Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet gedaan en ben toch bijna 20.000 euro onder de oorspronkelijke vraagprijs uitgekomen.

Met een hele hoop geduld en goed onderhandelen, dat wel

Maar bij mij waren er verder geen bijzondere omstandigheden zoals huurders of een vraagprijs die enorm naar beneden moest (nou ja, wilde ik dus wel, maar móest niet) en zij hadden zelf een oenige bemiddelaar. In jouw geval denk ik dat een aankoopmakelaar zich wel terug kan verdienen.
Wij gaan het ook niet doen. Hebben het wel overwogen, maar we weten wat ons budget is en wat we de potentiele huizen waard vinden. Daar hebben we ook argumenten voor (mochten ze die willen). Als ze niet akkoord gaan, jammer de bammer. Maar misschien is het anders als we echt een superduper droomhuis tegenkomen waarbij we echt alles op alles willen zetten. Dus ik sluit niks uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen het niet doen, een aankoopmakelaar nemen, maar uiteindelijk hebben we het wel gedaan, omdat zowel verkoper als verkopend makelaar lastige mensen bleken en er wat bijzondere dingen aan het huis waren (recent gesplitst oa). En ik kende de makelaar die de andere helft van het huis had verkocht, dus daar kon ik een mooi dealtje mee sluiten Dat hing dus van toevalligheden aan elkaar, maar ik vond t wel heel prettig om iemand te hebben waar ik alles aan kon vragen waar ik onzeker over was.
Na veel overleggen (en discussieren ) gaan we maandag toch een bod doen op huis 1. We doen echter 1 bod en dat is onze vaste prijs. Vanwege de bijkomende directe kosten (om en nabij 10k aan herstel- en vervangwerkzaamheden die echt moeten gebeuren) en verwachte kosten op lange termijn vinden we dit een prima prijs waarmee we net niet aan ons budget zitten. We zien dus af van een onderhandeling. Gaan ze akkoord, dan hebben we (onder voorbehoud) een huis. Gaan ze niet akkoord, dan wachten we gewoon op de volgende :-) We beargumenteren ons bod uiteraard wel.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Allereerst nog bedankt voor de leuke reacties.



Ik heb inmiddels 4 huizen bezocht. 2 dinsdag, 2 vandaag. De twee van dinsdag vallen af. Te klein. De 2 van vandaag bevielen allebei. Over de tweede van vandaag heb ik zelfs gedacht om een bod te doen.... MAAR..... nu twijfel ik. Woonkamer was niet heel ruim. En door het verhaal van de makelaar. Hij gaf aan dat er een bod lag, dat wss oké was met de eigenaren, maar hij gunde mij meer de woning dan het koppel waar het bod al van ligt.... Daardoor voelde ik me een beetje gepusht om maar snel een bod te doen. Nu ik erover nadenk en de woningen bekijk waar ik aanstaande maandag ga kijken, twijfel ik toch. De makelaar geeft me tot maandag de tijd om na te denken. Anders wordt het verkocht aan de andere partij.



Pffff ik twijfel zo! Het gaat zo snel allemaal dat ik me gepusht voel.



Ik neem het risico maar en kijk verder.
Carpe Diem!
quote:misspatrice schreef op 23 januari 2016 @ 21:00:

Hallo allemaal!



Allereerst nog bedankt voor de leuke reacties.



Ik heb inmiddels 4 huizen bezocht. 2 dinsdag, 2 vandaag. De twee van dinsdag vallen af. Te klein. De 2 van vandaag bevielen allebei. Over de tweede van vandaag heb ik zelfs gedacht om een bod te doen.... MAAR..... nu twijfel ik. Woonkamer was niet heel ruim. En door het verhaal van de makelaar. Hij gaf aan dat er een bod lag, dat wss oké was met de eigenaren, maar hij gunde mij meer de woning dan het koppel waar het bod al van ligt.... Daardoor voelde ik me een beetje gepusht om maar snel een bod te doen. Nu ik erover nadenk en de woningen bekijk waar ik aanstaande maandag ga kijken, twijfel ik toch. De makelaar geeft me tot maandag de tijd om na te denken. Anders wordt het verkocht aan de andere partij.



Pffff ik twijfel zo! Het gaat zo snel allemaal dat ik me gepusht voel.



Ik neem het risico maar en kijk verder. Hmm.. eerlijk gezegd twijfel ik een beetje aan de eerlijkheid van de makelaar. Uiteindelijk doet hij het voor de centen en niet voor de goodwill, dus dat hij het jou meer zou gunnen vind ik twijfelachtig. Heeft hij dan ook hun bod genoemd? Of zelfs als jij 5k minder biedt dan krijg je het nog? Laat je niet gek maken, het is een (vies) spelletje over het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Coco, je moet je niet onder druk laten zetten hoor misspatrice!



Ik twijfel erg over een aankoopmakelaar, t is een hoop geld. Maar ja, een huis kopen kost sowieso een heleboel en dan moet ik hier misschien niet op willen beknibbelen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, je niet laten opjutten hoor!

Het klinkt sowieso als een raar verhaal, wat die makelaar zegt.
Iemand hier ervaring met een huis met tuin op het NO. Ik wil graag avondzon na mijn werk om lekker buiten te kunnen eten. Maar ik denk dat ik dat dan kan vergeten toch?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je dan beter op het westen of noordwesten zitten.



http://www.tuinfo.nl/site ... =48:tuinontwerp&Itemid=73



Er bestaat een site waarop je een adres in kunt voeren en dan kun je zien hoe de zon daar staat. Ik zal even kijken of ik hem kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
http://suncalc.net/
Alle reacties Link kopieren
Ook handig



http://zonnegrens.nl/
Bedankt voor de tips met websites. We hebben nu een tuin op het ZW, maar een buurman met een hoge boom die hij niet wil snoeien, dus nog geen zon. Wat dat betreft zeggen die websites niet alles vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh houd op schei uit, dat is mijn grote angst hier, ook zo'n boom bij de buren. De zomer zal het uitwijzen vrees ik.

Waar staat die boom bij jullie? Pal achter jullie of aan een zijkant?
Alle reacties Link kopieren
Hangt er ook enorm vanaf hoe diep de tuin is en wat er omheen staat natuurlijk... Huidige tuin is spat op het noorden, 10 meter diep en daar heb ik hartje zomer zeker tot half negen zo'n achterin. Nieuwe tuin ook op het noorden maar nog veel dieper, ik verwacht weinig problemen. Zeker aangezien buurvrouw en ik allebei van de hopen naaldbomen af willen die in onze beider tuinen staan.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en misspatrice, laat je niet opjutten doordie makelaar. Klinkt als een compleet bullshit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 23 januari 2016 @ 21:07:

[...]



Hmm.. eerlijk gezegd twijfel ik een beetje aan de eerlijkheid van de makelaar. Uiteindelijk doet hij het voor de centen en niet voor de goodwill, dus dat hij het jou meer zou gunnen vind ik twijfelachtig. Heeft hij dan ook hun bod genoemd? Of zelfs als jij 5k minder biedt dan krijg je het nog? Laat je niet gek maken, het is een (vies) spelletje over het algemeen.Ja. Hij heeft het bod met de voorwaarde aangegeven.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Dat is een kwalijke zaak. Meestal is dat niet toegestaan (tenzij je de Amsterdamse of Haarlemse methode toepast. Ik weet het niet meer precies, misschien dat iemand anders het wel weet??) hoe dan ook komt die makelaar op mij tamelijk shady over.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Stomme spelletjes van makelaars. Niet op laten jutten hoor! Alleen als je het echt wil een bod doen.

Wij hebben niets meer gehoord. Ben er best rustig onder. Denk dat het goed gaat komen!
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je ergens woont waar huizen echt allemaal snel gaan, en je ook nog iets bijzonders zoekt (lees: bepaalde wijken Amterdam en Utrecht), moet je je echt niet op laten jutten door die makelaar. Als jij al twijfels had, dan eerst rustig nadenken. En als het dan ondertussen verkocht wordt, jammer dan. Er zijn meer huizen. Je krijgt veel meer spijt van onder druk een huis kopen dat het toch eigenlijk niet is, dan van nog even verder zoeken.



Of het waar is, weet je nooit. Het kan waar zijn, en dan zag hij nog een mogelijkheid om snel nog even een klein beetje meer te verdienen. Of het is niet waar, maar hij zag dat je twijfelde en wilde je zo onder druk zetten. Beide is niet netjes, maar je kunt er weinig aan doen. Het enige wat jij kunt doen, is bieden op het moment dat jij er aan toe bent, en niet eerder. En al helemaal niet meer dan je van plan was.
Solske, onder voorbehoud gefeliciteerd! Morgen horen jullie vast wel wat.



Misspatrice, zelfs al zou er een ander bod liggen vind ik het nog raar dat de makelaar het huis jou meer gunt zoals hij zei. Als je toch al twijfelt zou ik het niet doen en rustig afwachten. Toen het huis van mijn vriend te koop stond was er een stel dat twee keer bezichtigd heeft en daarna is hun aankoopmakelaar door het huis gegaan. Diezelfde dag nog was er een bezichtiging van een ander stel dat direct een bod heeft uitgebracht. Daarop heeft de makelaar aan beide partijen aangegeven dat er de volgende dag een eindbod neergelegd kon worden en omdat een makelaar geen bedragen mag noemen heeft hij alleen gezegd dat er al een bod ligt wat niet ver van de vraagprijs af ligt. Het eerste stel bood de vraagprijs plus 1 euro en het tweede stel een paar honderd euro meer op de vraagprijs dus kregen zij het. Achteraf gunden we het ze ook wel want ze hadden al een aantal keer naast de pot gepiest en daarom waren ze snel met bieden. Het eerste stel heeft een paar weken later het huis aan de overkant gekocht dat in de verkoop kwam maar minder mooi is en pal tegenover het huis van mijn vriend staat. Zou ik niet zo snel doen



Coco, ik duim dat het lukt!



Wij hebben bij de achterburen gekeken eergisteren en zoals verwacht waren we niet onder de indruk. Ruimtes waren goed maar alles ontzettend gedateerd en niet praktisch waardoor er gesloopt moet worden etc. Ook weer een projectje waar we geen zin in hebben en daarvoor is het ook wat te prijzig. Makelaar gaf al aan dat je aan totale verbouwing aan 30 a 40 duizend euro moest denken. We kijken wel even verder



Ik heb nu een redelijk grote tuin op het oosten, maar ik vind het waardeloos qua zon ligging. Hoogzomer verdwijnt ie al rond 18.00 achter de daken en we moeten echt achterin zitten om zo lang mogelijk de zon te behouden. Vaak zitten we dus maar in de voortuin (west) waar we vanaf de middag tot en met de avond de zon nog hebben. Zonde van de achtertuin. Wij willen dus persé een zuid/west achtertuin.
En nog eventjes Jaap.nl. Het huis waarop wij geboden hebben stond een maand of vijf bij de makelaar op de site en volgens Jaap stond het al anderhalf jaar eerder in de verkoop. Alleen dus bij een andere makelaar waarschijnlijk. Wat wij opmerkelijk vonden was dat het huis na een aantal maanden ineens 70k in prijs gezakt was en een week later zelfs 80k. Daarna is het bij de huidige makelaar in de verkoop gegaan voor opnieuw de eerste vraagprijs. We hebben aan de makelaar gevraagd hoe die gezakte prijs ineens kwam en die zei dat Jaap vaker fouten op de site had mbt schommelingen in vraagprijs. Vreemd verhaal. Maar op zich loont het dus wel om even te googlen hoe lang het huis daadwerkelijk te koop staat.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste is wel waar ja. Het huis van mijn ouders was volgens Jaap een keer 90.000 in prijs verlaagd, en toen weer 75.000 erbij. Terwijl de prijs helemaal niet veranderd was. Heeft ook nooit zo op Funda gestaan, en ook niet op de site van de makelaar, dus waar ze dat vandaan gehaald hadden, geen idee.
Stimpy, dat zijn behoorlijke bedragen. Begrijpelijk dat jullie verder kijken!



Bij ons is het weer lastig. Er is een huis op Funda gekomen waarvan we laatst al een sneak preview hadden gezien op facebook. Toen hebben we er niet veel aandacht aan besteed, maar na het zien van alle foto's ben ik toch wel enthousiast. Het ironische: het is schuin tegenover waar we nu wonen!! Zijn allemaal heel verschillende woningen (gebouwd tussen 1900 en 1920) dus nooit op gelet. Het is zo leuk van binnen. Niet zo groot, maar wel enorm onder ons budget dus kunnen er weer heel wat verbouwingsgeld tegen aan klappen.



Pfff.. wat zijn we (oke, ik meer haha) wispelturig. Ik denk dat we gewoon maar van alles moeten bezichtigen (wat trouwens best leuk is) en op z'n beloop laten..
Aankoopmakelaar vind ik lastig - lijkt me echt afhankelijk van de situatie en hoe je zelf bent als persoon. Wij doen alle eerste bezichtigingen i.i.g. zelf en als we dan een huis vinden waar we een tweede keer zouden willen kijken, besluiten we dan denk ik wel of het een aankoopmakelaar nodig heeft.



Coco, spannend hoor - ook meteen eindbod. Lijkt me fijn dat je direct zo duidelijk kunt zijn en geen ellendig lange onderhandelingen hebt met onzekerheid enzo. Gaat het nieuwe huis schuin tegenover hier nog van invloed op zijn? Of gaan jullie sowieso bieden en dan ondertussen verder kijken. Heeft dat huis wel uitbouwmogelijkheden? Als je aangeeft dat het eigenlijk niet zo groot is als jullie zouden willen, zou ik bang zijn dat ik nu iets 'goedkoops' koop en er dan eigenlijk te snel uitgroei. Ik denk eerder andersom: als de basis nu goed is, wil ik er wel wat meer voor betalen en pas later allerlei verbouwingen/aanpassingen doen, waar we dan nu geen geld meer voor zouden hebben.



Misspatrice, dat klinkt niet echt als een fijne verkoopmakelaar. Natuurlijk moet hij wel zeggen dat het huis onder bod is, maar de manier waarop vind ik een beetje louche. Denk goed na wat je van het huis vindt en wat je zou willen als je geen tijdsdruk had, en doet dat dan ook. Hij wil je verleiden tot een heel hoog bod (omdat je de ander wil overbieden), zonder er goed over na te denken. Je kunt beter spijt hebben van dat je het huis hebt laten lopen, dan dat je een huis gekocht hebt waar je eigenlijk niet blij mee bent (voor te veel geld). Volgens mij mag hij inderdaad ook helemaal niet zeggen wat een ander heeft geboden... raar verhaal! Iig niet als het een NVM-makelaar is (dus ik zou deze gang van zaken dan even aangeven bij de NVM).



Stimpy, jammer dat het huis niks was, maar verstandig om verder te kijken als het zo inhakt op je budget.



Over de tuin: dat vind ik lastig inderdaad. Wij hebben nu een huis gezien dat echt helemaal perfect is afgewerkt (op de plaatjes op Funda iig), maar ook tuin op het Noorden. Die zonnegrens website is wel mooi, dan kan ik i.i.g. zien dat we nog wel een beetje zon hebben in die tuin. Maar weer gemaild voor een afspraak; hopelijk kunnen we vrijdag of zaterdag kijken. Het huis staat leeg, hoeft niks aan gedaan te worden (hooguit wat verven), is op een goede locatie qua voorzieningen, groot genoeg en afgewerkt naar onze smaak. Nadelen zijn de ligging van de tuin, dat het een vrij nieuw huis is (wij houden van het karakter van oude huizen) en dat het geen open haard heeft. Toch kan ik mezelf er zo zien wonen o.b.v. de foto's, dus dat is in ieder geval een goed gevoel. Ik verwacht ook dat we er dan heel snel in zouden kunnen en dat heeft natuurlijk voordelen. Wie weet dus toch nog verhuizen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven