Paardenliefhebbers?

25-03-2015 19:34 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om hier te praten over paarden: heb jij een (verzorg)paard en vind je het ook leuk om hier je verhalen te delen?

Ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard en ben me aan het verdiepen in Natural Horsemanship, een interessante manier van omgaan met je paard. Mijn verzorgpaard is 21, maar in goede conditie. Ik rijd meestal buiten omdat paard artrose heeft en niet meer intensief kan werken in de bak, dat is te belastend. Buitenrijden is nieuw voor mij, tot nu toe rijd ik dan alleen en dat is best wennen, maar is wel heerlijk om te doen.

Kom maar met jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 15 augustus 2015 @ 17:45:

Meer en meer keer ik me af van de klassieke rijkunst: dat kan niet goed zijn voor paarden. Inmiddels rij ik behalve bitloos en ijzerloos ook zadelloos, heb het nog nooit zo ontspannend gevonden en paard vind het ook heerlijk. Ik hoop dat de paardnatuurlijk-inzichten zich zullen uitbreiden tot in alle regionen van de paardenwereld.Maar dan kan je niet buitenrijden toch? Hoe houd je dan controle?
Alle reacties Link kopieren
Jazeker wel! Ik rij op een barebackpad. Ik rij op zit voornamelijk. Zonder bit heb je evenveel controle als met bit.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 15 augustus 2015 @ 17:45:

Meer en meer keer ik me af van de klassieke rijkunst: dat kan niet goed zijn voor paarden. Inmiddels rij ik behalve bitloos en ijzerloos ook zadelloos, heb het nog nooit zo ontspannend gevonden en paard vind het ook heerlijk. Ik hoop dat de paardnatuurlijk-inzichten zich zullen uitbreiden tot in alle regionen van de paardenwereld.

Dressuur is ook mijn ding niet wat paardensport betreft. Net zoiets als klassiek ballet ofzo, dat spreekt me ook niet aan en is buiten het trainen van een goede basis balans en wat soepelheid verre van natuurlijk.

Springen en buiten rijden vond ik 'n stuk leuker om te doen. Maar toen ik eenmaal op 'n ranch verbleef wist ik opeens dat reining was waar paardrijden ooit voor bedoeld was. En die cowboy's hebben hun paarden doorgaans beter onder controle dan menig top dressuur ruiter.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
RB, ik ben het met je eens, Reining is al veel natuurlijker voor het paard qua houding en beweging. Nu daar ook het bit afschaffen en de sporen uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 15 augustus 2015 @ 17:55:

[...]



Maar dan kan je niet buitenrijden toch? Hoe houd je dan controle?Ik rij meestal wel met zadel maar zonder bit. Soms zonder zadel. Ook gewoon buiten. Ook geen sporen, zweep niks. Is niet nodig zolang je goed met je paard samenwerkt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Selah, een medestander! Doe je het allang op deze manier?
quote:Bij_Zonder schreef op 15 augustus 2015 @ 17:08:

Triest zeg, van Totilas.



Ook triest: het geroddel en de oordelen. Zoveel paarden, zoveel visies. Er zullen best dingen zijn gedaan/voorgevallen met Totilas waar ik niet voor gekozen zou hebben, maar aan de andere kant: ik kan niet rijden zoals Matthias Rath dus hij zal best meer kunnen/weten dan ik. En als er zó veel geld voor een paard wordt neergeteld, dan is dat niet om hem de vernieling in te helpen maar juist om successen te behalen en te vieren.



Waar ik dan wel weer mijn vraagtekens bij heb, is bij de keuring voorafgaand aan deze wedstrijd. Er gaan verhalen dat minstens één keuringsarts vond dat Totilas niet fit genoeg was maar die zou overruled zijn door de voorzitter oid. Als dat waar is, dan moet m.i. dat hele keuringsprotocol iig flink onder de loep genomen worden.



Los van dat alles: ik hoop dat Totilas opknapt. En daarna gezond mag blijven.Ik denk dat over het onderwerp Totilas nog lang gesproken gaat worden binnen de dressuurwereld. Wat er gisteren gebeurde is op zijn zachtst gezegd zeer dubieus.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 15 augustus 2015 @ 18:42:

[...]





Ik denk dat over het onderwerp Totilas nog lang gesproken gaat worden binnen de dressuurwereld. Wat er gisteren gebeurde is op zijn zachtst gezegd zeer dubieus.Bewijst maar weer dat paardenwelzijn niet voorop staat in de (professionele) paardensport maar de mens en zijn zucht naar geld.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik heb een 21 jarige haflingerruin bijna 13 jaar in mijn bezit. Vroeger dressuur gereden nu met pre pensioen voornamelijkb buitenritten. Helaas sinds vorig jaar de diagnose cushing gekregen maar met de medicatie gaat het goed.
Alle reacties Link kopieren
Cushing is niet dodelijk he. Zelfs niet zonder medicatie. Maar je zult hem in de zomer moeten scheren en heel erg moeten waken voor bevangenheid. Wat voer je hem?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het EK dressuur meegekregen.



Ik het Totilas weer gezien en hoewel er veel op de proef was aan te merken, kreeg ik al kippenvel toen hij nog naar de ring draafde. Wat een legenarisch paard en wat een beweging, dat dier is echt gemaakt van elastiek.



Heb ook Gal's goede proef gezien (in de specials is hij gediskwalificeerd, paard beet op tong) en hoewel dat perfect was, is Undercover toch geen Totilas.



We hebben als Nederland nu ons gram wel gehaald mbt Totilas. Gal verslaat met een ander paard gewoon Rath, met miljoenen kun je toch geen overwinning kopen. Maar eeuwig zonde van het paard blijft het wel.

Hij is trouwens weer geblesseerd en teruggetrokken dus dit kon wel eens zijn laatste optreden zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Totilas was anders niet regelmatig en na aanleiding van zijn `goede` proef, is hij weer naar de kliniek gegaan en blijkt hij een botontsteking te hebben.



Raar. Een paard dat onregelmatig is en tactfouten maakt, wordt niet uitgebeld. Maar komt dit niet op hetzelfde neer als bloed in de mond? En dan wordt je wel uitgebeld.



Totilas gaat waarschijnlijk teruggetrokken worden uit de sport.



Shockemohle is van hoog gevallen. Maar ja, hij vloog dan ook hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn blik niet zo goed/scherp is dat het onregelmatige mij opviel, maar ik las het later wel.



Kreupelheid wordt vooraf door de dierenartsen beoordeeld (die inderdaad niet unaniem waren) en een jury kan dan hooguit op tactfouten jureren.



Bloed in de mond vind ik een goede reden om uit te bellen en Gal was het er ook mee eens. Het was gewoon pech. Hij reed trouwens fantastisch tot aan de bel. Dat paard was zooooo over de zeik en toch kreeg hij de rust terug.
Alle reacties Link kopieren
Tactfouten zijn in mijn ogen net zo ernstig als bloed in de mond. Ook Rath had uitgebeld moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 15 augustus 2015 @ 18:23:

Leuk Selah, een medestander! Doe je het allang op deze manier?



Als kind woonde ik op een boerderij en mijn vader kreeg op een gegeven moment een shetland pony van iemand. Voor rijlessen waren er geen geld dus mijn eerste rij ervaring was zonder zadel en zonder bit (zelfgemaakt hoofdstel )

Veel later ben ik rijlessen gaan nemen en toen heb ik jaren op de traditionele manier gereden met bit en alles. Daarna gestopt met rijden door een verhuizing en geen geld meer.

Toen ik twee jaar geleden weer wilde beginnen met rijden ging ik op zoek naar een paard. Waar ik uiteindelijk mijn paard gekocht hebt deed de eigenaresse aan natural horsemanship. Dat sprak mij toen enorm aan dus ik ben me daar in gaan verdiepen. En omdat ik een paard had wat hier dus al bekend mee was maakte het ook veel makkelijker om daar in mee te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Iones cushing is een progressieve ziekte dus zonder medicatie gaat dit proces sneller. Hij krijgt sneller ontstekingen en zit idd mega in zijnv vacht.

Hij krijgt kilo sportbrok, bieten pulp met slobber. En onbeperkt hooi.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pony had ook cushing. Ze was heel mager en ik moest haar hard voeren. Bietenpulp met slobber at ze wel, en anders seniores priores met slobber. Ze had ook geen aanleg om bevangen te worden maar de meeste paarden met cushing hadden dat wel.
Alle reacties Link kopieren
De mijne had beginselen hoefbevangenheid puur door de cushing. Is verder er gelukkig niet gevoelig voor.
Alle reacties Link kopieren
Ah op die manier. Reed vroeger sowieso veel zonder zadel, sporen of zweep. Met mijn eerste pony ging zonder bit ook prima, maar met mijn halfbloed hoefde ik niet zonder bit of zadel de weg op te gaan, maar wij waren ook geen match, allebei te heet in de kop. Je moet volgens mij diep vertrouwen in elkaar hebben om zo te rijden. Ik ben voorstander.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je je paard wat meer wilt trainen in de dressuursport, dat het weinig mensen lukt om dat zonder bit te doen en sporen en zo.

Ik vind buiten rijden heel leuk om te doen maar ik wil ook nog wel eens wat anders. Dus ik spring wat met mijn paard en ik dressuur wat.
Fuck de herkenbaarheid (maar toch liever niet quoten Bvd!): een vriendin van me heeft een obees paard. Morbide obees is de volgende stap als je het mij vraagt, en zo heel erg lang gaat dat niet meer duren ook. Stand van zaken op dit moment: bronchitis, verticale barst (gelukkig nog oppervlakkig) in een van de voorhoeven en oogontsteking door vliegen. Bronchitis wordt bestreden door het geven van nat hooi en de oogontsteking door het dragen van een vliegenmasker en goed schoonmaken van het oog. Beide kwalen zijn wel eerst met medicatie te lijf gegaan na consult dierenarts.



Vriendin is handelingsverlegen lijkt het wel. Wil paard houden volgens de theorieën van Paard natuurlijk en daar zijn veel van de tips en adviezen al op stuk gelopen. Graasmasker: kan nu niet vanwege vliegenmasker en wondjes die door graasmasker zijn ontstaan. Op rantsoen in de paddock: kan niet want paarden moeten (kennelijk) 3/4 van hun dag kunnen eten. Strookbegrazing: wordt nu over nagedacht. Dus staat paard nu 's-nachts met bijna onbeperkt hooi in de paddock (zandbodem) en overdag in een wei met gruwelijk vet gras. En dat is ook hoe hij zo dik is geworden.



Ze hoeft echt niet mijn adviezen en tips voor waar aan te nemen en ze klakkeloos op te volgen, ik ben ook maar een goedbedoelende amateur. Maar nu doet ze niets. En twee dierenartsen hebben al aangegeven dat het paard echt af moet vallen. Het is een grote welsh cob, een sober ras ook nog eens. Ik ben door m'n tips, trucs en adviezen heen. Mijn verzorgpaard staat bij haar paard in de wei en over en weer worden er (vanwege planning) ook voor elkaars (verzorg)paard karweitjes gedaan. Ik kan het eigenlijk niet meer aanzien en overweeg dan ook om met mijn verzorgpaard te stoppen als zij niet IETS gaat doen aan het overgewicht van haar paard.



Hebben jullie misschien nog tips en trucs die ik door kan geven? Hopend op dè tip die wel in goede aarde valt..
anoniem_145277 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 16:19
Reden: liever niet quoten en zo
% gewijzigd
Ik hou ook van paard, maar dan als rookvlees op mijn brood.

Ik heb zo het idee dat ik hier niet echt thuis hoor.
Het is officieel: Totilas gaat met pensioen van de sport. Dekken gaat in de toekomst alleen nog gebeuren als dat verantwoord is.
anoniem_145277 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 14:13
Reden: pfrt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goh, nooit meer Totilas in actie.



Ik ben geen sentimenteel penny-meisje en niet verknocht met de dressuur sport, maar toen ik Totilas voor het eerst zag op het CHIO in Rotterdam viel mijn bek gewoon letterlijk open.

Ook voor een leek was in een oogopslag duidelijk dat dat paard heel veel extra's had.



Dat CHIO was ik ook vrijwilliger en hoorde ik van verschillende kanten de reacties op Totilas. Ik had chauffeursdienst en hoorde Imke Schellekens tegen een paardentrainer zeggen: 'Das pferd is nicht normal', het Amerikaanse jurylid dat de hengst nog niet eerder had zien lopen, vergat tijdens de proef punten te geven en toen de schrijfster er naar vroeg riep hij: ten!!! Only tens!!! En de omroepster (die al honderd tournooien had gedaan) was in tranen van ontroering.



Onder Edward Gal is Totilas echt magisch geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij_Zonder, als ze eea al van dierenartsen heeft gehoord, dan gaat ze van jou wrs niet aannemen hoe ze het anders moet doen.

3/4 van de dag vreten is leuk, maar niet als ze daar dood aan gaan. Waarom schaft ze geen GOEDE slowfeeders aan, of gaat ze zelf aan de knutsel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven