Onbehandeld teak wordt rood/oranje door parketlak: tips?

25-08-2015 22:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeieavond!



we hebben een teakhouten salontafel gekocht via mp die onbehandeld is. Nu wou ik deze graag beschermen tegen kringen etc en ook even opknappen omdat er veel kringen/vlekken etc op zaten. Dus vandaag gezellig de hele tafel geschuurd en na veel gegoogle dacht ik dat parketlak mat van gl*ts*a een goede oplossing voor ons zou zijn omdat het de kleur zou behouden, de tafel mooi mat blijft en toch beschermd is tegen vlekken. Na het schuren had de tafel een prachtige licht bruine kleur, vond het echt geweldig. Totdat ik de parketlak erop zetten en de tafel oranje/rood kleurde. Had gehoopt dat dit weg zou trekken naarmate de parketlak opdroogde (had van te voren getest met water en dit droogde wel weer op naar kleur na schuren) maar helaas...een sneek peak in de garage laat een oranje/rode gloed teak tafel zien. Op internet zie ik de meest prachtige teak tafels en die hebben die rode gloed niet. Wie kan me helpen aan een manier om die rode gloed weg te halen? Ik zoek niet de grijze kleur die je krijgt als je teak hout in de buitenlucht laat staan, maar echt dat mooie lichtbruine (bijv: http://www.puurteak.nl/in ... on=article&aid=93&lang=NL). Weet iemand hoe ik dat kan krijgen? als ik hem schuur ziet hij zo uit maar ik wil hem graag beschermen tegen vlekken (maar met de parketlak wordt hij weer rood). Alvast bedankt voor e hulp!!!
Matte ( licht wittige) vernis? Of gewoon teakolie/wax kopen en af en toe licht opschuren en weer behandelen? Ik heb alleen maar licht onbehandeld teak en als je goed waxt blijft hartstikke mooi.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het teak is, en geen Meranti? Dat wordt ook rood/oranje na lakken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Opnieuw schuren, behandelen met weisgrund, daarna lakken
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 25 augustus 2015 @ 22:27:

Matte ( licht wittige) vernis? Of gewoon teakolie/wax kopen en af en toe licht opschuren en weer behandelen? Ik heb alleen maar licht onbehandeld teak en als je goed waxt blijft hartstikke mooi.Hoi GoedeFee, dank je wel voor je bericht! Is vernis niet hetzelfde als parketlak? Blijft met de wax de kleur gewoon lichtbruin en dus geen rood/oranje? En met de wax beschermt dat goed tegen vlekken/kringen van kopjes, water etc? En mag ik je vragen welke wax jij gebruikt? Sorry voor de vele vragen
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 25 augustus 2015 @ 22:31:

Weet je zeker dat het teak is, en geen Meranti? Dat wordt ook rood/oranje na lakken.Hoi vera, het is me verkocht als teak dus hoop dat dat zo is Ik vind het hout alleen wel niet vettig wat ik wel veel lees over teakhout... Is er een manier om te testen of het echt teakhout is? Overigens lijkt het hout toen het nog mooi opgeschuurd was vanmiddag ( ) erg op de foto die ik gepost heb van de teakhouten tafel... Dus ik hoop het wel
http://www.droomendaad.nl ... n-eikenhout-mahonie-teak/



Dat heet doorslaan of bloeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:boontje89 schreef op 25 augustus 2015 @ 22:34:

Opnieuw schuren, behandelen met weisgrund, daarna lakkenhallo Boontje, dank je wel voor je berichtje! kun je mij aub aangeven wat het verschil gaat zijn met die weissgrund en de parketlak die ik gebruikt heb? Ik bedoel eigenlijk dat ik niet snap waarom de parketlak de tafel verkleurd ;). Is die weissgrund een soort transparante verf die dat tegenhoudt? En zou ik daarna kunnen aflakken met parketlak of een andere lak aangezien de parketlak de tafel nu rood maakt of houdt de weissgrund dat tegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 25 augustus 2015 @ 22:41:

http://www.droomendaad.nl ... n-eikenhout-mahonie-teak/



Dat heet doorslaan of bloeden.



Hoi Sjors, dank je wel voor je bericht! Daar was ik al bang voor ja...heb ik ook gehad met een onbehandelde eikenhouten tafel...die werd door de parketlak hartstikke gelig... Maar omdat ik nu met teak tafel na het schuren met water geprobeerd had en deze plek daarna weer licht opdroogde had ik goede hoop dat dat nu niet zou gebeuren..

als je voor dat doorbloeden een goede tip hebt waarbij ik de tafel ook kan beschermen hoor ik het heel erg graag!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wordt de plek weer zijn eigen kleur als het water is opgedroogd. Het is dan namelijk opgedroogd, verdampt, verdwenen. Die "test" slaat nergens op.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een veel betere test zou zijn is om een stukje aan de onderkant bv te lakken en te kijken hoe dat uitpakt. Mijn gok is dat de lak die je gebruikt niet transparant is.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ikwaseral, als je de link van sjors even aantikt en leest weet je wat je er tegen kunt doen :~)!
Alle reacties Link kopieren
http://www.oranjebv.nl/pr ... turalWoodprotector2K.html

Of

http://www.oranjebv.nl/product/116/Teakfix.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De tafel onbehandeld laten.

En regelmatig schoonmaken met een sopje van groenezeep.

Groenezeep geeft een beschermlaag tegen vlekken.

Ik doe het zo en heb zelden vlekken of kringen.

Als ik die toch ooit heb krijg ik die makkelijk weg met een sponsje met afwasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 25 augustus 2015 @ 22:54:

Natuurlijk wordt de plek weer zijn eigen kleur als het water is opgedroogd. Het is dan namelijk opgedroogd, verdampt, verdwenen. Die "test" slaat nergens op. Nou ik vond het best een goede actie van mezelf dat ik daar überhaupt aan gedacht had . Dit omdat de lak op waterbasis is en ik zodoende dacht dat de test met water wel hetzelfde effect zou geven...
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 25 augustus 2015 @ 23:13:

Wat een veel betere test zou zijn is om een stukje aan de onderkant bv te lakken en te kijken hoe dat uitpakt. Mijn gok is dat de lak die je gebruikt niet transparant is.Jawel hij is wel transparant, is de matte parketlak van gl*ts*. Heb ik al een aantal keren gebruikt op RAL 9010 gelakte meubels en dan zag je echt geen kleurverschil. Super product maar niet op teak als je geen roodheid wil..
Alle reacties Link kopieren
quote:irene35 schreef op 26 augustus 2015 @ 07:24:

De tafel onbehandeld laten.

En regelmatig schoonmaken met een sopje van groenezeep.

Groenezeep geeft een beschermlaag tegen vlekken.

Ik doe het zo en heb zelden vlekken of kringen.

Als ik die toch ooit heb krijg ik die makkelijk weg met een sponsje met afwasmiddel.Hoi Irene, dank je wel voor je tip! Deze heb ik idd al vaker via google voorbij zien komen. Maar wat ik daarbij niet kan achterhalen is of de tafel dan weer uiteindelijk een rode gloed gaat krijgen omdat hij in contact komt met water? Ik wil vandaag de parketlak eraf proberen te schuren, moet ik de tafel dan gelijk schoonmaken met een sopje van groene zeep? Ik heb de vloeibare variant in huis, is deze goed of moet het die uit een emmertje zijn? En welke verhouding kan ik het beste aanhouden tav water en zeep? Nog 1 laatste vraag Jij, en vele anderen, geven aan dat je vlekken weg kunt poetsen met een schuursponsje. Bedoel je dan zo'n gele (of andere kleur ;) ) spons met zo'n groen schuurpad? En schuur je dan met de groene ruwe schuurkant of met de zachte kleurkant? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Teak moet je ook niet lakken! Lak sluit af, is niet goed voor teak. In de was zetten en lekker ouderwets iedere week boenen met was. Gewoon de ouderwetse echte bijenwas. De vlekken die er eventueel nog in komen kun je met een licht schuurtje weer weg krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@Irene35: kleine ps: als ik de tafel onbehandeld laat wordt hij dan uiteindelijk niet grijs ipv lichtbruin? Buiten vergrijsd hij maar binnen is dat minder, maar het echte zilvergrijs is niet wat ik zoek, staat niet bij de rest van mijn interieur. Of moet ik hem dan gewoon weer even opschuren?
Alle reacties Link kopieren
Nee de tafel blijft dan in originele kleur.

Bij het soppen kleurt hij natuurlijk wel even oranje/rood maar dat trekt snel weg bij het drogen.

Ik gebruik de groenezeep uit een pot.

En doe dan best veel in het water.

Het sponsje is idd zoeen die je ook voor de afwas gebruikt.

Het hout blijft ook gewoon mat trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij krijgt het niet de kleur zoals het teak dat buiten staat.

Het blijft gewoon zoals ik het gekocht heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 26 augustus 2015 @ 09:27:

Teak moet je ook niet lakken! Lak sluit af, is niet goed voor teak. In de was zetten en lekker ouderwets iedere week boenen met was. Gewoon de ouderwetse echte bijenwas. De vlekken die er eventueel nog in komen kun je met een licht schuurtje weer weg krijgen.@nina: dank je wel voor de tip! er is zoveel te lezen op google en deze tip kwam ik ergens tegen en ik heb met dit product gewerkt en weet hoe het uitziet dus hoopte dat het wel goed zou komen maar helaas ...dank je wel voor je tip van de bijenwas! Wordt het door de bijenwas ook niet rozig?
Alle reacties Link kopieren
quote:irene35 schreef op 26 augustus 2015 @ 09:36:

Bij mij krijgt het niet de kleur zoals het teak dat buiten staat.

Het blijft gewoon zoals ik het gekocht heb.Hoi Irene35, super dank je wel! Zal ik na het schuren gelijk de tafel afsoppen met water en zeep? En zou de vloeibare variant van groene zeep ook kunnen denk je? En gebruik je warm of koud water? En voor het schoonmaken gebruik je dan de groene kant van het sponsje? sorry voor de vele vragen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn teakhout in de beits gezet en nu na 5 jaar is het nog steeds mooi.

Er werd mij toen verteld dat je niet moet lakken, omdat dat afsluit en beits vochtregulerend is.

kreeg drie proef potjes beits mee van een speciaalzaak om te proberen op de onderkant en dan kiezen welke ik wilde.
Alle reacties Link kopieren
quote:mei-dag schreef op 26 augustus 2015 @ 09:48:

Ik heb mijn teakhout in de beits gezet en nu na 5 jaar is het nog steeds mooi.

Er werd mij toen verteld dat je niet moet lakken, omdat dat afsluit en beits vochtregulerend is.

kreeg drie proef potjes beits mee van een speciaalzaak om te proberen op de onderkant en dan kiezen welke ik wilde.Hoi Meidag dank je wel voor je tip! ik ga denk ik eerst eens (weer ) afschuren en dan kijken hoe het in ons huishouden met de groene zeep gaat... Mocht dat toch te weinig zijn ga ik met beits aan de slag. Jij zegt ook al dat je teak niet mag lakken, jammer dat er zoveel verschillende tips te vinden zijn via google (waardoor de parketlak) had ik me de moeite kunnen besparen...maar ja, het is goed weer dus poging 2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven