Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Ja Moosey, je hebt gelijk. Ik denk dat we een beetje 'carried away' waren. We leggen iets te veel druk op onszelf als het allemaal meteen perfect moet. We nemen even een paar dagen rust van de huizenjacht (inpakken voor de kerstvakantie!). En dan overwegen we even onze opties.

Ik woon inderdaad in het buitenland, maar we blijven hier wonen, gaan alleen zo'n 1000km naar het zuiden, waar de schoonfamilie woont.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 08 december 2016 @ 20:02:

Leuk Drackie, welkom! In mijn ervaring is het prima als er maar een bezichtigt, zo lang je maar goed van elkaar weet wat je belangrijk vindt. Ik zou zeker naar wat bezichtigingen gaan. Ook als het niet lukt bij deze huizen helpt het om voor jezelf duidelijk te krijgen wat er te koop is en voor welke prijs.

Klinkt alsof je in een behoorlijk drukke markt zoekt, is het Amsterdam?



Niet in Amsterdam, maar wel daar in de buurt. Inderdaad een drukke markt! Inmiddels hebben man en ik afgesproken dat hij de bezichtigingen aan mij overlaat en mij daar helemaal in vertrouwt. Vind ik wel extra spannend. En jammer dat hij niet mee kan.



Morgen mijn eerste bezichtiging! Donderdag ook nog twee en vrijdag eentje. Ik vind het zó lastig. Ik herken wat je schrijft Tiramisuusje, ik heb ook het gevoel dat het helemaal perfect moet zijn. Hoe weet je nou of je echt het allerleukste huis koopt? Wie zegt dat er niet volgende week nog iets veel leukers online komt? Ik ben zo bang de verkeerde keuze te maken!
Alle reacties Link kopieren
Lettering : nee, de prijs was een X percentage van de aankoopprijs van het huis. Maar omdat ze ons met de daadwerkelijke aankoop verder niet hebben geholpen, kwam het dus op niks uit no cure, no pay zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Drackie schreef op 13 december 2016 @ 21:33:

[...]





Niet in Amsterdam, maar wel daar in de buurt. Inderdaad een drukke markt! Inmiddels hebben man en ik afgesproken dat hij de bezichtigingen aan mij overlaat en mij daar helemaal in vertrouwt. Vind ik wel extra spannend. En jammer dat hij niet mee kan.



Morgen mijn eerste bezichtiging! Donderdag ook nog twee en vrijdag eentje. Ik vind het zó lastig. Ik herken wat je schrijft Tiramisuusje, ik heb ook het gevoel dat het helemaal perfect moet zijn. Hoe weet je nou of je echt het allerleukste huis koopt? Wie zegt dat er niet volgende week nog iets veel leukers online komt? Ik ben zo bang de verkeerde keuze te maken!Ik zou het zelf niet prettig vinden om de bezichtigingen alleen te doen. Of maak jij de 1e schifting en gaat hij dan wel mee bij een tweede bezichtiging? Het is zo persoonlijk. En het komt ook op wat gevoel aan bij een huis. Zo had bv mijn vader op basis van de foto's een huis al afgeketst. Mijn moeder stond erop om te bezichtigen. En inmiddels wonen ze er alweer een paar jaar met veel plezier dat kan dus ook nog, dat het op het eerste oog niks lijkt maar het gevoel in het huis dan toch goed is. Ik vind het een moeilijke keus om voor een ander te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het ene huis waar we nog op reactie van de makelaar aan het wachten waren is ook al verkocht, had toch maar even gebeld.

Een ander huis gevonden in hetzelfde dorp en daar hebben we nu donderdag een bezichtiging gepland staan. Spannend, eerste keer!
Spannend Lettering! Laat je weten of het iets was?



Drackie, heftig alleen kijken! Ik heb het ook een paar keer gedaan, maar dan vond ik iets in het echt mooi en mijn vriens het niet leuk op de plaatjes en werd ik chagerijnig over het verdoen van mijn tijd. Neem je nog wel iemand mee als klankbord?



Belle, omg jij bent echt mijn rolmodel als het gaat om verhuizingen/verbouwingen. Kan jij tegen de tijd dat wij zo ver zijn niet even je relaxte houding op mij loslaten?? ;)
Alle reacties Link kopieren
Het was helaas niet helemaal wat voor ons. Beneden verdieping zag er goed uit, maar daarboven werd het wel erg ouderwets. Verder had get huis vooral een erg grote voortuin wat wij erg zonde vonden van de ruimte. Aangezien je deze weinig gebruikt, maar er wel voor betaald. Ook zat het schuin tegenover een basisschool. Ik denk dat het kindergeschreeuw je op een gegeven moment ook gaat irriteren..

Afwachten tot we iets nieuws tegen komen dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:Konijntje999 schreef op 14 december 2016 @ 21:41:

Spannend Lettering! Laat je weten of het iets was?



Drackie, heftig alleen kijken! Ik heb het ook een paar keer gedaan, maar dan vond ik iets in het echt mooi en mijn vriens het niet leuk op de plaatjes en werd ik chagerijnig over het verdoen van mijn tijd. Neem je nog wel iemand mee als klankbord?



Belle, omg jij bent echt mijn rolmodel als het gaat om verhuizingen/verbouwingen. Kan jij tegen de tijd dat wij zo ver zijn niet even je relaxte houding op mij loslaten?? ;)haha! Ik zal het proberen maar moet ook zeggen dat het relaxte vooral kwam doordat mijn ouders er 1,5 week waren. Die hebben bij ons gelogeerd (wonen 300km verderop) en ontzettend geholpen. Mijn moeder heeft een aantal keren op onze dochter gepast terwijl we aan het klussen waren. En elke avond heeft ze gekookt en in de avonduren bleven mijn ouders thuis bij dochter en hadden wij op ons gemak tijd voor wat dingen die nog gedaan moesten worden. En ze hebben ook dochter haar kamer behangen terwijl wij aan het werk waren en dochter naar de bso. Kwam thuis en de vloerbedekking was gelegd (kwamen ze in de ochtend doen) en er was behangen! Dat is wel heel fijn thuiskomen hoor mijn vader heeft verder veel geholpen met dochter haar bed (handgemaakt bedstee-huisje, was nog best een gedoe) en een nieuwe kast in elkaar zetten en ophangen enzo. En wat draden verlegd, dat soort dingen. Mijn moeder heeft het hele huis gepoetst ook nog. Schoonouders hebben ook nog behangen in de woonkamer en zwager heeft mee geschilderd. Veel hulp dus gelukkig. Zonder hen waren wij echt niet zo relaxed geweest hoor! Dat was echt goud waard, die hulp
Alle reacties Link kopieren
Lettering : jammer dat het niks was. Hopelijk komt er snel weer iets dat in de smaak valt!



Wij hebben vandaag ons oude huis definitief verlaten vanmorgen was de sleuteloverdracht. Leuke mensen die er in komen. Zal ze vast nog vaker zien, aangezien ze vlakbij wonen
Alle reacties Link kopieren
Laatst een gesprek gehad over de hoogte van een eventuele nieuwe hypotheek voor andere woning. Super spannend maar het was hartstikke positief! We kunnen meer lenen dan verwacht dus super blij! Dus nu mag ik legaal op funda neuzen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Discover!



Wij gaan een bod doen op een huis dat we vandaag hebben bezichtigd! Ik ben helemaal hyper. Zooo spannend!
Alle reacties Link kopieren
Ja heel fijn! Het is geen mega budget maar we kunnen er zeker een mooie eengezinswoning van gaan kopen! In het nieuwe jaar gaan we maar eens laten uitzoeken wat dit huisje moet gaan opleveren.



Drackie, wat spannend! Hopelijk ben je snel uit de onderhandelingen!
Alle reacties Link kopieren
Ons eerste rondje Funda was best een beetje een teleurstelling..
Oh nee Discover! Kijken jullie in een moeilijke regio?
Alle reacties Link kopieren
Gelderland, niet perse een moeilijke regio..



We zoeken misschien ook wel iets moeilijks, of we doen te weinig concessies..ik weet het niet.

Wel valt voor ons veel af door de buurten/plaatsen. In de meeste willen we bij wijze van spreken 'niet dood gevonden worden'.



* Liefst een huis met wat karakter, zowel binnenkant als buitenkant. (Als dat niet kan, dan in ieder geval een huis met een normale vorm, normale kleur steen, geen gekke kleur dakpannen, gekke ramen of bijzondere afwerkingen die door een of andere creatieve architect zijn bedacht.)



* Een huis met ruimte en licht. Minimaal 3 slaapkamers en het liefst een open indeling.



* Liever een grote leefruimte dan grote slaapkamers.



* Net afgewerkte woning, want we zijn absoluut geen klussers. (Een verouderde keuken of badkamer vervangen kan budgettair wel). Ook schilderwerk of wat kleine werkzaamheden zijn geen probleem.) Maar we willen geen leidingen moeten vervangen of een regelrechte bouwval kopen)



* Huis met een (zonnige) tuin.



* Huis moet binnen 20 minuten van ons werk afliggen, we wonen er nu zowat naast dus zijn erg verwend. Ook voorzieningen in de buurt zijn prettig.



* Liefst ook nog genoeg parkeerplekken in de buurt/bij het huis en in een goede (kindvriendelijke) omgeving.



Met een budget van ongeveer 2 ton. Zijn we te moeilijk?
Of je te veeleisend bent hangt af van de regio, voor 2 ton kun je zoiets moeilijk vinden vlakbij Arnhem of Nijmegen, maar wel bijv ten noorden van Harderwijk.
Alle reacties Link kopieren
We willen niet in de grote steden zoals Arnhem en Nijmegen zitten. Eerder wat meer richting de Duitse grens. Geen grote stad en geen piepklein dorp.
Hoeveel m2 moet de woonoppervlakte minimaal zijn? En hoe groot moet de tuin zijn? Ik mis de Funda tijden, kijk graag voor je mee
Alle reacties Link kopieren
Haha ik denk dat ik heel blij zou zijn met 110 m2+? Ligt ook maar net aan de indeling.

Tuin hoeft niet groot te zijn, gewoon geen postzegeltje.



Van zo'n beneden ruimte word ik opzich wel blij.

http://www.funda.nl/koop/ ... -vinkenstraat-32/#foto-11
Alle reacties Link kopieren
@Discovery: ik vind het niet klinken alsof jullie teveel eisen hebben hoor! Ik kan me alleen wel voorstellen dat de plaats misschien de doorslag geeft. Wil je dicht bij de grens zitten? En mogen de dorpjes klein zijn? Ken wel wat dorpen die mij prima lijken in die regio maar dat is misschien te ver van de grens. Zeeland bijvoorbeeld?



Wij zijn eergisteren wezen kijken naar ons nieuwe huis. We verhuizen in mei, maar we wilden nog wat dingen opmeten enzo. De mensen die er nu wonen waren heel leuk! Werden wederom verliefd op het huis. Het is een jaren 30 huis en toen we er waren was het zo gezellig. Spelende kinderen, thee, kerstboom. Nog warmer en knusser als bij de bezichtiging (toen alles compleet opgeruimd). Kan niet wachten om te verhuizen! Ik begin iedere keer te glimlachen als ik aan het huis denk. Moest dit even kwijt. Zucht...
Alle reacties Link kopieren
^ klinkt heerlijk!



De huizenmarkt is rond deze tijd ook niet mega actief hier dus we wachten rustig af. We hebben leuke huizen gezien maar die staan toch veelal verder weg. De afstand schrikt niet direct af, wel de verkoopbaarheid. Huizen staan in een klein dorp dat snel vergrijst. Staan ook al langer te koop.



Ook een huis gezien in de juiste plaats, in een goede en leuke wijk en perfecte uitvalsbasis voor naar het werk. Het staat echter pas net te koop en dat is binnen no time verkocht..



Hoop vooral ook dat we redelijk vlot ons eigen huisje verkopen. Want daarvoor kun je eigenlijk niets. Makelaar 1 komt binnenkort!



Met naar de grens bedoelde ik meer als in 'zuiden/oosten vd achterhoek'. Ik hoef niet aan de grens.



Dit geeft een wat concreter beeld misschien. Voorkeur ligt in de nabije omgeving van doetinchem. En dan niet verder oostelijke dan varsseveld/Aalten.
Alle reacties Link kopieren
Discovery, je eisen zijn niet heel raar. Ik weet alleen niet of je de combi huis met karakter en genoeg parkeerplekken gaat vinden. Bij karakter denk ik aan de typische jaren 30-woningen. Maar meestal zijn die wijken ook gebouwd op verkeer en aantal auto's in die periode. Ik zie hier in onze stad dat de wijken met genoeg parkeerruimte de wijken uit de jaren 70/80/90 en nieuwbouw zijn. Maar daar zit weinig karakter in.

Ons nieuwe huis is uit 89 en ik heb hier altijd parkeerruimte voor de deur. Maar verder heeft het huis niet echt karakter, meer 13 in een dozijn en dat karakter voeg ik zelf wel toe

Succes verder met zoeken in ieder geval. En hebben jullie al een makelaar in de arm genomen? Die heeft wat meer kanalen dan alleen funda natuurlijk, dus die kan misschien wel wat betekenen nog.



Wij zitten inmiddels alweer 3 weken in ons nieuwe huis en ik vind het heerlijk!! De ruime keuken en badkamer, de niet heel erg ruime maar erg knusse woonkamer en de ruimte die er in de slaapkamers en op zolder is. Geweldig!

Alle dozen zijn inmiddels uitgepakt en de meeste dingen zoals lampen ophangen en spiegels enz zijn ook klaar. Ik wil alleen nog een nieuwe vaatwasser en de zonnepanelen komen woensdag
Alle reacties Link kopieren
Crosspost tja, je zoekgebied zijn zo te zien vooral kleinere dorpjes. Niet echt veel opties of heb ik dat mis? Denk dat je daar al snel met vergrijzing te maken krijgt. Waarom niet Doetinchem of een wat kleinere stad? En dan een wat rustigere wijk? Ik woon zelf in een stad met 20.000 inwoners. Geen dorp dus, maar ook geen grote stad. Is zoiets niet in de omgeving te vinden? Daar heb je meestal wel voldoende faciliteiten, maar toch ook de rust en ruimte.
Alle reacties Link kopieren
^ Nee ik vrees zelf ook een beetje voor die twee eisen. Voor de huizen met het karakter dat ik zoek komen we een slordige halve ton tekort. (Als ik zo funda bekijk). Of oud en waar nog volledig verbouwd moet worden. (En dan al wel aan de top qua budget).



Aankoop makelaar leek me pas praktisch als ons huis verkocht is. We moesten nu vooral kijken wat ons aansprak qua huizen in onze prijsklasse.



Fijn dat je zo kunt genieten van je nieuwe plekje!
Alle reacties Link kopieren
Wat we lijken te zoeken is in de randgebieden betaalbaarder dan in bijvoorbeeld Doetinchem zelf. Dan moeten we enorme consessies doen qua ruimte of spreken de huizen helemaal niet aan. Zou er graag in of zeer dichtbij wonen maar het is leuk en net buiten budget of afgrijselijk maar betaalbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven