet je dat, dan gaat de boel weer uit. Dat is mij te veel moeite. Omdat je met verbrandingsresten zit, zal je die weer ergens weg moeten gooien, dat zal je met gas niet hebben denk ik. Misschien valt de rommel wel mee, maar ik herinner me nog die smerige asla uit mijn jeugd. Qua onderhoud heb je idd het schoorsteenvegen, geen idee hoe dat met een gaskachel zit. En qua kosten: als je gratis hout hebt, dan is het natuurlijk geen issue, maar als je hout moet kopen, dan wordt het best een dure hobby. Even los van het feit dat die kachel zelf een klein vermogen kost, en je huis zo goed geïsoleerd is dat je het met de bestaande verwarming echt niet koud zal hebben.



Er zullen best mensen zijn die het er allemaal met liefde voor over hebben. Mijn moeder heeft ook een houtkachel, maar die heeft gratis hout en een redelijk oud huis dat op de wind staat. Maar zij zegt ook altijd 'mensen die een kachel willen, hebben er vast nooit eentje gehad'.



En veel plezier bij de notaris volgende week, toch wel een feestelijk moment!
Alle reacties Link kopieren
Hihi Amby, de zaken die je noemt onder 'moeite doen' zijn precies de redenen waarom mijn vriend een moord zou doen voor een houtkachel. Stiekem zijn alle mannen pyromanen he?

Ik snap zeker wat je bedoelt en we nemen het mee in onze overweging.

Naar de notaris voelt ook heel officieel en feestelijk! Volgende week lekker samen uit eten om het te vieren :-)
Alle reacties Link kopieren
Haha, als je vent daar héél gelukkig van wordt, waarom ook niet. Die van mij neemt maar gewoon een barbecue, dan heb ik er ook nog wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gashaard. Tweede hands via mp gekocht.



We hebben zelf de schouw gebouwd met gipsblokken en m vervolgens strak laten stuccen.

Kosten inclusief haard, gipsblokken, stucwerk, gaten boren en afvoerpijp 1000 euro. Daarvan waren de afvoerpijpen het duurste.



Redelijk goedkope gashaard. Maar eigenlijk paste het niet meer in ons budget, maar met creatief zijn en een gokje wagen nu deze heerlijke haard, zo blij mee.



We hebben vervolgens door een vriend een lage kast laten maken aan de haard vast die ook een hoek omgaat en overgaat in een bankje onder het raam. Zo blij mee.



Blij dus
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Kan ik hier ook plaatjes van pinterest laten zien?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Sowieso via "paginakoppeling" Djoels en anders opslaan en ergens uploaden? Direct plakken weet ik niet..
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf al honderd jaar (okee 12 jaar) op dit forum maar plaatjes zijn nooit mijn sterkste kant
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Je kan misschien een link naar het pinterest plaatje posten?
Alle reacties Link kopieren
Welkom Flessenpost!



Het lastige van nieuwbouw kopen is inderdaad, dat je van een plaatje koopt.

Hoe het er allemaal uit gaat zien blijft de vraag tot het huis af is.

Wel denk ik dat je tegenwoordig best een goed beeld kan krijgen van een nieuwbouwhuis door alle gedetailleerde tekeningen en plaatjes.

Je zou eventueel kunnen kijken of je iemand (via via)kent met een soortgelijk huis, waar je even binnen mag kijken.



Over de hypotheek....ik denk dat het al duidelijk is.

Doe toch een poging om het je uit te leggen(of misschien een andere meelezer).

Als je een finaal akkoord van de geldverstrekker krijgt, dan worden de hypotheek stukken naar de notaris gestuurd die een akte gaat opstellen.

De geldverstrekker stort al je geld in een bouwdepot, die in beheer komt van de notaris. Over dat geld betaal je rente en krijg je rente. Beide zijn vaak gelijk waardoor je dus niets hoeft te betalen.

Zodra je de hoera-brief van de aannemer hebt, kan je een afspraak maken bij de notaris.

Op het moment dat je bij de notaris zit en je de akte tekent worden de kosten van de grond, hypotheekadviseur en de notaris betaald(over deze laatste 2 krijg je ook geld terug van de belasting). Over dit totale bedrag moet je aflossing en rente betalen.

Elke keer dat de bouw een fase heeft afgesloten, betaal je een x bedrag(deze termijnen kan je terug vinden in je koopovereenkomst). Dus moet je meer aflossen en rente betalen. Dit herhaald zich totdat de bouw klaar is en je dus de complete aflossing en rente betaald.



Corrigeer me vooral!



Over de houtkachel kan ik niet meepraten
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 19 september 2015 @ 09:13:





Zodra je de hoera-brief van de aannemer hebt, kan je een afspraak maken bij de notaris.





En een hoera-brief is een brief waar in staat dat er aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Dat zijn doorgaans voorwaarden over het aantal huizen dat verkocht moet zijn, vergunningen die rond moeten zijn, en dat de grond in bezit van de aannemer is. Soms is er al aan de opschortende voorwaarden voldaan, als je bijv. later instapt in het project en er al begonnen is met bouwen. Dan mag je naast het betalen van de grond ook al bouwtermijnen en rente over die termijnen voldoen.



Verder prima uitleg denk ik Fontyen!
Alle reacties Link kopieren
Update van mijn kant.



Gister de startbouw gevierd. Was erg gezellig! Weer met mijn toekomstige buren gekletst.



Ook hebben we eergisteren het gesprek bij de sanitairleverancier gehad...... wat een belachelijke prijzen en eisen!

De staat van afwerking van de standaard badkamer en wc valt erg tegen. Zo hebben de wasbak en het fonteintje een plastic afvoerbuis die de grond in gaat (ipv de muur in). Wil je de afvoer de muur in? Dan kost je dat ¤75 per afvoer....



Er zitten op de vloer 15x15 tegels en op de muren 20x25 tegels. Wil je grotere tegels op de vloer (wat wij natuurlijk willen) dan moet je een grotere afvoer kopen á ¤500 voor de afvoer en montage

Wil je grotere tegels, dan moet je ook hogere kosten betalen voor het zetten van de tegels. Bij tegels met een meerprijs van ¤15 pm2 moet je voor 38m2 (alle vloeren en wanden) ¤2000 betalen, dit is dus de tegelmeerprijs en de hogere prijs voor het zette van de tegels.....

Echt belachelijk!



Nu gaan we het toch casco op laten leveren, wat we eigenlijk niet wilde.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 19 september 2015 @ 09:24:

[...]





En een hoera-brief is een brief waar in staat dat er aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Dat zijn doorgaans voorwaarden over het aantal huizen dat verkocht moet zijn, vergunningen die rond moeten zijn, en dat de grond in bezit van de aannemer is. Soms is er al aan de opschortende voorwaarden voldaan, als je bijv. later instapt in het project en er al begonnen is met bouwen. Dan mag je naast het betalen van de grond ook al bouwtermijnen en rente over die termijnen voldoen.



Verder prima uitleg denk ik Fontyen!



Mooie aanvulling!

Thanks
Alle reacties Link kopieren
Damn, Fontyen, dat is idd belachelijk. Vervelend dat jullie nu de boel casco moeten opleveren. Ik heb eigenlijk geen idee waar onze afvoeren komen, in de muur leek me wel vanzelfsprekend, maar je verhaal brengt me aan het twijfelen. Maar goed, voor ons is dat inmiddels al vastgelegd, dus we zien het wel. Was toch van plan een opbergmeubel voor de badkamer te bouwen, wastafel meubel kan er ook nog wel bij...



Wij overigens wel 30x30 tegels standaard op de vloer. We konden toen ook voor ¤300 de muurtegels en voor ¤450 de vloertegels vergroten (deluxe pakket), maar als je echt wat anders wilde dan de pakket tegels, dan begon de meter gelijk te lopen. En dat hebben we wel gemerkt bij de offerte voor de vloer, ze rekenen al doodleuk ¤72 p/m2 voor enkel het leggen.
Alle reacties Link kopieren
Zo wat een prijzen inderdaad voor de badkamer. Was hier ook wel zo, standaard plastic sifon enz. Wij laten de badkamer alleen betegelen en de rest mogen ze achterwege laten. Kopen zelf wel een badkamermeubel en douchescherm. Die prijzen zijn ook al absurt. Alleen wel een luxere tegelkeuze, kostte ook 450¤ extra. Veel geld ook.



Kregen gisteren weer een brief met een termijnbetaling erin, de begane grond vloer ligt. Wel leuk, ze hadden er een foto bij gedaan van ons rijtje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 19 september 2015 @ 09:45:

Update van mijn kant.



Gister de startbouw gevierd. Was erg gezellig! Weer met mijn toekomstige buren gekletst.



Ook hebben we eergisteren het gesprek bij de sanitairleverancier gehad...... wat een belachelijke prijzen en eisen!

De staat van afwerking van de standaard badkamer en wc valt erg tegen. Zo hebben de wasbak en het fonteintje een plastic afvoerbuis die de grond in gaat (ipv de muur in). Wil je de afvoer de muur in? Dan kost je dat ¤75 per afvoer....



Er zitten op de vloer 15x15 tegels en op de muren 20x25 tegels. Wil je grotere tegels op de vloer (wat wij natuurlijk willen) dan moet je een grotere afvoer kopen á ¤500 voor de afvoer en montage

Wil je grotere tegels, dan moet je ook hogere kosten betalen voor het zetten van de tegels. Bij tegels met een meerprijs van ¤15 pm2 moet je voor 38m2 (alle vloeren en wanden) ¤2000 betalen, dit is dus de tegelmeerprijs en de hogere prijs voor het zette van de tegels.....

Echt belachelijk!



Nu gaan we het toch casco op laten leveren, wat we eigenlijk niet wilde.



Ah wat een heldere uitleg, bedankt! Hoe lang konden jullie de optie vasthouden?



Begin volgend jaar beginnen ze met bouwen van dit project. Het zou dan eind volgend jaar klaar moeten zijn. Ik vind dat enorm snel klinken. Is de tijdsbestek die ze bij jullie aangeven ook maar 9 maanden?
Alle reacties Link kopieren
wij waren voor een andere tegel 1000 euro kwijt en dat is dan voor 1 muur en de vloer. De rest van de muren worden wel de standaardtegel. douchescherm en wastafelmeubel kopen wij ook zelf. Ook hebben wij de douchekop achterwege gelaten omdat je anders al gaatjes in de muur hebt als je een andere wilt. De sanitairboer waar wij waren rekende al uit doe je het via de aannemer kost het zoveel laat je het later door ons doen scheelt dat op het zelfde scherm al 300 euro. Wij doen het zelf scheelt weer een paar honderd euro .



Donderdag mogen we ons huisje in om te gaan kijken hoe het met de bouw gaat.
Alle reacties Link kopieren
@Flessenpost: wij hebben ong. een maand een optie gehad, sommige buren van ons wel wat langer. Maar overleg dat gewoon met de makelaar, oorspronkelijk was onze optie ook maar voor 1-2 weken, maar we hebben probleemloos kunnen verlengen omdat wij eerste fase waren en de makelaar nog veel dingen moest uitzoeken om vragen te beantwoorden.



Hoe snel je huis klaar is ligt ook aan het soort bouw. Bij ons duurt het zo'n 14 maanden, maar we hebben 4 woonlagen, waarvan 3 lagen blokje voor blokje moeten worden opgebouwd. Een vriendinnetje van mij heeft een pre-fab huis, dat staat letterlijk in 1-1,5 week (leidingen zitten er dan ook al in), en dan is het een kwestie van metselen, ramen erin, en afwerken, dus dat kan in een paar maanden klaar zijn. Op grotere projecten moet je dan soms alleen wachten op de (af)bouw van andere huizen waardoor het langer duurt.



@angel: Leuk dat jullie volgende week even mogen gaan kijken! Wij hebben volgende week een event om deuren, vensterbanken enz. uit te zoeken, dan gaan we ook nog wel even bij het huis kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven