Oppaskat

15-02-2017 15:01 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Vraagje voor de kattenkenners.

Ik pas nu bijna een week op de kat van een vriendin in haar huisje. De kat is dus lekker in zijn vertrouwde omgeving.

Sinds een dag of 3 eet Poes niet meer. Wel drinkt hij heel veel en toen ik net thuis kwam had hij in de keuken op de grond geplast ipv op zijn kattenbak. Hij was in het begin heel speels en aaanhankelijk maar ook dat niet meer. Hij lijkt een beetje suf.

Ik heb altijd katten gehad, nu sinds een jaar of 5 niet meer dus ik weet wel hoe ik met het beestje om moet gaan. Ik ben volgens mij ook heel lief voor hem, geef hem voldoende aandacht enz.

Zou dit stress kunnen zijn omdat hij zijn baasje mist of moet ik actie ondernemen? Ervaringsdeskundigen hier te vinden misschien?

Vriendin komt pas over 1,5 week thuis en ik wil haar ook niet onnodig ongerust maken!
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.



Nee maar dan is het goed hoor, gewoon lekker laten verhongeren dus.



Mafkees.



Zo snel mogelijk naar de dierenarts TO!
Ik zou in elk geval laten testen op diabetes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreemd dat de dierenarts zegt dat je nog 2 dagen moet aankijken. Als ik jou was zou ik die vriendin meteen inlichten. Misschien vindt zij namelijk wel dat je beter meteen naar de dierenarts kan gaan. Zou nogal lullig zijn als het verkeerd afloopt omdat je er te laat bij bent.
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.

Ah, jij weet precies hoe het zit? Wat knap.

Maar er komt grote onzin uit je toetsenbord.



To, heb je tegen de da precies gezegd wat je in je openingspost schrijft? Ik kan me niet voorstellen dat hij / zij dan dit advies geeft.



Die symptomen kunnen echt het gevolg zijn van iets ernstigs!
Alle reacties Link kopieren
Dat plassen, veel drinken, dat suffe+geen eetlust lijkt op nierproblemen. Wacht aub niet tot vrijdag, met nierproblemen kan het heel snel gaan en als er eenmaal nierschade is is dat niet makkelijk terug te draaien.



Hij heeft niet van planten oid gegeten? Iets uit de prullenbak geroofd?
Ben je al bij de dierenarts geweest To?
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.Zolang je zelf geen DA bent aub niet van die domme adviezen plaatsen.
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.

Wat een domme reactie. Maar goed, dat had ik van jou wel verwacht.



Ik hoop dat TO inmiddels met de kat bij de dierenarts is geweest.

Drie dagen al niet gegeten en het dan nog een paar dagen aanzien? Dat kan écht niet
...
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet door stress aangezien die eerst aanhankelijk en speels was. Ik zou echt naar de dierenarts gaan!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met de kat? Heb je de baas al geïnformeerd?
quote:Felroze schreef op 15 februari 2017 @ 16:39:

Puur heimwee. Die beesten hebben ook gevoel hè. Ze(?) mist je vriendin gewoon.



Heb je je glazen bol aan?





Katten die niet eten lopen kans op leververvetting, heel erg gevaarlijk. Dus wat de reden ook is. Dierenarts!! En niet naar roze kleurtjes hier luisteren, je wilt geen dode kat tegen de tijd dat je vriendin weer terug komt toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst met vriendin overleggen!
quote:Sweety2015 schreef op 16 februari 2017 @ 11:25:

Ik zou eerst met vriendin overleggen!Als ik gebeld zou worden dat de kat al drie dagen niet had gegeten en de vraag of hij naar de dierenarts moest, zou ik echt link worden. En niet een beetje ook.
Zeker naar de dierenarts gaan en vandaag nog. Een kat die niet eet kan leververvetting krijgen en dat is levensbedreigend.

Als iemand op mijn kat past, moet die persoon bij twijfel zeker een dierenarts laten komen. Liever iets te vaak dan te laat.
https://www.mcvoordieren.nl/leververvetting-kat





Leververvetting (lipidose) bij de kat



Een leververvetting is de meest gevonden oorzaak van geelzucht bij de kat.



Leververvetting ontstaat als de kat slechter eet. Vetreserves worden aangesproken. De grote hoeveelheden vet in het bloed en de lever verstoren de normale leverfunctie. Hierdoor wordt de kat misselijk en gaat nog slechter eten.



Er is dus sprake van een vicieuze cirkel: de ziekte houdt zichzelf in stand en de kat wordt steeds zieker. Als niet wordt ingegrepen kan een kat aan deze aandoening overlijden.



Leververvetting kan bij katten van alle leeftijden en alle rassen voorkomen. Poezen en dikke katten hebben de aandoening vaker dan katers en dunne katten.



leververvetting, lipidose, vette lever kat





Oorzaken van leververvetting



Bij ongeveer de helft van de katten met lipidose wordt de oorzaak gevonden waardoor de kat slechter is gaan eten.



Dat kan een lichamelijke oorzaak zijn zoals

niesziekte

een maag-of darmontsteking

alvleesklierontsteking

suikerziekte

etc

maar ook een andere oorzaak

wisseling van voer

eigenaar is op vakantie

andere kat in huis

etc

Bij de andere helft van de katten wordt de oorspronkelijke oorzaak van de slechte eetlust niet gevonden of de oorzaak is al verdwenen. Blijkbaar heeft iets er voor gezorgd dat de kat even slecht at, daarna is de kat slecht blijven eten door de leververvetting.



Symptomen van een leververvetting



Katten met lipidose eten slecht of niet, vermageren, zijn sloom, hebben last van geelzucht en kunnen braken. Sommige dieren hebben gedragsveranderingen.



In een vergevorderd stadium van de ziekte kan de kat ook neurologische klachten krijgen: blindheid, bewustzijnsvermindering, epilepsie.



Diagnose van een leververvetting



Een dikke kat die slecht eet en afvalt heeft waarschijnlijk leververvetting. De lever van de kat is vergroot en soms voelbaar achter de ribboog.



Wij bevestigen de diagnose met een echo en dunne-naald biopten van de lever.



De diagnostiek moet zich ook richten op de mogelijke oorzaak van de lipidose. Waarom is de kat in eerste instantie slecht gaan eten? De ziektegeschiedenis en het lichamelijk onderzoek geven vaak de belangrijkste aanwijzingen over de richting waarin wij het moeten zoeken.



Behandeling van een leververvetting



Het belangrijkste onderdeel van de behandeling van een kat met leververvetting is voeding. De kat moet voldoende voedsel krijgen en mag niet verder afvallen.

Soms is het voldoende om de oorzaak van de slechte eetlust op te sporen en te behandelen

Soms is een wisseling van dieet en het geven van medicijnen tegen de misselijkheid en voor het verhogen van de eetlust voldoende

Vaak is het nodig om de kat te helpen bij het eten. Dat kan op de volgende manieren:

Extra eten in de mond spuiten

Extra eten ingeven via een neussonde of een slokdarmsonde

Bij erg zieke katten is een opname in de dierenkliniek nodig. De kat kan via infusen vocht en extra medicijnen krijgen

Voorkómen van leververvetting



Een kat moet elke dag eten.



Laat een kat die slechter gaat eten door de dierenarts nakijken. Hoe eerder de oorzaak van de problemen wordt vastgesteld en behandeld, hoe groter de kans dat een kat geen leververvetting krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Nog een keer bellen en zeggen dat je niet wilt wachten, en meteen gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 16 februari 2017 @ 11:40:

[...]





Als ik gebeld zou worden dat de kat al drie dagen niet had gegeten en de vraag of hij naar de dierenarts moest, zou ik echt link worden. En niet een beetje ook.

Anders ik wel. En die oppas zou ook meteen bij het grofvuil gezet worden.



Maar TO is met de noorderzon vertrokken begrijp ik? Ik lijk wel gek dat ik me hier dan zorgen zit te maken over een wildvreemde kat.
...
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 16 februari 2017 @ 11:48:



Leververvetting (lipidose) bij de kat

Mag je op dit forum eigenlijk wél diagnoses stellen als het om dieren gaat?
quote:CommonSense schreef op 16 februari 2017 @ 19:09:

[...]





Mag je op dit forum eigenlijk wél diagnoses stellen als het om dieren gaat?

Dat doe ik niet. Ik zeg juist dat ze naar de dierenarts moet gaan in de post erboven omdat als een kat niet eet er kans op levervetting is.

Dat is geen diagnose, dat is een waarschuwing en een zeer reële helaas.



Ik diagnosticeer jou wel met slecht begrijpend kunnen lezen.
Heb je haar -niet- ook weer...
quote:CommonSense schreef op 16 februari 2017 @ 19:09:

[...]





Mag je op dit forum eigenlijk wél diagnoses stellen als het om dieren gaat?Leververvetting is geen diagnose, maar een gevolg als een kat niet eet.
TO vraagt om ervaringen van kattenkenners. Ik heb zelf een kat en ze is nog nooit dood gegaan van een paar dagen niet eten uit heimwee.
Ik heb dan ook niet gezegd dat TO niet naar de dierenarts moet gaan. Ik zei alleen dat (ik denk dat) het heimwee is.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 16 februari 2017 @ 19:13:

[...]



Dat doe ik niet. Ik zeg juist dat ze naar de dierenarts moet gaan in de post erboven omdat als een kat niet eet er kans op levervetting is.

Dat is geen diagnose, dat is een waarschuwing en een zeer reële helaas.



Ik diagnosticeer jou wel met slecht begrijpend kunnen lezen.



Hou ff je lange tenen bij je aub. Ik zie nu ook dat je in een ander draadje mij meteen als zeikert neerzet, omdat jij zelf eerder die vraag over diagnoses bij dieren gesteld schijnt te hebben. Lekker hoor.



Ondertussen hoop ik dat het met de oppaspoes beter gaat. Arm beest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven