Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Daarom 'extreem' ook tussen aanhalingstekens want in deze specifieke situatie valt het bod nog wel mee hoor. Huis staat al langer op de markt maar goed, in de tijd waar de huizenmarkt in een lift zit wordt het wel iets onwaarschijnlijker. Althans, hier in de regio werkt zo laag bieden niet meer. Maar misschien hebben de mensen in deze omgeving wel meer de tijd. Zo afhankelijk van factoren allemaal haha.

Je bewust zijn van wat je mogelijk uitstraalt met een 'laag bod' kan prettig zijn.
Alle reacties Link kopieren
@ Discover: ik hoop idd dat het zo mooi is als we denken! Gewoon puur kijkend naar het aantal kamers en de grootte van het huis, de sfeer moeten we er zelf in brengen :-) voordeel is wel dat je het precies zo kan veranderen naar je eigen smaak. En een mosgroene badkamer komt waarschijnlijk weer helemaal in



Ik heb inmiddels de foto's van funda maar gekopieerd op mijn iPad. Anders denken de eigenaren straks dat ze 100en kijkers kunnen verwachten puur omdat ik heel vaak de tekst lees en de foto's bekijk ik ben gewoon verbaasd over mijzelf hoe enthousiast ik ben. Gevaarlijk, kan het ook heel erg tegenvallen. Maar we gaan het zien!
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 21 maart 2017 @ 07:26:

[...]

Onze makelaar vertelde in een intake gesprek met ons dat dit soort situaties wel eens voorkomen. Huis al wat langer te koop en een 'extreem' laag bod doen. Ook ik dacht, dat kan toch weinig kwaad, niet geschoten is altijd mis. Maar mijn makelaar zei wel 'mensen die dat doen, blijven toch in je gedachte hangen. Als zo iemand later bijvoorbeeld op een ander huis zo'n zelfde laag bod doet, ga je diegene steeds minder serieus nemen of aandacht geven. Je verliest je credits/je geloofwaardigheid en de gunfactor die je in huizenjacht land weleens goed kan gebruiken'.



Het strijkt ook tegen mijn natuur in hoor, lijkt me als koper niet fijn om zo'n laag bedrag te horen. Daarbij zouden we waarschijnlijk alsnog op de top van onze hypotheek uitkomen, terwijl het ad foto's te zien geen instapklaar huis is, dus heel realistisch is het niet. Wel denk ik dat dit soort verhalen vaker voorkomen buiten de Randstad, met name huizen die al lang te koop staan - soms kom je met een beetje brutaal bieden heel ergens anders terecht dan je had gedacht!



Gelukkig om de hoek nu een instapklaar huis uit 2009 te koop gekomen, 2-onder-1 kapper van 175 m2 voor 265 - volgende week dinsdag bezichtiging! Ligt ook om de hoek van het huis uit 1935 waar we een beetje verliefd op zijn, maar waarbij we ook best wel opzien tegen alle gebreken die we potentieel gaan vinden. Het wordt voor ons nu een oud & verbouwing & karakter vs instapklaar & nieuw & veel ruimte kwestie, ben benieuwd!
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Dromenvangert, realiseer je ook dat een groot huis opknappen veel duurder is dan een kleiner huis. Ik had me dat van tevoren niet zo gerealiseerd toen wij onze bescheiden oude opknapper kochten, maar het scheelt echt veel in tijd en materialen. We spraken laatst iemand die een veel groter huis in de regio had opgeknapt, die moest bijvoorbeeld alleen al 17 binnendeuren vervangen Das een smak geld hoor. En wat iedereen zegt is echt waar: verbouwen kostcaltijd veel meer dan je denkt. Dus op je top gaan zitten qua hypotheek en daar bovenop nog gaan verbouwen is echt geen goed idee.

Hoop dat het andere huis aan jullie verwachtingen voldoet!
Alle reacties Link kopieren
quote:dromenvangert schreef op 21 maart 2017 @ 10:33:

[...]





Het strijkt ook tegen mijn natuur in hoor, lijkt me als koper niet fijn om zo'n laag bedrag te horen. Daarbij zouden we waarschijnlijk alsnog op de top van onze hypotheek uitkomen, terwijl het ad foto's te zien geen instapklaar huis is, dus heel realistisch is het niet. Wel denk ik dat dit soort verhalen vaker voorkomen buiten de Randstad, met name huizen die al lang te koop staan - soms kom je met een beetje brutaal bieden heel ergens anders terecht dan je had gedacht!



Gelukkig om de hoek nu een instapklaar huis uit 2009 te koop gekomen, 2-onder-1 kapper van 175 m2 voor 265 - volgende week dinsdag bezichtiging! Ligt ook om de hoek van het huis uit 1935 waar we een beetje verliefd op zijn, maar waarbij we ook best wel opzien tegen alle gebreken die we potentieel gaan vinden. Het wordt voor ons nu een oud & verbouwing & karakter vs instapklaar & nieuw & veel ruimte kwestie, ben benieuwd!

Natuurlijk krijg je als verkoper liever een bod ver boven de vraagprijs, maar bij een huis dat een jaar te koop staat kan het niet als een grote verrassing komen als een bod daar (behoorlijk) onder ligt.

Een bod dat maar half serieus is omdat de bieders eigenlijk nog niet weten of ze het allemaal rond krijgen maar het toch maar eens proberen, dát zou ik als verkoper wel vervelend gevonden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zojuist een bod niet aangenomen.... openingsbod was ruim 20.000 euro beneden de vraagprijs, maar ook de randwaarden waren te gortig. Krijg er wel de zenuwen van na het debacle van vorige week, toen andere kopers zich ineens terugtrokken. Maar het is niet de bedoeling dat wij ineens in een lastig parket kunnen komen en de koper koning is qua eisen.... ik vind dit allemaal maar zenuwslopend!
Nothing takes the past away like the future
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 21 maart 2017 @ 10:45:

Dromenvangert, realiseer je ook dat een groot huis opknappen veel duurder is dan een kleiner huis. Ik had me dat van tevoren niet zo gerealiseerd toen wij onze bescheiden oude opknapper kochten, maar het scheelt echt veel in tijd en materialen. We spraken laatst iemand die een veel groter huis in de regio had opgeknapt, die moest bijvoorbeeld alleen al 17 binnendeuren vervangen Das een smak geld hoor. En wat iedereen zegt is echt waar: verbouwen kostcaltijd veel meer dan je denkt. Dus op je top gaan zitten qua hypotheek en daar bovenop nog gaan verbouwen is echt geen goed idee.

Hoop dat het andere huis aan jullie verwachtingen voldoet!Wow, 17 deuren! Ja dat hoor ik ook aan alle kanten - dat het altijd tegenvalt en je dat eigenlijk moet incalculeren. Weinig mensen die enthousiast zijn over een opknapper, terwijl we met dit huis (niet het dure vrijstaande waar ik het met bieden overhad) nog niet eens weten hoe erg het gesteld is (nog geen bouwrapport en geen aannemer die het gezien heeft.). Het huis uit 1935 (waar we n btje verliefd op zijn) zit niet aan de top vd hypotheek - het staat namelijk voor 225 te koop maar is dus al 4 jaar te koop (!), dus ik denk dat rond 200-210 uitkomen best realistisch is. Dan houden we een hoop financiële ruimte over om te verbouwen. Maar ik wil echt eerst een nieuw huis zien voordat we daar verder ons hoofd over buigen, zou zomaar eens kunnen zijn dat je op hetzelfde bedrag uitkomt zonder alle nadelen van een oud huis. Dan maar zelf het karakter aanbrengen.
I think I have a problem - I think I think too much.
@Dromenvangert, lijkt me heel verstandig om alle opties binnen jullie budget goed te overwegen, dan kun je een goed doordachte beslissing nemen. Het is natuurlijk ook niet zomaar een aankoop die je doet... Ik snap je dilemma wel. Wij hadden een aantal jaar geleden een heel mooie en sfeervolle jaren 30 woning, maar dat was huur. Hebben vervolgens een nieuwbouwhuis gekocht dat echt van alle gemakken is voorzien. Super mooi en zeer praktisch, al zeg ik het zelf. Wij missen echter echt het karakter dat een oud huis (jaren 30 met name) van zichzelf heeft en hebben daarom ook ons huis verkocht om op zoek te gaan naar een oud huis, liefst een opknapper. Die sfeer kun je gewoon niet in een nieuwe woning brengen is mijn ervaring, hoewel ik mijn huidige huis dus wel mooi vind van binnen, het heeft gewoon niet dat beetje extra charme van een jaren 30 huis. Om wel die charme te krijgen neem ik dus op de koop toe dat mijn volgende huis niet zo mooi strak en recht en goed geïsoleerd etc. zal zijn. Alles heeft voor een nadelen, maar ik weet nu wel echt zeker dat ik dat dus liever heb dan mijn mooie nieuwbouwhuis doordat ik dat heb ervaren. Moraal van het verhaal, denk dus goed na wat je echt wil en wat daarbij komt kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:smartie90 schreef op 21 maart 2017 @ 14:39:

Om wel die charme te krijgen neem ik dus op de koop toe dat mijn volgende huis niet zo mooi strak en recht en goed geïsoleerd etc. zal zijn. Alles heeft voor een nadelen, maar ik weet nu wel echt zeker dat ik dat dus liever heb dan mijn mooie nieuwbouwhuis doordat ik dat heb ervaren. Moraal van het verhaal, denk dus goed na wat je echt wil en wat daarbij komt kijken.Ja, het is en blijft een afweging. Denk dat ook de levensfase waar we inzitten meespeelt. We werken beiden met eigen bedrijfjes thuis en kunnen met oog op vaste klanten niet veel ertussenuit om met een verbouwing bezig te zijn. Mijn man heeft gezondheidsproblemen, waardoor het regelwerk veelal op mijn schouders zou neerkomen. Daarnaast willen we de komende jaren ook graag aan kindjes beginnen én kunnen we zelf bijna niets qua klussen (ben een kei in verven, daar is alles mee gezegd ). Dan is een nieuw(er) huis toch wel heel handig. Ik zit er nu al aan te denken om glas in lood ramen en dikke houten balken in dat nieuwe huis aan te brengen Ik benijd je dat jullie er bewust voor kiezen om naar een sfeervoller huis te gaan, ik kan het me heeel goed voorstellen!
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Woei! Eindelijk goed nieuws: onze hypotheek is rond! Ik zeg: tijd voor champagne!
Alle reacties Link kopieren
Drackie, gefeliciteerd!!!!! Wat fijn zeg. Zonder ORV dus, neem ik aan?



Dromenvangert, als je dat allemaal zo opsomt, klinkt een af huis toch wel erg als een verstandige keus voor jullie.... Wij hebben die oude, sfeervolle (nou ja, het is maar een eenvoudige boerenwoning hoor, niks glas in lood of rieten daken, maar wel 125 jaar oud) woning wel gekocht, maar mijn lief is echt héél handig en we hebben geen kinderen (en geen plannen daartoe), redelijk wat tijd (vooral lief, ik breng het verbouwingsgeld binnen, hij steekt er meer tijd in) en zijn allebei in goede gezondheid. Had één van die dingen niet zo geweest, dan waren we er niet aan begonnen denk ik. Maar nu hebben wij ook wel een hele echte opknapper gekocht en willen we perse (ook budgettair gezien, maar ook omdat we het leuk vinden) zoveel mogelijk zelf doen. Daar zit nog wel een tussenweg in. Maar persoonlijk zou ik ook weer niet al te veel aan een aannemer willen overlaten..

Maargoed, ik begrijp wel verschrikkelijk goed dat je het wel graag wilt, een oud huis. Wij konden ons er ook echt niet toe zetten om een jaren 60-70 doorzonwoning of recenter te kopen. Had vast veel gedoe gescheeld, maar we zijn ontzettend gehecht geraakt aan onze halve oude boerderij ondertussen.
Ik kom hier ook eens even kijken.



We zijn al een hele poos aan het denken om te verhuizen. Wonen nu in een tussenwoning in een grote stad in het oosten des lands.

Inmiddels hebben we 2 kinderen en vinden we de woonkamer wel wat krap worden en missen we een garage. Tijd voor wat anders dus.



Inmiddels zijn er 2 makelaars langsgeweest voor een waardebepaling. Zat een verschil tussen van 15.000 maar wel beide de indicatie gegeven dat het huis (met de idiote huizenmarkt hier in de wijk, zeker voor instapklare woningen) snel verkocht zal zijn.



Ook bij 2 woningen in een dorpje in de buurt wezen kijken. Hartstikke mooie huizen maar helaas na het gesprek met de hypotheekadviseur hebben we besloten dat we echt niet zoveel geld uit willen geven aan een hypotheek. We kunnen het wel betalen maar dat willen we niet. Dus onze wensen zijn een beetje bijgesteld.

Inmiddels hebben we ons vizier gericht op een dorp iets verderop. Daar liggen de prijzen 40/50k lager dan het eerste dorp waar we keken.

Daar gaan we vanmiddag kijken bij een 2 kapper. Ben heel benieuwd!



We hebben ons eigen huis nog niet te koop staan. Eerst een goed idee krijgen van de woningen en dan de boel in gang zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:niekjeelastiekje schreef op 22 maart 2017 @ 11:15:

Inmiddels hebben we ons vizier gericht op een dorp iets verderop. Daar liggen de prijzen 40/50k lager dan het eerste dorp waar we keken.

Bizar wat een verschil dat kan maken he! Zijn er in dat dorp wel alle voorzieningen die je nodig hebt?

In de regio waar wij kijken heb je prachtige huizen voor weinig geld in piepkleine dorpjes, maar er is dan in het dorp niet eens een supermarkt, slager of groentenwinkel...lijkt me toch vreselijk onhandig.



@Moosey Klinkt super, zo'n oude boeren woning kan zo verschrikkelijk mooi worden als je t goed verbouwd. Ik kijk altijd vol verbazing en verwondering naar de vele verbouwprogramma's...het lijkt me vaak een hel, maar daarna kun je zó trots zijn op wat je hebt. Petje af dat jullie zo'n oud huis aandurven! Klinkt inderdaad wel alsof jullie persoonlijke situatie zich daar een stuk beter voor leent. Sowieso handig als er in ieder geval één van de twee wat wat ie moet doen en niet alles naar aannemers moet - blijft een kwestie van vertrouwen en alles in de gaten houden. Wellicht vinden we ondertussen wel een prachtig nieuw huis waar we na wat nieuwe lampjes en muurtjes verven klaar zijn - dan gaan we in de volgende fase wel weer op zoek naar onze bouwval
I think I have a problem - I think I think too much.
@dromenvangert: dat is wel een van de eisen die we hebben hoor. Alle voorzieningen moeten aanwezig zijn (met uitzondering van voortgezet onderwijs, ik moest vroeger ook 15 km heen en 15 terug fietsen)

In de kleine dorpen rondom ligt de prijs nog veel lager maar daar heb je dan idd niets qua supermarkt ( ja een iniminie buurtsuper) en met een beetje geluk 1 basisschool
Alle reacties Link kopieren
Drackie! Wat geweldig!
Wat leuk, dit topic!



Ik schrijf ook graag mee, we zijn ook sinds 2 weken op huizenjacht.

Gefeliciteerd Drackie!



We hebben zelf een appartement in het centrum van een stad waar de huizenmarkt compleet overspannen is, dus we durven het nog niet te koop zetten, omdat we bang zijn dat het straks supersnel verkocht is.

We hebben zelf deze week 5 bezichtigingen gepland bij huizen in wijken die we wel zien zitten, maar ik hou Funda al zeker een half jaar dagelijks in de gaten en er komt zelden iets leuks voorbij...



Dit huis kocht ik 5,5 jaar geleden en toen was het een enorme kopersmarkt, dus moet nog even wennen aan de situatie nu. Wel gunstig is dat de makelaar verwachtte dat ons huis ruim boven de vraagprijs (die al een stuk hoger ligt dan wat ik ervoor betaald heb) weg zal gaan.
Drackie, wat fijn dat de hypotheek rond is! Dat moet een pak van je hart zijn na al dat gedoe. Heb je t gevierd?



Hier vandaag alle overdrachts- en hypotheekpapieren getekend. Helaas was er wel iets fout gegaan tussen de bank en de notaris dus nog even hypotheekstress nu. Op de een of andere manier was de nieuwe hypotheek wel verwerkt, maar het gedeelte van de oude hypotheek dat we mee zouden nemen stond opeens in de papieren dat deze volledig zou worden afgelost op de datum van verkoop. Dus nu heb ik anderhalve dag om dat nog even recht te trekken. Ik ben zo blij dat ik het gezien heb, anders zou ineens al het geld dat we hadden gespaar voor de verbouwing weg zijn.... Fijn, zulke last minute stress, precies waar je geen zin in hebt.
Wij hebben besloten voor het huis te gaan die we gisteren hebben bekeken.

Ga zo onze makelaar bellen voor een gezamelijke bezichtinging en het in gang zetten van verkoop eigen huis.

Onze verkopend makelaar gaat ook als aankoopmakelaar fungeren. We willen niet overal rekening mee hoeven te houden en op de termijnen te letten. En aangezien hij een mooie actie heeft maken we ons het zelf gemakkelijk. Dit huis kochten we zonder en dat ging prima maar toen kwamen we van huur af dus geen gedoe met verkoop huis.



Ik merk dat ik het rete spannend vind....
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Drackie! En jeetje tiramisuusje, wat goed dat je die fout hebt gezien! Je wil er toch niet over nadenken dat het wellicht mis was gegaan.



Ik vind het verschil in prijzen ook bizar. Nou is het hier wat minder, het is overal gewoon duur maar hier zie je wel per stad een groot verschil in woz waarde. En dan bedoel ik echt een groot verschil, in de ene stad betaal je meer woz voor een rijtjeshuis dan voor een vrijstaande woning met grote tuin in de andere stad.



Morgen bezichtigen. Leuk, heel veel zin in!
Alle reacties Link kopieren
Drackie. Gefeliciteerd wat fijn zeg!

Tiramisuusje, is maar goed ook dat je het gecontroleerd hebt.

Niekjeelastiekje, dat klinkt positief. Is jullie huis een beetje mooi?



Hier werd ik vandaag op gebeld of we een maand eerder kunnen intrekken. Ivm dubbele hypotheek. We gaan morgen de woningstichting bellen of de datum vervroegd kan worden. Dit hadden we net maandag geregeld en vanochtend is de 1e keuring geweest. Ik neem aan dat ze niet moeilijk doen omdat het nog niet een nieuw eigenaar heeft.



Maar alles regelen voor de verhuizing.. hebben jullie een checklist oid hiervoor? Ik heb wat gezien op internet maar ze zijn beetje verschillend.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een week geleden een bezichtiging, op funda stond dat het huis energie label c had , gedeeltelijk dubbelglas , dan denk je dus oke , de helft is minimaal dubbelglas , kwamen we daar , er klopte dus niets van die energie label c, het was eerder een E ,f , makelaar vertelde dat 1 raam beneden dubbel was en de andere overige 10 niet , dat de eigenaar 185 euro pemaand betaalde aan stookkoste huis kwam uit 77, mensen woonde er 15 jaar en er was niets aan gedaan , ons huurhuis uit eind 50 is beter dan dat koophuis uit de jaren 70 , al onze ramen zijn dubbel , wel 25 jaar oud maargoed, wij betalen 110 euro permaand , dus dan koop je een huis , en dan ga je erop achteruit
Wees jezelf
quote:Poezenmens290 schreef op 23 maart 2017 @ 21:07:

Ik had een week geleden een bezichtiging, op funda stond dat het huis energie label c had , gedeeltelijk dubbelglas , dan denk je dus oke , de helft is minimaal dubbelglas , kwamen we daar , er klopte dus niets van die energie label c, het was eerder een E ,f , makelaar vertelde dat 1 raam beneden dubbel was en de andere overige 10 niet , dat de eigenaar 185 euro pemaand betaalde aan stookkoste huis kwam uit 77, mensen woonde er 15 jaar en er was niets aan gedaan , ons huurhuis uit eind 50 is beter dan dat koophuis uit de jaren 70 , al onze ramen zijn dubbel , wel 25 jaar oud maargoed, wij betalen 110 euro permaand , dus dan koop je een huis , en dan ga je erop achteruit

Dit snap ik niet, een energie label wordt toch gewoon toegekend via een vaststaand systeem? Als ze geen dubbelglas hebben, maar wel een goed energie label, dan zullen ze eel goed geisoleerde muren of dak hebben of zo?

Of bedoel Je dat de verkoper liegt over het energie label? Want dat mag echt niet. Daar zouden ze dan achteraf aansprakelijk voor zijn volgens mij.
Ycjoo, Ik heb zelf een lijst gemaakt met wat Ik zelf Kon bedenken dat moest gebeuren en deze hier en daar aangevuld met dingen uit lijsten die Ik op Internet vond. Niet alles is natuurlijk op jouw situatie van toepassing, dus Je moet t zelf aan passen.



Vandaag heb ik trouwens ons nieuwe huis voor het eerst van buiten gezien. De huidige bewoners hebben nog niet alles er uit gehaald, dus ik durfde niet naar binnen te gluren. Zondag zie ik het voor het eerst! En maandag krijgen we de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Oh tiramisuusje, zo leuk de sleutel!! Whoeh!!



En niekjeelastiekje, wat spannend! Zo kan het ineens heel snel gaan!



Wij zitten momenteel een beetje in dubio.. we vragen ons echt af wat voor soort huis we willen kopen dalijk. Een ruim huis op de perfecte plaats met best flinke hypotheeklasten? Of wat kleiner wonen, misschien net niet in de juiste wijk, maar wel met lage hypotheeklasten? Lage hypotheeklast lijken me zó fijn! Niet altijd fulltime hoeven te werken, lekker vakantie wanneer je wilt, al de financiële stress niet, heerlijk!! Alleen ik ben klein wonen niet gewend, mijn partner wel.. (lees: rijtjeshuis van 100m2 met klein tuintje). Hoe weet ik of ik dat kan?? En hoe hebben jullie zo'n beslissing gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
We zijn overigens (nog) met z'n tweetjes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven