Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Wat lullig moosey! Ik weet niet of het met jullie zzp-bestaan te maken heeft. Wij hebben zelfs 2x een gratis gesprek gehad daar (voor en na 1juli omdat er zoveel veranderde). En we kregen ook netjes een informatiemapje mee naar huis. Daar zat ook.nkg een extra velletje in met wat we max konden lenen bij een aantal verschillende rentestanden zodat we dat makkelijk konden terugkijken.



We zijn ook bij de bank geweest en daar kregen we dat dan weer niet. Maar die meneer was zowieso erg vaag en onhulpvaardig. Volgens mij ligt het behalve aan je situatie ook een beetje aan wie je treft.

Hebben jullie al een keuring laten uitvoeren moosey. Was nog wel een beetje spannend toch....ivm niet mee kunnen financieren dus er moesten geen grote dingen tevoorschijn komen?



Leuk iss! Bij 'ons' nieuwe huis ligt ook een oude houten vloer die opgeknapt moet. Maar omdat de kleur hout eigenlijk net niet is wat we willen twijfelen we een beetje of we dat moeten doen of dat we een nieuwe (in oude stijl) in mooier hout laten leggen. Het is maar een klein zitkamertje waar het om gaat, zo'n 20m2. Niet gevreesd.... er is ook nog een grote woonkeuken



Het bieden gaat lekker door inmiddels. Gisteren hun eindbod ontvangen. En dat ligt wat lager dan de max die wij in ons hoofd hadden (hun makelaar/zijzelf zijn blijkbaar niet echt onderhandelaars want als ze nog een tussenbod hadden gedaan ipv zo'n haast te hebben hadden wij een hoger eindbod neergelegd).



Iig gaan we dit maandag accepteren. We hebben aangegeven er het weekend over te moeten denken:) hopelijk kunnen we er dan nog de mooie set tuinmeubels uitslepen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk boontje! Klinkt alsof het rond gaat komen!



Wij willen de vloer ook in een andere kleur, maar dat schijnt te kunnen door schuren en dan oliën/lakken. Wij moeten ons nog even goed laten informeren, maar op het eerste gezicht lijkt het wel goedkoper dan nieuw parket leggen. Daarnaast vind ik het ook wel iets hebben, de oorspronkelijke vloer herstellen.



Hier nog wel een irritatiemomentje. In het voorlopig koopcontract staat verloofde als koper en ik als 'partner van koper'. Bovenin staat wel partner en/of medekoper, dus juridisch maakt het vast niet uit. Ik vind het alleen zo hopeloos ouderwets! Net of de man koopt en het alleen van mij is als 'partner van'. (Verder ben ik in het dagelijks leven niet zo feministisch hoor )
Alle reacties Link kopieren
Haha Iss! Snap ik wel hoor, dat dat irriteert. Hoe werkt dat eigenlijk, stelt de verkopende makelaar het contract op en kun je aangeven wat jouw voorwaarden zijn als koper?



Boontje, leuk! Gefeliciteerd vast! Goed onderhandeld dus, fijn Onze keuring is dinsdag. Wel erg spannend, ik heb nachtmerries over het dak Stel dat dat binnen afzienbare tijd vernieuwd moet worden, dan houdt het op. Nu ziet het dak er van binnen echt goed uit (planken zijn strak en droog) maar van buiten is het niet echt strak. Nokpannen lijken ook wat gek te liggen. Nou ja, de keuringsmeneer moet het ons maar vertellen..
Alle reacties Link kopieren
Spannend Moosey de keuring! Wij krijgen de rapportage hopelijk vanmiddag. Zijn erg benieuwd naar de kostenindicatie want er is best wel wat gevonden (al vertelde de makelaar dat dit niet meer dan logisch is gezien een bouwkundige alles ziet..). Dan even beslissen of we opnieuw willen onderhandelen of dat we kunnen tekenen.



De verkoopmakelaar stelt het contract op (standaard nvm + specifieke afspraken over bijv roerende goederen) en daarna wilde in ons geval de aankoopmakelaar aantal zaken veranderen en hadden wij nog de vraag over 'partner van'. Wel weer een plus voor kopen met aankoopmakelaar, het extra paar ogen bij dit soort documenten vinden wij erg prettig (en nu houd ik op met m'n pro aankoopmakelaar-praatje 😉)
Alle reacties Link kopieren
Iss je kan altijd nog overwegen om als het rapport heel veel startkosten aangeeft om het bewoonbaar te maken, het rapport uit de voorwaarden te halen en dan verder te onderhandelen. Maar dan moet je wel echt overtuigd zijn dat je het huis wilt. En winst heb je al want je hebt dat rapport toch. Betekent wel dat misschien je onderhandelingsruimte iets kleiner wordt.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Zo hebben wij het ongeveer ook gedaan, ok met aankoopmakelaar. Zonder waren we niet op dat idee gekomen. Ik ben ook fan van aankoopmakelaars!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip pointdexter! Wij hebben het ook zo ongeveer gedaan. Wij hebben als extra nog het rapport laten maken voor tekenen koopcontract, zodat het daar niet in hoeft als ontbindende voorwaarde maar we wel de mogelijkheid hebben om terug in onderhandeling te gaan nav de keuring.



Gaat bij ons niet (allemaal) over bewoonbaarheid. De balken in de vliering van de garage zijn bijvoorbeeld niet allemaal goed meer. Dit is wel vervelend maar hebben vliering niet nu nodig, dus kunnen evt nog paar maanden sparen. Waar we wel erg benieuwd naar zijn is de draagconstructie van de keuken die boven de wijnkelder (ja, ik heb gewoon een wijnkelder 😳) staat. Het staat al 30 jaar zo, maar volgende de bouwkundige is het niet heel solide.
Alle reacties Link kopieren
Slecht nieuws... Er is een enorme kostenpost uit de keuring gekomen. 30k direct en 30k op korte termijn (2-5 jaar). Oh wat baal ik hiervan!! Op het gezicht zag het huis er zo goed uit.. Nu nadenken over de volgende stap.
Oh jee! Wat naar :(. Dat geeft te denken inderdaad.. En de huidige eigenaren hadden hier geen idee van? Pff.



Wij hebben overigens (heb het in een ander topic al gemeld) een huis gekocht, en dat lijkt goed . Zijn nu de financiering aan het regelen en dat is een pleur papierwerk, want ik heb geen vast contract en een klein eigen bedrijf ernaast, dus allemaal potentiële risico's voor de hypotheekverstrekker. Krijgen volgende week uitsluitsel
Alle reacties Link kopieren
Balen iss, dat is veel geld. Is het gebasseerd op kosten als je het laat uitvoeren of dat je het zelf doet?



Veel succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Kosten zijn voor laten uitvoeren, maar het is niet echt iets wat we zelf kunnen. Houtworm, één of andere schimmel, constructie wijnkelder/keuken en asbest in een dakje zijn de grootste posten.. Verder een zooi kleinere posten (dakraam vervangen, voegwerk, e.d.). Bouwkundige nog gebeld ivm zijn kostenindicatie, maar hij zei dat hij het knap zou vinden als we 2k onder zijn schatting komen te zitten met werkelijke kosten. Kosten zijn dus realistisch..



Gekke is alleen dat het huis er tiptop uitziet. Mensen wisten het zelf ook niet en hebben het daardoor jaren laten zitten. Andere meer voor de hand liggende zaken bij oude huizen (bijv. elektra) zijn wel gewoon gedaan. Zij zitten nu dus ook met een soort van onverkoopbaar huis (of iig sterke waardevermindering).



Veel om over na te denken.. Maar wat had ik dit niet verwacht. Laten jullie allemaal alsjeblieft wel een keuring uitvoeren? Moet je bedenken hoe erg het was geweest als we hier pas achteraf achter waren gekomen..
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd trouwens pampas!!!
Alle reacties Link kopieren
Mѐn wat kut zeg iss. Dit met zo'n rapport nu uit je contract halen lijkt me bijna onmogelijk. Wat zegt jullie makelaar erover?

Moet wel zeggen dat ik dan mijn bedenkingen heb bij de huidige bewoners. Die hebben hun huis niet echt liefdevol behandeld lijkt het.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh, wat balen iss! Wat een teleurstelling. Maar toch maar gelukkig dat je zo'n keuring hebt laten doen, je zou je rotschrikken als je het pas later had ontdekt.
Wij hebben geen keuring gedaan, maar mijn broer (bouwkundige) meegenomen tijdens de bezichtiging. De grootste problemen bij ons soort huis (benedenwoning) zijn zwam in de houten vloer en aanwezige asbest. Dat is beide niet het geval, en er ligt (in tegenstelling tot de meeste huizen uit deze periode) een betonnen vloer in die relatief recent opgeknapt, dus dat is gelukkig prima . Wij gaan alleen de keuken vervangen en ontzettend met de tuin bezig.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, iss, wat balen! Ik weet niet of je dat meteen de huidige bewoners kunt verwijten trouwens, sommige dingen weet je gewoon niet..
Alle reacties Link kopieren
We verwijten de huidige bewoners niets, zij houden juist echt van het huis. Ze hebben veel in oorspronkelijke staat laten terugbrengen (glas in lood, schouw, paneeldeuren, etc.) waardoor het huis juist zo mooi is geworden. Ook hebben ze voor de handliggende problemen bij dit type huizen (zoals waterleidingen en elektra) wel aangepakt. De leefruimtes zien er dan ook tiptop uit. Helaas geldt dat alleen niet voor de garage, fietsenberging, wijnkelder en dak.. En als mensen er dan weinig kennis van hebben en er 30 jaar wonen, worden kleine problemen groot.. Moet ook wel zeggen dat het visueel niet echt opvalt, het zit ook allemaal hoog boven je hoofd en/of pas zichtbaar met een ladder.

De kosten van de individuele problemen zijn niet zo hoog.. Totdat je alles bij elkaar optelt



We hebben nu het rapport met de huidige bewoners gedeeld, zodat ze de ernst van het probleem snappen en dan hopen dat we eruit komen. Wij zouden denk ik het liefst hebben dat zij de grote niet visuele dingen herstellen, al is het gevaar dat ze dat met de Franse slag doen omdat ze toch weggaan. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Die opmerking over de huidige bewoners bedoelde ik ook meer naar pointdexter, niet naar jou iss. Was niet duidelijk, sorry. Ik denk dat ik zou bedingen dat de overeengekomen prijs zakt met het bedrag dat uit het rapport is gekomen, en het dan zelf laten doen. Heb je nog wel de kans dat het wat hoger uitvalt misschien, maar dan weet je wel zeker dat het goed gedaan is.
Ik zou in ieder geval de 30k die nu nodig is van de prijs af willen hebben, en een deel van de 30k die binnenkort nodig is. Een huis heeft onderhoud nodig, en ik denk dat je prima 1-2% per jaar (dus in 5 jaar 5-10%) van de aankoopprijs mag verwachten, dus misschien zou ik 30k - 7% van de koopprijs doen en daar ergens uit willen komen. Denk ik. Maar het blijft een nare situatie, deze mensen kunnen er natuurlijk ook niets aan doen en zullen hier waarschijnlijk nog meer van balen dan jullie zelf al doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 14 augustus 2015 @ 09:26:

Leuk boontje! Klinkt alsof het rond gaat komen!



Wij willen de vloer ook in een andere kleur, maar dat schijnt te kunnen door schuren en dan oliën/lakken. Wij moeten ons nog even goed laten informeren, maar op het eerste gezicht lijkt het wel goedkoper dan nieuw parket leggen. Daarnaast vind ik het ook wel iets hebben, de oorspronkelijke vloer herstellen.



Hier nog wel een irritatiemomentje. In het voorlopig koopcontract staat verloofde als koper en ik als 'partner van koper'. Bovenin staat wel partner en/of medekoper, dus juridisch maakt het vast niet uit. Ik vind het alleen zo hopeloos ouderwets! Net of de man koopt en het alleen van mij is als 'partner van'. (Verder ben ik in het dagelijks leven niet zo feministisch hoor )



Bij ons precies hetzelfde... Ik stond als partner koper op papier... Hebben het laten veranderen voor "koper"..

Met nog heel veel andere dingen in het voorlopig koopcontract... Zucht..



Maargoed.. Dat is nu klaar... We wachten nu alleen al meer dan een week op de offerte van de hypotheekverstrekker... Drukte en vakantie geven vertraging... Nu maar hopen dat het allemaal voor 1 sept geregeld is...



Ik wil jullie als tip geven: doe de overdracht meer dan 2 mnd nadat je het gekocht hebt.. De banken zijn traag en nemen de tijd... Meerdere mensen om mij heen hebben uitstel moeten vragen terwijl ze wel netjes alles op tijd en goes hadden ingeleverd...

Wij betwijfelen of het bij ons op tijd geregeld is... Zo niet, zijn wij de zoveelste die om uitstel moeten vragen bij de verkoper... Terwijl je 100% zeker weet dat t goed zit...
Alle reacties Link kopieren
@moosey, ik bedoelde het ook niet vervelend hoor! Meer een algemene opmerking dat we hen niets verwijten. Denk dat niemand hier blij mee is...



@pampas, goede tip! Hoop zo dat de verkoper ons hierin tegemoet gaat komen. Zou echt jammer zijn als we het huis moeten laten schieten.



@elkemow, wat vervelend!! Hoe kan dat nou? Slechte service van de bank(en) ook.. Wij financieren met familiebank dus dat wordt hopelijk geen probleem (behalve dan die extra 60k..).



Zijn vandaag wel badkamer wezen uitzoeken (afspraak stond al). Zo leuk! Echt precies wat we wilden maar dan nog mooier. Je hebt echt zoveel keus. Jammer genoeg had ik wel verwacht dat we voor 10k een heel eind konden komen, maar dat is 15k geworden.. 10k was ook wel beetje krap met onze grote badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje ISS, door al die duizendjes heb ik t idee dat je haast wel miljonair moet zijn;)



Het schijnt normaal te zijn dat een financiering rond de 2 mnd duurt...

De bank kan natuurlijk maar 1x zn geld uitgeven en uiteindelijk zijn er ook vaak mensen die de helft niet aanleveren, het achteraf toch financieel niet zo gunstig geregeld hebben etc...

We zullen zien... Onze hypotheekadviseur ziet het allemaal positief in, maar dat kan ook zo lijken om ons niet ongerust te maken.....

Mn hoofd maakt overuren... Ik kom pas tot rust als ik de sleutel in handen heb:p
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je trouwens in de ontbindende voorwaarden laten zetten iss? Omdat je, als alles tegenvalt het huis moet laten schieten? Je had al een 'voorlopig' koopcontract getekend toch?
quote:elkemow schreef op 15 augustus 2015 @ 14:35:

Het schijnt normaal te zijn dat een financiering rond de 2 mnd duurt...

De bank kan natuurlijk maar 1x zn geld uitgeven en uiteindelijk zijn er ook vaak mensen die de helft niet aanleveren, het achteraf toch financieel niet zo gunstig geregeld hebben etc...

We zullen zien... Onze hypotheekadviseur ziet het allemaal positief in, maar dat kan ook zo lijken om ons niet ongerust te maken.....

Mn hoofd maakt overuren... Ik kom pas tot rust als ik de sleutel in handen heb:pDit heb ik ook hoor, ondanks dat ook onze adviseur ervan overtuigd is dat het gaat lukken. We hebben een deel eigen geld en hebben een inkomen waarop het zou moeten kunnen, dus hij ziet het zonnig in, maar ik moet de hypotheekofferte getekend hebben voor ik ga juichen . Het blijft spannend.
Alle reacties Link kopieren
Haha helaas geen miljonair, dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest 😉 Gelukkig kijken we wel huizen ruim onder onze leencapaciteit, dus er is wat speelruimte. Badkamer kunnen wij daarom meefinancieren, vandaar dat we dachten deze al te kunnen uitzoeken.. Meefinancieren van de badkamer wordt nu wel spannend als we ook de bouwkundige dingen moeten financieren. Wel fijn om nu een kostenplaatje te hebben van onze droombadkamer, nemen we weer mee in de onderhandelingen.



Wij hebben nog geen voorlopig koopcontract getekend. Hebben tijdens het bieden afgesproken om de keuring voor het tekenen te doen (aanrader!). Kunnen dus nog overal onderuit, maar willen in eerste instantie proberen er uit te komen met de verkoper.



Ik duim mee voor alle hypotheken! Ik wilde schriiven dat ik ook pas rust heb als we de sleutel hebben, maar waarschijnlijk begint bij ons het werk dan pas echt...



Wanneer is bij jullie de oplevering pampas en elkemow?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven